Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Egentillverkad datorgömma

Jag har tagit en byrå med tre lådor, där jag idag gömmer en nas samt router..Nasen är dock lite väl slö, så jag planerar att bygga om min gamla dator till server och ställa där. För att få plats tar jag ur bottnarna ur lådorna. Datorn står på golvet och lådfronterna sitter kvar för att dölja innehållet. Enkelt att bara lyfta byrån så är datorn ute i det fria.
MEN, jag funderar över kylningen!!
Jag har borrat 5 st 35mm-hål i ena kortsidan, samt 8 st 35mm-hål i baksidan för att få genomströmning av luft till nasen.
Nu när datorn ska in istället så funderar jag på att kanske borra några hål till i kortsidan till vänster och sen sätta en fläkt i den högra kortsidan. Det bör ju bli rätt bra genomströmning av luft då? Men hur stor fläkt ska jag sätta dit?
Det sitter det en 120 mm fläkt i fronten på datorchassit, samt en 120 i bak...
Tror ni det kommer räcka för att hålla datorn någorlunda sval.
Den kommer bara användas som filserver och även har plexserver. Plex kommer dock transcoda sällan,. Jag tror max ett par gånger i månaden.

Burken som kommer användas innehåller en AMD Athlon XP 6000+, 8Gb minne samt max 6 diskar

Det är inte lätt att va tung...

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av holetaker:

Jag har tagit en byrå med tre lådor, där jag idag gömmer en nas samt router..Nasen är dock lite väl slö, så jag planerar att bygga om min gamla dator till server och ställa där. För att få plats tar jag ur bottnarna ur lådorna. Datorn står på golvet och lådfronterna sitter kvar för att dölja innehållet. Enkelt att bara lyfta byrån så är datorn ute i det fria.
MEN, jag funderar över kylningen!!
Jag har borrat 5 st 35mm-hål i ena kortsidan, samt 8 st 35mm-hål i baksidan för att få genomströmning av luft till nasen.
Nu när datorn ska in istället så funderar jag på att kanske borra några hål till i kortsidan till vänster och sen sätta en fläkt i den högra kortsidan. Det bör ju bli rätt bra genomströmning av luft då? Men hur stor fläkt ska jag sätta dit?
Det sitter det en 120 mm fläkt i fronten på datorchassit, samt en 120 i bak...
Tror ni det kommer räcka för att hålla datorn någorlunda sval.
Den kommer bara användas som filserver och även har plexserver. Plex kommer dock transcoda sällan,. Jag tror max ett par gånger i månaden.

Burken som kommer användas innehåller en AMD Athlon XP 6000+, 8Gb minne samt max 6 diskar

Lyckas du få dit 2st 120mm fläktar på vardera sida eller på bakkanten. En insug och en utblås. Se till att underklocka CPU:n lite och inte ha någon energiskurk till GPU så ska det nog gå fint.

Dock säkerligen runt 3-40°C i Temps så hårddiskarna riskerar väl slitas lite fortare om du har osis.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Jo, jag skulle kunna ha en 180 fläkt på varje kortsida...
Tanken där vore ju att inkommande luft gick in i datorn framifrån och den varma luften sögs ut i bakkant...

30-40 grader verkar inte så farligt för hårddiskar? Eller har jag fel?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av holetaker:

Jo, jag skulle kunna ha en 180 fläkt på varje kortsida...
Tanken där vore ju att inkommande luft gick in i datorn framifrån och den varma luften sögs ut i bakkant...

30-40 grader verkar inte så farligt för hårddiskar? Eller har jag fel?

De klarar inte mer än ca 50-55° i drift.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Nu är fyra fläktar inköpta samt en fläktkontroll som ska monteras i byrån.
Sätter in en tempgivare vid utblåset på datorn så jag kan hålla koll på tempen under första veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com