Corsair RM850 varför snurrar inte fläkten?

Permalänk
Medlem

Corsair RM850 varför snurrar inte fläkten?

Hej, jag ville så gärna testa och se hur detta nätaggregatet funka eftersom det börjar snurra vid 50% vad jag hört ingen aning om det måste vara varmt för att den ska snurra men tänkte höra med er här, ska den snurra vid 50% load eller snurrar den vid 50% samt att det kräver att den är varm? börjar undra för spelade BF4 nyss och när jag tabbade ner låg CPUn på 70% load eftersom jag tabbade ner men undrade varför psun inte snurrar. Är det någon kontakt för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel18:

Hej, jag ville så gärna testa och se hur detta nätaggregatet funka eftersom det börjar snurra vid 50% vad jag hört ingen aning om det måste vara varmt för att den ska snurra men tänkte höra med er här, ska den snurra vid 50% load eller snurrar den vid 50% samt att det kräver att den är varm? börjar undra för spelade BF4 nyss och när jag tabbade ner låg CPUn på 70% load eftersom jag tabbade ner men undrade varför psun inte snurrar. Är det någon kontakt för den?

Det har inget men processorn att göra. Det handlar om 50% av nätaggets effekt, dvs. på hela systemet. Om du har ett system med ett grafikkort går du sällan över 500W.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte 50% load på processorn som gäller, det är 50% av nätaggets kapacitet. Det betyder att fläkten börjar snurra när din dator förbrukar mer än 425W. Och för det behöver du mer eller mindre en SLI/CF rigg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

RM-serien är semipassiva, dvs först när nätaggregatet belastas till en viss procent startar fläkten.

Det har egentligen inte något med processorns belastning att göra, även om högre belastning på processorn ger högre belastning på nätaggregatet.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel18:

Hej, jag ville så gärna testa och se hur detta nätaggregatet funka eftersom det börjar snurra vid 50% vad jag hört ingen aning om det måste vara varmt för att den ska snurra men tänkte höra med er här, ska den snurra vid 50% load eller snurrar den vid 50% samt att det kräver att den är varm? börjar undra för spelade BF4 nyss och när jag tabbade ner låg CPUn på 70% load eftersom jag tabbade ner men undrade varför psun inte snurrar. Är det någon kontakt för den?

CPU och PSU är olika saker.
Nätaggregatets fläkt går igång vid +40% load på nätagget (PSU:n) inte på CPU:n. Om du inte kommer upp över 40% så står fläkten still.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Fläkten börjar snurra när nätagget genererar 50% av dens maximala effekt så alltså ca 425 watt.
Din setup kanske drar ca 350 watt i full load beroende på vilket grafikkort du har. Och kommer alltså inte upp i 50% av nätaggets maximala effekt.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Aha så med en i5 4670k och ett gtx 770 så är sannolikheten att fläkten aldrig snurrar typ? isåfall är det ju positivt en mindre hårdvara som gör ljud ifrån sig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel18:

Aha så med en i5 4670k och ett gtx 770 så är sannolikheten att fläkten aldrig snurrar typ? isåfall är det ju positivt en mindre hårdvara som gör ljud ifrån sig

Både ja och nej. Fläkten i nätagget hjälper ju normalt till att cirkulera luften i lådan. Nu måste du ha andra fläktar som gör det jobbet, men så länge du har det så är det ju bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla snabba svar.

Tråden är löst

Permalänk
Medlem

Ska man köra agget semipassivt så bör man montera agget så fläkten "pekar" uppåt för så ska man göra med passiva agg & detta agg är passivt upptill 40% iaf.. jag satte mitt agg (seasonic) så iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ska man köra agget semipassivt så bör man montera agget så fläkten "pekar" uppåt för så ska man göra med passiva agg & detta agg är passivt upptill 40% iaf.. jag satte mitt agg (seasonic) så iaf.

Varför?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Så att värmen lämnar rakt upp..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Så att värmen lämnar rakt upp..

då blir det ju varmare i lådan, känns onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

då blir det ju varmare i lådan, känns onödigt.

Och med fläkten pekandes neråt var tror du värmen samlas då? Samt att fläkten startar tidigare, känns onödigt.

Edit: Vilken värme? I mitt fall Platinum you know!

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och med fläkten pekandes neråt var tror du värmen samlas då? Samt att fläkten startar tidigare, känns onödigt.

Edit: Vilken värme? I mitt fall Platinum you know!

Ut på baksidan?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ut på baksidan?

Fo3

När fläkten står still?

Edit: Kändes såhär att antingen behandlar man det som ett passivt agg med hjälpfläkt eller som ett vanligt agg där fläkten startar vid en bestämd temperatur/belastning.. jag valde det första alternativet, men jag kanske skall tänka om dock känns det som om det skall monteras med fläkten uppåt när man tittar på bilden? Eller jag tänkte fel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Ska man köra agget semipassivt så bör man montera agget så fläkten "pekar" uppåt för så ska man göra med passiva agg & detta agg är passivt upptill 40% iaf.. jag satte mitt agg (seasonic) så iaf.

Jag tror att du har gjort rätt när du monterade så i din låda med agget i botten. Men så som du har skrivit det så ser det ut mer som ett generellt tips och det är absolut inget att rekommendera om det är en plåt där ovanför.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att du har gjort rätt när du monterade så i din låda med agget i botten. Men så som du har skrivit det så ser det ut mer som ett generellt tips och det är absolut inget att rekommendera om det är en plåt där ovanför.

Visst har du rätt..

Citat:

Q8: How should I install my Seasonic PSU, if my PC case has PSU rack it the top part? What if PSU rack is in the bottom of my PC case?

A8: When PSU rack is in top part of case, please, install it with fan facing downwards.

If you have a large gap between PSU and the top cover of case, or there is special ventilation grill, it is also possible to install your PSU with fan facing upwards. But note that in this position your PSU fan won’t extract any hot air from your PC case.

If PSU rack is on bottom, install PSU with fan facing upwards. If you have a large gap or a ventilation grill there too, you can also install your PSU with fan facing downwards.

http://www.seasonic.ru/tech-support/installing-faq/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless