Permalänk
Medlem

geotagging via mobil

Är på G att köpa en ny kamera som jag kan ha i bilen då jag jobbar natt och ofta ser massa vackra miljöer jag vill fotografera. Har kollat runt lite och kommit fram till att den kamera jag vill ha inte finns. Vill utöver att den ska ta bra bilder även ska kunna hantera geotagging, raw, wifi, laddning via usb mm. Detta tycks vara onöjligt (om jag inte missat något).

Kamerorna jag tittat på är följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1959000 Klarar allt utom gps (krävs en separat modul som kostar typ som kameran)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505 Samma som ovan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876781 Klarar gps men saknar raw.

Om någon har tips på andra kameror som klarar mina krav så tjoa till. Har en förkärlek till Canon och Sony men skulle det finnas en kalaskamera från någon annan tillverkare så är det inga problem. Pristaket ligger runt 4k.

Är inte intresserad av en stor systemkamera då jag redan har en. Vill ha en liten som får plats i handskfacket i bilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Canon S120? Geotaggningen sker, som jag förstår det, visserligen via en app som man har på sin smartphone, så jag antar att man använder dess GPS och sedan har man kommunikation mellan kamera och mobil via wifi.
Annars finns det väl minneskort med wifi åxå, om det finns någon kamera som har allt utom just det.

Laddning via USB är det väl förresten ytterst få kameror som?
Du kan ju köpa en 12V laddare på ebay, eller köpa en enklare växelriktare så att du kan använda den vanliga laddaren i bilen annars?

Permalänk
Medlem

Finns ju tredjeparts appar där man sedan synkar datan med bilderna på datorn. Låter dock omständigt. Angående kameror så vet jag inte. Dra iväg ett mail till potentiella butiker såsom MediaMarkt, Elggiganten, Cyberphoto, Scandinavian Photo, etc.

Permalänk
Medlem

Jag använder gps4cam (android) med min nex 6.Funkar klockrent, endast ett filkopierings moment krångligare. Klart värt besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men om man skulle hitta en kamera (finns några intressanta) som har wifi, skulle man då kunna överföra gps-datan när bilden tas via mobilen? Känner mig väldigt osäker på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Men om man skulle hitta en kamera (finns några intressanta) som har wifi, skulle man då kunna överföra gps-datan när bilden tas via mobilen? Känner mig väldigt osäker på detta.

Inte med gps4cam/Nex6 och jag tvivar mycket starkt på att du skulle kunna hitta en sån kamera i dagsläget. Wifi funktioner i kameror är fortfarande larvigt simpla. Sen måste du ju ha nåt som modifierar exif-data i efterhand i kameran utifrån information insamlad i telefonen. Nåt sånt kommer du inte att hitta på många år, tror jag, särskilt inte i den prisklassen.

Troligare vore att hitta en kamera som skickar filen direkt vid tagning till din mobil (det gör t.ex. Nex6 om man vill) och sen ha en app som kan fånga upp bilden på vägen (för den måste ju veta vilken fil den ska skriva i) och direktskriva GPS-data i EXIF. Den appen kommer kanske snabbare men jag tror inte att den finns i dagsläget.

Dessutom är det en dålig lösning för hela tiden aktiv Wifi kommer suga must ur både din kameras och din telefons batterier.

Permalänk

jaa sony nex 6 har ju wifi och är bra på low light, men annars kanske nokia lumia 1020 är ett alternativ ? den har ju raw support nu och dom har kommit ut med en lumia black update också som skulle föbättra/finjustera kameran ytterligare.

+ den har nog bäst low light performance av alla kamerorna i den prisklassen just nu.

det är klart vill du ha en massa utbytbara objektiv/lenser som telephoto för att kunna zooma in riktigt mycket då hade jag kört på sony nex 6 den verkar mycket fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoid_steroid:

nokia lumia 1020

Förvisso, men det är ju fortfarande en telefon och därmed med en mycket liten sensor. För en point and shoot-replacement är den ett alternativ men om du vill titta i stort format/stor skärm, eller skriva ut bilder större än vykort är det klart sämre. Och glöm inte bor "crop factor" - ofta kan du göra en bättre bild än den du knäppt genom att beskära grovt, och då måste man ha en skitbra bild att börja med. Inget ont om mopbiltelefonkameror, de har sitt existensberättigande, men ersättare till riktiga kameror (spegellösa och uppåt) är de inte. Det finns några proffsfotografer som har börjat ta bilder med iPhone och som har gjort en poäng av det, men de har inte sålt sina riktiga kameror.

Edit: Tittade på dina länkar. RX100 är en riktigt kapabel liten baddare. Den är point and shoot i en egen klass.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Förvisso, men det är ju fortfarande en telefon och därmed med en mycket liten sensor. För en point and shoot-replacement är den ett alternativ men om du vill titta i stort format/stor skärm, eller skriva ut bilder större än vykort är det klart sämre. Och glöm inte bor "crop factor" - ofta kan du göra en bättre bild än den du knäppt genom att beskära grovt, och då måste man ha en skitbra bild att börja med. Inget ont om mopbiltelefonkameror, de har sitt existensberättigande, men ersättare till riktiga kameror (spegellösa och uppåt) är de inte. Det finns några proffsfotografer som har börjat ta bilder med iPhone och som har gjort en poäng av det, men de har inte sålt sina riktiga kameror.

Edit: Tittade på dina länkar. RX100 är en riktigt kapabel liten baddare. Den är point and shoot i en egen klass.

okej är inte jätte kunnig på kamera teknologi och fotografera i övrigt men är inte hela iden med 41 megapixlar att du ska kunna beskära croppa och skriva ut visa på större skärmar och ytor?

Jag tycker raw bilderna från lumia 1020 ser ut att vara av riktigt hög kvalite'.

men du har nog rätt om det är så att TS ska göra riktiga proffsiga grejer av det hela så kanske det inte räcker till hela vägen ,beror ju på anvädningsområde.