Dåligt betyg på matteprovet, kan det bero på läraren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Dåligt betyg på matteprovet, kan det bero på läraren?

Hejsan!
Idag var det så att jag fick tillbaka resultatet från mitt matteprov som jag gjorde för några veckor sedan. Jag fick ett E, och en av huvudanledningarna var att vår lärare hade satt ett helt delprov på en del av kapitlet som vi inte gått igenom.
Givetvis gick jag igenom den här delen av kapitlet på egen hand, och kände att jag hade väldigt bra koll på det. Men när jag väl skulle göra provet, då var det något helt annorlunda, som inte stod någonstans i boken.
Och likadant var det när det det andra delprovet, men det grejade jag ändå någorlunda.

20/29 fick ett F på matteprovet. Resten fick ett E.
Jag har hittills haft relativt bra provresultat, jag har varit nöjd iaf, och jag fick ett A på mitt senaste. Det känns fel att jag fick ett E nu, och vet inte riktigt hur jag ska argumentera för att höja mig, eller åtminstone få tillåtelse att göra om provet.

Vi ska imorgon gå igenom matteprovet och prata om det, och från vad jag hört ska vi även gå igenom hela kapitlet igen.

Det som stod i boken var VÄLDIGT enkelt, i jämförelse med det som var på provet. Vi pluggar matte 1C och går på teknikprogrammet, men det känns väldigt ofta att vi går överkurs, eftersom dem elever som går i naturvetenskap har både lättare matte samt kemi än oss.
Till en början hade vi jättebra genomgångar, därför klarade sig alla igenom proven, och dem flesta med bra resultat. Det här provet gick dock inte lika bra.
Men det jag undrar, beror det på oss elever, eller beror det på läraren?

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Det är väldigt svårt för oss att kunna säga så mycket här utan exempel på hur uppgifterna såg ut.

Tar läraren med ett kapitel som denne inte på förhand sagt att det ska ingå så gör läraren fel, enligt mig.
Folk ska ha en vettig chans att plugga på det som ingår.
Har läraren sagt att hela kapitlet ingår, men inte gått igenom allt på tavlan så ser jag inga problem. Elever måste ju kunna läsa själva utan att läraren måste lära dem allt personligen.
Om uppgifterna var alldeles för svåra i förhållande till boken kan vi inte säga något om eftersom vi, som sagt, varken känner till boken eller uppgifterna. Naturligtvis kan det vara så att läraren tagit i för mycket när det gäller svårighetsgraden. Kanske har han tyckt att ni varit duktiga tidigare och borde klarat uppgifterna.
Men normalt så brukar prov/tentor vara betydligt svårare är övningsuppgifterna, eller åtminstone i klass med de svårare övningsuppgifterna.

Namn : Jesper | Ålder : 42 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

Om det är ditt betyg du är orolig för, så om det blev ett generellt dåligt resultat på provet så får ju läraren normera vikten han lägger vid en elevs provresultat därefter.

Det är inte helt lätt att som lärare konstruera ett prov, ofta med på förhand fasta betygsgränser, som blir perfekt "rättvist" efter en viss klass ordinarie betygskurva. Det räcker att en eller två uppgifter som läraren tänkt som "lätta" råkar vara svåra för eleverna av någon anledning för att hela resultatkurvan ska sjunka nedåt. Givetvis kan det även hända åt andra hållet: att ett par uppgifter som läraren tänkt skulle vara "svåra" i stället råkade vara enkla, och helt plötsligt får "alla" högsta betyg.

Tittar man på betygsandelarna på första matteprovet på en viss högskolelinje så har andelen godkända skiljt sig bort mot 50 procentenheter mellan ordinarie prov de senaste 10 åren. Kursinnehållet/kurslitteraturen har inte ändrats, föreläsare har visserligen bytts ut några gånger men utan klara samband med betyg, och med 160–180 elever med liknande intagningsbetyg som skriver provet så kan man anta att kunskapsfördelningen varit rätt jämn över tiden. I det fallet så motsvarar detta prov den enda examinationen för hela kursen, utan möjlighet att i efterhand "justera upp" resultat utöver att skriva om provet vid tillfälle, men om det som i ditt fall handlar om ett delprov så är det ju upp till läraren att bedöma hur resultaten ska tolkas i sammanvägningen för kursbetyget.

Jag minns ett matteprov på gymnasiet vilket gav väldigt dåliga resultat i gruppen (mer än halva gruppen fick IG på provet trots att det brukade delas ut 0, bara ett MVG där det brukade vara mer än en handfull), men likväl fick ju inte halva gruppen IG i kursen när allt summerades. Jag kan tänka mig att det fanns de som fick IG på det delprovet som likväl fick MVG i kursbetyg när allt summerades. Vad provet snarare visade var att gruppen behövde mer tid och genomgångar av de berörda kapiteln, vilket läraren då kunde planera in, och när kursen väl summerades med nationella provet så var gruppen åter i fas.

Ett delprov har ju dels en graderande uppgift för er elever, men det är också ett ytterst viktigt sätt för läraren att få pejl på var ni som klass ligger i helhet för att kunna anpassa fortsatt undervisning, vilket ju verkar vara just det ni ska diskutera nu i efterhand. Det låter inte som någon anledning till panik, på det stora hela. Ifall det hade varit ett nationellt prov och det visat sig att er klass inte lärt er någonting av det ni borde under kursens gång så hade det varit en annan sak, i mina ögon.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av JesperT:

Det är väldigt svårt för oss att kunna säga så mycket här utan exempel på hur uppgifterna såg ut.

Tar läraren med ett kapitel som denne inte på förhand sagt att det ska ingå så gör läraren fel, enligt mig.
Folk ska ha en vettig chans att plugga på det som ingår.
Har läraren sagt att hela kapitlet ingår, men inte gått igenom allt på tavlan så ser jag inga problem. Elever måste ju kunna läsa själva utan att läraren måste lära dem allt personligen.
Om uppgifterna var alldeles för svåra i förhållande till boken kan vi inte säga något om eftersom vi, som sagt, varken känner till boken eller uppgifterna. Naturligtvis kan det vara så att läraren tagit i för mycket när det gäller svårighetsgraden. Kanske har han tyckt att ni varit duktiga tidigare och borde klarat uppgifterna.
Men normalt så brukar prov/tentor vara betydligt svårare är övningsuppgifterna, eller åtminstone i klass med de svårare övningsuppgifterna.

Jag håller med JesperT fullt ut men har en sak jag skulle vilja flika in.

Är det så att ni redan hade gått igenom de olika delarna som användes i de svårare uppgifterna? Det blev en jävla tjafs i min gamla klass för att folk inte förstod att på A-nivå så övar man inte på uppgifter som är byggda på exakt samma sätt. På A-nivå är en stor del att kunna använda de metoder man har lärt sig för att lösa nya sorters uppgifter.

Med det sagt så låter det ni har varit med om väldigt konstigt. Prata med någon annan vuxen på skolan. Dåliga lärare är inte roliga.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Conglo:

Vi ska imorgon gå igenom matteprovet och prata om det, och från vad jag hört ska vi även gå igenom hela kapitlet igen.

Någon uppföljning?

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av phz:

Någon uppföljning?

Lyckades övertala honom till att göra omprov. Så sportlovet kommer gå åt till att lära sig geometri på en helt ny nivå.

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av phz:

Om det är ditt betyg du är orolig för, så om det blev ett generellt dåligt resultat på provet så får ju läraren normera vikten han lägger vid en elevs provresultat därefter.

Det är inte helt lätt att som lärare konstruera ett prov, ofta med på förhand fasta betygsgränser, som blir perfekt "rättvist" efter en viss klass ordinarie betygskurva. Det räcker att en eller två uppgifter som läraren tänkt som "lätta" råkar vara svåra för eleverna av någon anledning för att hela resultatkurvan ska sjunka nedåt. Givetvis kan det även hända åt andra hållet: att ett par uppgifter som läraren tänkt skulle vara "svåra" i stället råkade vara enkla, och helt plötsligt får "alla" högsta betyg.

Tittar man på betygsandelarna på första matteprovet på en viss högskolelinje så har andelen godkända skiljt sig bort mot 50 procentenheter mellan ordinarie prov de senaste 10 åren. Kursinnehållet/kurslitteraturen har inte ändrats, föreläsare har visserligen bytts ut några gånger men utan klara samband med betyg, och med 160–180 elever med liknande intagningsbetyg som skriver provet så kan man anta att kunskapsfördelningen varit rätt jämn över tiden. I det fallet så motsvarar detta prov den enda examinationen för hela kursen, utan möjlighet att i efterhand "justera upp" resultat utöver att skriva om provet vid tillfälle, men om det som i ditt fall handlar om ett delprov så är det ju upp till läraren att bedöma hur resultaten ska tolkas i sammanvägningen för kursbetyget.

Jag minns ett matteprov på gymnasiet vilket gav väldigt dåliga resultat i gruppen (mer än halva gruppen fick IG på provet trots att det brukade delas ut 0, bara ett MVG där det brukade vara mer än en handfull), men likväl fick ju inte halva gruppen IG i kursen när allt summerades. Jag kan tänka mig att det fanns de som fick IG på det delprovet som likväl fick MVG i kursbetyg när allt summerades. Vad provet snarare visade var att gruppen behövde mer tid och genomgångar av de berörda kapiteln, vilket läraren då kunde planera in, och när kursen väl summerades med nationella provet så var gruppen åter i fas.

Ett delprov har ju dels en graderande uppgift för er elever, men det är också ett ytterst viktigt sätt för läraren att få pejl på var ni som klass ligger i helhet för att kunna anpassa fortsatt undervisning, vilket ju verkar vara just det ni ska diskutera nu i efterhand. Det låter inte som någon anledning till panik, på det stora hela. Ifall det hade varit ett nationellt prov och det visat sig att er klass inte lärt er någonting av det ni borde under kursens gång så hade det varit en annan sak, i mina ögon.

Skrivet av Coldfire2143:

Jag håller med JesperT fullt ut men har en sak jag skulle vilja flika in.

Är det så att ni redan hade gått igenom de olika delarna som användes i de svårare uppgifterna? Det blev en jävla tjafs i min gamla klass för att folk inte förstod att på A-nivå så övar man inte på uppgifter som är byggda på exakt samma sätt. På A-nivå är en stor del att kunna använda de metoder man har lärt sig för att lösa nya sorters uppgifter.

Med det sagt så låter det ni har varit med om väldigt konstigt. Prata med någon annan vuxen på skolan. Dåliga lärare är inte roliga.

Skrivet av phz:

Någon uppföljning?

Han lärde oss inga metoder, och gav inte heller några förslag på metoder vi kan använda oss av eller läsa på om.
Det enda han gav oss att göra var sidorna i matteboken. När jag väl gjorde uppgifterna i boken, även dem som var på A-nivå, så hade jag inga svårigheter för dem, och behövde heller aldrig någon hjälp.
Dock frågorna som kom på provet, kändes nästan som det inte hade någonting att göra med Geometri. Hans sätt att sätta upp prov är väldigt förvirrande dock, och det kan göra en väldigt frustrerad. Många frågor förstår man sig antingen inte på eller så är bilderna för otydliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Påminner mig om en kurs jag fick en 1 i (betygskala 1-5) på universitetet. Tenatamen bestod av 3 uppgifter och jag hade full poäng i en uppgift och ca hälften av poängen i en andra. Den tredje uppgiften fick jag 0 poäng i. Senare upptäckte jag att tredje uppgiften i sin helhet byggde på saker som tas upp i följande kurs. Jag tentade aldrig om kursen heller eftersom jag aldrig behövt göra en omtentamen i någon annan kurs.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av fantomsmurfen:

Påminner mig om en kurs jag fick en 1 i (betygskala 1-5) på universitetet. Tenatamen bestod av 3 uppgifter och jag hade full poäng i en uppgift och ca hälften av poängen i en andra. Den tredje uppgiften fick jag 0 poäng i. Senare upptäckte jag att tredje uppgiften i sin helhet byggde på saker som tas upp i följande kurs. Jag tentade aldrig om kursen heller eftersom jag aldrig behövt göra en omtentamen i någon annan kurs.

Det var precis samma sak här, i alla fall när det gäller att vi inte tagit upp vissa delar än. En del av det var inte ens med i geometri kapitlet. Men som sagt, jag lyckades få ett omprov, och jag ska försöka plugga så mycket jag kan.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Conglo:

Han lärde oss inga metoder, och gav inte heller några förslag på metoder vi kan använda oss av eller läsa på om.
Det enda han gav oss att göra var sidorna i matteboken. När jag väl gjorde uppgifterna i boken, även dem som var på A-nivå, så hade jag inga svårigheter för dem, och behövde heller aldrig någon hjälp.
Dock frågorna som kom på provet, kändes nästan som det inte hade någonting att göra med Geometri. Hans sätt att sätta upp prov är väldigt förvirrande dock, och det kan göra en väldigt frustrerad. Många frågor förstår man sig antingen inte på eller så är bilderna för otydliga.

Kan du ge ett konkret exempel på uppgift som inte hade något med geometri att göra?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Zotamedu:

Kan du ge ett konkret exempel på uppgift som inte hade något med geometri att göra?

Det här är först inkluderat i kapitel 6, medan provet vi gjorde var på kapitel 4.

Dock kan väl det här likaså ha med geometri att göra, men jag tycker fortfarande det är orättvist att ta något som vi först börjat plugga på nu, 3 veckor senare.

Jag har dock inte provet på mig, och kan inte riktigt komma på ett exempel, då provet var gjort för lite mer än en månad sedan. Det är inte så att han är seg på att rätta, men vi är nämligen 35 personer bara i min klass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Klart det kan bero på läraren. Hade en gammal stofil till lärare i Matte A/Fysik A i början på gymnasiet, helt värdelös på att lära ut. Såg ut som en professor i sin slitna, gröna, blazer. Bitter och ensam gick han med sin läderportfölj. Kändes typ som att han blivit utkastad ur något universitet och var tvungen att jobba fram till pensionen som gymnasielärare. Allra första lektionen kom han in, sa inte hej eller presenterade sig. Han gick in, vände sig mot tavlan och började skriva formler eller nått. Ingen fattade något. Ställde man en fråga om något av det han försökte berätta så fick man ett "men det är ju uppenbart" till svar, sen tittade han på någon helt annan som nickade medstämmande (vanligtvis de två snubbar som satt längst fram och alltid förstod allt han pratade om av någon konstig anledning, och sen gick han vidare nöjt. Matte A klarade jag eftersom det mer eller mindre var en genomgång från nians matte. Men fysiken, herre jävlar... käpprätt åt helvete.

Möte med rektorn efter att halva klassen lämnat in blankt fysikprov i protest.

Min morsa (också lärare) tillsammans med mig och skolans rektor satt och väntade på läraren på avtalad tid, klockan ett. Fem över ett kommer han spatserande, går rakt förbi rummet som står med öppen dörr. Rektorn fick ursäkta sig och gå efter och tvinga in honom på mötet, han gnydde något i stil med "jag har inte tid för sånt".
Mötet ledde ingenvart, han hävdade dittan och dattan och jag la fram att hela klassen inte fattar något och att han inte kunde lära ut på ett vettigt sätt, att vi inte var universitetsfolk med inriktning på matte. Rektorn satt och vred på sig. Morsan fly förbannad.

Gick göra om Fysik A, en annan lärare hade hand om den klassen. Fick MVG på ALLA tre prov i Fysik A efter att vi gått igenom läroplanen, men fick G som slutbetyg ändå. Tack vare en oduglig lärare.

Efter den terminen fick han bara ha hand om folk som valde Matte E som individuellt val, typ den nivån med likasinnade där han trivdes.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64