Valve "vann" angående andrahands marknaden för digitala spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Moraliskt rätt är väl ändå att få sälja sin telefon, sitt lol-skin, sin surfplatta, sin bokhylla....och naturligvis inte få sälja licensen som man har köpt. Antingen så har man hyrt spelet på livstid eller så har man köpt en licens. Där ligger diskussionen egentligen. I såfall så köper man inga spel, utan man hyr de. Då kan jag gå med att man inte kan sälja sin "livstidshyra" till någon annan. Eftersom jag i såfall aldrig har ägt licensen.

Återigen, detta är redan testat i domstol och om en distributör hävdar att du hyr (även i EULA) istället för äger men att din hyra ger dig obegränsad tillgång till spelet så är det att likställa vid att du faktiskt äger det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Det är ingen som är förbannad här. Det är ett forum där man ska ha olika åsikter och genom argumentation framställa detta. Vad jag inte förstår är varför är det "enklare" att inte tillåta en begagnadmarknad för digitala produkter? Priset för en vara/tjänst sätts utifrån vad köparen är beredd att betala för. Något annat är ju inte marknadsmässigt. Som jag skrivit i mina tidigare inlägg så behöver inte det ena utesluta det andra. Det är ingen som kräver att tex Spotify fortsätter att tillhandahålla musiken efter att man har sagt upp prenumerationen.

Du har inte förstått det som distributörerna har förstått. Nämligen att alla har inte samma köpkraft. Därför säljs samma spel för olika pris. Titta bara på de ryska steamnycklarna. Tänk på alla barnfamiljer som inte har råd att köpa Wii-spel till fullt pris. De väntar eller köper begagnat eller byter. Ska du frånta de detta?

Varför skall en virtuell vara har en särskild marknad? Säg att du har 100 ex av ett specifikt LOL-skin. Självklart kommer det att gå upp värde efter ett tag. Tillgång och efterfrågan. Det är ingen självklar rättighet att tjäna pengar på alla exemplar som finns på den lagliga marknaden. Tänk att BF3 och Humblebundle och alla andra koder som delas ut på diverse mässor.

Vad är det för skillnad att jag väntar tills spelet kommer upp på HumbleBundle istället för att köpa det på release? Jag förstår de enda som tycker det är bra har något intresse i spelbranschen. EA har hur stora budgetar som helst, men det garanterar inte att spelen är bra för det. Nån som har tänkt på NHL XX. Finns hur många versioner som helst, nya spelare.. och så blir det en ny release.

Moraliskt rätt är väl ändå att få sälja sin telefon, sitt lol-skin, sin surfplatta, sin bokhylla....och naturligvis inte få sälja licensen som man har köpt. Antingen så har man hyrt spelet på livstid eller så har man köpt en licens. Där ligger diskussionen egentligen. I såfall så köper man inga spel, utan man hyr de. Då kan jag gå med att man inte kan sälja sin "livstidshyra" till någon annan. Eftersom jag i såfall aldrig har ägt licensen.

Självklart kan en digital vara förlora sitt värde. Du köper en SC2-key idag för 500 kr och sen väntar du 10 år. Ska du sälja samma nyckel så är det ingen garanti att du kommer att få lika mycket som du betalade för den, INKL inflationen. Köper du en SC2-collectors edition. Så hade värdet till och med stigit efter 10 år eftersom det är en begränsad utgåva. Oavsett om produkten är digital eller analog.

Det finns inget som heter "missade intäkter". Nån ekonom lade en prognos och det föll inte ut. Självklart måste en "orsak" hittas, annars får ju ekonomen sparken. Då är det piratkopiering, begagnadmarknaden, planeterna stod inte i linje..osv osv. Det är en prognos på antal exemplar. Ju fler desto större vinst, förhoppningsvis. För programmeraren så har det inte gått åt mer jobb att sälja ett 1 eller 10 miljoner ex. Förutom bandbredden och lite servrar som går åt att distribuera spelet.

som jag sagt många gånger jag anser att det är lättare att lösa missnöje och liknande med bra rättigheter kring reklamation eller eventuellt byta betalningsplan helt då företagen uppenbarligen inte kan anpassa sig. jag har inte sagt att det är ända lösningen jag har sagt att jag anser att detta är simplare än att göra en begagnatmarknad via steam som ger lika villkor för konsument och tillverkare.

jag vet mycket väl att priset regleras efter land men det regleras inte efter personen. varför tror du att jag vill ha ett system där man har tillgång till allt och därefter donerar eller betalar mindre summor för varje timmes spelande?

virtuella varor går aldrig sönder och där ligger en stor faktor kring varför bilar förlorar sitt värde. virtuella varor går ner i värde pga efterfrågan precis som du säger, men det är inte något jag direkt har brytt mig mycket om. jag diskuterade det för att klargöra att det finns en skillnad mellan vissa varor. du kan väl tycka att det inte är någon skillnad att bilar slutar funka efter ett tag medans spel kommer vara i exakt samma skick, jag anser däremot att det finns en skillnad och detta ansåg jag var värt att påpeka.

jag har inget problem med reor och liknande, det är en utav fördelarna med att andrahandsmarknaden knapp existerar (tror jag). där har vi även ett exempel på min teori om att spel skulle vara billigare om man inte sålde vidare allt, kan vara fel men det är en teori som låter rimlig i mina öron.

som sagt jag har hittat på siffror för att driva fram min poäng, jag har inte exakta siffror på vad EA medflera har för budget eller hur de går tillväga om något.

du är alltså emot att man inte får sälja något man "äger" utav principiella skäl snarare än att du har ett behov utav att sälja vidare? det respekterar jag, som jag sagt i vissa inlägg så är det just detta företag inte håller med om och återigen så är det därför en hyr marknad eller liknande skulle vara bättre i min mening.
varken du eller jag vet exakt hur de planerar sina priser, har de räknat in att man ska kunna sälja vidare så har jag inget emot begagnat marknad. har de däremot räknat på de på så vis att endast en person ska få nyttja produkten så anser jag att det är moraliskt fel att inte ge dem betalningen de ber om. respekterar man inte att de vill ha en viss summa så ska man heller inte ha rätt att ta del utav deras produkt, enligt mig så är detta väldigt jämställt men det kan man tycka olika om.

som sista ord så kan jag säga att jag inte vinner på att inte kunna sälja vidare men som jag påpekat så talar jag inte om vad jag vill utan vad jag tycker skulle kunna ge likvärdiga rättigheter mellan oss. har även påpekat att vad jag diskuterar och tycker kanske inte är hur jag gör. alla vill ha bättre rättigheter men som sagt så finner jag det inte jämställt att vi konsumenter ska kunna göra exakt hur vi vill med någon annans verk när vi inte har en aning om hur de prissatt produkten ens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Återigen, detta är redan testat i domstol och om en distributör hävdar att du hyr (även i EULA) istället för äger men att din hyra ger dig obegränsad tillgång till spelet så är det att likställa vid att du faktiskt äger det.

precis detta jag anser vara fel. om de står i avtalet att du hyr den på obegränsad tid så är det inte samma som att äga något.
tar ett exempel.
jag hyr en bil på obestämd tid, går upp i rätten och säger att jag äger den. det låter inte rätt i mina öron.

de spel som du har köpt där inte dessa avtal varit med som tex cs 1.6 äger man helt klart. dessa har de dock dragit med i detta påhitt har jag märkt nu efter att ha kikat på om man fortfarande kunde avregistrera produktnyckeln. minns väl att jag kunde göra detta för en 5år sedan och där har de då allt fulat sig ordentligt genom att man accepterar dessa avtal i deras uppdaterade avtal. alla vet ju att ingen orkar lusläsa dessa avtal så då kan de enkelt smyga in sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

som jag sagt många gånger jag anser att det är lättare att lösa missnöje och liknande med bra rättigheter kring reklamation eller eventuellt byta betalningsplan helt då företagen uppenbarligen inte kan anpassa sig. jag har inte sagt att det är ända lösningen jag har sagt att jag anser att detta är simplare än att göra en begagnatmarknad via steam som ger lika villkor för konsument och tillverkare.

jag vet mycket väl att priset regleras efter land men det regleras inte efter personen. varför tror du att jag vill ha ett system där man har tillgång till allt och därefter donerar eller betalar mindre summor för varje timmes spelande?

virtuella varor går aldrig sönder och där ligger en stor faktor kring varför bilar förlorar sitt värde. virtuella varor går ner i värde pga efterfrågan precis som du säger, men det är inte något jag direkt har brytt mig mycket om. jag diskuterade det för att klargöra att det finns en skillnad mellan vissa varor. du kan väl tycka att det inte är någon skillnad att bilar slutar funka efter ett tag medans spel kommer vara i exakt samma skick, jag anser däremot att det finns en skillnad och detta ansåg jag var värt att påpeka.

jag har inget problem med reor och liknande, det är en utav fördelarna med att andrahandsmarknaden knapp existerar (tror jag). där har vi även ett exempel på min teori om att spel skulle vara billigare om man inte sålde vidare allt, kan vara fel men det är en teori som låter rimlig i mina öron.

som sagt jag har hittat på siffror för att driva fram min poäng, jag har inte exakta siffror på vad EA medflera har för budget eller hur de går tillväga om något.

du är alltså emot att man inte får sälja något man "äger" utav principiella skäl snarare än att du har ett behov utav att sälja vidare? det respekterar jag, som jag sagt i vissa inlägg så är det just detta företag inte håller med om och återigen så är det därför en hyr marknad eller liknande skulle vara bättre i min mening.
varken du eller jag vet exakt hur de planerar sina priser, har de räknat in att man ska kunna sälja vidare så har jag inget emot begagnat marknad. har de däremot räknat på de på så vis att endast en person ska få nyttja produkten så anser jag att det är moraliskt fel att inte ge dem betalningen de ber om. respekterar man inte att de vill ha en viss summa så ska man heller inte ha rätt att ta del utav deras produkt, enligt mig så är detta väldigt jämställt men det kan man tycka olika om.

som sista ord så kan jag säga att jag inte vinner på att inte kunna sälja vidare men som jag påpekat så talar jag inte om vad jag vill utan vad jag tycker skulle kunna ge likvärdiga rättigheter mellan oss. har även påpekat att vad jag diskuterar och tycker kanske inte är hur jag gör. alla vill ha bättre rättigheter men som sagt så finner jag det inte jämställt att vi konsumenter ska kunna göra exakt hur vi vill med någon annans verk när vi inte har en aning om hur de prissatt produkten ens.

Problematiken är , vad äger du? Mitt behov att donera steamnycklar till bättre behövande är stort. Det är endast jag själv som styr vilka behov jag har. Mitt behov och företagets behov balanseras av lagar. Vad företaget har för affärsmodell är irrelevant för min del. Jag är bara intresserad av produkten/tjänsten. Jag avgränsar mig till det. Har man anställt 10000 pers och producerar ett spel som säljs i ett ex så är det en dålig affär för de flesta tror man. Men säljs det exemplaret för 10 miljarder euro och det blir en vinst på 3 miljarder så anser många att det är lyckat. Man är en motpart till ett företag. Aldrig vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Problematiken är , vad äger du? Mitt behov att donera steamnycklar till bättre behövande är stort. Det är endast jag själv som styr vilka behov jag har. Mitt behov och företagets behov balanseras av lagar. Vad företaget har för affärsmodell är irrelevant för min del. Jag är bara intresserad av produkten/tjänsten. Jag avgränsar mig till det. Har man anställt 10000 pers och producerar ett spel som säljs i ett ex så är det en dålig affär för de flesta tror man. Men säljs det exemplaret för 10 miljarder euro och det blir en vinst på 3 miljarder så anser många att det är lyckat. Man är en motpart till ett företag. Aldrig vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag hänger med på hur du tänker. det är just för att det är så att vissa inte har råd osv som jag tycker att det skulle vara bra med ett system där du betalar per timma eller väljer själv men aldrig äger spelet. om iden skall fungera så behöver man dock ett företag som inte skulle ta bort spel med mera om det inte var många som spelade/lyssnade, skulle även behövas att alla företagen var med på noterna till skillnad från hur spotify tyvärr ser ut. spotify blir av med rätten att leverera vissa album av och till vilket inte direkt är optimalt..
jag tycker inte rättigheterna är balanserade som dem är nu eller om begagnatmarknad fanns tillgängligt via steam.
klart man inte måste bry sig om hur företag går tillväga med allt men det är min poäng, företag och konsument bör ha en bra balans rättsmässigt vilket inte reglerats på ett vettigt sätt.
som sagt jag spekulerar kring vad som är rimligt men självklart så är det ju underbart för mig som konsument ifall jag kan få tag i ett 1vecka gammalt spel för halva priset. jag skulle antagligen köpa begagnade spel, men som sagt så är det en stor skillnad på vad jag skulle göra och vad jag tycker är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

precis detta jag anser vara fel. om de står i avtalet att du hyr den på obegränsad tid så är det inte samma som att äga något.
tar ett exempel.
jag hyr en bil på obestämd tid, går upp i rätten och säger att jag äger den. det låter inte rätt i mina öron.

de spel som du har köpt där inte dessa avtal varit med som tex cs 1.6 äger man helt klart. dessa har de dock dragit med i detta påhitt har jag märkt nu efter att ha kikat på om man fortfarande kunde avregistrera produktnyckeln. minns väl att jag kunde göra detta för en 5år sedan och där har de då allt fulat sig ordentligt genom att man accepterar dessa avtal i deras uppdaterade avtal. alla vet ju att ingen orkar lusläsa dessa avtal så då kan de enkelt smyga in sådant.

Vad är den praktiska skillnaden om jag betalar 100K för att köpa din bil eller om jag betalar 100K för att hyra den för alltid?

Det är innebörden i avtalet som är avgörande, inte om du väljer att kalla det för hyra eller köp.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Staropramen:

Vad är den praktiska skillnaden om jag betalar 100K för att köpa din bil eller om jag betalar 100K för att hyra den för alltid?

Det är innebörden i avtalet som är avgörande, inte om du väljer att kalla det för hyra eller köp.

avtal bör gälla även om lagen säger annorlunda. finns ju ingen mening med avtal annars.. tar äktenskap som exempel. om man gifter sig med någon men har skrivit på att man ska få behålla sina ägodelar vid skilsmässa så gäller det avtalet även om lagen säger att man delar på allt. varför ska det vara andra bullar i detta sammanhang?
är förvisso inte så insatt i hur lagar är framtagna och applicerade men jag kan verkligen inte förstå skillnaden.
vill företagen inte sälja sin produkt utan att man följer ett avtal så bör det väl inte gå att avfärda det för att en lag säger si eller så.

kan vara helt ute och cykla på denna punkten då jag som sagt inte är den bästa inom lagstiftning osv, är bara lite intresserad av varför det ser ut så (samt att jag personligen tycker att det är fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

avtal bör gälla även om lagen säger annorlunda. finns ju ingen mening med avtal annars.. tar äktenskap som exempel. om man gifter sig med någon men har skrivit på att man ska få behålla sina ägodelar vid skilsmässa så gäller det avtalet även om lagen säger att man delar på allt. varför ska det vara andra bullar i detta sammanhang?
är förvisso inte så insatt i hur lagar är framtagna och applicerade men jag kan verkligen inte förstå skillnaden.
vill företagen inte sälja sin produkt utan att man följer ett avtal så bör det väl inte gå att avfärda det för att en lag säger si eller så.

kan vara helt ute och cykla på denna punkten då jag som sagt inte är den bästa inom lagstiftning osv, är bara lite intresserad av varför det ser ut så (samt att jag personligen tycker att det är fel).

Det är helt enkelt så att vissa lagar är dispositiva och kan avtalas bort medan andra inte är det.

Typiskt sett åtnjuter konsumenter ett betydligt starkare skydd än företag eller privatpersoner som gör avtal med varandra.
I Sverige gäller t.ex konsumentköplagen ALLTID, även om du som konsument skriver på ett avtal att du avstår från din rätt.

Anledningen är helt enkelt att en enskild konsument i lagstiftarens ögon betraktas som en typiskt sett svagare part än ett företag. Att det sedan kan skilja väldigt mycket i storlek mellan olika företag är en annan sak.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Staropramen:

Det är helt enkelt så att vissa lagar är dispositiva och kan avtalas bort medan andra inte är det.

Typiskt sett åtnjuter konsumenter ett betydligt starkare skydd än företag eller privatpersoner som gör avtal med varandra.
I Sverige gäller t.ex konsumentköplagen ALLTID, även om du som konsument skriver på ett avtal att du avstår från din rätt.

Anledningen är helt enkelt att en enskild konsument i lagstiftarens ögon betraktas som en typiskt sett svagare part än ett företag. Att det sedan kan skilja väldigt mycket i storlek mellan olika företag är en annan sak.

hmm, ja.. tackar för infon även om jag inte blev mycket klokare på varför.
kan väl till viss del förstå att man kan se konsumenterna som den svagare parten men om man fick avtala bort allt så tror jag nog inte företagen skulle ha kunder om de utnyttjade detta allt för mycket, men men inte mycket jag kan göra åt det hur som, var dock intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Detta var väldigt bra. Helt sinnessjukt att vissa tycker att man ska kunna sälja sina digitala kopior vidare. Speciellt idiotiskt att påtvinga ett företag att uteveckla systemet dessutom. Gillar man inte en pryl så bör man inte köpa den.

Isåfall kan man ju ta bort ebay,tradera,blocket och sweclockers marknad, om du köper tex ett grafikkort som du inte är nöjd med ska du inte kunna sälja det då eller kunna få pengarna tillbaka?, jag tycker det är ungefär samma sak.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

hmm, ja.. tackar för infon även om jag inte blev mycket klokare på varför.
kan väl till viss del förstå att man kan se konsumenterna som den svagare parten men om man fick avtala bort allt så tror jag nog inte företagen skulle ha kunder om de utnyttjade detta allt för mycket, men men inte mycket jag kan göra åt det hur som, var dock intressant att veta.

Det är helt enkelt upp till företagen att hålla sig inom lagens gränser. Problemet här är rätt komplicerat då man inte ens med säkerhet vet vilket lands lag som gäller. Valve kanske hävdar Luxemburgs lag, jag tycker att det är svensk lag som gäller eftersom jag bor här. Servern som hanterar köpet kanske står i land X...

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Staropramen:

Det är helt enkelt upp till företagen att hålla sig inom lagens gränser. Problemet här är rätt komplicerat då man inte ens med säkerhet vet vilket lands lag som gäller. Valve kanske hävdar Luxemburgs lag, jag tycker att det är svensk lag som gäller eftersom jag bor här. Servern som hanterar köpet kanske står i land X...

vad jag förstått så är det köparens lands lagar som gäller vilket är ganska rimligt om man nu inte kan avtala bort dem av anledningen att man ska skydda konsumenten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

hmm, ja.. tackar för infon även om jag inte blev mycket klokare på varför.
kan väl till viss del förstå att man kan se konsumenterna som den svagare parten men om man fick avtala bort allt så tror jag nog inte företagen skulle ha kunder om de utnyttjade detta allt för mycket, men men inte mycket jag kan göra åt det hur som, var dock intressant att veta.

KKL resp KTL kom till för att företagen missbrukade sin makt. Hur skulle du som enskild person bedriva en juridisk process mot ett företag med betydligt mer resurser än gemene man. Finns nåt som heter monopol/oligopol. Dessutom finns det karteller. Läs på mer om detta så förstår du varför anti trust lagarna är så starka i USA och EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

KKL resp KTL kom till för att företagen missbrukade sin makt. Hur skulle du som enskild person bedriva en juridisk process mot ett företag med betydligt mer resurser än gemene man. Finns nåt som heter monopol/oligopol. Dessutom finns det karteller. Läs på mer om detta så förstår du varför anti trust lagarna är så starka i USA och EU.

Skickades från m.sweclockers.com

tänkte väl att det är ju inte så svårt för folk att strunta i att köpa produkterna om avtalen var orimliga, företagen kan ju inte fortsätta om de inte har någon inkomst så då bör de ju rimligen förstå att de måste skärpa sig. vet inte så mycket om historia kring detta så jag ska väl inte säga för mycket.
vet väl vad som kan hända men jag är fortfarande i det hopplösa stadiet att jag vill tro på att människor har någon känsla för vad som är rätt och fel, så deppigt att behöva utgå från att folk inte bryr sig om något annat än sig själva, förstår ju att vissa alltid kommer vara arslen men jag blir bara trött varje gång jag hör om sånt här..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

tänkte väl att det är ju inte så svårt för folk att strunta i att köpa produkterna om avtalen var orimliga, företagen kan ju inte fortsätta om de inte har någon inkomst så då bör de ju rimligen förstå att de måste skärpa sig. vet inte så mycket om historia kring detta så jag ska väl inte säga för mycket.
vet väl vad som kan hända men jag är fortfarande i det hopplösa stadiet att jag vill tro på att människor har någon känsla för vad som är rätt och fel, så deppigt att behöva utgå från att folk inte bryr sig om något annat än sig själva, förstår ju att vissa alltid kommer vara arslen men jag blir bara trött varje gång jag hör om sånt här..

Om du inte vill läsa på så utan går på din "känsla" så blir det svårt att diskutera vidare. Förtroende är bra, men kontroll är bättre. Vinstmaximering ligger i alla företags intresse. De måste pga kvartalsekonomin och ansvaret mot aktieägarna. Skulle vara biltillverkarnas våta dröm att förbjuda begagnadförsäljning. :),

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag tidigare skrev så måste det finnas alternativ att välja. Kartellbildning fråntar dig rätten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Om du inte vill läsa på så utan går på din "känsla" så blir det svårt att diskutera vidare. Förtroende är bra, men kontroll är bättre. Vinstmaximering ligger i alla företags intresse. De måste pga kvartalsekonomin och ansvaret mot aktieägarna. Skulle vara biltillverkarnas våta dröm att förbjuda begagnadförsäljning. :),

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag tidigare skrev så måste det finnas alternativ att välja. Kartellbildning fråntar dig rätten.

jo förstår att det blir knepigt om nu sånt bevisligen kommer inträffa. orkar inte riktigt diskutera om det ämnet vi snurrat in på nu
tror jag fått fram vad jag har för synpunkter lite tydligare nu i alla fall så jag avslutar nog där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

vad jag förstått så är det köparens lands lagar som gäller vilket är ganska rimligt om man nu inte kan avtala bort dem av anledningen att man ska skydda konsumenten.

Så tycker jag också att det är. Men vad händer om jag surfar in på en amerikansk webbshop och beställer saker?
Amerikanarna lär inte vilja läsa på svenska lagar innan dom skickar prylarna och än mindre vilja bli bundna av svenska konsumentlagar.

Företag som Steam som vänder sig till svenska kunder med en webbshop översatt till svenska är en annan sak. Då tycker jag inte att man ska kunna komma undan de svenska lagarna.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Staropramen:

Så tycker jag också att det är. Men vad händer om jag surfar in på en amerikansk webbshop och beställer saker?
Amerikanarna lär inte vilja läsa på svenska lagar innan dom skickar prylarna och än mindre vilja bli bundna av svenska konsumentlagar.

ja du, det är nog knepigt att svara på även för en advokat skulle jag tro.. enligt min logik så är det nog antagligen därför många amerikanska företag inte säljer till sverige eller utanför amerika rättare sagt. jag skulle i alla fall skippa att sälja till läder som envisades med lagar jag inte tyckte om. det tar ju antagligen lite tid att ha någon rättslig process mellan olika länder så då bör det väl vara enklare att skippa dem med lagar man inte vill upprätthålla.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

är det inräknat i inköps pris att flera ska kunna nyttja en produkt så har jag däremot inget problem med det.

Jag kan garantera dig att eventuell begagnat försäljning finns inräknad i prissättningen och beräknad försäljning.
Det gör även piratkopiering så då borde ju både delarna vara okej enligt dig?

I övrigt så är det sådant hycklande när det kommer till spel eller just sin hobby överlag. Folk ska vara så heliga och stödja spelutvecklare samtidigt som de piratkopierar både film och musik med gott samvete.

Folk hackar gladeligen på marknaden för begagnade spel av moraliska skäl men nyttjar mer än gärna tjänster som Spotify och Netflix där det inte är många kronor av det du betalar som går till upphovsmakaren. Där är det enda viktiga att det är lagligt och smidigt, moralen åker ut genom fönstret i de fallen.

I övrigt så tycker folk att reklamation/återköp ska vara okej. Oavsett om det sker till halva eller hela den betalda summan så kan jag garantera er att de hellre ser en 100% försäljning som sedan säljs vidare än en 0%/50% försäljning som blir låst.

Och angående minskat värde på produkterna. Ena sekunden så är det ett jävla liv om att det man köper digitalt och fysiskt är skilda saker men i nästa så hävdar man att det är rätten att spela spelet som man betalar för oavsett lagringsmedium.

Men med tanke på att fysiskt/digitalt bara är olika distributions alternativ och det man vill åt är spelet så är väl de flesta överens om att det är rätten att spela spelet som man betalar för. Och om ett sprillans nytt fysiskt spel kan sjunka i värde med tiden så borde motsvarigheten även stämma digitalt. Halo 4 kostar idag 139 kr nytt från Webhallen.

Slitage på t.ex fodral/manual behöver inte påverka värdet på möjligheten att spela spelet vilket Gamestop har bevisat då folk gladeligen köper trasiga fodral eller fodral utan varken omslag eller manual just för att det är spelet i sig de är ute efter. (Gamestop säljer för övrigt rätt mycket nya spel trots att de inte bara säljer utan aktivt pushar för de begagnade exen)
Bara för att vissa ser ett samlarvärde i kartonger och fodral betyder nödvändigtvis inte det att det ska tas med i beräkningarna så länge möjligheten att spela spelet är detsamma för det är väl ändå det vi betalar för och uppenbarligen det som sjunker i värde om man borträknar samlare som antagligen inte köper digitalt över huvud taget.

Att en skiva är repig till oigenkännelse och ej fungerande så borde väl värdet sjunka till noll och likställas med om en server som krävs för att spela ett digitalt spel plockas ner, alltså ingen marknad alls.

I övrigt så tror jag inte alls att det skulle bli sån stor smäll med begagnat handel av digitalt. Pengarna försvinner nödvändigtvis inte ur bubblan. Det är ingen privatperson som tjänar pengar på att sälja begagnat då de någon gång köpt spelet dyrare. Pengarna som man får av att sälja ett spel kommer högst sannolikt komma i cirkulation igen i form av köp av ett nytt spel.

Jag tror även folk oftare kommer våga köpa spel de är lite osäkra på om möjligheten att sälja de vidare finns.

Känns som det blev lite rörigt och osammanhängande men tror jag fick fram mina poänger iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hur ska man göra då? Prova spelet i många timmar hos en kompis först? Men han borde ju inte ha köpt det "utan att veta någonting om det".

Jag spelade kampanjen i ett fåtal timmar. Rörde aldrig multiplayer. Resultatet blev 449 kr i sjön. Hade jag kunnat sälja spelet hade jag dels fått tillbaka en liten del av det och dels hade spelet kommit till användning för någon annan.

Om du bara tagit reda på lite information on Call of duty, så skulle du inse att det inte är ett spel man köper för singleplayer upplevelsen precis som bf serien.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bishop_SWE:

Jag kan garantera dig att eventuell begagnat försäljning finns inräknad i prissättningen och beräknad försäljning.
Det gör även piratkopiering så då borde ju både delarna vara okej enligt dig?

I övrigt så är det sådant hycklande när det kommer till spel eller just sin hobby överlag. Folk ska vara så heliga och stödja spelutvecklare samtidigt som de piratkopierar både film och musik med gott samvete.

Folk hackar gladeligen på marknaden för begagnade spel av moraliska skäl men nyttjar mer än gärna tjänster som Spotify och Netflix där det inte är många kronor av det du betalar som går till upphovsmakaren. Där är det enda viktiga att det är lagligt och smidigt, moralen åker ut genom fönstret i de fallen.

I övrigt så tycker folk att reklamation/återköp ska vara okej. Oavsett om det sker till halva eller hela den betalda summan så kan jag garantera er att de hellre ser en 100% försäljning som sedan säljs vidare än en 0%/50% försäljning som blir låst.

Och angående minskat värde på produkterna. Ena sekunden så är det ett jävla liv om att det man köper digitalt och fysiskt är skilda saker men i nästa så hävdar man att det är rätten att spela spelet som man betalar för oavsett lagringsmedium.

Men med tanke på att fysiskt/digitalt bara är olika distributions alternativ och det man vill åt är spelet så är väl de flesta överens om att det är rätten att spela spelet som man betalar för. Och om ett sprillans nytt fysiskt spel kan sjunka i värde med tiden så borde motsvarigheten även stämma digitalt. Halo 4 kostar idag 139 kr nytt från Webhallen.

Slitage på t.ex fodral/manual behöver inte påverka värdet på möjligheten att spela spelet vilket Gamestop har bevisat då folk gladeligen köper trasiga fodral eller fodral utan varken omslag eller manual just för att det är spelet i sig de är ute efter. (Gamestop säljer för övrigt rätt mycket nya spel trots att de inte bara säljer utan aktivt pushar för de begagnade exen)
Bara för att vissa ser ett samlarvärde i kartonger och fodral betyder nödvändigtvis inte det att det ska tas med i beräkningarna så länge möjligheten att spela spelet är detsamma för det är väl ändå det vi betalar för och uppenbarligen det som sjunker i värde om man borträknar samlare som antagligen inte köper digitalt över huvud taget.

Att en skiva är repig till oigenkännelse och ej fungerande så borde väl värdet sjunka till noll och likställas med om en server som krävs för att spela ett digitalt spel plockas ner, alltså ingen marknad alls.

I övrigt så tror jag inte alls att det skulle bli sån stor smäll med begagnat handel av digitalt. Pengarna försvinner nödvändigtvis inte ur bubblan. Det är ingen privatperson som tjänar pengar på att sälja begagnat då de någon gång köpt spelet dyrare. Pengarna som man får av att sälja ett spel kommer högst sannolikt komma i cirkulation igen i form av köp av ett nytt spel.

Jag tror även folk oftare kommer våga köpa spel de är lite osäkra på om möjligheten att sälja de vidare finns.

Känns som det blev lite rörigt och osammanhängande men tror jag fick fram mina poänger iaf.

Dold text

vet inte om du ville ha ett svar utav mig men jag orkar tyvärr inte gå igenom samma ramsa än en gång till. läs om mina inlägg ifall något var oklart, har nämligen redan besvarat alla dessa punkter. var det bara att du ville använda en mening så kan du ignorera detta inlägg.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bud986:

Om du bara tagit reda på lite information on Call of duty, så skulle du inse att det inte är ett spel man köper för singleplayer upplevelsen precis som bf serien.

Som du vet är även multiplayer värdelöst i CoD. Det visste inte jag , för jag var helt oinsatt. En kompis spelade det och jag trodde därför att det var ett bra spel, men det visade sig vara motsatsen.

Om du köper en bil och efter en månad märker att den inte är lämplig för att åka till fjällen eller något annat du brukar använda bilen till, så menar du alltså att det ska vara omöjligt/förbjudet att sälja den? Du måste istället ha den stående i garaget eller skrota den utan att få tillbaka en krona, och det är du helt nöjd med, eftersom du inte "tog reda på lite information" om den innan du köpte den?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Om du bara tagit reda på lite information on Call of duty, så skulle du inse att det inte är ett spel man köper för singleplayer upplevelsen precis som bf serien.

Det är väl struntsamma om man gjort ett bra eller dåligt köp.

Det man köpt har man en ovillkorlig rätt att överlåta på någon annan. I annat fall får dom hyra ut spelen och vara tydliga med att så är fallet.

Jag är rätt irriterad på att jag inte kan sälja/ge bort spel på Steam just pga deras orättvisa villkor. Spotify å andra sidan är helt öppna med att man prenumererar på deras tjänst och då uppstår heller inget missnöje.

Problemet är att stora företag som ingen vågar bråka med i kraft av svaga lagar och många jurister berövar konsumenterna grundläggande rättigheter.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det finns flera gånger en digital nedladdning kostar lika mycket som spelet på skiva vilket är galet. Men mycket av kostnaden på skivor är kostnaden att tillverka den fysiska skivan och skicka ut den till butik, handha den där osv. Nypriserna på spel som distribueras digitalt skulle många gånger kunna vara mycket lägre.

Men om vi återigen tittar på fysiska skivor så är ju inkomstbortfallet samma även där om du köper ett spel och säljer vidare. Att du köper en licens att "använda" spelet under "obegränsad tid" så är det lika med att du ÄGER spelet har rätten redan sagt. Så ditt spel på Steam är att jämnställa med ett spel du har på skiva i din bokhylla. Blir det inkomstbortfall om du säljer det spelet vidare? Ja. Blir det inkomstbortfall om du rippar det och skickar piratkopior till folk? Ja.
Men, skall det betyda att du borde hindras från att sälja din skiva, ge bort den eller låna ut den?

Att de som distribuerar spelet har sluppit att trycka en skiva och skicka ut i butik utan istället distribuerat spelet till dig via din internetuppkoppling är det enda som skiljer och är i debatten egentligen helt ovidkommande.

Det är det som gör denna debatt så intressant. Att en del folk tycker det skulle vara helt galet om vi fick sälja spel vi en gång köpt, om de inte råkar ligga på en fysisk skiva. Men samtidigt var det lika galet när ryktena kom om att MS skulle låsa ner möjligheten att sälja sina begagnade spel på XBox One. Och det enda som skiljer är hur de distribuerats till dig :)... Man skan TYCKA att billiga spel inte bör säljas vidare utan alla bör vara snälla och köpa spelen direkt från utvecklarna så de får mer pengar. Men det ändrar ju inte på faktum att du bör ha möjligheten att sälja något du äger. Eller skulle vi kanske även tsäga att "Xbox Live Arcade" spel inte är ok att sälja även om man har de versioner som är släppta på skiva, för det var ju ett billigt Arcade spel?

Att jag äger uppåt 300 spel på Steam betyder inte att jag ahde sålt alla dem om jag kunde. På samma sätt som jag inte säljer alla mina 360 spel när jag klarat dem. En del spel gillar man och vill ha kvar och detta hade gällt även digitalt distribuerade spel då man förlorar möjligheten att själv nyttja spelet om man säljer det.

1) Jag tycker nog också att det är galet med digital nedladdnigns kostnad. Så som jag fått det förklarat för mig av "folk i branschen" så beror det på att tillverkarna/spelhusen ännu inte är beredda att börja konkurrera med dom traditionella försäljningskanalerna, på samma sätt som mina teorier att digital andrahansförsäljning skulle "slå" mot förstahandsförsäljning, så skulle nog ett billigare pris online direkt från tillverkare/distributör slå mot försäljning i affär, och det är en kanal där tillverkarna får reklam och exponering.

2)Dom personerna (speltillverkarna) som jag försöker förstå här, tycker nog att det är lika fel att återsälja även fysiska spel. Har varit mycket hat från spelbranschen på kedjor som Game & Gamestop.

3) Absolut, vissa spel vill man ha kvar. Men om då tillgängligheten blir så enkel:

  • Jag köper singelplayerspel, spelar igenom det på 2 veckor

  • Säljer det för vad vet jag, 50-70% av det jag köpte det för

  • Ett halvår senare blir jag sugen igen, nu är det bara 1 klick bort att köpa tillbaka spelet för kanske 30% av ursprungspriset, ge mig en anledning att spara på det?

Detta argument köper jag när det gäller fysiska kopior, för det är ändå mycket mer krångel kring det hela. Du ska sälja det till antingen Game/Gamestop och få in sämre med pengar än vad du sen måste återköpa det för, eller så ska du sälja + köpa tillbaka det på t ex Blocket.
Jämför det med ett klck för att sälja och sen ett till klick för att återköpa.

Skrivet av Daniel2508:

Då får dem göra bättra spel som man inte bara vill spela en gång, utom flera. Om jag köper en tallrik och jag använder den en gång sen sälgar den, då har producenten också förlorat salet till den person som jag sälger till. Gör ett produkt jag inte vill skillja meg av med, då har du ingen problem. Enda grunden att analogien med bilen inte funkade för deg, är för att den mot bevisar det du försökar säga. Jag har inte hyrat ett spel, om jag går i gamestop, köper ett PC spel, installera detta, tycker det är skit, eller gillar det, men inte vill behålla detta, då är det faktisk så att det borde stå meg frit för att sälga det igen. Bara för att det er en mjukvara betyder det inte att jag inte äger det.
Precis samma sak som med en bil, en tallrik, en dator, ett grafikkort, ett bord, en bok... Det är ingen skillnad, detta är produkter, om jag köper dem, då äger jag dem.

Skillnaden är fortfarande hur hela affärsmodellen är upplagd! Du kan ju inte jämföra ett spel som tagit flera år för 10- om inte 100-tals personer att utveckla, med att tillverka och sälja en tallrik.

Och du tar ju ett specialfall, spelet är skit. Absolut, sälj det. Är det skit är det doomed ändå.
Problemet är just SINGLEPLAYERSPEL med en KAMPANJ, spel som dom flesta spelar EN GÅNG och sen är klara med.
Din tallrik behöver du ju äta på dag efter dag efter dag. Den har säkert även ett pris satt som motsvarar vad den kostade att tillverkar och distribuera. Det är nog mycket lättare att beräkna hur man ska gå "break even" och sen göra vinst på att sälja tallrikar än att tillverka en mjukvara.
Men spelets singleplayerkampanj/story är du ju klar med, även om det var "världens bästa spel", varför inte sälja det vidare och få tillbaka lite pengar?

Hur många gånger går genomsnittspersonen och ser en biofilm? Antagligen 1. Därför så sätts prissättningen för en fungerande affärsmodell därutefter.

Och om ni ni tror att jag har sååååå fel i detta:
1) Varför tror ni tillverkarna försöker knyta spel till personer? Ta t ex BF4, eller alla blizzardspel, där köper man en licens som blir låst till ens konto
2) Många tillverkare har laborerat med "onlinekoder" på just tvspel, där bara första köparen kan spela online efter kodinlösen
3) Många kör även en modell med DLC just för att ha kvar folk i spelet. Folk grinar över "om dom ändå släpper en DLC efter 1-2 månader, varför var den inte med i ursprungsspelet på skivan? Och varför utannonserades den direkt? Jo, det är just för att tillverkaren VILL att du ska behålla din kopia av spelet så länge som möjligt så att andra som blir sugna hellre köper en ny kopia än ett begagnat exemplar...

Skrivet av Zicsoen:

Mja, det är inte riktigt samma bortfall men markant skillnad i nyttjande på de två alternativen. Ett köp på fyra personer där bara en kan nyttja varan åt gången, så har de fortfarande tjänat vad de skulle på just den kopian. Skulle person A i ditt första alternativ av någon anledning få för sig att vilja nyttja varan igen så måste han/hon köpa den på nytt - alternativt begagnat, vilket i så fall ger oss en ny A-person och cirkeln är eventuellt igång.
I ditt andra alternativ så är det tre kopior som de inte får betalt för alls, vilket i viss mån kan ses som ett större bortfall.

Då jag själv inte orkar hålla på med andrahandsförsäljning så ser jag mer fram emot de lösningar det talats om där man kan dela sina bibliotek med sina vänner eller familjemedlemmar. Likaså tycker jag en sådan här lösning http://www.sweclockers.com/nyhet/17447-ea-mojliggor-retur-av-... är ganska sund i de fall man inser att man gjort ett dåligt köp, då man dels får tillbaka hela summan och man slipper allt jobb och eventuellt strul som en privat affär ibland kan innebära.

Skrivet av Staropramen:

Det är två stora skillnader som jag ser.

Alternativ 1 är helt lagligt, alternativ 2 är olagligt.

Alternativ 1 medför att bara en licens är i bruk samtidigt och bara en i taget kan spela. I alternativ 2 ökas ju antalet kopior i och med att flera kan spela samtidigt om än olagligt.

Inkomstförlust som i exempel 1 är helt naturligt och något alla företag får acceptera och räkna in i prissättningen oavsett hur tråkigt dom tycker att det är.

Att inkomstförlusten skulle bli densamma tror jag inte på. Det finns alltid dom som inte orkar vänta på att ett begagnat spel blir tillgängligt och hellre köper nytt.

Absolut, det är ju precis det jag menar på. Hela min teori är ju att om man får börja andrahandssälja digitala kopior så kommer ju inkomstförlusten öka.
Densamma är jag nog också med på att det inte kommer bli.

Jag vet inte, har själv egentligen ingen åsikt, jag försöker bara fundera i banorna som uppenbarligen folk på STEAM/Valve och t ex EA med deras Origin gör. Om deras gigantiska styrkor av utbildade ekonomer hade tyckt att andrahandsförsäljning _inte_ hade påverkat deras affärsmodell så hade vi väl redan haft det?

Edit: Som sagt, återigen, jag försöker bara förstå VARFÖR digital andrahansförsäljning inte görs tillgänglig. Själv köper och säljer jag 90% av mina konsol-tvspel begagnat, så jag är ju definitivtinte bättre själv Köpte min ps4:a, väntade en vecka, köpte Killzone begagnat för 350:-, sålde det en vecka senare för 400:-. Resultat? Jag har TJÄNAT 50:- på att spela ett spel någon annan utvecklat. Känns lite skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

precis detta jag anser vara fel. om de står i avtalet att du hyr den på obegränsad tid så är det inte samma som att äga något.
tar ett exempel.
jag hyr en bil på obestämd tid, går upp i rätten och säger att jag äger den. det låter inte rätt i mina öron.

de spel som du har köpt där inte dessa avtal varit med som tex cs 1.6 äger man helt klart. dessa har de dock dragit med i detta påhitt har jag märkt nu efter att ha kikat på om man fortfarande kunde avregistrera produktnyckeln. minns väl att jag kunde göra detta för en 5år sedan och där har de då allt fulat sig ordentligt genom att man accepterar dessa avtal i deras uppdaterade avtal. alla vet ju att ingen orkar lusläsa dessa avtal så då kan de enkelt smyga in sådant.

SKillnaden är upplägget. Du kommer ALDRIG hitta ett ställe där du betalar en engångssumma och sedan kan ha bilen hur länge du vill. HYR du så får du betala mer ju längre du hyr den. Därav är det i lagens mening samma sak som att äga om du betalar en engångspeng och sedan har obegränsad tillgång.
Steam har till och med själva sagt att om de någonsin behöver lägga ner nätverket så kommer de göra så att alla får möjlighet att ladda ner de spel de köpt innan Steam stängs ner. Varför skulle de säga detta om du bara "hyr"?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

avtal bör gälla även om lagen säger annorlunda. finns ju ingen mening med avtal annars.. tar äktenskap som exempel. om man gifter sig med någon men har skrivit på att man ska få behålla sina ägodelar vid skilsmässa så gäller det avtalet även om lagen säger att man delar på allt. varför ska det vara andra bullar i detta sammanhang?
är förvisso inte så insatt i hur lagar är framtagna och applicerade men jag kan verkligen inte förstå skillnaden.
vill företagen inte sälja sin produkt utan att man följer ett avtal så bör det väl inte gå att avfärda det för att en lag säger si eller så.

kan vara helt ute och cykla på denna punkten då jag som sagt inte är den bästa inom lagstiftning osv, är bara lite intresserad av varför det ser ut så (samt att jag personligen tycker att det är fel).

Njae... lagen finns ju där för att skydda mot oskäliga avtal. Exempelvis finns det en hel del saker i arbetslagstiftningen som är dispositiva, dvs man kan välja att avtala bort dem. Men en del är det inte just för att skydda svaga parter. Annars hade vi haft anställningsavtal för en del soim hade varit rena slaveriet.

Eller varför inte "jag betalar dig EN månadslön, men sedan får jag använda mig utav dig under obestämd tid"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

tänkte väl att det är ju inte så svårt för folk att strunta i att köpa produkterna om avtalen var orimliga, företagen kan ju inte fortsätta om de inte har någon inkomst så då bör de ju rimligen förstå att de måste skärpa sig. vet inte så mycket om historia kring detta så jag ska väl inte säga för mycket.
vet väl vad som kan hända men jag är fortfarande i det hopplösa stadiet att jag vill tro på att människor har någon känsla för vad som är rätt och fel, så deppigt att behöva utgå från att folk inte bryr sig om något annat än sig själva, förstår ju att vissa alltid kommer vara arslen men jag blir bara trött varje gång jag hör om sånt här..

Det är ju tyvärr så att dåliga avtal kommer ändå accepteras av en del för att deras alternativ är begränsade. Därav håller det inte att vi kan låta företag ha vilka avtal de vill och bara välja att inte göra affärer med dem om man inte gillar läget. Lagar måste följa för att ge rättigheter åt alla. Vilda västerna hade också öppnat för att med vilka medel som helst skapa sig monopolställningar. Säg att du råkat klicka i ett avtal som säger att om du köpt en vara hos företag A så får du ALDRIG handla hos någon annan. Hade bara tillräckligt många hunnit köpa innan det uppdagades så hade företaget haft sitt på det torra för all framtid sedan... Nej, lagar måste begränsa vad företag har rätt att kräva av kunder etc.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det är väl struntsamma om man gjort ett bra eller dåligt köp.

Det man köpt har man en ovillkorlig rätt att överlåta på någon annan. I annat fall får dom hyra ut spelen och vara tydliga med att så är fallet.

Jag är rätt irriterad på att jag inte kan sälja/ge bort spel på Steam just pga deras orättvisa villkor. Spotify å andra sidan är helt öppna med att man prenumererar på deras tjänst och då uppstår heller inget missnöje.

Problemet är att stora företag som ingen vågar bråka med i kraft av svaga lagar och många jurister berövar konsumenterna grundläggande rättigheter.

"Köper" man som normal människa något på Steam så är det på inget sätt något som talar om för dig att du faktiskt inte skulle KÖPA spelet. Istället står det uttryckligen "Köp till mig själv" eller "Köp som gåva".... KÖP

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

SKillnaden är upplägget. Du kommer ALDRIG hitta ett ställe där du betalar en engångssumma och sedan kan ha bilen hur länge du vill. HYR du så får du betala mer ju längre du hyr den. Därav är det i lagens mening samma sak som att äga om du betalar en engångspeng och sedan har obegränsad tillgång.
Steam har till och med själva sagt att om de någonsin behöver lägga ner nätverket så kommer de göra så att alla får möjlighet att ladda ner de spel de köpt innan Steam stängs ner. Varför skulle de säga detta om du bara "hyr"?

1. jo de var väl en lite knasig liknelse kan jag hålla med om.
2. ja men bara för att du får ladda ner spelet betyder det ju inte att de ger dig din cd-key vilket är vad folk är sura på i allmänhet.

Skrivet av inquam:

Njae... lagen finns ju där för att skydda mot oskäliga avtal. Exempelvis finns det en hel del saker i arbetslagstiftningen som är dispositiva, dvs man kan välja att avtala bort dem. Men en del är det inte just för att skydda svaga parter. Annars hade vi haft anställningsavtal för en del soim hade varit rena slaveriet.

Eller varför inte "jag betalar dig EN månadslön, men sedan får jag använda mig utav dig under obestämd tid"

skulle inte du läsa igenom avtalet ifall du var medveten om att företagen kan avtala bort självklara rättigheter?.. lol

Skrivet av inquam:

Det är ju tyvärr så att dåliga avtal kommer ändå accepteras av en del för att deras alternativ är begränsade. Därav håller det inte att vi kan låta företag ha vilka avtal de vill och bara välja att inte göra affärer med dem om man inte gillar läget. Lagar måste följa för att ge rättigheter åt alla. Vilda västerna hade också öppnat för att med vilka medel som helst skapa sig monopolställningar. Säg att du råkat klicka i ett avtal som säger att om du köpt en vara hos företag A så får du ALDRIG handla hos någon annan. Hade bara tillräckligt många hunnit köpa innan det uppdagades så hade företaget haft sitt på det torra för all framtid sedan... Nej, lagar måste begränsa vad företag har rätt att kräva av kunder etc.

min poäng med detta är väl tex nöjesmarknaden, vi behöver inte någon dator eller spel osv, vi vill ha det men vi behöver det inte på något sätt. har man inget akut behov utav något så är det väldigt konstigt att ens tänka tanken att gå med på ett avtal så som "om du köpt en vara hos företag A så får du ALDRIG handla hos någon annan", man kan ju inte råka klicka i ett avtal om man är medveten om att man inte har något säkerhetsnät som avvisar alla knasiga påhitt. vissa saker är ju helt efterblivna men att kunna säga att man hyr produkten på obestämd tid tycker jag inte är så underligt. Edit: min poäng är ju att vi egentligen inte har någon som helst rätt att ta del utav deras verk, de väljer att låta oss använda det de skapat och därför bör de ställa kraven och inte lagboken som inte alltid passar in i sammanhanget.

jaja hur som så orkar jag inte med denna diskussionen mer då det till stor del bara handlar om vad man själv orkar ta itu med samt sånt jag inte direkt vill sätta mig in i.. vill inte för att jag nöjer mig med de underbara nyheterna om att alla muslimer är terrorister och liknande, syftar på att människor kan vara rätt genomruttna och inte att "alla muslimer är terrorister" det är förhoppningsvis tydligt att jag är ironisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Köper" man som normal människa något på Steam så är det på inget sätt något som talar om för dig att du faktiskt inte skulle KÖPA spelet. Istället står det uttryckligen "Köp till mig själv" eller "Köp som gåva".... KÖP

http://content.screencast.com/users/inquam/folders/Snagit/med...

Precis vad jag också hävdar. Men läser man i villkoren står det "subscription".
Ganska så fult jobbat tycker jag. En konsument ska inte behöva läsa en massa juridisk dynga för ett enkelt köp. Jag nöjer mig med svensk konsumentköplag och känner mig inte det minsta bunden av resten. Hur man ska lösa det hela rent praktiskt är tyvärr en annan fråga.
Jag tror inte att någon lyckats sälja ett spel på Steam och få det flyttat till köparens konto. Enda sättet är tyvärr att krångla med ett konto/spel och överlåta hela kontot.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W