Permalänk

7850 i crossfire?

Tjena, mitt datorbygge börjar bli lite halvt segt inom gaming och tänkte därför uppgradera Grafikkortet! Min dator har följande

*Chassi: CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
*Moderkort: MSI Z77A-GD65, Socket-1155
*Nätagg: Corsair CX 750W PSU
*Processor: Intel i5 3570k 4,20 Ghz
*Grafikkort: Sapphire radeon 7850 2gb
*Ssd : Samsung SSD 840 PROSeries 120GB 2.5" OEM
*Hdd : Seagate Barracuda® 1TB
*Ramminne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Detta klarar alltså inte Bf4 med mina "krav" i 1920x1080 upplösning och funderar på om jag kan slänga in ett 7850 till och köra det i crossfire läge?
Jag körde furemark i 15 minuter vilket resulterade i (70 C) med 60% fan speed, från 60% och uppåt börjar det att låta som ett flygplan så skulle inte vilja gå mycket högre.
Mina frågor är följande
*Kommer grafikkorten att klara detta eller kommer det bli på tok för varmt?
*Är detta lönt eller ska jag köpa nytt t.ex 280x istället?
*Har hört att den bara hämtar minne från första kortet, betyder det att jag kan ha ett 2gb kort som förste och ett 1gb kort som andre och fortfarande få ut 2gb?
*Kommer nättagget räcka?
Tacksam för svar!
Mvh. Simon

Permalänk
Medlem

Köp inte ett till 7850 hade dem i cf innan men det presterade inte och var väldigt buggigt i bf4, jag tycker du ska satsa på ett nyare kort som 770 eller 280x

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Köp inte ett till 7850 hade dem i cf innan men det presterade inte och var väldigt buggigt i bf4, jag tycker du ska satsa på ett nyare kort som 770 eller 280x

Och när var det? Det kan ju hända att det kommit uppdateringar av både BF4 och drivrutiner sedan dess som gör att det fungerar bättre. Till TS: Om du har ett kort med 1GB minne så kommer minnesmängden att begränsas till 1GB. Det spelar ingen roll om ditt andra kort har 2GB då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Och när var det? Det kan ju hända att det kommit uppdateringar av både BF4 och drivrutiner sedan dess som gör att det fungerar bättre. Till TS: Om du har ett kort med 1GB minne så kommer minnesmängden att begränsas till 1GB. Det spelar ingen roll om ditt andra kort har 2GB då.

Två veckor sedan!

Permalänk
Medlem

Köp ett R9 290.

Spöar 2 st 7950 i crossfire.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av baconmilk:

Tjena, mitt datorbygge börjar bli lite halvt segt inom gaming och tänkte därför uppgradera Grafikkortet! Min dator har följande

*Chassi: CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
*Moderkort: MSI Z77A-GD65, Socket-1155
*Nätagg: Corsair CX 750W PSU
*Processor: Intel i5 3570k 4,20 Ghz
*Grafikkort: Sapphire radeon 7850 2gb
*Ssd : Samsung SSD 840 PROSeries 120GB 2.5" OEM
*Hdd : Seagate Barracuda® 1TB
*Ramminne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

Detta klarar alltså inte Bf4 med mina "krav" i 1920x1080 upplösning och funderar på om jag kan slänga in ett 7850 till och köra det i crossfire läge?
Jag körde furemark i 15 minuter vilket resulterade i (70 C) med 60% fan speed, från 60% och uppåt börjar det att låta som ett flygplan så skulle inte vilja gå mycket högre.
Mina frågor är följande
*Kommer grafikkorten att klara detta eller kommer det bli på tok för varmt?
*Är detta lönt eller ska jag köpa nytt t.ex 280x istället?

Med mina erfarenheter av 7000-serien i CrossFire kan jag absolut inte rekommendera det till någon.

Citat:

*Har hört att den bara hämtar minne från första kortet, betyder det att jag kan ha ett 2gb kort som förste och ett 1gb kort som andre och fortfarande få ut 2gb?

Nej, så är det inte. Däremot stackar inte grafikminne i CF/SLI, så i motsats till vad de flesta tillverkare och butiker försöker få det att låta som har ett 7990 i praktiken inte 6 GiB VRAM, utan 3.

2x 7850 2GB har 2 GiB VRAM. Kombinerar du ett 7850 2GB med ett 7850 1GB får du 1 GiB VRAM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för alla svar!
Vad skulle ni rekommendera? 770 eller 280x? Vill även kunna köra dessa i en SLI/Crossifire lösning. Så vilket kort skulle ni rekommendera som håller värmen nere och samtidigt inte låter som ett flygplan?
Har hört att ASUS Radeon R9 280X blåser bort många riskorn i timmen ;);) (ni som inte fattar http://www.youtube.com/watch?v=totFkHQftaI )
Samtidigt att MSI är det enda som gäller för gaming?!
Vad skulle ni rekomendera i en crossfire/sli lösning, 770/280x samt vilket märke?