Radeon 290 presterar dåligt

Permalänk

Radeon 290 presterar dåligt

Hej.

Fick hem mitt Radeon 290 idag. Rensade alla drivrutiner från mitt 660ti med Driversweeper och satte in kortet. Sedan satte jag igång Battlefield 4 för att testa prestandan och blir förvånad och hur extremt dålig den var. Jag hade tidigare ett 660ti och störde mig på att jag ej kunde köra native upplösning på min skärm (2560x1600). Jag ville kunna köra medium/high på 1600p med mitt nya 290, vilket den ska klara av tydligen. Men inte ens på 1200p blir prestandan mycket bättre, vi snackar liknande prestanda, kanske 5 fps högre än mitt 660ti! Jag har för övrigt en ganska gammal men ändå duglig i7 920 som körs i 3GHZ.

Jag förstår inte, vad är problemet? Har jag förväntat mig för mycket för 4000 kr? CPUn har många sagt ändå ska klara detta? Speciellt med tanke på Mantle (kör 14.1 beta drivisarna). Är riktigt besviken just nu.

För övrigt har jag även märkt att saker inte körs i full screen i spel. Alltså om jag kör ett spel i 1920x1200 på en 2560x1600 så fylls inte hela skärmen, var ändrar man det i Catalyst? Även en av mina skärmar fyller inte skrivbordet fullt ut, alltså min ena skärm som har 1080p upplösning har svarta kanter på sidorna, bilden fylls inte helt, samma här - vart ändrar jag det?

Tack på förhand.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Fick hem mitt Radeon 290 idag. Rensade alla drivrutiner med Driversweeper och satte in kortet. Sedan satte jag igång Battlefield 4 för att testa prestandan och blir förvånad och hur extremt dålig den var. Jag hade tidigare ett 660ti och störde mig på att jag ej kunde köra native upplösning på min skärm (2560x1600). Jag ville kunna köra medium/high på 1600p med mitt nya 290, vilket den ska klara av tydligen. Men inte ens på 1200p blir prestandan mycket bättre, vi snackar liknande prestanda, kanske 5 fps högre än mitt 660ti! Jag har för övrigt en ganska gammal men ändå duglig i7 920 som körs i 3GHZ.

Jag förstår inte, vad är problemet? Har jag förväntat mig för mycket för 4000 kr? CPUn har många sagt ändå ska klara detta? Speciellt med tanke på Mantle (kör 14.1 beta drivisarna). Är riktigt besviken just nu.

För övrigt har jag även märkt att saker inte körs i full screen i spel. Alltså om jag kör ett spel i 1920x1200 på en 2560x1600 så fylls inte hela skärmen, var ändrar man det i Catalyst? Även en av mina skärmar fyller inte skrivbordet fullt ut, alltså min ena skärm som har 1080p upplösning har svarta kanter på sidorna, bilden fylls inte helt, samma här - vart ändrar jag det?

Tack på förhand.

hur hårt jobbar cpun och gpun då?
för andra problemet med att den inte fyller ut skärmarna kolla in skalningsalternativ i catalyst

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem

Hur högt belastad är CPU:n? Går den på 100% hela tiden flaskar den och du behöver då klocka upp den för att få ut full prestanda ur grafikkortet. Vad har du för kylare?

Permalänk

Prollen är långt ifrån fullt belastad, den ligger på 35-50 % på Test Rangen i BF4. Och av någon konstig anledning kan jag inte längre se Fraps mätaren i BF4. Great!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Prollen är långt ifrån fullt belastad, den ligger på 35-50 % på Test Rangen i BF4.
Av någon konstig anledning kan jag inte längre se Fraps mätaren i BF4. Great!

hur hårt jobbar gpun då? är mantle igång? prova att stänga av det isåfall. hur är temperaturerna?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Prollen är långt ifrån fullt belastad, den ligger på 35-50 % på Test Rangen i BF4. Och av någon konstig anledning kan jag inte längre se Fraps mätaren i BF4. Great!

fraps funkar bara med directx. för övrigt så är mantle-drivaren sådär. prova med 13.12 istället. och klocka din cpu mer.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Tycker ju bara att jag sett ganska bra resultat med Mantle drivisen online, men okej. Men om min CPU knappt kommer upp i närheten av högtryck, varför ska jag då klocka den? Lär de ändå hjälpa?

Tempen ligger på runt 75 i load, max 80 kanske, men fläkten drar igång till 50 % och håller den runt 75 grader.

Och jo, Fraps fungerar med Mantle. Den kom tillbaka nu helt plötsligt när jag ändrat upplösning på skärmen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

OffTopic - Fan gick 290 upp så mycket., Jag gav 4000 för mitt 290x splitter nytt ifrån butik dock referens. väntar bara på Vatten block och tid att montera

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Köpte ett MSI överklockat kort med Twin Frozr, de gör ju den lite dyrare. Men just nu är jag mest irriterad över att saker och ting ej verkar fungera ordentligt. Mina skärmar blinkar till och ibland också fastän de är inkopplade ordentligt. Första flytten till AMD på 8 år och detta händer. KUL!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Ja kör du 14.1 drivaren så förstår jag att det funkar piss. Det gör den drivaren till mina 290's. Men kör jag 13.12 drivaren då blir det annat funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Hej, har själv ett Sapphire R9 290 och kör på ultra(har sänkt msaa lite) utan problem, min fps ligger/låg stabilt över 60. Har sen senaste patchen/drivrutinerna fått problem med lägre fps och fps drops. Men man får tänka på att 14.1 drivrutinerna är en beta och därför kanske inte fungerar så bra för alla. Testa att tanka ner 13.12 och se om det blir bättre, har fungerat bra för mig innan.
Förövrigt så kör jag på upplösningen 2560x1440.
Ett tips, om du vill se fps ingame utan fraps, skriv "perfoverlay.drawfps 1" i consolen.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk

Ska testa 13.12 drivrutinen imorgon, tack för svaren!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Fick hem mitt Radeon 290 idag. Rensade alla drivrutiner från mitt 660ti med Driversweeper och satte in kortet. Sedan satte jag igång Battlefield 4 för att testa prestandan och blir förvånad och hur extremt dålig den var. Jag hade tidigare ett 660ti och störde mig på att jag ej kunde köra native upplösning på min skärm (2560x1600). Jag ville kunna köra medium/high på 1600p med mitt nya 290, vilket den ska klara av tydligen. Men inte ens på 1200p blir prestandan mycket bättre, vi snackar liknande prestanda, kanske 5 fps högre än mitt 660ti! Jag har för övrigt en ganska gammal men ändå duglig i7 920 som körs i 3GHZ.

Jag förstår inte, vad är problemet? Har jag förväntat mig för mycket för 4000 kr? CPUn har många sagt ändå ska klara detta? Speciellt med tanke på Mantle (kör 14.1 beta drivisarna). Är riktigt besviken just nu.

För övrigt har jag även märkt att saker inte körs i full screen i spel. Alltså om jag kör ett spel i 1920x1200 på en 2560x1600 så fylls inte hela skärmen, var ändrar man det i Catalyst? Även en av mina skärmar fyller inte skrivbordet fullt ut, alltså min ena skärm som har 1080p upplösning har svarta kanter på sidorna, bilden fylls inte helt, samma här - vart ändrar jag det?

Tack på förhand.

Din CPU är inte dålig, långt ifrån, men den är inget under av snabbhet om du jämför med de som SC:s använder sig av, därav diskrepansen mellan din och deras prestanda. Ska du ha bättre fart lär du få klocka din prolle en bit närmare 4GHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Din CPU är inte dålig, långt ifrån, men den är inget under av snabbhet om du jämför med de som SC:s använder sig av, därav diskrepansen mellan din och deras prestanda. Ska du ha bättre fart lär du få klocka din prolle en bit närmare 4GHz.

Jag bara tycker att jag borde få lite bättre prestanda iaf. Om du tittar på inlägget 2 steg upp så ser du någon som har en prolle som är lite bättre än min men som kan köra på ultra i 1440p med runt 60 fps. Skulle jag köra på det ligger på 30, om ens det. Förhoppningsvis ligger det i drivrutinerna så jag ska försöka testa det imorgon. Blir svårt att klocka min prolle till 4GHZ på bara luft, kör en Noctua kylare men jag har ganska varmt i rummet och tror ej de finns utrymme för den att gå upp 1GHZ till. Tror heller inte riktigt de är det som gör att jag får så dålig prestanda. Vi pratar ändå om att jag kör 2560x1600 på MEDIUM utan någon AA och har svårt att hålla mig över 60 fps.
Begär jag för mycket eller?

Har för övrigt märkt att mina ena skärm helt plötsligt blir cyan emellanåt, någon som sett det förr? Det blir liksom en tydlig gul-cyan aktig hinna över hela skärmen. Denna drivrutinen kanske är extremt buggig även om de är en beta?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tri_State:

Jag bara tycker att jag borde få lite bättre prestanda iaf. Om du tittar på inlägget 2 steg upp så ser du någon som har en prolle som är lite bättre än min men som kan köra på ultra i 1440p med runt 60 fps. Skulle jag köra på det ligger på 30, om ens det. Förhoppningsvis ligger det i drivrutinerna så jag ska försöka testa det imorgon. Blir svårt att klocka min prolle till 4GHZ på bara luft, kör en Noctua kylare men jag har ganska varmt i rummet och tror ej de finns utrymme för den att gå upp 1GHZ till. Tror heller inte riktigt de är det som gör att jag får så dålig prestanda. Vi pratar ändå om att jag kör 2560x1600 på MEDIUM utan någon AA och har svårt att hålla mig över 60 fps.
Begär jag för mycket eller?

Presterar "lite" bättre mja kanske inte: http://www.newgrounds.com/bbs/topic/1337253

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Presterar "lite" bättre mja kanske inte: http://www.newgrounds.com/bbs/topic/1337253

Så hans prolle kan vara svaret på att han får så mycket bättre prestanda än min? Vi pratar ju ganska stora skillnader.Fastän min prolle ändå bara jobbar runt 35-50 % i BF4? Eller missar jag något? Jag förväntar mig ju knappast kunna köra 1600p och maxa allt, men trodde bara att mitt hopp skulle vara större. Men som sagt, drivrutinerna kan tydligen vara en bov här i dramat verkar de som.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Jag bara tycker att jag borde få lite bättre prestanda iaf. Om du tittar på inlägget 2 steg upp så ser du någon som har en prolle som är lite bättre än min men som kan köra på ultra i 1440p med runt 60 fps. Skulle jag köra på det ligger på 30, om ens det. Förhoppningsvis ligger det i drivrutinerna så jag ska försöka testa det imorgon. Blir svårt att klocka min prolle till 4GHZ på bara luft, kör en Noctua kylare men jag har ganska varmt i rummet och tror ej de finns utrymme för den att gå upp 1GHZ till. Tror heller inte riktigt de är det som gör att jag får så dålig prestanda. Vi pratar ändå om att jag kör 2560x1600 på MEDIUM utan någon AA och har svårt att hålla mig över 60 fps.
Begär jag för mycket eller?

Har för övrigt märkt att mina ena skärm helt plötsligt blir cyan emellanåt, någon som sett det förr? Det blir liksom en tydlig gul-cyan aktig hinna över hela skärmen. Denna drivrutinen kanske är extremt buggig även om de är en beta?

Du kör eyefinity med en oklockad processor och det går långsamt?
Ok

Angående 2 trådar upp han kör inga 60 fps i ultra i 1440p,det är rena fantasier även om han kör sin 2600k i 5ghz:)
Jag har kört min 2500k i 5 ghz men det var inte stabilt och då har jag bättre kylare än honom:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Du kör eyefinity med en oklockad processor och det går långsamt?
Ok

Angående 2 trådar upp han kör inga 60 fps i ultra i 1440p,det är rena fantasier även om han kör sin 2600k i 5ghz:)
Jag har kört min 2500k i 5 ghz men det var inte stabilt och då har jag bättre kylare än honom:)

Med eyefinity, menar du att jag kör 3 skärmar på skrivbordet eller i spel? För jag kör ju självklart inte spelet över 3 skärmar, kör bara spelet på en skärm.
Och nej, min prolle är inte helt oklockad, stock är 2,6, jag har nu dragit upp den till 3,2. Ingen megaskillnad men den är inte oklockad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

jag har en i7 950 i 3.7Ghz, 290x och spelar i 2560x1440. Jag kör med 13.12 och pendlar väl mellan 60-90 i high ungefär, har inte direkt gjort ett grundligt test. 60FPS med ett 290 vill jag påstå att du ska klara i medium/high. Men det låter lite konstigt att du får fel med färgerna på skärmen.

jag fick lite bättre FPS med 14.1 i BF4 men samtidigt så fick jag fps-drops ner till 5 FPS emellanåt och i andra spel så försvann texturer i princip helt. så den är nog inte att lita på helt och hållet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Nedgraderade till 13.12 drivrutinerna och de blev stor skillnad. Kör 2560x1600p med allt på high och går i princip aldrig under 50 fps. Ligger oftast på 60-65 på paracel storm 64p. Tack för det.

Nu kommer nästa problem dock - temperaturen.
Kortet springer upp i 87-88 grader med en jävla tredjeparts kylare! Jag har ett Fractal Design R3 med 5 fläktar i och mitt förra kort (som iförsig inte är lika strömhungrigt) låg på 65-70 i load under 4 timmar. Detta springer upp till 88 grader på 15 min spelande och låter som en jävla hårtork. Jag trodde MSI's kylare var något bra. Jag har tom en 140mm noctua fläkt som blåser rakt på grafikkortet och ändå blir de såhär varmt. Är det därför alla vill åt Sapphire's Tri-X kylare eller vad?

Kortet peakade som sagt i 88 grader sen stod jag inte ut mer, så fort jag stängde ner BF4 så åkte tempen ner till 75 grader på 2 sekunder. Nu ligger det i 55 i idle, ganska dåligt. Ni som har detta kortet, blir de så varmt i ett välventilerat chassi eller är de något fel på mitt?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Nedgraderade till 13.12 drivrutinerna och de blev stor skillnad. Kör 2560x1600p med allt på high och går i princip aldrig under 50 fps. Ligger oftast på 60-65 på paracel storm 64p. Tack för det.

Nu kommer nästa problem dock - temperaturen.
Kortet springer upp i 87-88 grader med en jävla tredjeparts kylare! Jag har ett Fractal Design R3 med 5 fläktar i och mitt förra kort (som iförsig inte är lika strömhungrigt) låg på 65-70 i load under 4 timmar. Detta springer upp till 88 grader på 15 min spelande och låter som en jävla hårtork. Jag trodde MSI's kylare var något bra. Jag har tom en 140mm noctua fläkt som blåser rakt på grafikkortet och ändå blir de såhär varmt. Är det därför alla vill åt Sapphire's Tri-X kylare eller vad?

Kortet peakade som sagt i 88 grader sen stod jag inte ut mer, så fort jag stängde ner BF4 så åkte tempen ner till 75 grader på 2 sekunder. Nu ligger det i 55 i idle, ganska dåligt. Ni som har detta kortet, blir de så varmt i ett välventilerat chassi eller är de något fel på mitt?

Kortet är byggt för att gå i 95 grader så 87 är ingen fara.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Nedgraderade till 13.12 drivrutinerna och de blev stor skillnad. Kör 2560x1600p med allt på high och går i princip aldrig under 50 fps. Ligger oftast på 60-65 på paracel storm 64p. Tack för det.

Nu kommer nästa problem dock - temperaturen.
Kortet springer upp i 87-88 grader med en jävla tredjeparts kylare! Jag har ett Fractal Design R3 med 5 fläktar i och mitt förra kort (som iförsig inte är lika strömhungrigt) låg på 65-70 i load under 4 timmar. Detta springer upp till 88 grader på 15 min spelande och låter som en jävla hårtork. Jag trodde MSI's kylare var något bra. Jag har tom en 140mm noctua fläkt som blåser rakt på grafikkortet och ändå blir de såhär varmt. Är det därför alla vill åt Sapphire's Tri-X kylare eller vad?

Kortet peakade som sagt i 88 grader sen stod jag inte ut mer, så fort jag stängde ner BF4 så åkte tempen ner till 75 grader på 2 sekunder. Nu ligger det i 55 i idle, ganska dåligt. Ni som har detta kortet, blir de så varmt i ett välventilerat chassi eller är de något fel på mitt?

Vet inte om det är fel på kortet. Men upp till 95 grader ska inte vara farligt enligt AMD.

Sen har jag hört att endast Sapphire ha bra kylare till just 2xx serien, på grund av dom andra kopierar kylaren från nvidia korten (obs kommer inte ihåg källan tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Hej.

Fick hem mitt Radeon 290 idag. Rensade alla drivrutiner från mitt 660ti med Driversweeper och satte in kortet. Sedan satte jag igång Battlefield 4 för att testa prestandan och blir förvånad och hur extremt dålig den var. Jag hade tidigare ett 660ti och störde mig på att jag ej kunde köra native upplösning på min skärm (2560x1600). Jag ville kunna köra medium/high på 1600p med mitt nya 290, vilket den ska klara av tydligen. Men inte ens på 1200p blir prestandan mycket bättre, vi snackar liknande prestanda, kanske 5 fps högre än mitt 660ti! Jag har för övrigt en ganska gammal men ändå duglig i7 920 som körs i 3GHZ.

Jag förstår inte, vad är problemet? Har jag förväntat mig för mycket för 4000 kr? CPUn har många sagt ändå ska klara detta? Speciellt med tanke på Mantle (kör 14.1 beta drivisarna). Är riktigt besviken just nu.

För övrigt har jag även märkt att saker inte körs i full screen i spel. Alltså om jag kör ett spel i 1920x1200 på en 2560x1600 så fylls inte hela skärmen, var ändrar man det i Catalyst? Även en av mina skärmar fyller inte skrivbordet fullt ut, alltså min ena skärm som har 1080p upplösning har svarta kanter på sidorna, bilden fylls inte helt, samma här - vart ändrar jag det?

Tack på förhand.

Har du aktiverat über mode? På Bios swithcen och höjt fläkten lite med afterburner eller något liknade program

Permalänk
Medlem
Skrivet av backflip1199:

Har du aktiverat über mode? På Bios swithcen och höjt fläkten lite med afterburner eller något liknade program

über-mode finns bara på 290x.

Skrivet av Tri_State:

Kortet springer upp i 87-88 grader med en jävla tredjeparts kylare! Jag har ett Fractal Design R3 med 5 fläktar i och mitt förra kort (som iförsig inte är lika strömhungrigt) låg på 65-70 i load under 4 timmar. Detta springer upp till 88 grader på 15 min spelande och låter som en jävla hårtork. Jag trodde MSI's kylare var något bra. Jag har tom en 140mm noctua fläkt som blåser rakt på grafikkortet och ändå blir de såhär varmt. Är det därför alla vill åt Sapphire's Tri-X kylare eller vad?

Kortet peakade som sagt i 88 grader sen stod jag inte ut mer, så fort jag stängde ner BF4 så åkte tempen ner till 75 grader på 2 sekunder. Nu ligger det i 55 i idle, ganska dåligt. Ni som har detta kortet, blir de så varmt i ett välventilerat chassi eller är de något fel på mitt?

Har du fläkten på sidan av chassit riktad inåt? du skulle kunna prova att vända på den så den suger ut, då eftermarknadskylare inte suger ut luften ur chassit utan värmen dumpas inne i chassit.

jag har ett referenskort som jag hade tänkt sätta vattenkylning på, men inte gjort ännu. Varmt blir det och låter en del gör det, men eftermarknadskylare borde ju vara tystare kan jag tycka.

EDIT: det där med cyan-färgen, du bör prova med en anna kabel om du har en och testat att stänga av/slå på EDID i CCC. Missfärgningar ska det inte vara normalt, då är det något som är trasigt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tri_State:

Men är det inte normala temperaturer om du kör med stockkylaren? Man betalar ju 600 kr mer för att få en kylare som är bättre, inte likvärdig. Personligen gillar jag heller inte extremt varma komponenter i mitt chassi som i sin tur påverkar andra komponenter. Denna kylaren är massiv så jag förstår inte hur den inte kan göra sitt jobb bättre.

Jag har tankat afterburner från MSI och i idle är allt som sagt helt okej (då ligger fläkten på 22 %), förutom att tempen kanske är lite hög. Men när jag börjar spela så går tempen snabbt upp till 75-80 grader, och då åker fläkten upp till 50-60 %, vilket är okej, för där låter den fortfarande ej så mycket. Efter 10 min så börjar den dock gå över 85 grader och då är fläkten uppe i 80 % och de är då vi börjar prata lite hårfön. Känner liksom inte att jag vill behöva köra fläkten i 100 % för att kortet ens ska behålla normala temperaturer. Tycker fortfarande inte att jag förväntar mig för mycket.

Och ja, min ena skärm får fortfarande en cyan-gul aktig hinna över sig, som man såklart inte kan printscreena, den kommer och går och de är ytterligare en sak som är väldigt störig.

Detta tror jag inte är annat än kabel/signalfel. Testat med annan kabel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Känns som drivrutiner och en lite trött cpu. Kombo blir väl resultatet av det du beskriver. Vad för psu har du?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Detta tror jag inte är annat än kabel/signalfel. Testat med annan kabel?

Ja, det är möjligt. Tänkte bara inte på de först då kabeln fungerade perfekt precis innan jag bytte grafikkort. Men ska testa det.
Nu är som sagt prestandan där jag vill ha den, men temperaturerna är dåliga, alltid ska de vara något.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Men är det inte normala temperaturer om du kör med stockkylaren? Man betalar ju 600 kr mer för att få en kylare som är bättre, inte likvärdig. Personligen gillar jag heller inte extremt varma komponenter i mitt chassi som i sin tur påverkar andra komponenter. Denna kylaren är massiv så jag förstår inte hur den inte kan göra sitt jobb bättre.

Jag har tankat afterburner från MSI och i idle är allt som sagt helt okej (då ligger fläkten på 22 %), förutom att tempen kanske är lite hög. Men när jag börjar spela så går tempen snabbt upp till 75-80 grader, och då åker fläkten upp till 50-60 %, vilket är okej, för där låter den fortfarande ej så mycket. Efter 10 min så börjar den dock gå över 85 grader och då är fläkten uppe i 80 % och de är då vi börjar prata lite hårfön. Känner liksom inte att jag vill behöva köra fläkten i 100 % för att kortet ens ska behålla normala temperaturer. Tycker fortfarande inte att jag förväntar mig för mycket.

Och ja, min ena skärm får fortfarande en cyan-gul aktig hinna över sig, som man såklart inte kan printscreena, den kommer och går och de är ytterligare en sak som är väldigt störig.

Som jag nämnde i min teori. Kylaren är inte anpassad för kortet tyvärr

http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med... ingen onormal temp enligt swec i alla fall med öppet chassi. http://www.anandtech.com/show/7601/sapphire-radeon-r9-290-rev... Min teori verkar stämma :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tri_State:

Ja, det är möjligt. Tänkte bara inte på de först då kabeln fungerade perfekt precis innan jag bytte grafikkort. Men ska testa det.
Nu är som sagt prestandan där jag vill ha den, men temperaturerna är dåliga, alltid ska de vara något.

Vad för kabel har du till den skärmen? en smal blå (oftast den färgen) kontakt eller en avlång vit (oftast den färgen) kontakt?

VGA

Dold text

DVI

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden, men har du kört driversweep eller installerat om windows efter bytet av grafikkort?
De är alltid känsligt att gå från Nvidia till AMD och tvärt om. Ofta så märker inte folk av en större förbättring/eventuell försämring tom. Pga att del ligger gamla filer kvar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2