mantle drivaren 14.1 finns för nerladdning nu "funkar inte bra för mig"

Permalänk

Nu har jag testa 14.1 igen med en skärm o cf off i mantle får jag knappt 50 fps och byta till dx11 då har jag snudd på 70 fps. Är det bara att ominstallation av os som hjälper tro. Med 13.12 drivaren har jag ca 80 fps utan cf med cf 160-200 fps.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sPIDERFLY:

Den nya uppdateringen har bara fuckat upp allt, Klickar man på Options ingame så crashar spelet direkt. Hoppar man in som gunner i tank/apc så crashar spelet. Och för att toppa det hela, så funkar inte Mantle för mig, eller den nya drivrutinen. Så har gått tillbaka till den gamla och då funkar det igen. Men spelet är fortfarande fuckedup = /

Kanske ska knäcka kortet och köpa nVIDA?

Eller också nöjer du dig med att koppla ur Intels inbyggda grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Den nya uppdateringen har bara fuckat upp allt, Klickar man på Options ingame så crashar spelet direkt. Hoppar man in som gunner i tank/apc så crashar spelet. Och för att toppa det hela, så funkar inte Mantle för mig, eller den nya drivrutinen. Så har gått tillbaka till den gamla och då funkar det igen. Men spelet är fortfarande fuckedup = /

Kanske ska knäcka kortet och köpa nVIDA?

Så för att en BETA av en tjänst/drivrutin inte funkar för dig på ett sätt ingen/ inte många rapporterat så ska du alltså inte se ifall det är något fel med egen dator som ställer till med Mantle, utan du ska knäcka kortet och köpa ''nVIDA''? Jadu...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Eller också nöjer du dig med att koppla ur Intels inbyggda grafik.

Det har jag gjort, men det funkar inte endå.

Skrivet av Lejkahh:

Så för att en BETA av en tjänst/drivrutin inte funkar för dig på ett sätt ingen/ inte många rapporterat så ska du alltså inte se ifall det är något fel med egen dator som ställer till med Mantle, utan du ska knäcka kortet och köpa ''nVIDA''? Jadu...

Tycker bara det är tradigt att allting ska fucka hela tiden. Får ju fortfarande BlackScreens och det är ju alltid kul , "eller". Hittar ingen lösning på problemet heller. Det är något galet med mitt kort. Tradigt nog

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk

wtf..Tidigare idag flöt spelet runt 100fps (det mesta på high) med ett 290, men nu får jag c.a. 80fps och så fryser bilden efter någon minut? Är det någon som har fått dessa frysningar? händer både i DX 11 och Mantle!?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Skrivet av whiteface:

wtf..Tidigare idag flöt spelet runt 100fps (det mesta på high) med ett 290, men nu får jag c.a. 80fps och så fryser bilden efter någon minut? Är det någon som har fått dessa frysningar? händer både i DX 11 och Mantle!?

Ha skojar du den här mantle skiten funkar inte alls. Skippa skiten tills den riktiga versionen av 14.1 kommer.
Jag har testat allt men får det inte att fungera. Har installerat om ccc flera gånger hjälper inte heller.

Imorgon blir det ny installation av OS ska testa om det hjälper

Jag får knappt 50 fps med 14.1 utan cf med cf så ballar det ur

Med 13.12 drivaren får jag nästan 80-90 fps utan cf med cf ca 200fps

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ha skojar du den här mantle skiten funkar inte alls. Skippa skiten tills den riktiga versionen av 14.1 kommer.
Jag har testat allt men får det inte att fungera. Har installerat om ccc flera gånger hjälper inte heller.

Imorgon blir det ny installation av OS ska testa om det hjälper

Jag får knappt 50 fps med 14.1 utan cf med cf så ballar det ur

Med 13.12 drivaren får jag nästan 80-90 fps utan cf med cf ca 200fps

kan bara hålla med men har jag inte 200fps cf (se min cpu sin) då ligger jag ca120 ej oc

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är om det blir mycket bättre för oss med 290/290x (som har problem med Mantle) med en färdig 14.1 drivrutin. Då betan ändå är "optimerad" för t.ex 290/290x. För mig fungerade det inte alls. Dessutom svårt att veta vad som strular egentligen. 14.1 beta, senaste BF4-patchen eller att det faktiskt är något fel i min dator.
Sedan verkar det ju så att en del med 7000-serien tycker att Mantle fungerar jättebra. Och då är det ju inte optimerat för 7000-serien än. Man undrar om det är Dice som skrivit drivrutinen eller kanske AMD som gjort BF4. Jag blir vimmelkantig!
Musen betedde sig illa, ungefär samma mängd FPS och exakt samma drops långt under 100. Hela systemet kändes lite svajigt och jag väntade bara på en bluescreen. Efter ett tag kunde jag inte ens spela 10 sekunder utan att krascha BF4.
Ärligt talat så tycker jag att de borde väntat med Mantle till BF4 tills spelet i sig var OK.

Men man kan/måste hålla tummarna!

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Skrivet av 1974a:

Frågan jag ställer mig är om det blir mycket bättre för oss med 290/290x (som har problem med Mantle) med en färdig 14.1 drivrutin. Då betan ändå är "optimerad" för t.ex 290/290x. För mig fungerade det inte alls. Dessutom svårt att veta vad som strular egentligen. 14.1 beta, senaste BF4-patchen eller att det faktiskt är något fel i min dator.
Sedan verkar det ju så att en del med 7000-serien tycker att Mantle fungerar jättebra. Och då är det ju inte optimerat för 7000-serien än. Man undrar om det är Dice som skrivit drivrutinen eller kanske AMD som gjort BF4. Jag blir vimmelkantig!
Musen betedde sig illa, ungefär samma mängd FPS och exakt samma drops långt under 100. Hela systemet kändes lite svajigt och jag väntade bara på en bluescreen. Efter ett tag kunde jag inte ens spela 10 sekunder utan att krascha BF4.
Ärligt talat så tycker jag att de borde väntat med Mantle till BF4 tills spelet i sig var OK.

Men man kan/måste hålla tummarna!

Håller med dig men nu har jag installerat om OS och det blev bättre.
men inte bra. Jag har typ samma fps med mantle som DX11 så på cf 290 får jag ca 100 fps i 1920x1080 med denna drivare. Sen verkar det inte krascha lika ofta som förut.

Men det är ett väldigt tapp jämte 13.12 drivaren där jag låg på ca 200 fps. Man får se när mantle är färdig hur det blir.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

dålig driver. Kan inte klocka ett skit i overdrive utan att det börjar strula. Går upp i max clock i windows utan anledning etc etc.
Funkar enbart om man sätter standardvärden....
Går nog tillbaka till 13.12....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Den nya uppdateringen har bara fuckat upp allt, Klickar man på Options ingame så crashar spelet direkt. Hoppar man in som gunner i tank/apc så crashar spelet. Och för att toppa det hela, så funkar inte Mantle för mig, eller den nya drivrutinen. Så har gått tillbaka till den gamla och då funkar det igen. Men spelet är fortfarande fuckedup = /

Kanske ska knäcka kortet och köpa nVIDA?

Snacka om att vara otålig. Så det är grafikkortets fel att en beta driver som inte funkar som det ska? Mantle har precis kommit ut för första gången och vissa kräver att det ska funka 100%? jesus säger jag bara. Man testar en beta drivrutin på egen risk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

R9 270x Intel vore i5 4670k 72fps allt på high flyter fint

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Alla som klagar inser väl att det är en tidig beta och att det är det första spelet med mantle som testas helt öppet? Vad förväntade ni er egentligen?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Någon mer som har fått problem med överklockning efter nya drivrutinen?
vid mining så körde jag mitt 290 @ 1000MHz core 1500MHz mem, men nu kan jag inte göra det längre.. minnet går att dra upp till 1500MHz men då går inte core över 950MHz, kortet ligger på ca 85C så det är inte något snack om att det klockar ned sig pga värme.
Sänker jag minnet till 1450MHz så kan jag dra upp core till 1100MHz, otroligt skumt :S

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Kanske ska knäcka kortet och köpa nVIDA?

Du, jag skickar min address via PM så du kan skicka kortet till mig. Betalar så klart frakten
Fan vad najs, snart kan man spela spel på max settings!! Hade inte förväntat mig att man skulle kunna komma över ett R9 290x så billigt.

Jag funderar lite på vad en dator med en äldre C2Q (Q9400@3.4GHz) skulle få för boost med Mantle tillsammans med ett R9 290x. Får göra lite tester så fort kortet anländer.

Permalänk

Visst förstår jag att det är beta drivare men det är så konstigt att anndra får mer fps.
Och det funkar skit bra och för mig o många andra funkar det sämre.

Sedan kan jag tycka att om jag kör i DX11 med 14.1 drivaren så borde jag åtminstone ha mina 200 fps. Som jag har med 13.12 drivaren men det har jag inte varför inte det då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam

14.1 beta har Mantle men för övrigt verkar det var en ganska kass drivare.
Tänk också på att köra med 64 bitars versionen av spelet om nii skall testa Mantle, jag tror inte att det funkar på 32 bitars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Visst förstår jag att det är beta drivare men det är så konstigt att anndra får mer fps.
Och det funkar skit bra och för mig o många andra funkar det sämre.

Sedan kan jag tycka att om jag kör i DX11 med 14.1 drivaren så borde jag åtminstone ha mina 200 fps. Som jag har med 13.12 drivaren men det har jag inte varför inte det då.

Lägger man till nya funktioner i program, drivrutiner och liknande så kan även gamla funktioner påverkas av buggar. Mantle är en ganska enorm uppdatering så de inte så konstigt att drivrutinen i sig är ganska buggig. De bara vänta och se.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hjälpsam

Vi har kanske något som är ganska stabilt och bra Mars-April, räknar också med att det kommer att förbättras ganska mycket, fram till hösten iaf.
Tar lite tid innan allt rasslat rätt, det är ju trots allt ett helt nytt API.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Funkar fin fint för mig med en skärm. Kopplar jag i min andra skärm så får jag artefakter på skrivbordet. har nu senaste CCC men föregående drivrutiner. Ganska fet boost i Mantle-benchen dock.

Sitter med ett 290.

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Funkar fin fint för mig med en skärm. Kopplar jag i min andra skärm så får jag artefakter på skrivbordet. har nu senaste CCC men föregående drivrutiner. Ganska fet boost i Mantle-benchen dock.

Sitter med ett 290.

Jag fick ochså boost i mantle benchtestet. Men testa bf4 vetja då händer det saker.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st skärmar och med 2 st 7950 i crossfire. Jag har inte orkat läsa igenom alla sidorna så detta kanske har skrivits förut, men jag skriver det ändå det kanske hjälper någon i alla fall.

Jag gjorde så här:

1. Tag bort gamla drivrutinerna i kontrollpanelen med vanlig uninstall. Starta om.
2. Kör Guru3ds Display Driver Uninstaller. Tog valet som även startar om datorn. Programmet hittas här:
http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...
3. Omstart igen.
4. Installerade beta 14.1.

Det hänger sig titt som tätt i BF4 om jag kör med Mantle. Men nu när jag stängt av Mantle och kör på DX så har hängningarna försvunnit i stort sett helt.

Jag tror inte att jag kommer att kunna köra mantle utan hängningar förrän nästa version av drivisarna kommer eller kanske till och med näst-nästa. Men det flyter på bra mycket bättre efter senaste uppdateringen av BF4 och jag har fått för mig att dessa drivrutiner ger lite mer prestanda också även utan mantle igång.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

dålig driver. Kan inte klocka ett skit i overdrive utan att det börjar strula. Går upp i max clock i windows utan anledning etc etc.
Funkar enbart om man sätter standardvärden....
Går nog tillbaka till 13.12....

Det sägs ju att overdrive inte fungerar för fem öre?
Bäst är väl att klocka i ett tredjepartsprogram, tex MSI Afterburner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har kört 14.1 i typ två dagar nu och inga problem alls. Allt fungerar så vitt jag har sett. Har dock inte testat bf4 då jag inte har orkat köpa det efter allt skit som är i spelet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Någon mer som har fått problem med överklockning efter nya drivrutinen?
vid mining så körde jag mitt 290 @ 1000MHz core 1500MHz mem, men nu kan jag inte göra det längre.. minnet går att dra upp till 1500MHz men då går inte core över 950MHz, kortet ligger på ca 85C så det är inte något snack om att det klockar ned sig pga värme.
Sänker jag minnet till 1450MHz så kan jag dra upp core till 1100MHz, otroligt skumt :S

Tvärtom för min del jag kan köra mitt minne i 1250 Mhz stabilt nu mot enbart 1200Mhz förut core clocken är den samma (1050 Mhz)

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hjälpsam

Jag brukar inte ha problem med AMD:s drivrutiner, men i går backade jag till 13.12.
Det var Civilization 5 som inte ville hänga med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av milky81:

Jag kör med 2 st skärmar och med 2 st 7950 i crossfire. Jag har inte orkat läsa igenom alla sidorna så detta kanske har skrivits förut, men jag skriver det ändå det kanske hjälper någon i alla fall.

Jag gjorde så här:

1. Tag bort gamla drivrutinerna i kontrollpanelen med vanlig uninstall. Starta om.
2. Kör Guru3ds Display Driver Uninstaller. Tog valet som även startar om datorn. Programmet hittas här:
http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...
3. Omstart igen.
4. Installerade beta 14.1.

Det hänger sig titt som tätt i BF4 om jag kör med Mantle. Men nu när jag stängt av Mantle och kör på DX så har hängningarna försvunnit i stort sett helt.

Jag tror inte att jag kommer att kunna köra mantle utan hängningar förrän nästa version av drivisarna kommer eller kanske till och med näst-nästa. Men det flyter på bra mycket bättre efter senaste uppdateringen av BF4 och jag har fått för mig att dessa drivrutiner ger lite mer prestanda också även utan mantle igång.

Har du kollat vad du har för fps i bf4 med 13.12 drivaren jämte 14.1.
För mig diffar det ca 100 fps till det sämre.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har du kollat vad du har för fps i bf4 med 13.12 drivaren jämte 14.1.
För mig diffar det ca 100 fps till det sämre.

Jag har tyvärr inte gjort några benchmarks och sen har jag låst FPSmax-värde på 120 FPS. Men ibland när det är mycket som händer på kartorna går FPS ner till 80 även nu med 14.1. Kanske backar nån dag i veckan och testar lite får se

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Har du kollat vad du har för fps i bf4 med 13.12 drivaren jämte 14.1.
För mig diffar det ca 100 fps till det sämre.

Jag har samma problem (mantle). För mig funkar det om jag gör en restart av windows efter att datorn kallstartat.
Skumt men funkar varje gång....

Permalänk
Medlem

man undrar ju hur det går för dom att fixa dessa problem. Thief, som också ska kunna köras med Mantle, lanseras ju om bara 16 dagar..