Musmatta + moddning för att minimera friktion ?

Permalänk
Medlem

Musmatta + moddning för att minimera friktion ?

Yo !

Jag håller på att experimentera lite med möss, musmattor, skates, spray och annat för att försöka åstadkomma minimal friktion mellan mus och musmatta.
Finns det någon riktig nörd på området som har erfarenhet av detta ?

Just nu kör jag med en kana v2 med hyperglides och extra små glides ovanpå dessa.
Jag kör på musmattan Steelseries 9HD, vilket verkar vara en av de mest hållbara plastmattorna och också den jag hittills uppfattat har lägst friktion.
Jag brukar även spraya den med silikonsprej ibland för att öka glidet ännu mer. Dock verkar effekten av sprejen inte hålla i sig särskilt länge.
Den statiska friktionen ökar något med tiden, vilket är störande. Jag vill ha stabil obefintlig friktion.

Jag har även en icemat som har låg friktion, men musen känns inte lika responsiv på den och storleken känns lite liten.
Förutom detta har jag högvis med musmattor av alla slag, mest tygmattor, men även de bästa tygmattorna har för hög friktion för mina nuvarande settings.

Känns nästan som att man skulle behöva kontakta något forskningslab i fysik där de forskar på friktion...

Edit : Har Hört mycket gott om de där Artisan mousepads som säljs i Japan. Finns det någon modell här som kan passa månntro ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Jag har dendär med glasbeläggning (Shiden), är fortfarande nöjd med den, frånsett kanterna, men det är ju ganska lätt fixat.
Den är inte riktigt som en glasskiva men har en slät yta och jag tycker att den både ger skönt glid och bra respons. Om du kollar på deras sida så finns det individuella diagram över mattornas egenskaper. (Värt att veta är att jag åkte på någon typ av avgift från tullverket... X( )

De har även ett greppgummi kallat "Teppeki" man kan klistar på knappar, sladdar och annat om man vill vara extra nörd på området... (Har inte hunnit montera det ännu men kändes skönt och smidigt när jag tittade på råämnet, verkar inte "svettigt" och kladdigt/flasigt som fuskbeläggningarna)

Spray och sådant vet jag inte, men du kan säkert slänga iväg ett mail till Artisan och fråga dem direkt om saken, de hade relativt bra kundservice då jag beställde.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har dendär med glasbeläggning (Shiden), är fortfarande nöjd med den, frånsett kanterna, men det är ju ganska lätt fixat.
Den är inte riktigt som en glasskiva men har en slät yta och jag tycker att den både ger skönt glid och bra respons. Om du kollar på deras sida så finns det individuella diagram över mattornas egenskaper. (Värt att veta är att jag åkte på någon typ av avgift från tullverket... X( )

De har även ett greppgummi kallat "Teppeki" man kan klistar på knappar, sladdar och annat om man vill vara extra nörd på området... (Har inte hunnit montera det ännu men kändes skönt och smidigt när jag tittade på råämnet, verkar inte "svettigt" och kladdigt/flasigt som fuskbeläggningarna)

Spray och sådant vet jag inte, men du kan säkert slänga iväg ett mail till Artisan och fråga dem direkt om saken, de hade relativt bra kundservice då jag beställde.

Låter intressant.
De verkar ha en matta som heter Shidenkai som ska vara den med bäst glid (något bättre än Shiden tydligen).
Materialet låter klart intressant. Slipper gärna sprayer och sådant om mattan har tillräckligt låg friktion som den är.
Det där greppgummit ska jag nog också titta närmare på, låter klart intressant. Allt för musnörderiet

Vad kostade hela kalaset totalt för dig med tullavgift och så vidare ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har läst på litet om Shidenkai nu, den verkar vara ett bra val, jag hade nog också satsat på den om den funnits då jag beställde. Du får mycket gärna berätta mer om den om du beställer den sedan!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hmm, Shidenkai mid, i size large verkar slut på lagret just nu, så jag får väl vänta lite på att beställa.
Tror jag ska beställa sådant där greppgummi och sådana där munkformade miniskates de har också.

Berättar gärna om mina upplevelser av prylarna när jag väl beställt och fått dem

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Efter att Shidenkai mid till slut dök upp i lager så beställde jag en sådan.
Fick betala 60 kr i tull, men det är inte hela världen.

Det blev storlek large så man har rejält med utrymme.
Väldigt intressant material, har inte sett någon annan matta med något liknande.
Det är en tygmatta med glasfiberöverdrag. Det närmaste man kan komma i känsla bland de mattor som finns på den svenska marknaden är väl Qpad CT. Shidenkai mid är dock överlägset mycket skönare.

Framför allt är glidet otroligt bra (bäst glid bland alla Artisans mattor) och den statiska friktionen mycket låg (kraften för att sätta musen i rörelse från stillastående). Det gör små precisions rörelser enkla.
Glidet påminner faktiskt mycket mer om det på en plastmatta än tyg, men det känns ändå som man har bättre stabilitet och kontroll än på en plastmatta.

Även om det är glasfibrer så har det inte mycket likhet med rena glasmattor som icemat. Mattan känns som något slags mellanting mellan en tyg och en plastmatta med en lätt skimrande glasfiberyta.

Det här är helt klart min nya favorit i min numera ansenliga samling av musmattor av alla de slag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett par veckor med min Shidenkai mid matta.
Kan lugnt säga att det är den bästa matta jag provat (jag har testat många).

En sak jag dock noterat är att det är långt ifrån bara musmattan som gör att man får ett vettigt glid.
Jag har tydligt märkt hur glidet försämras i takt med att musfötterna blir mer blanka när de slits.
Jag kör med extra miniteflonskates ovanpå de vanliga musfötterna. Se länk nedan.
http://www.maxfps.se/skatez/x-raypad/zerofriction-teflon-oval...

Även de blir dock blankslitna rätt snabbt.
Dock kan jag komma med tipset att avsiktligt repa dessa. Det ger en strävare kontaktyta med musmattan, bättre glid och kontroll lustigt nog. Dessa är dessutom så billiga att köpa mängder av så det gör inget om man råkar sabba dem på något sätt.
Det verkar som att en liten och ojämn kontaktyta för musfötterna är vad som ger "optimalt" glid med åtminstone denna musmatta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kör du med hyperglidsen för kana eller kör du med en annan variant? Jag brukar köra med intellimouse 1.1/3.0 hyperglides på möss, vill man ha skitsmå hyperglides så kan man köpa de till första generationens mx518.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kör du med hyperglidsen för kana eller kör du med en annan variant? Jag brukar köra med intellimouse 1.1/3.0 hyperglides på möss, vill man ha skitsmå hyperglides så kan man köpa de till första generationens mx518.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bytt ut originalfötterna mot hyperglides gjorda för kanan. Ovanpå dessa har jag satt tunna mindre glides (de jag länkar till från Maxfps).
Gillar när kontaktytan blir så liten som möjligt.
Tack för tipset om de skitsmå hyperglidsen för MX518, ska kolla upp dem.

Edit :
Är det dessa du menar ?
http://www.maxfps.se/till-logitech/hyperglide/logitech-mx510-...
Ser små och fina ut. Ska nog ta och beställa några.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Yepp, dem jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT