Problem med två nätaggregat på kort tid

Permalänk

Problem med två nätaggregat på kort tid

Min dator i sign började dö lite då och då för några veckor sedan då den belastades hårt med bf4. Oftast bara någon minut in i en runda. Den stängde av sig ungefär som när man håller in strömknappen för att efter några sekunder vakna till liv igen av sig själv utan att jag behövde trycka på startknappen. Jag lyckades återskapa felet genom att stresstesta med prime95 och Heaven benchmark samtidigt. Jag drog då slutsatsen att nätaggregatet har blivit dåligt.

Det är två års garanti kvar på nätaggregatet men jag gick ändå till netonnet och köpte en ny Corsair RM 750. Jag vågade inte skicka in den gamla nätdelen (Corsair HX650) utan att vara säker på att det var den som felade. Ville heller inte stå utan datorn i någon längre tid.

Jag var ledig idag så imorse bytte jag till det nya nätaggregatet och efter det så har jag spelat bf4 nästan hela dagen helt utan problem. Men nu ikväll precis innan jag skulle stänga av datorn och knyta mig så knäppte det till och datorn tvärdog, nu är den helt livlös. Mitt nya nätaggregat måste ha gått sönder.

Kan något annat ligga till grund för problemen eller har jag haft otur?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Startar datorn med ditt gamla nätaggregat? Om det gör det är ditt nya agg trasigt. RM-serien är byggda med billiga kondensatorer och har problem med värmeutvecklingen så det kan mycket väl vara så att du fått ett dåligt exemplar som har gett upp. Reklamera!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Startar datorn med ditt gamla nätaggregat? Om det gör det är ditt nya agg trasigt. RM-serien är byggda med billiga kondensatorer och har problem med värmeutvecklingen så det kan mycket väl vara så att du fått ett dåligt exemplar som har gett upp. Reklamera!

Du har såklart rätt, blir bara så nojig när flera saker på rad börjar haverera. Sitter nu vid datorn i fråga med mitt gamla nätaggregat inkopplat. Det nya är heldött och bara att byta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro