Skrivet av inquam:
Det finns flera gånger en digital nedladdning kostar lika mycket som spelet på skiva vilket är galet. Men mycket av kostnaden på skivor är kostnaden att tillverka den fysiska skivan och skicka ut den till butik, handha den där osv. Nypriserna på spel som distribueras digitalt skulle många gånger kunna vara mycket lägre.
Men om vi återigen tittar på fysiska skivor så är ju inkomstbortfallet samma även där om du köper ett spel och säljer vidare. Att du köper en licens att "använda" spelet under "obegränsad tid" så är det lika med att du ÄGER spelet har rätten redan sagt. Så ditt spel på Steam är att jämnställa med ett spel du har på skiva i din bokhylla. Blir det inkomstbortfall om du säljer det spelet vidare? Ja. Blir det inkomstbortfall om du rippar det och skickar piratkopior till folk? Ja.
Men, skall det betyda att du borde hindras från att sälja din skiva, ge bort den eller låna ut den?
Att de som distribuerar spelet har sluppit att trycka en skiva och skicka ut i butik utan istället distribuerat spelet till dig via din internetuppkoppling är det enda som skiljer och är i debatten egentligen helt ovidkommande.
Det är det som gör denna debatt så intressant. Att en del folk tycker det skulle vara helt galet om vi fick sälja spel vi en gång köpt, om de inte råkar ligga på en fysisk skiva. Men samtidigt var det lika galet när ryktena kom om att MS skulle låsa ner möjligheten att sälja sina begagnade spel på XBox One. Och det enda som skiljer är hur de distribuerats till dig :)... Man skan TYCKA att billiga spel inte bör säljas vidare utan alla bör vara snälla och köpa spelen direkt från utvecklarna så de får mer pengar. Men det ändrar ju inte på faktum att du bör ha möjligheten att sälja något du äger. Eller skulle vi kanske även tsäga att "Xbox Live Arcade" spel inte är ok att sälja även om man har de versioner som är släppta på skiva, för det var ju ett billigt Arcade spel?
Att jag äger uppåt 300 spel på Steam betyder inte att jag ahde sålt alla dem om jag kunde. På samma sätt som jag inte säljer alla mina 360 spel när jag klarat dem. En del spel gillar man och vill ha kvar och detta hade gällt även digitalt distribuerade spel då man förlorar möjligheten att själv nyttja spelet om man säljer det.
1) Jag tycker nog också att det är galet med digital nedladdnigns kostnad. Så som jag fått det förklarat för mig av "folk i branschen" så beror det på att tillverkarna/spelhusen ännu inte är beredda att börja konkurrera med dom traditionella försäljningskanalerna, på samma sätt som mina teorier att digital andrahansförsäljning skulle "slå" mot förstahandsförsäljning, så skulle nog ett billigare pris online direkt från tillverkare/distributör slå mot försäljning i affär, och det är en kanal där tillverkarna får reklam och exponering.
2)Dom personerna (speltillverkarna) som jag försöker förstå här, tycker nog att det är lika fel att återsälja även fysiska spel. Har varit mycket hat från spelbranschen på kedjor som Game & Gamestop.
3) Absolut, vissa spel vill man ha kvar. Men om då tillgängligheten blir så enkel:
Jag köper singelplayerspel, spelar igenom det på 2 veckor
Säljer det för vad vet jag, 50-70% av det jag köpte det för
Ett halvår senare blir jag sugen igen, nu är det bara 1 klick bort att köpa tillbaka spelet för kanske 30% av ursprungspriset, ge mig en anledning att spara på det?
Detta argument köper jag när det gäller fysiska kopior, för det är ändå mycket mer krångel kring det hela. Du ska sälja det till antingen Game/Gamestop och få in sämre med pengar än vad du sen måste återköpa det för, eller så ska du sälja + köpa tillbaka det på t ex Blocket.
Jämför det med ett klck för att sälja och sen ett till klick för att återköpa.
Skrivet av Daniel2508:
Då får dem göra bättra spel som man inte bara vill spela en gång, utom flera. Om jag köper en tallrik och jag använder den en gång sen sälgar den, då har producenten också förlorat salet till den person som jag sälger till. Gör ett produkt jag inte vill skillja meg av med, då har du ingen problem. Enda grunden att analogien med bilen inte funkade för deg, är för att den mot bevisar det du försökar säga. Jag har inte hyrat ett spel, om jag går i gamestop, köper ett PC spel, installera detta, tycker det är skit, eller gillar det, men inte vill behålla detta, då är det faktisk så att det borde stå meg frit för att sälga det igen. Bara för att det er en mjukvara betyder det inte att jag inte äger det.
Precis samma sak som med en bil, en tallrik, en dator, ett grafikkort, ett bord, en bok... Det är ingen skillnad, detta är produkter, om jag köper dem, då äger jag dem.
Skillnaden är fortfarande hur hela affärsmodellen är upplagd! Du kan ju inte jämföra ett spel som tagit flera år för 10- om inte 100-tals personer att utveckla, med att tillverka och sälja en tallrik.
Och du tar ju ett specialfall, spelet är skit. Absolut, sälj det. Är det skit är det doomed ändå.
Problemet är just SINGLEPLAYERSPEL med en KAMPANJ, spel som dom flesta spelar EN GÅNG och sen är klara med.
Din tallrik behöver du ju äta på dag efter dag efter dag. Den har säkert även ett pris satt som motsvarar vad den kostade att tillverkar och distribuera. Det är nog mycket lättare att beräkna hur man ska gå "break even" och sen göra vinst på att sälja tallrikar än att tillverka en mjukvara.
Men spelets singleplayerkampanj/story är du ju klar med, även om det var "världens bästa spel", varför inte sälja det vidare och få tillbaka lite pengar?
Hur många gånger går genomsnittspersonen och ser en biofilm? Antagligen 1. Därför så sätts prissättningen för en fungerande affärsmodell därutefter.
Och om ni ni tror att jag har sååååå fel i detta:
1) Varför tror ni tillverkarna försöker knyta spel till personer? Ta t ex BF4, eller alla blizzardspel, där köper man en licens som blir låst till ens konto
2) Många tillverkare har laborerat med "onlinekoder" på just tvspel, där bara första köparen kan spela online efter kodinlösen
3) Många kör även en modell med DLC just för att ha kvar folk i spelet. Folk grinar över "om dom ändå släpper en DLC efter 1-2 månader, varför var den inte med i ursprungsspelet på skivan? Och varför utannonserades den direkt? Jo, det är just för att tillverkaren VILL att du ska behålla din kopia av spelet så länge som möjligt så att andra som blir sugna hellre köper en ny kopia än ett begagnat exemplar...
Skrivet av Zicsoen:
Mja, det är inte riktigt samma bortfall men markant skillnad i nyttjande på de två alternativen. Ett köp på fyra personer där bara en kan nyttja varan åt gången, så har de fortfarande tjänat vad de skulle på just den kopian. Skulle person A i ditt första alternativ av någon anledning få för sig att vilja nyttja varan igen så måste han/hon köpa den på nytt - alternativt begagnat, vilket i så fall ger oss en ny A-person och cirkeln är eventuellt igång.
I ditt andra alternativ så är det tre kopior som de inte får betalt för alls, vilket i viss mån kan ses som ett större bortfall.
Då jag själv inte orkar hålla på med andrahandsförsäljning så ser jag mer fram emot de lösningar det talats om där man kan dela sina bibliotek med sina vänner eller familjemedlemmar. Likaså tycker jag en sådan här lösning http://www.sweclockers.com/nyhet/17447-ea-mojliggor-retur-av-... är ganska sund i de fall man inser att man gjort ett dåligt köp, då man dels får tillbaka hela summan och man slipper allt jobb och eventuellt strul som en privat affär ibland kan innebära.
Skrivet av Staropramen:
Det är två stora skillnader som jag ser.
Alternativ 1 är helt lagligt, alternativ 2 är olagligt.
Alternativ 1 medför att bara en licens är i bruk samtidigt och bara en i taget kan spela. I alternativ 2 ökas ju antalet kopior i och med att flera kan spela samtidigt om än olagligt.
Inkomstförlust som i exempel 1 är helt naturligt och något alla företag får acceptera och räkna in i prissättningen oavsett hur tråkigt dom tycker att det är.
Att inkomstförlusten skulle bli densamma tror jag inte på. Det finns alltid dom som inte orkar vänta på att ett begagnat spel blir tillgängligt och hellre köper nytt.
Absolut, det är ju precis det jag menar på. Hela min teori är ju att om man får börja andrahandssälja digitala kopior så kommer ju inkomstförlusten öka.
Densamma är jag nog också med på att det inte kommer bli.
Jag vet inte, har själv egentligen ingen åsikt, jag försöker bara fundera i banorna som uppenbarligen folk på STEAM/Valve och t ex EA med deras Origin gör. Om deras gigantiska styrkor av utbildade ekonomer hade tyckt att andrahandsförsäljning _inte_ hade påverkat deras affärsmodell så hade vi väl redan haft det?
Edit: Som sagt, återigen, jag försöker bara förstå VARFÖR digital andrahansförsäljning inte görs tillgänglig. Själv köper och säljer jag 90% av mina konsol-tvspel begagnat, så jag är ju definitivtinte bättre själv Köpte min ps4:a, väntade en vecka, köpte Killzone begagnat för 350:-, sålde det en vecka senare för 400:-. Resultat? Jag har TJÄNAT 50:- på att spela ett spel någon annan utvecklat. Känns lite skevt.