Fel vara i butik. Rätt till kompensation för att lösa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Fel vara i butik. Rätt till kompensation för att lösa det?

Som rubriken säger så fick jag felaktig vara från butik. Var inne på kjell häromdagen och skulle ha en nätadapter.
Hade nummer till produkten som de fick, de gick bak och letade, sticker fram huvudet och frågar om det är en nätdel, varpå jag svarar japp.

Personen kommer tillbaka och slår in den, priset stämmer och jag betalar och får en påse med varan i.
Väl hemma när jag ska packa upp den inser jag då att jag fått en vara som dessutom är 100kr och även inte räcker till strömmässigt så att höra av sig till den om misstaget och få ett "behåll du den" gör ingen nytta. Kvittot visar dessutom rätt vara så hade ingen anledning att tro jag fått fel där och då.

Så måste tillbaka till butik, min fråga är, har jag någon rätt till ersättning för deras misstag?

Åkte dit tur och retur på nästan 10 mil för att köpa varan.
Och måste nu göra samma runda för att rätta butikens misstag. Varan är värd 300kr, misstags-varan 400kr, och att köra bil är inte gratis oavsett vad folk vill tro och hävda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ODDNAME:

Som rubriken säger så fick jag felaktig vara från butik. Var inne på kjell häromdagen och skulle ha en nätadapter.
Hade nummer till produkten som de fick, de gick bak och letade, sticker fram huvudet och frågar om det är en nätdel, varpå jag svarar japp.

Personen kommer tillbaka och slår in den, priset stämmer och jag betalar och får en påse med varan i.
Väl hemma när jag ska packa upp den inser jag då att jag fått en vara som dessutom är 100kr och även inte räcker till strömmässigt så att höra av sig till den om misstaget och få ett "behåll du den" gör ingen nytta. Kvittot visar dessutom rätt vara så hade ingen anledning att tro jag fått fel där och då.

Så måste tillbaka till butik, min fråga är, har jag någon rätt till ersättning för deras misstag?

Åkte dit tur och retur på nästan 10 mil för att köpa varan.
Och måste nu göra samma runda för att rätta butikens misstag. Varan är värd 300kr, misstags-varan 400kr, och att köra bil är inte gratis oavsett vad folk vill tro och hävda.

Nej jag tror inte du kan få någon ersättning för det. Du borde ha inspekterat varan i butik. Allt och alla kan göra misstag!

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

De kan inte ta hänsyn till kundernas resväg förstår du väl? Misstag händer, du har rätt att kräva pengarna tillbaka eller byta varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Hmm, om butiken tagit rätt artikel men fel vara så är det ju de som gjort fel.

Du kan alltid fråga om de kan ersätta dig för bensin 10 mil är jävligt långt.
Om du har rätt till det ska jag låta vara osagt men tycker inte det är orimligt att de kan betala en del av kostnaden. Samtidigt har du haft möjlighet att kontrollera varan innan du betalade så en del av "skulden" ligger på dig också.
Ni kanske kan kompromissa?

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Klart de kan ta hänsyn till att jag får köra extra 10mil för att rätta ett misstag, av samma skäl som att man själv inte ska bekosta returfrakt vid samma misstag om det vore distanshandel. För ni hade väl inte spenderat egna pengar på returfrakt av fel vara utan kompensation för det, eller hur?

Hade ingen anledning att inspektera en vara som enligt kvittot visade rätt, exakt rätt art-nr, samma pris och samma namn.
Tycker det är rimligt att anta att man ska få rätt vara då, speciellt när det är personalen som plockar, som kund hade jag ingen chans att plocka den själv. Enda jag egentligen vill ha är utlägg för reskostnaden för den nya resan vilket jag anser är rimligt

Och för att det faktiskt aldrig hänt att jag fått fel vara när de har fått exakta artikelnumret, har kikat på det och det är inte likt något annat nummer på de andra snarlika produkterna så trodde inte det skulle gå att ta så fel nu i efterhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av ODDNAME:

Klart de kan ta hänsyn till att jag får köra extra 10mil för att rätta ett misstag, av samma skäl som att man själv inte ska bekosta returfrakt vid samma misstag om det vore distanshandel. För ni hade väl inte spenderat egna pengar på returfrakt av fel vara utan kompensation för det, eller hur?

Hade ingen anledning att inspektera en vara som enligt kvittot visade rätt, exakt rätt art-nr, samma pris och samma namn.
Tycker det är rimligt att anta att man ska få rätt vara då, speciellt när det är personalen som plockar, som kund hade jag ingen chans att plocka den själv. Enda jag egentligen vill ha är utlägg för reskostnaden för den nya resan vilket jag anser är rimligt

Och för att det faktiskt aldrig hänt att jag fått fel vara när de har fått exakta artikelnumret, har kikat på det och det är inte likt något annat nummer på de andra snarlika produkterna så trodde inte det skulle gå att ta så fel nu i efterhand

Skillnaden mot distansköp är att kunden inte kan inspektera produkten innan den är framme. När något köps i butik kan kunden kolla om produtken är korrekt. Du borde ha kollat att det verkligen var rätt vara, du har inte rätt till ersättning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Säg att jag skickar min gamle far att köpa en sak då, han har rätt artikelnummer. De plockar den.
Väl hemma är det fel. Jag tycker det är rimligt att de ska plocka rätt när de får ett artikelnummer, de jobbar där, han är bara en kund. Annat vore det om kunden plockar fel. I detta fallet var det ju en vara som inte gick att självplocka .

Och jag kommer bevisa detta med, bara vänta och se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av ODDNAME:

Klart de kan ta hänsyn till att jag får köra extra 10mil för att rätta ett misstag, av samma skäl som att man själv inte ska bekosta returfrakt vid samma misstag om det vore distanshandel. För ni hade väl inte spenderat egna pengar på returfrakt av fel vara utan kompensation för det, eller hur?

Hade ingen anledning att inspektera en vara som enligt kvittot visade rätt, exakt rätt art-nr, samma pris och samma namn.
Tycker det är rimligt att anta att man ska få rätt vara då, speciellt när det är personalen som plockar, som kund hade jag ingen chans att plocka den själv. Enda jag egentligen vill ha är utlägg för reskostnaden för den nya resan vilket jag anser är rimligt

Och för att det faktiskt aldrig hänt att jag fått fel vara när de har fått exakta artikelnumret, har kikat på det och det är inte likt något annat nummer på de andra snarlika produkterna så trodde inte det skulle gå att ta så fel nu i efterhand

Tycker du så, så får du väl höra av dig till butiken i fråga och kolla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av shauni:

De kan inte ta hänsyn till kundernas resväg förstår du väl? Misstag händer, du har rätt att kräva pengarna tillbaka eller byta varan.

Pengarna tillbaka har man väl automatiskt inte rätt till, det beror väl på om något "öppet köp" hade kunnat tillämpas etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Oavsett så kom ihåg att vara trevlig, åtminstone till en början.

Skriv hur resultatet blev sedan.

Lycka till.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Jag har redan försökt kontakta via tele vilket inte lyckats än, så slängt iväg mail till dem och försäljningschefen för hans åsikt om det.
Skitsamma om det är good will eller inte, men jag tror på detta. De vill säkert ha tillbaka sin dyrare produkt dessutom.

Det är därför jag tror på det, lönar sig aldrig att vara otrevlig. Saklig och trevlig tar en långt tillsammans med lite rimlighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2005

Helt ärligt så tvivlar jag på att du kommer få kompensation för detta. Däremot så kommer de troligtvis att hjälpa dig om du åker dit med varan och säger att det har blivit fel.

CPU: Intel Core i7 4790k Mobo: MSI Z97S SLI PLUS HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 Minne: G.Skill 16GB (4x4096MB) Ripjaws Gaming 1600Mhz CPU Kylare: Noctua NH-D14 Grafikkort: ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB Ljudkort: N/A Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Fractal Design ARC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Får väl se helt enkelt Skadar aldrig att fråga.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag fick milersättning förut när jag var på dåligt humör och bitachde om en telefon som det först fattades delar i kartongen på sen pajade den men fick betalt för båda resorna och ny telefon men det var på elgiganten för nått år sedan så nog är det möjligt allt ..blir ca 10mil+ fram och tillbaks för min del

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallstahammar
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av ODDNAME:

Klart de kan ta hänsyn till att jag får köra extra 10mil för att rätta ett misstag, av samma skäl som att man själv inte ska bekosta returfrakt vid samma misstag om det vore distanshandel. För ni hade väl inte spenderat egna pengar på returfrakt av fel vara utan kompensation för det, eller hur?

Hade ingen anledning att inspektera en vara som enligt kvittot visade rätt, exakt rätt art-nr, samma pris och samma namn.
Tycker det är rimligt att anta att man ska få rätt vara då, speciellt när det är personalen som plockar, som kund hade jag ingen chans att plocka den själv. Enda jag egentligen vill ha är utlägg för reskostnaden för den nya resan vilket jag anser är rimligt

Och för att det faktiskt aldrig hänt att jag fått fel vara när de har fått exakta artikelnumret, har kikat på det och det är inte likt något annat nummer på de andra snarlika produkterna så trodde inte det skulle gå att ta så fel nu i efterhand

De behöver inte ens ta tillbaka varan, enligt lag så har du gått in i butiken och valt ut exakt rätt vara som du "ska" ha inspekterat. Så de kan till och med neka dig att byta ut varan. Ångerrätt gäller inte i butik, däremot gör öppetköp det, om de har öppetköp.

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Kan du inte be dem skicka den? Då betalar de själva logistikkostnaden, men det blir inte avhängigt vad din bil drar per mil Antagligen blir det billigare för dem och du slipper dessutom ta din egen tid och köra 20 mil för att rätta till deras misstag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Får du kompensation för det så ska jag aldrig handla på kjell igen. Missen är ju din. Det finns gränser vad en kund kan kräva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av ODDNAME:

Som rubriken säger så fick jag felaktig vara från butik. Var inne på kjell häromdagen och skulle ha en nätadapter.
Hade nummer till produkten som de fick, de gick bak och letade, sticker fram huvudet och frågar om det är en nätdel, varpå jag svarar japp.

Personen kommer tillbaka och slår in den, priset stämmer och jag betalar och får en påse med varan i.
Väl hemma när jag ska packa upp den inser jag då att jag fått en vara som dessutom är 100kr och även inte räcker till strömmässigt så att höra av sig till den om misstaget och få ett "behåll du den" gör ingen nytta. Kvittot visar dessutom rätt vara så hade ingen anledning att tro jag fått fel där och då.

Så måste tillbaka till butik, min fråga är, har jag någon rätt till ersättning för deras misstag?

Åkte dit tur och retur på nästan 10 mil för att köpa varan.
Och måste nu göra samma runda för att rätta butikens misstag. Varan är värd 300kr, misstags-varan 400kr, och att köra bil är inte gratis oavsett vad folk vill tro och hävda.

De ska ersätta dig för resa ifall det är fel på vara. https://lagen.nu/1990:932#P32S1

Jag vet dock inte vilka skyldigheter du har gällande inspektion av vara, rimligen bör ett varunummer samt rätt uppgifter på kvitto räcka. Men jag VET inte. Enligt https://lagen.nu/1990:932#P16S1 så är det information i avtalet som avgör vilka egenskaper varan ska ha och ifall varan avviker från dessa är det fel på vara. Jag tolkar detat som att din skyldighet att inspektera varan sträcker sig till att inspektera kvittot. Men jag är osäker här så om någon kan hänvisa till fall eller lagrum uppskattas det.

Altmann

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

"Nope. Du har rätt till rätt vara. That's it. Om du har en jäkla tur så får du något i goodwill från butiken." Aha... Verkar som jag har fel.

Lagtexten var riktigt intressant...

Intel Core i7 6800K @4.4GHz, 32 GB DDR4 @2666MHz, GTX 1080 8GB RAM, Samsung SM951 M.2 PCIe SSD 256GB, 3x Samsung 840 EVO 250GB i RAID 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Skrotnisse92:

Får du kompensation för det så ska jag aldrig handla på kjell igen. Missen är ju din. Det finns gränser vad en kund kan kräva.

Är det fel att som kund kräva att personalen ska kunna plocka rätt med artikelnummer menar du? För jag kan ju lova jag inte försökte få dem att plocka fel vara till mig bakom kulisserna för att kunna få köra dit igen för att det är så kul att köra.

Skrivet av tayfox:

De behöver inte ens ta tillbaka varan, enligt lag så har du gått in i butiken och valt ut exakt rätt vara som du "ska" ha inspekterat. Så de kan till och med neka dig att byta ut varan. Ångerrätt gäller inte i butik, däremot gör öppetköp det, om de har öppetköp.

Jag fick inte inspektera varan utan första kontakten var en påse med varan i och kvittot i handen. Vilket jag kikade på och det stämde.
Ser ingen anledning till att ett företag skulle ens neka mig byta till rätt, BILLIGARE vara än den jag fick

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av ODDNAME:

Är det fel att som kund kräva att personalen ska kunna plocka rätt med artikelnummer menar du? För jag kan ju lova jag inte försökte få dem att plocka fel vara till mig bakom kulisserna för att kunna få köra dit igen för att det är så kul att köra.

Nej men det är ju mänskligt med missar och som kund så bör du dubbelkolla varan innan du betalar. Likaväl som att du kollar igenom avtal innan du täcknar tex ett abbonemang.

Åh andra sidan låter det som att du bett om att få varan inslagen (present?) och då kanske det är lätt att glömma att dubbelkolla. Men det är otydligt i första posten.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008

Kjell är en seriös kedja så jag ser ingen anledning till att de inte skulle låta dig byta produkten. Jag tvivlar däremot starkt att det går att kräva ersättning för respengar.

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av ODDNAME:

Som rubriken säger så fick jag felaktig vara från butik. Var inne på kjell häromdagen och skulle ha en nätadapter.
Hade nummer till produkten som de fick, de gick bak och letade, sticker fram huvudet och frågar om det är en nätdel, varpå jag svarar japp.

Personen kommer tillbaka och slår in den, priset stämmer och jag betalar och får en påse med varan i.
Väl hemma när jag ska packa upp den inser jag då att jag fått en vara som dessutom är 100kr och även inte räcker till strömmässigt så att höra av sig till den om misstaget och få ett "behåll du den" gör ingen nytta. Kvittot visar dessutom rätt vara så hade ingen anledning att tro jag fått fel där och då.

Så måste tillbaka till butik, min fråga är, har jag någon rätt till ersättning för deras misstag?

Åkte dit tur och retur på nästan 10 mil för att köpa varan.
Och måste nu göra samma runda för att rätta butikens misstag. Varan är värd 300kr, misstags-varan 400kr, och att köra bil är inte gratis oavsett vad folk vill tro och hävda.

Hade alla tänkt som du hade det inte funnits många butiker kvar...

Datorer - Macbook Pro 13" late 2013 / MacBook Air 13" late 2013
Hörlurssystem - DacMagic Plus > Sennheiser HD650 / NAD HP50
Ljudsystem - HRT Music Streamer II+ > NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 911 Carrera S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

okej, så här har vi gjort tidigare när jag jobbade i en Kjell och Company butik, vi har antingen:

* tagit tillbaka varan och gett ut ny.
*skickat den nya varan och information om hur man skickar tillbaka felaktig vara
*gett ersättning om kund kan uppvisa kostnad för resa och att de tar sitt ansvar att se till att resan är så billig som möjligt (ersättningsdelen i konsumentlagen säger faktiskt att man måste försöka hålla resan så billig som möjligt)

Ett sätt som är rätt bra är att ringa till Kjells kundtjänst, de kan både underlätta med reseersättningen och ta ett bättre beslut än vad butik brukar kunna göra, ett antal tillfällen kundtjänst hörde av sig och informerade oss om att vi skulle skicka vara etc, så dit kan alltid vara ett bra alternativ.

kundtjänst går att nå på 040-680 25 00 under vardagar mellan 08.00 och 18.00.
så mitt tips är att ringa dit först, och så jobbar man därifrån, vilken ersättning man kan få, hur man hanterar returer etc, de kan vara så att de väljer att skicka ut returinformation till dig så att du slipper åka in till dem i från första början.

det är lätt att göra misstag när man jobbar som man jobbar där, kan vara allt ifrån att man råkar ta fel, någon har lagt fel till att varan kan ha kommit fel från huvudlager.

och, OCH, trevlighet kommer man så mycket längre på, att vara otrevlig kommer man inte långt på, tänk bara på det när man kontaktar dem.

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt så har du ju ingen som helst "rätt" till ersättning för resekostnaden... där handlar det enbart om "good will" ifrån butikens sida.

Och som flera påpekat så ska man ALLTID kontrollera varan INNAN man köper den. Just eftersom den som står vid kassan helt klart kan råka ta fel.

Hur tolkar du isf https://lagen.nu/1990:932#P32S1 gällande reseersättning? Jag tolkar det som att man har rätt till reseersättning.

Sen är ju frågan vad som avses med kontrollera varan, kontroll av kvitto eller kontroll av vara. Du har mig veterligen enbart skyldighet att kontrollera avtalet du skriver på vilket kvittot är ett bevis över. Men någon annan får gärna rätta mig här.

Altmann

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av lord_vasagos:

jag fick milersättning förut när jag var på dåligt humör och bitachde om en telefon som det först fattades delar i kartongen på sen pajade den men fick betalt för båda resorna och ny telefon men det var på elgiganten för nått år sedan så nog är det möjligt allt ..blir ca 10mil+ fram och tillbaks för min del

När det kommer till reklamationer så har man rätt att få tillbaka pengar för resor vid en godkänd reklamation.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Självklart har du rätt till den vara som du betalat för. Däremot kan det tvistas om du får ersättning för resorna. Dock så har du bevisbördan i butik eftersom du inte undersökte varan. Du kan lika gärna ha köpt samma adapter någon annanstans och säga att du fick fel trots attndu fick rätt. Det kommer lösa sig, men ring först innan du gör något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av darkshippo:

Däremot kan det tvistas om du får ersättning för resorna. Dock så har du bevisbördan i butik eftersom du inte undersökte varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag tidigare nämnt har man visst rätt för resekostnadsersättning. Grundprincipen är att man skall hamna i samma ekonomiska situation före som efter köpet. Se https://lagen.nu/1990:932#P32S1

Gällande undersökningsplikten så förstår jag inte varför allar hävdar att man som konsument har en sådan. Undersökningsplikten finns i köplagen, inte i konsumentköplagen. Kan någon vänligen peka på var denna plikt finns utfäst för konsument? Det som står är att varan skall överrenstämma med avtalsbeskrivning (c.f. https://lagen.nu/1990:932#P16S1), inte att du måste undersöka den. Han har ju undersökt kvittot, vilket bör räcka även om kvitto per se inte räknas som avtal. Så vitt jag vet så finns inget i konsumenköplagen gällande krav på någon vidare kunskap om eller plikt att undersöka en vara innan köp.

I detta fall så är han konsument, och Kjell är säljaren. Kjell har marknadsfört en vara med artikelnummer etc. Konsumenten går in i butik och lämnar ett anbud, Kjell accepterar. Redan där uppstår avtalet enligt avtalslagen. Kvittot blir ett bevis på detta avtal. Konsumenten åker sedan hem och upptäcker fel på vara eftersom den avviker från avtalsbeskrivning. Fel på vara råder enligt lagrum ovan, och åtgärd kan krävas av konsument.

Som konsument har man inget undersökningsplikt gentemot en säljare då undersökningsplikten regleras av köplagen och inte av konsumentköplagen.

Altmann

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Kan du posta en bild på det du fick och artikelnumret du skulle ha ? Ibland ersätter de transformatorer med en starkare modell från en tillfällig leverantör. Så att amperen kan skilja dock till det positiva bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Ampen var 50% mindre än det som behövdes Dvs 2.5 istället för 5A på 12V.
Men det löste sig, ville ha kompensation om jag var tvungen att köra och byta, vilket jag slipper.

De skickade rätt idag istället och bifogar förfrankerat vadderat kuvert så slipper utgifterna.
All is well