CX750M bronze, tjuter något så in i helvete!

Permalänk
Medlem

CX750M bronze, tjuter något så in i helvete!

Hejsan för drygt 1 vecka sedan köpte jag mitt nya nätagg ett "CX750M" och tänkte att ja det kommer fungera jätte bra. men det låter så in i helvete och gör mig galen.

Detta händer enbart när jag startar WoW men inte när jag spelar dota.

Skall jag vara orolig för att något händer med datorn? Delarna jag köpt kostade närmre 11k

Skall jag lämna tillbaka detta eller vad skall jag göra?

/mvh. Clisha

Permalänk
Skrivet av Clisha:

Hejsan för drygt 1 vecka sedan köpte jag mitt nya nätagg ett "CX750M" och tänkte att ja det kommer fungera jätte bra. men det låter så in i helvete och gör mig galen.

Detta händer enbart när jag startar WoW men inte när jag spelar dota.

Skall jag vara orolig för att något händer med datorn? Delarna jag köpt kostade närmre 11k

Skall jag lämna tillbaka detta eller vad skall jag göra?

/mvh. Clisha

Inget farligt, helt normalt coil whining och det drabbar både dyra och billiga agg. Cx är inte mycket att hänga i granen egentligen. Men ska vara ok om det är den modulära modellen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har samma agg, inga problem och det är knäpptyst. Du bör nog byta ut det.

CX500M fick ju toppresultat i Sweclockers test så därför jag nöjde mig med ett sådant om än 750W versionen.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Tack för svar men skall man lämna tillbaka det eller vad skall jag göra eller försvinner det av sig själv?
/mvh. Clisha

Permalänk
Medlem

Det jag har i min dator kan jag ju skriva också.

Mobo: MSI Z87-gaming
CPU: i7 4770k
RAM: 16 ddr vengance
Grafik: MSI 780
CPU kylare: Coolermaster V8

Eller är det för klent för det?

Hade ett chieftec 750 innan men det ville sig inte mer. Så därför köpte jag ett CX750M

// Clisha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clisha:

Tack för svar men skall man lämna tillbaka det eller vad skall jag göra eller försvinner det av sig själv?
/mvh. Clisha

Beroende på vilken butik det är så kan man få produkter med coil whine utbytta, inet.se har bytt ut 2st grafikkort åt mig med coil whine utan problem.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag lägger frågan så här.

Skulle jag kunna spela WoW utan att det händer något med datorn eller skall jag låta bli det.

/Clisha

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Jag har samma agg, inga problem och det är knäpptyst. Du bör nog byta ut det.

CX500M fick ju toppresultat i Sweclockers test så därför jag nöjde mig med ett sådant om än 750W versionen.

Nu ska man inte överdriva dom fick väll bara utmärkt. Så här står det som motivering:

Citat:

Bra spänningsreglering, lågt rippel och modulära kablar gör Corsair CX500M till en utmärkt nätdel i prisklassen

Enda som jag tycker gör den bättre än t.ex XFX är att den är modulär.

Skrivet av Clisha:

Tack för svar men skall man lämna tillbaka det eller vad skall jag göra eller försvinner det av sig själv?
/mvh. Clisha

Om du stör dig på det ja, det lär tyvärr inte försvinna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clisha:

Hejsan för drygt 1 vecka sedan köpte jag mitt nya nätagg ett "CX750M" och tänkte att ja det kommer fungera jätte bra. men det låter så in i helvete och gör mig galen.

Detta händer enbart när jag startar WoW men inte när jag spelar dota.

Skall jag vara orolig för att något händer med datorn? Delarna jag köpt kostade närmre 11k

Skall jag lämna tillbaka detta eller vad skall jag göra?

/mvh. Clisha

Testat köra med V-sync? Är du 100% säker på att oljudet kommer från agget? Även om ditt tidigare agg var tyst kan det vara just din kombination av t.ex. nätagg och grafikkort som ger coil-whine.

Skrivet av Anti1oop:

Jag har samma agg, inga problem och det är knäpptyst. Du bör nog byta ut det.

CX500M fick ju toppresultat i Sweclockers test så därför jag nöjde mig med ett sådant om än 750W versionen.

CX500M fick bra betyg om man jämför med andra budget-agg men särskilt bra är det inte. Tar man en titt på komponenterna ser man att Corsair har snålat. (tråkigt Channel-Well bygge) Sedan är Sweclockers väl inte världsbäst när det gäller just test av nätdelar.

Skrivet av Clisha:

Tack för svar men skall man lämna tillbaka det eller vad skall jag göra eller försvinner det av sig själv?
/mvh. Clisha

Skrivet av Clisha:

Det jag har i min dator kan jag ju skriva också.

Mobo: MSI Z87-gaming
CPU: i7 4770k
RAM: 16 ddr vengance
Grafik: MSI 780
CPU kylare: Coolermaster V8

Eller är det för klent för det?

Hade ett chieftec 750 innan men det ville sig inte mer. Så därför köpte jag ett CX750M

// Clisha

Troligen kommer det inte försvinna, lev med det eller byt. 750w räcker och blir över.

Skrivet av Clisha:

Jag lägger frågan så här.

Skulle jag kunna spela WoW utan att det händer något med datorn eller skall jag låta bli det.

/Clisha

Kommer inte hända nåt (iaf. inte pga. coil-whine )

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min tjuter också. Ska dock skicka tillbaka den till inet sen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar Då vet jag då kan jag spela imorgon och lämna in det på måndag det gör mig smått galen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Min tjuter också. Ska dock skicka tillbaka den till inet sen.

Då är det alltså ganska vanligt på CX750M med andra ord då lag har googlat en massa om det nu och det är tydligen ett vanligt fel.

/ Clisha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

CX500M fick bra betyg om man jämför med andra budget-agg men särskilt bra är det inte. Tar man en titt på komponenterna ser man att Corsair har snålat. (tråkigt Channel-Well bygge) Sedan är Sweclockers väl inte världsbäst när det gäller just test av nätdelar.

Nåja gick inte enbart på Sweclockers test, läste ett danskt test också som var det enda jag hittade på 750 versionen och dom gillade det.
Jag är inte så kräsen dock... men jag kan inte höra några missljud i alla fall.

Driver en 3770, 660Ti OC, 16GB Ram så det är inte särskilt belastat, blir lite orolig nu ifall jag uppgraderar till ett 290 som var tanken.-

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clisha:

Då är det alltså ganska vanligt på CX750M med andra ord då lag har googlat en massa om det nu och det är tydligen ett vanligt fel.

/ Clisha

Coil whine är ett vanligt problem på alla agg. oavsett producent. Corsair säljer hutlöst många agg och därför finns det även desto mer klagomål.

Skrivet av Anti1oop:

Nåja gick inte enbart på Sweclockers test, läste ett danskt test också som var det enda jag hittade på 750 versionen och dom gillade det.
Jag är inte så kräsen dock... men jag kan inte höra några missljud i alla fall.

Driver en 3770, 660Ti OC, 16GB Ram så det är inte särskilt belastat, blir lite orolig nu ifall jag uppgraderar till ett 290 som var tanken.-

Fortfarande lugnt med tanke på effekten. Ditt system (med 290) lär inte dra mycket mer än 300-350w (har du femtioellva hårddiskar osv. får man ju räkna med lite mer).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...