trasig iphone 4 knapp - reklamera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

trasig iphone 4 knapp - reklamera?

Tjäna

Jag har en iphone 4 med trasig av-/på-/lås-knapp, läst lite och tänkte försöka mig på att reklamera den hos NetOnNet som jag köpte den ifrån för 2 år sedan

garantin är alltså utgången, men eftersom man enligt svensk lag (?) har jag 3 års reklamationsrätt så tänkte jag försöka det

hursomhelst så skickade jag ett mejl till dem och frågade ifall det är möjligt, såhär löd det:

Hej!
Jag lade detta under kategori "övrigt" eftersom det inte fanns något alternativ för "reklamation".
Det är nämligen så att låsknappen har slutat att fungera på telefonen jag beställde från er för ett bra tag sedan. Detta är ett välkänt fel hos iPhone 4, antagligen att låsknappen eller hemknappen slutar att fungera.

Eftersom det är 3 års reklamationsrätt i Sverige vill jag påvisa att felet är usprungligt.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.507501/trasig-stromknapp-kan-...

Dold text

jag fick detta automatiserade svar tillbaka:

Hej

Vi måste ta in denna produkt för service/kontroll. Eftersom du inte skall behöva stå för frakten själv kommer vi att skicka en förbetald fraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan skicka in produkten till oss. Fraktsedeln kommer skickas till er i ett separat mail.

För att ge dig som kund bästa möjliga kundservice har vi ditt ärende under uppföljning. Om inte din service/kontroll är avklarad inom två veckor från mottagandet kommer vi att återkomma till dig med en statusrapport. Därefter fortsätter vi att följa upp ditt ärende så att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt. Med andra ord så behöver inte du kontakta oss. Vi kontaktar istället dig (via telefon, mail, brev eller SMS).

Vi skulle uppskatta om du skickar in din produkt omgående när du mottagit fraktsedeln. Vi kan då hantera ditt ärende på bästa möjliga sätt och således erbjuda dig som kund bästa möjliga service.

Fraktsedeln fäster du på ett ytteremballage som ska skydda produktens originalemballage. Väger paketet mindre än 20 kg lämnar du in det på Postens serviceställe. Om paketet väger mer än 20 kg kontaktar du Posten på 0771-33 33 10 för att boka en upphämtning. Upphämtning sker på vardagar mellan 08.00-17.00.

Paketera varan väl samt bifoga en utförlig felbeskrivning. En vidare instruktion kring hur returen går till mm finns i den returblankett som bifogades i ditt leveransbesked. Returfraktsedel finner du bifogad i ett mail från oss som du får samma dag serviceärendet registreras.

Tänk på att produktgarantin endast täcker funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t ex handhavandefel, yttre åverkan eller felinställd produkt så debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Tänk därför på att alltid kontrollera och följa produktens bruksanvisning.

Observera att vi ej kan ta ansvar för lagrad data (bilder, ljud, text mm). Vi rekommenderar dig därför att göra en back up på viktig information.

Önskar dig en trevlig dag!
Med vänlig hälsning

Dold text

nu undrar jag om jag verkligen ska skicka in den eller inte? de kommer antagligen säga att det inte är ett fel som är vanligt, utan att jag gjort detta med vanvård, och kräva mig på 3 000:- för byte/reservdelar eller 900:- för att få tillbaka telefonen (såg någon annan som haft samma problem och fått detta meddelande)

jag har skickat ett mejl till dem och frågat ifall det ens är möjligt att få igenom reklamationen, inget svar
hatar när man ska prata med "kundservice" och får svar i form av CTRL+C -> CTRL+V

är det värt att skicka in till dem och kanske få den reparerad eller utbytt? vad tror/säger ni?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Glöm att få till stånd ett ursprungligt fel på en mekanisk knapp som fungerat i två år.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Snabba versioen:
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om nej, nej reklamationsrätt gäller endast mot fel som fanns från början.
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om Ja, kan du reklamera den. Men det måste göras inom rimlig tid vilket knappast 2 år är.

Långa versionen:
Finns miljoner trådar om saken hur folk "tolkar lagen", om du orkar, läs dem.

Tänk på: Knappar slits precis som bildäck och vindrutetorkare så de är klassas som slitageprodukter och däremot är det svårt att kunna reklamera sådant överhuvudtaget.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Köp flex kabeln på ebay och byt själv Kostar kanske 50:- med verktyg. Finns guider på ifixit

S A D B O Y S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Snabba versioen:
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om nej, nej reklamationsrätt gäller endast mot fel som fanns från början.
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om Ja, kan du reklamera den. Men det måste göras inom rimlig tid vilket knappast 2 år är.

Långa versionen:
Finns miljoner trådar om saken hur folk "tolkar lagen", om du orkar, läs dem.

Tänk på: Knappar slits precis som bildäck och vindrutetorkare så de är klassas som slitageprodukter och däremot är det svårt att kunna reklamera sådant överhuvudtaget.

Stämmer inte helt. Ett fel som uppstår senare kan vara ett konstruktionsfel som faller inom reklamationsrätten.

Med det sagt är slitageskador väldigt sällan konstruktionsfel.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Yorg:

Stämmer inte helt. Ett fel som uppstår senare kan vara ett konstruktionsfel som faller inom reklamationsrätten.

Med det sagt är slitageskador väldigt sällan konstruktionsfel.

Yep, går att reklamera ett bildäck med.
.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Snabba versioen:
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om nej, nej reklamationsrätt gäller endast mot fel som fanns från början.
Var knappen trasig när du fick telefonen? Om Ja, kan du reklamera den. Men det måste göras inom rimlig tid vilket knappast 2 år är.

Långa versionen:
Finns miljoner trådar om saken hur folk "tolkar lagen", om du orkar, läs dem.

Tänk på: Knappar slits precis som bildäck och vindrutetorkare så de är klassas som slitageprodukter och däremot är det svårt att kunna reklamera sådant överhuvudtaget.

Nu gäller ju även reklamationsrätten om föremålet är dåligt konstruerat så det slits fortare än det borde, dvs. det räcker inte med att ställa sig frågan fungerade det från början. Men jo det är ju lite svårt att bevisa att en knapp var dåligt konstruerad från början och inte är utsliten av för mycket klickande på den...

Skrivet av Lindell90:

Tjäna

Jag har en iphone 4 med trasig av-/på-/lås-knapp, läst lite och tänkte försöka mig på att reklamera den hos NetOnNet som jag köpte den ifrån för 2 år sedan

garantin är alltså utgången, men eftersom man enligt svensk lag (?) har jag 3 års reklamationsrätt så tänkte jag försöka det

hursomhelst så skickade jag ett mejl till dem och frågade ifall det är möjligt, såhär löd det:

Hej!
Jag lade detta under kategori "övrigt" eftersom det inte fanns något alternativ för "reklamation".
Det är nämligen så att låsknappen har slutat att fungera på telefonen jag beställde från er för ett bra tag sedan. Detta är ett välkänt fel hos iPhone 4, antagligen att låsknappen eller hemknappen slutar att fungera.

Eftersom det är 3 års reklamationsrätt i Sverige vill jag påvisa att felet är usprungligt.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.507501/trasig-stromknapp-kan-...

Dold text

jag fick detta automatiserade svar tillbaka:

Hej

Vi måste ta in denna produkt för service/kontroll. Eftersom du inte skall behöva stå för frakten själv kommer vi att skicka en förbetald fraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan skicka in produkten till oss. Fraktsedeln kommer skickas till er i ett separat mail.

För att ge dig som kund bästa möjliga kundservice har vi ditt ärende under uppföljning. Om inte din service/kontroll är avklarad inom två veckor från mottagandet kommer vi att återkomma till dig med en statusrapport. Därefter fortsätter vi att följa upp ditt ärende så att det löser sig för dig på bästa möjliga sätt. Med andra ord så behöver inte du kontakta oss. Vi kontaktar istället dig (via telefon, mail, brev eller SMS).

Vi skulle uppskatta om du skickar in din produkt omgående när du mottagit fraktsedeln. Vi kan då hantera ditt ärende på bästa möjliga sätt och således erbjuda dig som kund bästa möjliga service.

Fraktsedeln fäster du på ett ytteremballage som ska skydda produktens originalemballage. Väger paketet mindre än 20 kg lämnar du in det på Postens serviceställe. Om paketet väger mer än 20 kg kontaktar du Posten på 0771-33 33 10 för att boka en upphämtning. Upphämtning sker på vardagar mellan 08.00-17.00.

Paketera varan väl samt bifoga en utförlig felbeskrivning. En vidare instruktion kring hur returen går till mm finns i den returblankett som bifogades i ditt leveransbesked. Returfraktsedel finner du bifogad i ett mail från oss som du får samma dag serviceärendet registreras.

Tänk på att produktgarantin endast täcker funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t ex handhavandefel, yttre åverkan eller felinställd produkt så debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Tänk därför på att alltid kontrollera och följa produktens bruksanvisning.

Observera att vi ej kan ta ansvar för lagrad data (bilder, ljud, text mm). Vi rekommenderar dig därför att göra en back up på viktig information.

Önskar dig en trevlig dag!
Med vänlig hälsning

Dold text

nu undrar jag om jag verkligen ska skicka in den eller inte? de kommer antagligen säga att det inte är ett fel som är vanligt, utan att jag gjort detta med vanvård, och kräva mig på 3 000:- för byte/reservdelar eller 900:- för att få tillbaka telefonen (såg någon annan som haft samma problem och fått detta meddelande)

jag har skickat ett mejl till dem och frågat ifall det ens är möjligt att få igenom reklamationen, inget svar
hatar när man ska prata med "kundservice" och får svar i form av CTRL+C -> CTRL+V

är det värt att skicka in till dem och kanske få den reparerad eller utbytt? vad tror/säger ni?

Vill du genomföra reklamationen måste du ge dem en chans att titta på din telefon, det är upp till dig om du är beredd att riskera extra kostnader mot de bevis du kan ge för att det är ett ursprungsfel.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Reklamera, verkar som var och varannan har problem med knapparna på iPhone (strömknapp / muteknapp / hemknapp).
Har aldrig haft problem själv eller någon annan här hemma heller.

Men vanligt verkar det vara, så reklamera.

Eller byt själv.