Hur överklockar jag mina 7970 "safe"? Helst utan att röra volt.

Permalänk

Hur överklockar jag mina 7970 "safe"? Helst utan att röra volt.

Som titeln så undrar jag om nån har någon direkt erfarenhet om vad man kan klocka 7970 till för en "noob"? Jag är inte sugen på att röra volt för att riskera något, och jag tror att mina kort klarar av det rätt bra. Powercolor 7970 med dubbla fläktar på båda men stort mellanrum från varann i datorn. Vad kan jag klocka lagom till? Får jag någon märkbar skillnad i prestanda om jag inte vill röra volten?

Tacksam för svar

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk

Och vad betyder strömstyrkegräns? Om jag drar på 20% + kan grafikkortet prestera bättre?

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

"Strömstyrkegräns"/"powerlimit" sätter gränsen för kortets maxeffekt utan att höja volten. Standard vid överklockning är att ställa denna till max. Enklaste programmet att överklocka med skulle jag säga är MSI afterburner. Vill du inte höja spänningen behöver du endast gå in i settings för att aktivera "Extend unoficial overclocking limits". Därefter får du helt enkelt pröva dig fram genom att höja frekvenserna i små steg varefter du stabilitetstestar med tex. 3d-mark. Börja med att hitta max stabil core clock, gå sedan över till att klocka upp minnet.

Utan att höja volten skulle jag gissa att du når kring 1050 mhz. Vilket bör ge typ 10% bättre prestanda (För standard är väl 955 på dessa kort?). Det kan dock skilja sig mycket åt från kort till kort.

Lycka till

Permalänk

Jag tycker det är så konstigt hur allt fungerar på datorn min. I te.x Unigine Valley testet så körs bara ett av mina grafikkort. Det ena står på 0 i load och används inte. Sen går jag in på te.x bf4 och kör, då går båda korten men inget av dem till 100% även om jag inte får högre än 50 fps. Vad är det för fel?

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk

Jag kör gpu i 1008 och minnena i 1675 på mina 7970 med referenskylare, blir iof. 85º varma med fläktarna på 5000rpm när man minear litecoins.
Tänkte så att du får ett riktvärde.

Permalänk
Medlem

Den jag har är ju fabriks överklockad till 1100 o de funka fint

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Skrivet av Affe69:

Den jag har är ju fabriks överklockad till 1100 o de funka fint

Jag upplever det som att det ger mer att klocka minnena, jag får då ingen högre prestanda med högre gpu klock men vansinnig sämre prestanda med 100MHz lägre minnesklock.

Permalänk

Klocka tills de kraschar under belastning, 20MHz åt gången eller något, sen kan du sänka med 20-30MHz så att det blir stabilt igen

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Hej. Jag har provat och gjort en speciell fläktkurva som höll korten under 80 grader, men när jag klockade fick jag otroligt ojämna resultat. Ibland gav ökningen på Core och minne ingen ökning i prestanda, snarare tvärtom. Sen fick jag problem i spel te.x där artefakter, alltså grafiken blev ospelbar då allt flög omkring i massa färger osv. Spelets prestanda ökade men jag fick problem med grafiken, oavsett om jag sänkte tillbaks ner så var jag tvungen att återställa till originalclock för att bli av med grafikbuggarna. Vad är det som kan vara fel? Jag gick upp från 955mhz core till 1100 mhz utan problem i 3Dmark, unigine, samt 1500mhz i minneshz utan problem i benchmark, men i spel gick det inte att använda. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |