Permalänk
Medlem

modifiera 8pins adapter till en 6pins?

Va precis på kjell o co, köpte mig en 8pins adapter för det var precis vad ja trodde att jag behövde för att koppla in ett gammal grafikkort till i burken men sen när jag kom hem så såg jag att de va endast 6pins jag behövde.

Nu är min fråga, går det på något sätt att modifiera om denna 8pins adapter till en 6a?
såga av två pinnar och ta bort två kablar å sen stoppa in i grafikkortet?

adapter är denna
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bEAT-:

Va precis på kjell o co, köpte mig en 8pins adapter för det var precis vad ja trodde att jag behövde för att koppla in ett gammal grafikkort till i burken men sen när jag kom hem så såg jag att de va endast 6pins jag behövde.

Nu är min fråga, går det på något sätt att modifiera om denna 8pins adapter till en 6a?
såga av två pinnar och ta bort två kablar å sen stoppa in i grafikkortet?

adapter är denna
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Kontakterna som sitter på nätaggen är ju ofta 6+2 just för att vara kompatibla med både 8-pin och 6-pin, så rent teoretiskt borde det gå att göra som du föreslår. Låter ju dock helt klart smidigare att byta till rätt kontakt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

haha jo, men vill inte vänta tills imorgon
trodde nyss att min gtx 670 hade 8pins med men de hade 6+6 så där misslyckades jag också, får helt enkelt vänta tills imorgon

Permalänk
Medlem

Om du hittar hur kablarna ska kopplas för enbart 6 stift, borde det gå att ordna, och sen ta fram bågfilen och kapa kontakten.

Men jag skulle ha väntat, blir det minsta fel, så blir det fyrverkeri och uppeldade komponenter, inte ens värt att försöka...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Man brukar kunna byta/lämna tillbaka på Kjell om det är nyskick. Kanske för att det ofta är svårt att veta vad man behöver i förväg.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

som sagt ovan, kolla vad kjell säger, kanske går att lämna tillbaka men annars bara ta fram den största köksknivet och skär bort två, men se till att du skär bort rätt

Permalänk
Medlem

en 8-pins kontakt går ju att sätta in om det är 6 pin grafikkortet behöver, då det oftast är 6+2. Så koppla bara in 6:an och låt resten vara. Till er säger att man ska skära i kablar... gud jag vet inte vad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

en 8-pins kontakt går ju att sätta in om det är 6 pin grafikkortet behöver, då det oftast är 6+2. Så koppla bara in 6:an och låt resten vara. Till er säger att man ska skära i kablar... gud jag vet inte vad.

TS pratade ju dock om en kontakt som verkligen var 8-pin, inte 6+2.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

TS pratade ju dock om en kontakt som verkligen var 8-pin, inte 6+2.

Skrivet av Batman:

en 8-pins kontakt går ju att sätta in om det är 6 pin grafikkortet behöver, då det oftast är 6+2. Så koppla bara in 6:an och låt resten vara. Till er säger att man ska skära i kablar... gud jag vet inte vad.

Skrivet av Gulbanan:

som sagt ovan, kolla vad kjell kanske går att lämna tillbaka men annars bara ta fram den största köksknivet och skär bort två, men se till att du skär bort rätt

Skrivet av bEAT-:

haha jo, men vill inte vänta tills imorgon
trodde nyss att min gtx 670 hade 8pins med men de hade 6+6 så där misslyckades jag också, får helt enkelt vänta tills imorgon

Dold text

Jag skulle inte klippa något skaffa en riktig förlängning istället! On det är en 8pins för cpu power kommer inte kontakten att passa,gjorde inte det för mig

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."