Är TG789vn boven, eller är det något annat som spökar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Är TG789vn boven, eller är det något annat som spökar?

Hejsan!

Eftersom årets grinigaste moderator valde att låsa min tråd för "bumpning" så tar jag och kopierar den gamla tråden rakt av bara!
(Seriöst Draven cc.. var 1 inlägg, 1 gång)
----
Har nyligen flyttat till ett nytt hushåll och fått lite problem med internet..

För ca. 6 månader sedan så fick detta hushåll ut ca. 3/0.4 mbi/s, ringde då Telia och det gjorde något med någon stationen bla bla, vipps 2 veckor senare så fick jag ut 16/2.2. Dock för ca. 3 veckor sedan så får jag ut MAX 5/1.1 på linan.. när de jag bor hos kollar på TV (boxen går via internet - Cmore), då får jag ut härliga 2.1/0.4 mbi/s igen.

Jag har testat factory reset, kört olika kablar, över Wifi på en drös olika datorer och andra enheter men får samma skitresultat. Jag har pratat med supporten och de säger att allt ser bra ut fram till routen, men att att något är fel då även de kunde se de dåliga hastigheterna. Telia ville skicka ut en tekniker, men om det inte skulle vara deras "fel" lär jag pröjsa för teknikern.. Är det den ökända " TG789vn" som kanske spökar, eller är det något annat som jag bör kolla upp?

Det som bör tilläggas är att i modemet/routern så står det även detta;

Internet_VDSL - Anslutningsinformation
Länkstatus: Kontaktar DHCP-server...

TL;DR: Kan " TG789vn" orsaka drops från 16/2 till 5/0.4 mbi/s helt random efter ca. 4 månaders användning, eller är det något annat som kanske är fel?
Telia ADSL bredband 8

Tack på förhand från en 'internet-svältande' ungdom,
Phoenix ~

Audio | M-Track HUB | ATH-M50 | Blue Mo-Fi | LSR305 | Blue Yeti |
Peripherals | Blackwidow TE | Mamba | Deathadder | Gunnar Onyx | X34A |
Desktop | ROG Maximus VIII Hero | i7 6700K@4.6 -1.35v | 32Gb@2133Mhz | 1080Ti STRIX +97/+300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Den där routern har folk haft så mycket problem med så listan går att göra hur lång som helst.

Även jag hade den routern när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag lyckades lösa många problem efter ett par år när Telia smyglanserade en firmwareupdate (man var tvungen att kontakta telia för att få den).

Efter det hade jag inte lika stor problem. Dock hade jag aldrig problem med just hastigheten efersom Teliaa leverade vad de lovade år ut och år in.

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av phoenixdisciple:

Enligt mig så är det bästa att försöka hålla sig så långt borta från de modem internetleverantörer skickar ut som möjligt. Oftast rutten firmware. Du kanske skulle be dem brygga ditt modem, och sätta en bra router bakom?

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av L.Forsgren:

Den där routern har folk haft så mycket problem med så listan går att göra hur lång som helst.

Även jag hade den routern när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag lyckades lösa många problem efter ett par år när Telia smyglanserade en firmwareupdate (man var tvungen att kontakta telia för att få den).

Efter det hade jag inte lika stor problem. Dock hade jag aldrig problem med just hastigheten efersom Teliaa leverade vad de lovade år ut och år in.

Mjo flyttade till morsans kille för tillfället, så kan väl säga att man bor hemma
Haft skit-bandsbolaget förut, och det har ju varit tio resor värre än något annat med någon annan leverantör.. detta problem med Telia uppstod nyligen, därför jag är lite fundersam vad som kan vara felet.

Skrivet av Jink:

Enligt mig så är det bästa att försöka hålla sig så långt borta från de modem internetleverantörer skickar ut som möjligt. Oftast rutten firmware. Du kanske skulle be dem brygga ditt modem, och sätta en bra router bakom?

Har inte så mycket till val då man måste använda deras "smart"-saker (i detta fall Thomson modemet) för IP telefonin och TV'n (Cmore). Sedan går det inte att brygga med Thomson routern heller... iaf inte av det jag läst av andra användare "/

Audio | M-Track HUB | ATH-M50 | Blue Mo-Fi | LSR305 | Blue Yeti |
Peripherals | Blackwidow TE | Mamba | Deathadder | Gunnar Onyx | X34A |
Desktop | ROG Maximus VIII Hero | i7 6700K@4.6 -1.35v | 32Gb@2133Mhz | 1080Ti STRIX +97/+300 |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Trots tidigare tillsägelse för bumpning (§4 i reglerna) så bumpade du en tråd ändå igen vilket ledde till att den låstes. Du väljer då att trots detta direkt skapa en ny tråd om samma ämne, vilket är emot reglerna (§3.3). Samtidigt passar du på att bryta mot §11 och diskutera modereringen utanför avsedda platser (feedback-forum eller kontaktformulär, syns längst ner på sidan).

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

§ 11 Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

*Tråd låst*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *