Billiga lampor för ljus vid filmning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Billiga lampor för ljus vid filmning?

Tjena! Jag ska bygga en ypperligt liten filmstudio hemma med simpel
greenscreen (som kanske inte kmr funka men då kör jag med vit bakgrund)
och jag har försökt läsa på rejält nu så jag fattar vad jag behöver.

Jag ska fixa en videokamera som kmr kunna filma i svagt ljus samt i 30fps@720p
och så har jag nyss beställt en mygga från thomann (audio technica 3350) och
det jag måste fixa nu är billigt dagsljus som ger en naturlig look och inte den här
gula looken när man filmar sig i webcam med tak- eller bordslampor.

Tydligen ska man använda lampor med 5000Kelvin för att få dagsljus av det hela
och flourence-lampor ska tydligen vara bra för detta? Problemet är att jag inte
hittar dessa lampor i billigt format på webbsidor. Någon som kan länka till en bra
sida med många flourencelampor som funkar som dagsljus? Sen får jag nog oxå
söka DIY om softboxes så sånt verkar rätt dyrt. Tack på förhand! / AplAy.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Finns inga lampor i 5500/5600k som är billiga. Tyvärr. Finns säkert kina grejjer men dom lär ju inte vara direkt bra om man vill ha jämnt flöde. Men visst kan man ha tur med kina grejjer också. Mitt tips är att lägga lite mer på ljuset eftersom det är en stor del av filmningen.
Sen kan du inte jämföra med en webcam. Dom är oftast inte ens i närheten av vad en videokamera klarar av.
Nu är jag inte expert på just filmning.

2 Stationära datorer.
2 HTPC
2 Bärbara
1 Server

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013

I en studio kvittar det ju vilken kelvin ljuset är på då du bara kan ställa om vitbalansen i kameran? Det viktiga under "kontrollerat ljus" är väl snarare att alla lampor är tillräckligt starka och har samma kelvin. ?

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009

Varför inte en grön green screen? lite färg kostar ju ingenting?

30fps@720p låter inte speciellt ypperligt, men jag kanske är bortskämd med kameran som sitter i min telefon...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

På Kjell o Company kan du köpa ett kitt med två 5600K lampor, softboxar och stativ. Helt ok grejer för pengarna.

Sen kan du köpa bara själva lampan i 5-5600k. Dom behöver inte på något sätt vara dyra. Sedan bygger du en eget kitt. Sök efter Indy Moguls DIY light på youtube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av skurtbert:

Varför inte en grön green screen? lite färg kostar ju ingenting?

30fps@720p låter inte speciellt ypperligt, men jag kanske är bortskämd med kameran som sitter i min telefon...

Upplösningen säger egentligen väldigt lite om bilden, då borde du ju få video med din mobilkamera som ser lika bra ut som en långfilm på DVD, eller hur?

Citera -> större chans till svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Min rekommendation, köp dagsljuslampor, antingen nya eller begangnade. Minst två skulle jag rekommedera för att undvika att du får för starka skuggor på din grönskärm. Som sen gör att din grönskärm inte funkar.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11838966/tristar-magi...

PS. Grönskärmen som MÅSTE vara en färg annars fungerar inte chroma key, verktyget som du använder för att ersätta en färg emot något annat, t.ex en bild eller video. Dvs du ska välja en stark, klar färg som du troligt viss inte kommer använda på dina kläder. Grönt är vanligast, men det finns chroma key verktyg där man kan ställa in färgen själv. Beror på ditt redigerings program. Så vit funkar inte för det kommer du ha på kläder, reflektioner av ljus kommer vara vit så har du glasögon kommer du få hål där reflektionen syns. Som sagt grönt är rekommenderat eftersom det är inte en färg som naturlig finns i människors pigment.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_key

EDIT: Om detta bara är en litet projekt, så sparar du pengar på att bara hyra lampor istället, brukar finnas att hyra i fotobutiker.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tack så mycket för svaren.

Som ni ser så är jag nybörjare på detta och har inte fattat alla bitarna 100% ännu, men nästan så.

Jag har grönt IKEA-tyg som jag tänkte använda, dock bor jag i en 2a 44kvm så jag kanske inte kmr ha tillräckligt utrymme mellan mig gröna greenscreenen å kameran så då kmr jag köra med simpelt vitt (väggen är för ful med märken).

Jag har googlat på det här med dagsljus å ljus för filmning å då kom jag över nått om 5000K-snack som är tydligen dagsljus. Det jag vill ha är den där professionella looken i hur ljuset lägger sig på ansiktet när man filmar.

Nått som heter 3punkts ljus är när man har lampor på vardera sida å sen en i taket som lägger sig på håret för att ge fina skuggor samt mjukt ljus på en?

Softboxes å paraplyer å tjofs används för att just ge den effekten genom att ljuset filtreras genom det där vita grejjsen i softboxen/paraplyet så man får mjukt vitt ljus på sig?

Tack igen för alla svaren!

EDIT: Det här är nått jag kmr pyssla med varenda dag efter att jag fått ministudion uppe. Jag kmr troligen möblera om så jag får plats med allt då jag verkligen vill komma igång med detta, sen när ekonomin fixar sig kan jag nog investera i bättre grejjer!

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren.

Som ni ser så är jag nybörjare på detta och har inte fattat alla bitarna 100% ännu, men nästan så.

Jag har grönt IKEA-tyg som jag tänkte använda, dock bor jag i en 2a 44kvm så jag kanske inte kmr ha tillräckligt utrymme mellan mig gröna greenscreenen å kameran så då kmr jag köra med simpelt vitt (väggen är för ful med märken).

Jag har googlat på det här med dagsljus å ljus för filmning å då kom jag över nått om 5000K-snack som är tydligen dagsljus. Det jag vill ha är den där professionella looken i hur ljuset lägger sig på ansiktet när man filmar.

Nått som heter 3punkts ljus är när man har lampor på vardera sida å sen en i taket som lägger sig på håret för att ge fina skuggor samt mjukt ljus på en?

Softboxes å paraplyer å tjofs används för att just ge den effekten genom att ljuset filtreras genom det där vita grejjsen i softboxen/paraplyet så man får mjukt vitt ljus på sig?

Tack igen för alla svaren!

EDIT: Det här är nått jag kmr pyssla med varenda dag efter att jag fått ministudion uppe. Jag kmr troligen möblera om så jag får plats med allt då jag verkligen vill komma igång med detta, sen när ekonomin fixar sig kan jag nog investera i bättre grejjer!

Softboxes har ett filter som gör att man inte får så skarpa skuggor. Du kan testa denna effekten själv genom att hålla upp ett objekt framför en vanlig spotlight och se att kanterna längs med skuggan bli skarpa, ta en bit bakplåtspapper eller annat tunt papper och håll framför spotlighten så kommer skuggorna bli mjuka. Voila ghettomoddad softbox. Med softbox behövs inte nödvändigtvis 3-punkts belysning, men man ska alltid minst ha två ljuskällor, gärna fler.

Ja 5000K är bra att ha vid inspelning annars bli det väldigt onaturlig ton på hudfärgen och man ser lite sjuklig ut. Det beror på kamerans vitbalans också dock. Om du kan kallibrera kameran så köp ett så kallat gråkort. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003167958/qpcard-gra...
Då kan du med hjälp av detta kortet som är exakt ta ett klipp på kortet med din belysning sen vet du att detta kortet alltid är grått, fotografer använder detta mest men filmare har också användning för det av samma anledning. Ett gråkort är nämnligen ett kort med en gråfärg som är exakt nyans av grå som man sedan med datorn kan kontrollera och ställa in hela bilden eller videon efter den tagits. De flesta är 18% grå, eller i RGB 46,46,46 (egentligen 45,9). Men det ska man alltid kontrollera med kortet, det finns vissa skillnader mellan dessa och det ska stå på kortet. På så sätt kan du antingen ställa in kameran eller göra det i efterhand i ditt videoredigerings program.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013

Fortf dasljus är enbart viktigt om du skall blanda lampor med just dagsljus kelvin. Annars kvittar det vilken kelvin du använder då du kan ställa om vitbalansen.

Det viktigaste när man väljer lampor är att alla lampor har just samma kelvin. skall du mörklägga går det precis lika bra (men lite otympligare) med vanliga bygglampor.

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Kör på Nisse-Tuta eller Arazand tips om lampor med softboxar. De är en enkel lösning och ger mjukt ljus. Dock blir inte ljuset speciellt starkt med dessa billiga lampor, det kan innebära att du måste flytta fram dem rätt nära objektet. Softboxar ger mjuka skuggor men det sprider också ljuset till en större yta.

Angående trepunktsbelysning är det en bra grund för att förstå konceptet med ljussättning. Dock räcker det att börja med två lampor, en bak och en fram. Men är rummet mörkt utan filmlamporna kan det vara bra med lättning vilket den tredje lampans funktion är. Ljusets styrka påverkas mycket av avståndet till objektet så istället för dimmer eller dyl flyttar du fram respektive bak dessa lampor.

Det går inte att säga att dagsljustemperatur ger en mer proffsig look eller ej. Man använder både varmt ljus och dagsljus till lite olika syften.

Om vi utgår från hur jag tänker när jag filmar... Filmar jag inomhus men att det är dag och det kommer in ljus från fönstren. Då använder jag lampor med ungefär 5600 kelvin. Detta för att slippa det blåaktiga ljuset från fönstren som uppstår om jag vitbalanserar för glödlamporna.

Filmar jag däremot inomhus under kväll/natt vill jag ibland både använda taklamporna och filmlamporna. Då använder jag antingen filmlampor med glödljus (t.ex. red head) eller sätter varmt filter på dagsljuslamporna.

Men ibland vill jag faktiskt ha blandljus, dvs att man blandar lampor som har runt 5600 kelvin och varmt ljus från t.ex. glödlampor. Då anpassar jag vitbalansen till det ljus som faller på den man ska filma. Men jag vill kanske att ett levande ljus eller fönsterlampa ska ha ett riktigt varmt ljus. Kan även hända att jag ibland medvetet vitbalanserar aningen fel just för att få en lite varmare ton. Idag är ju dock många codec så bra att det kanske är bättre att göra det sistnämnda i post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av reflux:

Upplösningen säger egentligen väldigt lite om bilden, då borde du ju få video med din mobilkamera som ser lika bra ut som en långfilm på DVD, eller hur?

Lagringsmediet DVD säger inte så mycket om kvaliteten på bilden, eller hur? Och ja, under bra förhållanden och med rätt post processing blir det rätt bra bild med en 1020.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Har haft funderingar på att testa detta då dessa är lite mindre än mina ordinarie lampor.
Kanske lägga en slags film ovanpå, antingen proffsgel eller bakpapper.

Vad tror Ni?

http://www.kjell.com/Sok?query=led-str%C3%A5lkastare

Tänkte både för TS och för egen del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Holck:

Har haft funderingar på att testa detta då dessa är lite mindre än mina ordinarie lampor.
Kanske lägga en slags film ovanpå, antingen proffsgel eller bakpapper.

Vad tror Ni?

http://www.kjell.com/Sok?query=led-str%C3%A5lkastare

Tänkte både för TS och för egen del.

Kolla bara så att ra-värdet är inom en ok nivå. Hur starka är dessa lampor i praktiken, sätter man diff-filter på försvagas ju ljusstyrkan rätt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Holck:

Har haft funderingar på att testa detta då dessa är lite mindre än mina ordinarie lampor.
Kanske lägga en slags film ovanpå, antingen proffsgel eller bakpapper.

Vad tror Ni?

http://www.kjell.com/Sok?query=led-str%C3%A5lkastare

Tänkte både för TS och för egen del.

Intressant, kan du inte vara försökskanin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Holck:

Har haft funderingar på att testa detta då dessa är lite mindre än mina ordinarie lampor.
Kanske lägga en slags film ovanpå, antingen proffsgel eller bakpapper.

Vad tror Ni?

http://www.kjell.com/Sok?query=led-str%C3%A5lkastare

Tänkte både för TS och för egen del.

Förresten läs ett gammal inlägg jag skrev i "Den stora tråden om stora videokameror" innan du bestämmer dig.

Skrivet av Punchdrunk:

Upptäckte en sak, kolla på modellnamnet.

Manda Ledbelysning CN-600HS
5 595 kr på Scandinavian Photo
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11424754/manda-ledbel...

ePhoto 600 Led Dimmable CN600HS
2 163 kr (329 dollar)
http://www.amazon.com/ePhoto-Dimmable-CN600HS-Photography-110...

Kolla sen på denna video.
http://cheesycam.com/new-cn600-sa-led-light-wireless-remote-r...

Uppfattar ni att detta är en förbättrad uppgradering?

Den finns för runt 1 500 kr på ebay. Den saknar märkesnamn, bara modellbeteckning.

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1243702-den-stora-t...

Alltså samma ledlampor anpassat för film som säljs rätt dyrt i Sveriges tycks gå att hitta mycket billigare men med annat märkesnamn på nätet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Nisse-Tuta:

Intressant, kan du inte vara försökskanin?

Jo, kanske jag skulle göra.

Om du har en BMPCC/BMCC i närheten, kan du kolla hur hög kelvin de går till ?

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Punchdrunk:

Förresten läs ett gammal inlägg jag skrev i "Den stora tråden om stora videokameror" innan du bestämmer dig.

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1243702-den-stora-t...

Alltså samma ledlampor anpassat för film som säljs rätt dyrt i Sveriges tycks gå att hitta mycket billigare men med annat märkesnamn på nätet.

Ja. Men 50W LED är bra pulver i. Jag frågade idag hos Kjell när jag köpte en disklåda hur mycket pulver de har...
Han sade att de lyser betydligt mer än dessa biltema lampor med dubbla halogenrör på typ 500-1000W.
Däremot så "dör de av" hyfsat fort pga deras höga färgtemperatur. Han rekommendera dem inom 10 meter - max...

Låter som de täcker in de mesta för min del

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Holck:

Jo, kanske jag skulle göra.

Om du har en BMPCC/BMCC i närheten, kan du kolla hur hög kelvin de går till ?

// A

7500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Holck:

Jo, kanske jag skulle göra.

Om du har en BMPCC/BMCC i närheten, kan du kolla hur hög kelvin de går till ?

// A

Skrivet av Holck:

Ja. Men 50W LED är bra pulver i. Jag frågade idag hos Kjell när jag köpte en disklåda hur mycket pulver de har...
Han sade att de lyser betydligt mer än dessa biltema lampor med dubbla halogenrör på typ 500-1000W.
Däremot så "dör de av" hyfsat fort pga deras höga färgtemperatur. Han rekommendera dem inom 10 meter - max...

Låter som de täcker in de mesta för min del

// A

Ok låter bra. Även om jag inte riktigt haja det där med att en lampa skulle dö av pga deras höga färgtemperatur. Men som sagt, kolla RA-värdet så det åtminstone är högre än 80. Vet inte vad led brukar ligga på nu för tiden, men du vill ju helst att ljuset ska återge färg hyffsat korekt.

Edit: CRI = RA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Holck:

Ja. Men 50W LED är bra pulver i. Jag frågade idag hos Kjell när jag köpte en disklåda hur mycket pulver de har...
Han sade att de lyser betydligt mer än dessa biltema lampor med dubbla halogenrör på typ 500-1000W.
Däremot så "dör de av" hyfsat fort pga deras höga färgtemperatur. Han rekommendera dem inom 10 meter - max...

Låter som de täcker in de mesta för min del

// A

Vad är det du egentligen försöker säga? Jag förstår faktiskt knappt något av vad du skrev och hur det går ihop. Förklara gärna.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av 4everapple1:

Vad är det du egentligen försöker säga? Jag förstår faktiskt knappt något av vad du skrev och hur det går ihop. Förklara gärna.

Det gjorde andra. Läs igen

// Anders

Edit:

Eller nej, jag ska inte vara dryg på din bekostnad

Då jag inte kunde uttrycka mig tydligt nog för din smak så ska jag skriva om det jag skrev så det blir tydligare:

Ja, men 50W LED är starkt ljus. Jag frågade idag hos Kjell & Co (Finns website att hitta om de inte är bekanta), i samband med inköp av ett externt hårddiskkabinett, hur i realiteten kraftfulla dessa LED-strålkastarna verkligen är.
Som svar fick jag att deras LED-strålkastare, 50W, se tidigare länk, lyser upp betydligt starkare (x lumen / m2) än konventionell arbetsbelysning baserad på halogen, liknande dessa Biltema och Jula säljer.

Dess räckvidd är däremot kanske den inte längsta, mycket på grund av dess höga färgtemperatur. Ju högre färgtemperatur, destu mindre återreflekteras av ytor omkring oss. Se t.ex Xenonstrålkastare på bilar. De som ligger över 6000K lyser sämre än andra 35W Xenon på 3200-3500K.

För att få ett bra ljus utan att de förlorar allt för mycket av sin energi bör jag således, efter hans rekommendation, förvänta mig att få kraftfullt ljusflöde på avstånd kortare än 10 meter, dvs, inte tro att de ska lysa upp hela området jag befinner mig i.

Med detta sagt, då jag oftast belyser på betydligt kortare avstånd, bör jag alltså kunna klara mig på ett par-tre sådana.

Förstår Ni bättre nu?

// Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Holck:

Ju högre färgtemperatur, destu mindre återreflekteras av ytor omkring oss. Se t.ex Xenonstrålkastare på bilar. De som ligger över 6000K lyser sämre än andra 35W Xenon på 3200-3500K.
// Anders

Säker på att inte runt 5000 kelvin är bäst, bättre än både över 6000k och 3200-3500k? Både över 6000 k och under 3500k har ju mer färg i sig än 5000k. Mitt logiska tänkande, dock har mitt logiska tänkande inte alltid rätt :).

Edit: Googlade lite, så här står det.

Citat:

Going above 8000K or below 4300K decreases light output significantly and should only be used in show cars.

Citat:

5000K - Emits a pure white light. This is the color of choice for most car manufactures and can be found equipped on a wide range of vehicles. Used if you want the most light output and the best performance.

http://knowledge.sonicelectronix.com/car-audio-and-video/acce...

Ju högre kelvin desto sämre stämmer alltså inte. Att man säger så i bilkretsar beror säkert på att xenonljus sannolikt brukar börja vid vitt ljus och uppåt. Då stämmer det ju för dem som sysslar med just xenon-lampor.
Sen kanske blått ljus är ännu sämre än varmt ljus men bäst är alltså typ i mitten, runt 5000k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Punchdrunk:

Säker på att inte runt 5000 kelvin är bäst, bättre än både över 6000k och 3200-3500k? Både över 6000 k och under 3500k har ju mer färg i sig än 5000k. Mitt logiska tänkande, dock har mitt logiska tänkande inte alltid rätt :).

Edit: Googlade lite, så här står det.

http://knowledge.sonicelectronix.com/car-audio-and-video/acce...

Ju högre kelvin desto sämre stämmer alltså inte. Att man säger så i bilkretsar beror säkert på att xenonljus sannolikt brukar börja vid vitt ljus och uppåt. Då stämmer det ju för dem som sysslar med just xenon-lampor.
Sen kanske blått ljus är ännu sämre än varmt ljus men bäst är alltså typ i mitten, runt 5000k.

Tog fram mitt gamla kvitto när jag köpte 4 nya xenonlampor till RS6:an..
Det stod Philips D2s 4200K 3200lm. Så, jag hade rätt siffra men på fel ställe. Detta är "originallampor" hos Audi.

Kikade in på Xenonkungen.se och kollade. Ju högre temperatur destu lägre LM.

Sen, tittar man på elektronik så drar en blå lysdiod mer ström än en röd eller grön. Dvs, det krävs mer effekt för att få samma ljusflöde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Holck:

Det gjorde andra. Läs igen

// Anders

Edit:

Eller nej, jag ska inte vara dryg på din bekostnad

Då jag inte kunde uttrycka mig tydligt nog för din smak så ska jag skriva om det jag skrev så det blir tydligare:

Ja, men 50W LED är starkt ljus. Jag frågade idag hos Kjell & Co (Finns website att hitta om de inte är bekanta), i samband med inköp av ett externt hårddiskkabinett, hur i realiteten kraftfulla dessa LED-strålkastarna verkligen är.
Som svar fick jag att deras LED-strålkastare, 50W, se tidigare länk, lyser upp betydligt starkare (x lumen / m2) än konventionell arbetsbelysning baserad på halogen, liknande dessa Biltema och Jula säljer.

https://www.jula.se/mediaarchive/6139006/main/420083-jpg.jpg

Dess räckvidd är däremot kanske den inte längsta, mycket på grund av dess höga färgtemperatur. Ju högre färgtemperatur, destu mindre återreflekteras av ytor omkring oss. Se t.ex Xenonstrålkastare på bilar. De som ligger över 6000K lyser sämre än andra 35W Xenon på 3200-3500K.

För att få ett bra ljus utan att de förlorar allt för mycket av sin energi bör jag således, efter hans rekommendation, förvänta mig att få kraftfullt ljusflöde på avstånd kortare än 10 meter, dvs, inte tro att de ska lysa upp hela området jag befinner mig i.

Med detta sagt, då jag oftast belyser på betydligt kortare avstånd, bör jag alltså kunna klara mig på ett par-tre sådana.

Förstår Ni bättre nu?

// Anders

Nu fattar jag, jag trodde att det var skrivet från ett "svensson perspektiv" alltså inte så avancerat med våglängder i åtanke osv. osv.
Men tänk över om du inte kan lägga lite mer pengar på LED arbetslampor eller liknande istället. Halogen är sjukt jobbigt med värmen, speciellt om man är i ett mindre rum utan rejäl ventilering och speciellt när du vill få belysningen närmre subjektet.

Det finns en ekvation för att räkna ut ljusavfall, det finns videor på Tuben om just detta och det kan jag verkligen rekommendera att du kollar på här har du en bild som förklarar det enkelt.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av 4everapple1:

Nu fattar jag, jag trodde att det var skrivet från ett "svensson perspektiv" alltså inte så avancerat med våglängder i åtanke osv. osv.
Men tänk över om du inte kan lägga lite mer pengar på LED arbetslampor eller liknande istället. Halogen är sjukt jobbigt med värmen, speciellt om man är i ett mindre rum utan rejäl ventilering och speciellt när du vill få belysningen närmre subjektet.

Det finns en ekvation för att räkna ut ljusavfall, det finns videor på Tuben om just detta och det kan jag verkligen rekommendera att du kollar på här har du en bild som förklarar det enkelt.
http://cdn.tutsplus.com/photo/uploads/legacy/336_inversesquar...

Jag har riktig belysning men precis som du säger blir det rejält hett.
Därför funderar jag på hur dessa skulle fungera. Dvs, om det är något att ha för detta ändamål.

Ska leta upp beräkningar.