Problem med att Windows ger 169.254... som IP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klockaren1:

får mig ej in i routern med min dator.. testat resetta routern utan framgång

Självklart kommer du inte in i routern med en 169 adress. Låter som att det fortfarande är felkopplat. Sladd från väggen in i wan-porten och datorer i de andra ethernet-portarna.

Om du har kopplat rätt så bör resten av familjen ha en 192.168.1x adress, inte en som börjar på 95. Så mitt tips är att du börjar med att kolla det.

Permalänk
Skrivet av eXim:

kan du lägga upp en ipconfig / all från en dator där det fungerar kan vara så att routern inte delar ut mer en x antal ip adresser och förhoppnings vis så är nätverket en normal range av ip adresser. men gissnings vis någon stans i 192.168.0.1 - 192.168.254.254. med en nätmask på 255.255.255.0 behöver bara veta var

Troligen någon som satt 5 som max utdelade IP-adresser och tyckt att det är bra.

efter lite snabbt googlande så kom jag fram till detta är default config

Adress = 192.168.1.x (x= valfri adress mellan 2-254 lämpligt viss sätter du typ 234 eller något lagom högt som troligen inte används av någon annan)
Nätmask = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.1.1

om detta inte funkar kolla vad som händer om du skriver arp -a i komando tolken.
192.168.1.1

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\khajehlicious>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::fd37:a0d8:f460:ed3e%12
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:3055:1e40:3f57:fefd
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3055:1e40:3f57:fefd%15
Default Gateway . . . . . . . . . : ::

Tunnel adapter isatap.{4D2FD5CB-C0AA-42FA-9BC0-B840F7D1CA96}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

C:\Users\khajehlicious>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : khajjan
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-1F-D0-57-39-0D
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::fd37:a0d8:f460:ed3e%12(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.2(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 9 februari 2014 20:12:33
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 12 februari 2014 15:24:32
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 251666384
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-19-22-B3-F5-00-1F-D0-57-39-0D

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:3055:1e40:3f57:fefd(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3055:1e40:3f57:fefd%15(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.{4D2FD5CB-C0AA-42FA-9BC0-B840F7D1CA96}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

C:\Users\khajehlicious>
där har ni från brorsans dator där det funkar utmärkt..

Skrivet av mrqaffe:

Prova att logga in med nån annan enhet som fungerar och kolla om det är någon form av filter aktivt eller om det finns nån annan begränsning som max antal enheter.

kollat i routern å allt ser iaf bra ut, automatisk ip etcetc, ser inga konstigheter, verkar som min router inte ens hittar min dator då jag kollar på anslutna enheter heller.

Skrivet av mguzd:

Självklart kommer du inte in i routern med en 169 adress. Låter som att det fortfarande är felkopplat. Sladd från väggen in i wan-porten och datorer i de andra ethernet-portarna.

Om du har kopplat rätt så bör resten av familjen ha en 192.168.1x adress, inte en som börjar på 95. Så mitt tips är att du börjar med att kolla det.

fungerar nu på broders dator, nu kommer jag in på routern, han har iaf 192.168 etc.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du fick hem diagnosprogrammet och kollade om det hittar nått.
Hur har du gjort reset av routern? Via knappen på utsidan eller från mjukvara, gör det med knappen och anslut bara kabel till din dator och inget annat och se om den ansluter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bra om du fick hem diagnosprogrammet och kollade om det hittar nått.
Hur har du gjort reset av routern? Via knappen på utsidan eller från mjukvara, gör det med knappen och anslut bara kabel till din dator och inget annat och se om den ansluter.

jo, men fick de inte att laddas hem från någon dator, hittade typ inte installationen.. :/ får kolla om jag hittar att ladda ner från någon annanstans,
ja via knappen, hur länge ska man hålla in knappen? tills alla lampor slocknar?

edit: på routern under NAT så finns det säkrad / öppen, just nu är den på säkrad, ska den vara det?

Permalänk
Medlem

Kom i håg när du sätter statisk ip behöver du sätta en dns server minst det serut som att routern funkar som dns relay så bara att sätta 192.168.1.1 som dns. (8.8.8.8 och 8.8.4.4 funkar med det är Googles dns adresser)

Enklast felsöknings verktyget är ping

"Ping 192.168.1.1" om det funkar (du får svar med en svars tid på c.a. 1ms eller mindre)

Annars är det antingen ett drivrutins fel testa att ladda ner drivrutner för det chipet du har direkt från realtek.

Crossover tp sladd https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable inte vanligt att det trilskas längre men man vet aldrig. (testa annan sladd) kan också testa om den funkar i brorsans dator.

Kolla att Windows brandväggen är avstängd helt. samt andra brandväggar i datorn.
(För Windows brandväggen du måsta vara i ett cmd fönster som är körs som admin om du har uac påslagen "netsh firewall set opmode disable" )

Kolla också vad arp -a ger för svar om något.

Permalänk
Skrivet av eXim:

Kom i håg när du sätter statisk ip behöver du sätta en dns server minst det serut som att routern funkar som dns relay så bara att sätta 192.168.1.1 som dns. (8.8.8.8 och 8.8.4.4 funkar med det är Googles dns adresser)

Enklast felsöknings verktyget är ping

"Ping 192.168.1.1" om det funkar (du får svar med en svars tid på c.a. 1ms eller mindre)

Annars är det antingen ett drivrutins fel testa att ladda ner drivrutner för det chipet du har direkt från realtek.

Crossover tp sladd https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable inte vanligt att det trilskas längre men man vet aldrig. (testa annan sladd) kan också testa om den funkar i brorsans dator.

Kolla att Windows brandväggen är avstängd helt. samt andra brandväggar i datorn.
(För Windows brandväggen du måsta vara i ett cmd fönster som är körs som admin om du har uac påslagen "netsh firewall set opmode disable" )

Kolla också vad arp -a ger för svar om något.

fattar inte riktigt de första du skrev, kör på automatiskt ip just nu, ska jag testa sätta egen ip? testat 8.8.8.8 osv utan framgång tidigare..
kabeln är sprillans ny så borde ju funka, testade med en annan, men chansen finns ju att den också är trasig då den inte använts på ett x antal år..

sry om detta låter j*ligt dumt, hur ska jag kunna hitta vad för drivrutin jag ska om jag ej söker via mitt moderkort?

får testa diagnostikprogrammet, pinga å stänga av brandväggen, även arp -a

kan tillägga att då jag har kabeln istoppad så lyser de inte grönt utan rött/orange å blinkar.. ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klockaren1:

jo, men fick de inte att laddas hem från någon dator, hittade typ inte installationen.. :/ får kolla om jag hittar att ladda ner från någon annanstans,
ja via knappen, hur länge ska man hålla in knappen? tills alla lampor slocknar?

edit: på routern under NAT så finns det säkrad / öppen, just nu är den på säkrad, ska den vara det?

Man ska dra ur strömmen och hålla in reset när man ansluter strömmen igen, 5-10 sekunder, kolla manualen för detaljerna men man brukar inte göra det när routern är i gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man ska dra ur strömmen och hålla in reset när man ansluter strömmen igen, 5-10 sekunder, kolla manualen för detaljerna men man brukar inte göra det när routern är i gång.

okej, gjorde det utan frmagång..

gick ej pinga blev bara 100% loss, å Arp -a fick jag bara fram ip adresser sen stod det "dynamic" osv, glömde kopiera det..

å testade diagnosverktyget, men fattade ju ingenting av programmet..

Permalänk

kan tillägga att internet nu fungerar! Dock så hände det genom att jag gav en egen ip :S de har aldrig funkat tidigare, men verkar fungera nu utan problem.. men kör ajg automatiskt ip osv så fungerar det inte?

Permalänk
Rekordmedlem

Diagnosprogrammet kan tex mäta kabellängden och om den är hel, vad säger det om kabeln ?
Annars låter som du snart borde prova en livelinux eller att installera om.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klockaren1:

kan tillägga att internet nu fungerar! Dock så hände det genom att jag gav en egen ip :S de har aldrig funkat tidigare, men verkar fungera nu utan problem.. men kör ajg automatiskt ip osv så fungerar det inte?

Du bör inte blanda statisk och dynamisk ip inom samma adressområde för det kan bli adresskonflikter.

Då verkar ju det kan fungera, men har samtliga enheter i nätverket adresser från dhcp eller är det blandat ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör inte blanda statisk och dynamisk ip inom samma adressområde för det kan bli adresskonflikter.

Då verkar ju det kan fungera, men har samtliga enheter i nätverket adresser från dhcp eller är det blandat ?

nja tänlte det.... men funkar ej med auto så vettetusan...

fatta inte riktigt, ellrr alla andea enheterer har ju auto så..

Permalänk
Rekordmedlem

Får du inget ip nummer om du har dhcp aktivt och är den enda anslutna datorn till routern när du startar om router och dator?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Får du inget ip nummer om du har dhcp aktivt och är den enda anslutna datorn till routern när du startar om router och dator?

nope, då får jag 169.254 å ingen nätverksanslutning =/

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat med samma kabel som du använder i nån annan dator?
Det kan vara dags att prova att köra en livelinux för att helt kunna utesluta mjukvarufel i win.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat med samma kabel som du använder i nån annan dator?
Det kan vara dags att prova att köra en livelinux för att helt kunna utesluta mjukvarufel i win.

nope, får kika på det!
men så länge det funkar är jag nöjd iaf... men detta tyckte jag va konstigt
LÄNKTEXT
dhcp no?

Permalänk
Medlem

står dhcp som "no" så har du någonstans fyllt i ett manuellt IP till valt nätverkskort, det finns en djupare flik under IPv4 där du kan lägga till flera än en IP adress, kika så du inte råkat göra detta

DHCP tjänsten kan även vara dödad på din dator av okänd anledning

om alla datorer i ditt nätverk får ett C nät utdelat (192.168.X.Y) förutom din dator så kan du nästan direkt sluta felsöka andra datorer och routern, om du inte har MAC adress filtrering igång på routern vilket inte är igång default.

funkar andra datorer på din sladd?
funkar din dator på andras sladd?
Har du tvångs omstartat DHCP tjänster? (Datorhanteraren -> tjänster -> DHCP)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

om det funkar med statisk ip vad är problemet ?

troligen så att det bara är ett antal ip adresser som routern delar ut (dhcp pool) som är inställt på routern.