TG789vn - Modemet från helvetet, eller något annat som är fel?

Permalänk
Testpilot

TG789vn - Modemet från helvetet, eller något annat som är fel?

Hejsan!

Tänkte förklara detta så kort och gott som det går.

Har nyligen flyttat till ett hushåll som har Telia ADSL bredband 8, och givetvis ingår den "smarta" routern ' TG789vn' från Thomson. Dock har jag äckligt låga hastigheter...

Dold text

För ca. 6 månader sedan så fick detta hushåll ut ca. 3/0.4 mbi/s, ringde då Telia och det gjorde något med någon stationen bla bla, vipps 2 veckor senare så fick jag ut 16/2.2. Dock för ca. 3 veckor sedan så får jag ut MAX 5/1.1 på linan.. när de jag bor hos kollar på TV (boxen går via internet - Cmore), då får jag ut härliga 2.1/0.4 mbi/s igen.

Jag har testat factory reset, kört olika kablar, över Wifi på en drös olika datorer och andra enheter men får samma skitresultat. Jag har pratat med supporten och de säger att allt ser bra ut fram till routen, men att att något är fel då även de kunde se de dåliga hastigheterna. Telia ville skicka ut en tekniker, men om det inte skulle vara deras "fel" lär jag pröjsa för teknikern.. Är det den ökända " TG789vn" som kanske spökar, eller är det något annat som jag bör kolla upp?

Det som bör tilläggas är att i modemet/routern så står det även detta;

Internet_VDSL - Anslutningsinformation
Länkstatus: Kontaktar DHCP-server...

TL;DR: Kan " TG789vn" orsaka drops från 16/2 till 5/0.4 mbi/s helt random efter ca. 4 månaders användning, eller är det något annat som kanske är fel?
Telia ADSL bredband 8

Tack på förhand från en 'internet-svältande' ungdom,
Phoenix ~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Någon vaken?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd låst*

Trots tidigare varningar fortsätter du att bumpa.

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.