Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Skillnad på Internet-kablar??

Hej
Jag använder en tjockare internet-kabel till min dator som jag fick med när jag köpte mitt första Xbox 360, det funkar bra med nätet men jag undrar om det kan vara någon skillnad i t.e.x hastighet från en sådan till en mer vanligare "platt" kabel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2001

Antar att du syftar på nätverkskabel, rent praktiskt, nej, du kan använda vilken nätverkskabel som helst. Sen finns det massa olika typer och klassniningar men iom att du använder ordet "internet-kabel" så kan du använda precis vilken som och inte märka skillnad.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Ja, men inte på grund av att den är tjock.

Olika nätverkskablar uppfyller olika krav, Cat 5, Cat 5e, Cat 6 osv. Beroende på vilka krav de uppfyller så kan de hantera olika hastigheter. Datorn kan inte känna av vilken typ av kabel det är utan den kommer att försöka köra på med den högsta hastighet den kan. Om kabeln inte klarar det brukar man få en jäkla massa fel vilket brukar resultera i markant lägre hastighet. Man märker det om man är lite uppmärksam.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008

Cat 5e skall klara 100Mb/s medan Cat 6 skall klara 1000Mb/s. Sedan finns det korsade kablar för anslutning mellan två enheter utan router emellan. Det finns också skärmade och oskärmade. Tror dock knappast att man behöver skärmade i ett vanligt hem, men jag brukar köra på dem i alla fall då de inte är så mycket dyrare.

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Teh Daniel:

Cat 5e skall klara 100Mb/s medan Cat 6 skall klara 1000Mb/s. Sedan finns det korsade kablar för anslutning mellan två enheter utan router emellan. Det finns också skärmade och oskärmade. Tror dock knappast att man behöver skärmade i ett vanligt hem, men jag brukar köra på dem i alla fall då de inte är så mycket dyrare.

Nej. Cat 5e ska klara 1000Mb/s medan Cat 5 bara är specad för 100Mb/s. Cat 6 klarar om jag inte minns fel även 10000Mb/s men då bara vid lägre längd på kabeln än de specade 100m som standardena säger. Även om ja inte skulle rekomedera så långa kablar på varken 100Mb/s eller 1Gb/s.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av hACmAn:

Nej. Cat 5e ska klara 1000Mb/s.

På korta sträckor, ja, precis som Cat6 klarar 10gbps på korta sträckor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Det viste jag inte eXale. Har för övrigt kört 1Gb/s på vanligt cat 5 men bara kortare sträcker. Handlar ändå där om kontakterna/kontraktering och hur bra de är tvinnade. Så inget säger att de kablarna uppfyllde cat 5e trotsa at de bara var godkända som cat 5.

GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av eXale:

Du kan köra Cat5e i 1Gbit upp till 90~ meter.

PC - P8P67 | 3770K 4.65GHz | 16GB | GTX980 | SSD 1TB | 3x27"
SRV - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | ~25TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Teh Daniel:

Det är inte riktigt så enkelt, Cat6 är bättre än Cat5/5e på många sätt men det är en mycket kraftigare kabel som inte är så lätt att exempelvis dra runt hörn och liknande och storleken gör också att det inte är säkert att kontakten får fysiskt plats i alla ingångar. Cat5e räcker till allt som man kan tänkas behöva hemma och är mycket billigare så det är nog smartare att köra på den.

Sen angående korsade kablar så är det inget man behöver ta i beaktande idag, alla nätverkskort, routrar och liknande från de senaste åtminstone fem åren hanterar korsade eller icke korsade kablar utan problem oavsett applikation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av eXale:

Nej, både Cat 5e och Cat 6 har exakt samma officiella längd-specifikation som de klarar i 1 Gb/s.
90 meter solid installationskabel, med en skarv i vardera ända. Och sedan en patch-kabel i vardera ända, vars två längder sammanlagt ej överstiger 10 meter.
Så både Cat 5e och Cat 6 klarar 1 Gb/s i upp till 100 meter.
Snabbt exempel på källa

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av hACmAn:

Det viste jag inte eXale. Har för övrigt kört 1Gb/s på vanligt cat 5 men bara kortare sträcker. Handlar ändå där om kontakterna/kontraktering och hur bra de är tvinnade. Så inget säger att de kablarna uppfyllde cat 5e trotsa at de bara var godkända som cat 5.

De olika klassningarna har olika krav som påverkar tillverkningsprocessen.

Så man kan ha tur och kunna köra gigabit i en Cat 5 kabel, men en Cat 5 kabel kan inte uppfylla kraven på Cat 5e på ren tur. Det har att göra med saker i tillverkningen som tex hur lång sträcka i kabeln ett visst par behöver för att bli tvinnade ett helt varv och liknande.

Min erfarenhet är att om man vill kunna köra gigabit så gör man bäst i att slänga sina Cat 5 kablar rakt av. För även om det verkar fungera så kommer man inte att komma upp i full hastighet och om man går in och kollar på trafiken märker man att man får omsändningar och skit. Hade själv en hel hög med Cat5 nätverkskablar som jag slängde i början av förra året i samband med att jag drog gigabitnät hemma. Ingen jag testade höll måttet.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av giplet:

De olika klassningarna har olika krav som påverkar tillverkningsprocessen.

Så man kan ha tur och kunna köra gigabit i en Cat 5 kabel, men en Cat 5 kabel kan inte uppfylla kraven på Cat 5e på ren tur. Det har att göra med saker i tillverkningen som tex hur lång sträcka i kabeln ett visst par behöver för att bli tvinnade ett helt varv och liknande.

Min erfarenhet är att om man vill kunna köra gigabit så gör man bäst i att slänga sina Cat 5 kablar rakt av. För även om det verkar fungera så kommer man inte att komma upp i full hastighet och om man går in och kollar på trafiken märker man att man får omsändningar och skit. Hade själv en hel hög med Cat5 nätverkskablar som jag slängde i början av förra året i samband med att jag drog gigabitnät hemma. Ingen jag testade höll måttet.

Kan mycket väl vara så. Minns inte när jag köpte/slaffade en Cat 5 kabel senast så många år sedan var det.
Men har för mig att den ända skillnade mellan Cat 5 och Cat 5e är Nogranhetern på twiningen och kontaktering. Vilket skulle kunna intebära att en riktigt bra twinad Cat 5 kabel med kort skalning innan den kontakterades uppfyllde Cat5e innan standarden fanns. Sen har kör jag kablar som normalt sätt är 50cm till 3m och in några enstaka fall 10-15m. Men är alla Cat 5e. Men jag har öven vart med om Cat5 cablar på 10m som inte klarar av 100mb. De som jag samt åtminstene några till fick få vi skaffade bbb internet 1999 eller om det var 2000. Skaffade 1Gb intärnt nägra år senare så har säkert haft det strax över eller under 10 år nu. Och är ganska säker på att jag inte hade hunnit byta ut alla nätkablar till 5e då.

Edit:
Presis som du skriver så anser jag att så fort man hittar en cat 5 ska den få besök av saxen och sedan slängas så den aldrig används igen.