Permalänk
Medlem

Högtalare (optisk in) tips

Hejsan!

Ska flytta om en månad, tänkte investera i ett par högtalare till Tvn då jag bara har digital optisk ut varken RCA eller eller någon annan audio utgång.
Har kollat på ett par, min budget är 2-3k försöker hitta det perfekta gör inget om det är billigare heller men vill behålla kvalitén som dessa jag kommer nämna har, så om någon vet något om nämnda system eller kanske något bättre, eller någon som känner någon som har ett system till salu beg då beg fungerar bra också! kom med tips och vad jag ska tänka på

Nominerade system:

Edifier s530d, 2.1 system som enligt recensioner har bra hi-fi känsla, bra ljudkvalité för priset, bra bas men inte överdriven.
Kostar ca 2200:- på inet.se dessutom har ja 400:- rabatt på inet just nu.

Logitech Z906, 5.1 system, bas är bra då jag haft z5500 ett par gånger tidigare vilket detta system är likt så vet jag att det basar bra men är inte på jakt efter att basa sönder lägenheten då det är lyhört, tror inte detta kan mäta sig i ljudkvalité mot andra nämnda?
Kostar ca 2200:- billigast

Audio pro Addon six, 2.0 system, va på elgiganten och det har earorgasm ljud verkligen, nackdelen är väl att om man ska köpa till en aktiv sub om man vill ha extra basen så kostar det 1000:- plus, vill man ha addon basen som är gjord för systemet kostar den till och med mer! tror man hittar den billigast för 3500:-, detta system kostar vad jag hittat billigast då versionen utan bluetooth 2800:-.

Finns även Edifier s750d tror ja namnet var, kraftfullare än det andra, men tusenlappen dyrare och tror det blir för mycket för min lilla 1a

det är systemen jag hittat inom min budget, hittar inga utav dessa begagnade heller, finns ett Addon six på blocket men han vill ha mer beg än det kostar nytt, va i kontakt med säljaren och kan köpa systemet inkl hans aktiva sub för 3000:- + bensin för resa ca 35mil totalt så blir för dyrt.

Det är ett system med hi-fi känsla, optisk in, kan även använda D/A konverterare givetvis (digital till analog) men då ligger den billigaste konverteraren på 500:- så då ska systemet som kräver detta va prisvärt.

Just nu lutar det extremt åt Edifier s530d systemet med inet.se som butik. Kom med förslag och tips den som har!
Har du någon kompis eller bekant som sagt som du vet ska sälja hör av dig då med!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns lösa dacar för 100kr på Ebay, de är inte världsklass men knappast mycket sämre än det som sitter i billiga högtalare heller.
http://www.ebay.com/itm/Digital-Optic-Coaxial-RCA-Toslink-Sig...
Då kan du välja bland allt som bara har analogingång också och du kan ju byta dacen mot nått bättre senare, eller så kan du kika på en beg hembioreceiver och vanliga högtalare.
Du behöver ju inte köra mer än stereo via en sån heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej tack för tips, redan inhandlat ett par edifier s330d vilket var ett bra köp som tv ljud, men dock så finns ingen fjärr till så får nog bli att sälja dom och köpa annat system ändå, behöver ju inte ha så kraftigt med tanke på lyhört i lägenheten mot grannar osv, edifier även om jag valde det billigare alternativet va klockren kvalité för så lite pengar, logitechs högtalare till exempel i samma prisklass kan ta sig i brasan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kittle:

okej tack för tips, redan inhandlat ett par edifier s330d vilket var ett bra köp som tv ljud, men dock så finns ingen fjärr till så får nog bli att sälja dom och köpa annat system ändå, behöver ju inte ha så kraftigt med tanke på lyhört i lägenheten mot grannar osv, edifier även om jag valde det billigare alternativet va klockren kvalité för så lite pengar, logitechs högtalare till exempel i samma prisklass kan ta sig i brasan

Kopplar du dem i stället mot hörlursutgången mot tvn så borde nivån styras med tvfjärren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopplar du dem i stället mot hörlursutgången mot tvn så borde nivån styras med tvfjärren.

Nae det fungerar inte så högtalarna har ju en fjärr fast med tråd som är meningen att ha bredvid typ dator skärmen, har enbart optisk ut på min TV med att koppla via hörlurs utgången på TVn skulle medföra dålig ljud kvalité och då måste jag koppla ur dom varje gång jag ska köra på TVns högtalare typ när man lägger sig för att sova osv kan det va ganska skönt.

Men det löser sig nog får man en slant över blir det ett nytt system.