Från Fast till Mobilt bredband, behöver hjälp med val av router och modem...

Permalänk
Avstängd

Från Fast till Mobilt bredband, behöver hjälp med val av router och modem...

Nu åker Telia Bredband 8 ut. Ska ersättas med mobilt bredband.

Har fastnat för Tele2 Mobilbredband 4G Medium
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-medium.html
Är skeptisk till Tele2 och deras täckning, hastighet och stabilitet.
Så väljer utan bindningstid, uti fall att vi ångrar oss efter de 14 dagarnas ångerrätt.

Det betyder att vi måste skaffa 3G/4G USB-modem och en trådlös 3G/4G Router, hellre det än ett allt-i-ett router.
För att koppla upp 1-2 Win/Linux datorer och 4 Androidenheter(mobiler, surfplattor och "dator") NAS, kanske ett PS4 och möjligen en skrivare.

Förutom hjälp med ovan, finns en massa frågor.
Är VPN6 ett måste den närmaste tiden?
3G skulle räcka för abonnemangets 20 Mbits/s ned och 6 Mbits/s, skulle 4G ändå hjälpa för så snabb uppkoppling som möjligt?
Hade 3G-abonnemang förut med ett Opticon någonting som alltid överhettades när hastigheten var på max några minuter. Skulle vilja slippa det den här gången

Hoppas hamna under 2000kr på 3G/4G-modem och dito Router.

Red: Ändrade från 3-4 till 4 androidenheter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Nu åker Telia Bredband 8 ut. Ska ersättas med mobilt bredband.

Har fastnat för Tele2 Mobilbredband 4G Medium
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-medium.html
Är skeptisk till Tele2 och deras täckning, hastighet och stabilitet.
Så väljer utan bindningstid, uti fall att vi ångrar oss efter de 14 dagarnas ångerrätt.

Det betyder att vi måste skaffa 3G/4G USB-modem och en trådlös 3G/4G Router, hellre det än ett allt-i-ett router.
För att koppla upp 1-2 Win/Linux datorer och 4 Androidenheter(mobiler, surfplattor och "dator") NAS, kanske ett PS4 och möjligen en skrivare.

Förutom hjälp med ovan, finns en massa frågor.
Är VPN6 ett måste den närmaste tiden?
3G skulle räcka för abonnemangets 20 Mbits/s ned och 6 Mbits/s, skulle 4G ändå hjälpa för så snabb uppkoppling som möjligt?
Hade 3G-abonnemang förut med ett Opticon någonting som alltid överhettades när hastigheten var på max några minuter. Skulle vilja slippa det den här gången

Hoppas hamna under 2000kr på 3G/4G-modem och dito Router.

Red: Ändrade från 3-4 till 4 androidenheter

Jag undrar först varför du är skeptisk till "allt i ett router"? Tidigare erfarenhet?
Dovado pro med ett Huawei E392 eller varför inte ett E3276 är väl mitt förslag ~2000kr om du vill ha router + modem.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Nä jag är skeptisk, osäker, på Tele2s täckning av 3 och 4G där vi bor och om de hastigheter som de uppger går att få.
Comviq säger att det finns GSM täckning över vårt hus men i praktiken måste man gå ut på tomten eller 50-100 meter ner för en backe (besökares problem).

Allt-i-ett lösning hatar jag. Har det nu med ADSL-modem+Router i en samma. ADSL-måste sitta i första Telekontakten och vår NAS måste kopplas trådat till det trådlösa modem/routern. Alltså måste NAS:en och routern vara vid telekontakten

För 3G/4G vill jag inte ha routern och NAS:en i det rum som råkar ha bästa mottagning i huset. Dessutom kan delar bytas ut lättare om de inte löser flera uppgifter samtidigt.

Red: Tack för tipset om E3276, det kan jag tänka mig, det andra modemet verkar dock inte säljas längre...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har tele2 mobilt bredband och har inget att klaga på. Jag testar med jämna mellanrum hastigheten. Vid samtliga mätningar har värdena varit högre än vad som utlovades . Jag har modemet högt placerat och utanför min lägenhet och det gör stor skillnad. Så jag rekommenderar en förlängningskabel till modemet,inte bara för bästa signal utan för att slippa bli utsatt för onödigt hög strålning.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Nu åker Telia Bredband 8 ut. Ska ersättas med mobilt bredband.

Har fastnat för Tele2 Mobilbredband 4G Medium
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-medium.html
Är skeptisk till Tele2 och deras täckning, hastighet och stabilitet.
Så väljer utan bindningstid, uti fall att vi ångrar oss efter de 14 dagarnas ångerrätt.

Det betyder att vi måste skaffa 3G/4G USB-modem och en trådlös 3G/4G Router, hellre det än ett allt-i-ett router.
För att koppla upp 1-2 Win/Linux datorer och 4 Androidenheter(mobiler, surfplattor och "dator") NAS, kanske ett PS4 och möjligen en skrivare.

Förutom hjälp med ovan, finns en massa frågor.
Är VPN6 ett måste den närmaste tiden?
3G skulle räcka för abonnemangets 20 Mbits/s ned och 6 Mbits/s, skulle 4G ändå hjälpa för så snabb uppkoppling som möjligt?
Hade 3G-abonnemang förut med ett Opticon någonting som alltid överhettades när hastigheten var på max några minuter. Skulle vilja slippa det den här gången

Hoppas hamna under 2000kr på 3G/4G-modem och dito Router.

Red: Ändrade från 3-4 till 4 androidenheter

beställ olika operatörers kontantkort och testa om du är osäker på täckning. (testa wifihotspot i mobilen ett tips)
kolla taket för användning/månad är ett bra tips innan man tar ett mobilt abonnemang.
om det är bra ping du är ute efter så skippa mobilt även med 4g och behåll adsl..
(klipper telia telefon kabeln eller enbart snålspara?)

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Inaktiv

4G är helt klart en uppgradering, även vid samma hastigheter.

Varför ska du byta till mobilt?

Permalänk
Medlem

Varför ska du byta till 3G/4G internet? Personligen skulle jag aldrig byta bort en fast uppkoppling mot mobilt, även om det enda jag kunde få vore 2Mbit/s ADSL. Skulle möjligen ha en 4G uppkoppling som komplement.

Enda fördelen mot ditt ADSL skulle väl vara hastigheten och det är ju bara om du får bra mottagning, inga störningar och 4G, allt annat är ju sämre. Sämre responstid, ostabilare, påverkas mycket lättare av div. störningar och har trafikbegränsningar. Dessutom när du tänker ha så många enheter kopplade mot internet så skulle jag personligen inte lita på en mobiluppkoppling att hålla det stabilt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Byter för att intresset för internet inte längre är lika stort som det var förut.
Klarar mig utmärkt med lägre hastigheter, längre ping och begränsad mängd data, det jag kollat in mest Tele2 Medium 4G, har "på pappret" allt som behövs.

Telia Bredband8 uppsagt och i mitten av mars är vi utan internet, Allt efter en dust med Telia Supporten om uppsägning av Spotify, det verkar som om vi haft Spotify premium "gratis". Fast kan inte säga upp det.

Telia Spotify som vi hade, kan enligt Spotify supporten endast sägas upp hos Telia men Telia har ingenting registrerat om Telia Spotify i vårt abonnemang. Valde Spotify tillägget med Telia mobilt bredband 2007 och när Fast Bredbamd8 beställdes så trodde vi att Telia Spotify tillvalet följde med per automatik, brydde oss inte först, då vi använde Telia Spotify intensivt.

Nu har intresset för Spotifys tappades då det integrerades med Facebook Sociala sajter, så det skulle sägas upp men som sagt har det misslyckats.
För att slippa mångåriga retroaktiva avgifter för Telia Spotify som vi slutat använda och markera att supporten inte var tillfredsställande. Sade vi upp alla abonnemang med Telia och dess dotterföretag Halebop.

Det största behovet/önskningen är större uppströms hastighet, för att kunna nå hemnätverkets NAS från mobilerna över internet. Samtidigt ökar friheten med hjälp av 3G/4G.
Räknar kallt med att ett par månader per år behöva köpa extra datamängd.
Kollade skillnad på "pinget" mellan ADSL och mobilabonnemanget som höll sig på 29 msek resp 59msek. Helt acceptabelt.

Är IPv6 ett krav de närmaste åren för en 3G/4-Grouter?

Red: Telia Mobilt Bredband före Fast Bredband8 upphörde någon månad efter att Fast bredband 8 startade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

E3276 lider inte utav överhettningsproblem, det var E398 som led utav det och blev otroligt varmt. Jag rekommenderar dig att köpa ett mobilt bredband och använda det inom NKG (Nöjd kund garantin) och se hur pass bra det rullar på med tillhörande modem/router, istället för att mäta med mobilen, då man kan få stora skillnader i hastighet.

Att köpa Huawei E3276 kontant kostar 1195 kronor och Huawei CPE-B593S kostar 1695 kronor kontant. Kolla även med kundtjänst om vilken typ utav 4G-mast du har i närheten av dig. Det finns två typer av 4G-master och det är de som kör över 900MHz och de som kör över 2600MHz. Den senare utav dessa har hög hastighet men kort räckvidd, så kika så den ligger runt 1 km ifrån dig, om du vill nå högre än ca 20 mbit/s i hastighet.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Byter för att intresset för internet inte längre är lika stort som det var förut.
Klarar mig utmärkt med lägre hastigheter, längre ping och begränsad mängd data, det jag kollat in mest Tele2 Medium 4G, har "på pappret" allt som behövs.

Telia Bredband8 uppsagt och i mitten av mars är vi utan internet, Allt efter en dust med Telia Supporten om uppsägning av Spotify, det verkar som om vi haft Spotify premium "gratis". Fast kan inte säga upp det.

Telia Spotify som vi hade, kan enligt Spotify supporten endast sägas upp hos Telia men Telia har ingenting registrerat om Telia Spotify i vårt abonnemang. Valde Spotify tillägget med Telia mobilt bredband 2007 och när Fast Bredbamd8 beställdes så trodde vi att Telia Spotify tillvalet följde med per automatik, brydde oss inte först, då vi använde Telia Spotify intensivt.

Nu har intresset för Spotifys tappades då det integrerades med Facebook Sociala sajter, så det skulle sägas upp men som sagt har det misslyckats.
För att slippa mångåriga retroaktiva avgifter för Telia Spotify som vi slutat använda och markera att supporten inte var tillfredsställande. Sade vi upp alla abonnemang med Telia och dess dotterföretag Halebop.

Det största behovet/önskningen är större uppströms hastighet, för att kunna nå hemnätverkets NAS från mobilerna över internet. Samtidigt ökar friheten med hjälp av 3G/4G.
Räknar kallt med att ett par månader per år behöva köpa extra datamängd.
Kollade skillnad på "pinget" mellan ADSL och mobilabonnemanget som höll sig på 29 msek resp 59msek. Helt acceptabelt.

Är IPv6 ett krav de närmaste åren för en 3G/4-Grouter?

Red: Telia Mobilt Bredband före Fast Bredband8 upphörde någon månad efter att Fast bredband 8 startade.

ok.
jag har sj krånglat i många år med mobilt internet i hemmet,
kom fram till att fast lina är det enda internet i hemmet som fungerar bättre.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk

Ett råd är att verkligen räkna igenom hur mycket data ni kommer använda. Min erfarenhet är att man ofta grovt underskattar Hur mycket man använder, automatiska uppdateringar på datorer och mobiler blir mer än man tror och många glömmer att även uppdata räknas. Jag har haft mobilt bredband i ca 5 år och har precis fått fast bredband,jag skulle aldrig byta bort en obegränsad fast uppkoppling mot mobilt oavsett hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ännu fler frågor...
Det finns gått om 3G-routrar men mindre gott om 4G-routrar.

Kan man använda en 3G-Router med ett 4G USB-modem?

@guineapig
Jorå, 40GB/månad ska räcka, den största förbrukningen, kommer inte vara nedladdning fån internet, utan uppladdning från NAS till mobiler och surfplatta, vet att "nyttolasten" bara är en del av förbrukningen av den månatliga datamängden. Nedladdningen till mobil/surfplatta kommer att belasta mobilabonnemanget.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Ännu fler frågor...
Det finns gått om 3G-routrar men mindre gott om 4G-routrar.

Kan man använda en 3G-Router med ett 4G USB-modem?

@guineapig
Jorå, 40GB/månad ska räcka, den största förbrukningen, kommer inte vara nedladdning fån internet, utan uppladdning från NAS till mobiler och surfplatta, vet att "nyttolasten" bara är en del av förbrukningen av den månatliga datamängden. Nedladdningen till mobil/surfplatta kommer att belasta mobilabonnemanget.

men för fasen,köp en 4g router för 600 kr.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AstralDimension:

men för fasen,köp en 4g router för 600 kr.

Varför det! Köp ett ett själv istället och framför allt sluta bomba min tråd.
Har några frågor om 3G/4G routrar och modem. Fast dess verkar du inte kunna svara på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Ännu fler frågor...
Det finns gått om 3G-routrar men mindre gott om 4G-routrar.

Kan man använda en 3G-Router med ett 4G USB-modem?

@guineapig
Jorå, 40GB/månad ska räcka, den största förbrukningen, kommer inte vara nedladdning fån internet, utan uppladdning från NAS till mobiler och surfplatta, vet att "nyttolasten" bara är en del av förbrukningen av den månatliga datamängden. Nedladdningen till mobil/surfplatta kommer att belasta mobilabonnemanget.

Det finns några routrar som stödjer USB-modem. Dovado har gått hårt ut och stödjer både 3G och 4G modem med full hastighet. TP-Link har ett par routrar som stödjer 3G och 4G modem med full hastighet. Asus stödjer både 3G och 4G modem men eftersom de har "gamla" drivrutiner för uppkoppling så kommer hastigheten begränsas till ~22,5 Mbit. Så innan svaret kommer så kommer en följdfråga. Vilken router med vilket modem?

Sen finns en alternativ väg att gå. Du skulle kunna köpa en router och installera open source mjukvara på den. Det beror lite på hur mycket man vill pyssla med sakerna man köpt eller bara vill att det ska fungera.
En intressant sida just nu tycker jag är http://ofmodemsandmen.com/index.html

Frågan sen är vilken väg operatörerna vandrar. Router med USB-modem dör kanske ut snart och så är vi tillbaka på "Allt-i-ett"...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Varför det! Köp ett ett själv istället och framför allt sluta bomba min tråd.
Har några frågor om 3G/4G routrar och modem. Fast dess verkar du inte kunna svara på.

ber om ursäkt,använd prisjakt.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Avstängd

Det bidde inget 3G/4G bredband hemma.
Efter att ha beställt Tele2 bredband tillsammans med en 4G router. Fast inget kom, två dagar utan nätverk, fick jag krypa till korset och beställa Telia bredband igen.
Denna gång 30mbit/s ned och 12Mbit/s upp.

Visa signatur