Raspberry Pi, trasig usb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Raspberry Pi, trasig usb?

Hej
Har köpt en paj och installerat noobpaketet, funkade bra men ville sen installera fler os. Formaterade därför sd-kortet och installerade alla medföljande os i noobpaketet. Efter att jag startat OpenELEC la både mus och tangenbord av (inga lampor lyser, förutom på musen). Provar starta om flera gånger samt istallerat om os igen.
Jag kan fortfarande inte manövrera pajen på något sätt.
Mus och tangenbord fungerar utmärkt i den vanliga datorn

Någon som vet vad som har hänt? Trasig usb? Drivrutiner (hur ska de installeras utan tangentbor/mus?)
Allting funkade ju innan....

Är helt lost!

Tacksam för svar!
Mvh
Joohan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag hade lite strul med det också innan jag förstod vad problemet var. För mig var det strömtillförseln. Jag hade kopplat in en mus + tagentbord (vilket hade ledlampor). Jag fick köpa ett usb hub med extra strömförsörjning.

Köpte denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-hubbar/plexgear-mini-usb-2-0-hubb-p68296

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lundt
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av cy1on:

Jag hade lite strul med det också innan jag förstod vad problemet var. För mig var det strömtillförseln. Jag hade kopplat in en mus + tagentbord (vilket hade ledlampor). Jag fick köpa ett usb hub med extra strömförsörjning.

Köpte denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-hubbar/plexgear-mini-usb-2-0-hubb-p68296

Jag hade samma problem. Det är garanterat det som är problemet. För att ranta lite på Rasp så måste jag säga att kunden vet inte alltid om vad det kostar att få en fungerande Rasp. Landar lätt på 5-600:- med Usb-hubb, case osv.
Tydligen ska Åhléns ha en jättebra psu för Rasp, inte använt den själv. Köpte mina usb-hubbar på Biltema. Fungerar bra!

Edit: Stavade som en apa på tjack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av cy1on:

Skrivet av Ridder:

Jag hade samma problem. Det är garanterat det som är problemet. För att ranta lite på Rasp så måste jag säga att kunden vet inte alltid om vad det kostar att få en fungerande Rasp. Landar lätt på 5-600:- med Usb-hubb, case osv.
Tydligen ska Åhléns ha en jättebra psu för Rasp, inte använt den själv. Köpte mina usb-hubbar på Biltema. Fungerar bra!

Edit: Stavade som en apa på tjack.

Tack för svar! Mycket märkligt dock.
Fungerade ju hela dagen igår, och idag när jag startade den så fungerar ingenting. Har provat med ett gammal tangentbord med bara led för numlock osv. Stendött...

Det är ju sjukt om det är som ni säger, de kan ju inte bygga en "dator" som inte klarar driva ett enkelt tangentbord (utan mus).
PSU är nu en laddare till surfplatta som ger 2 A. Pajen kräver ju egentligen bara 1 A
Känns som det är något annat lurt också... :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lundt
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av jöhän:

Fungerade ju hela dagen igår, och idag när jag startade den så fungerar ingenting. Har provat med ett gammal tangentbord med bara led för numlock osv. Stendött...

Det är ju sjukt om det är som ni säger, de kan ju inte bygga en "dator" som inte klarar driva ett enkelt tangentbord (utan mus).
PSU är nu en laddare till surfplatta som ger 2 A. Pajen kräver ju egentligen bara 1 A

Formatera om ditt SD-kort och följ en guide från början till slut. Kanske är det nåt lurt med kortet. Iom att Raspen kör allt från SD-kortet så fungerar den inte alls om SD-kortet inte är funktionellt.

Samt, koppla in en usb-hubb driven av en annan strömkälla. Koppla in Hdmi innan boot också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av jöhän:

Nej, det är för djävligt. Ingen SATA-kontakt har den heller och ingen kaffebryggare, så mycket kan det väl inte kosta?

Med ett trådlöst tgb fungerar det utmärkt för mig och det med en "dålig" nätadapter, nämligen en iphone-laddare. När jag väl installerat raspbian och startat ssh-servern sköter jag allt remote.

Om du har överbelastat din paj kan du ha råkat lösa ut termosäkringen på undersidan, det kan ta upp till ett dygn för den att svalna och återställa sig.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.