Driva gpu med singel 8 pin till 2 *(6+2) kabel

Permalänk

Driva gpu med singel 8 pin till 2 *(6+2) kabel

Hej

Jag har ett Corsair ax760 som jag idag använder 2st 6pin (till 6+2) kablar för att driva ett asus gtx780 kort.

Då det medföljer 2 st 8 pin till 2 *(6+2) kablar blir jag lite sugen på att byta ut 2 st separata kablar mot en 8 pin till 2 *(6+2) för att driva GPUn, om nätagget tillåter dvs.

Är det säkert att göra det och fungerar det?
Jag har förstått att man minskar på belastningen på de olika delarna i ett nätagg om man använder fler kablar men om en sådan kabel räcker för att driva kortet så gör jag det.

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer dina 2st 6pin (till 6+2) kablar? och varför använde du inte nätaggets medföljande kablar från början istället.

Man kan säga att du har haft tur att du inte eldade upp halva datorn, PGA kablar från ett annat nätagg inte behöver vara internt likadant kopplade, kan även skilja mellan olika Corsair modulära.

Sen till det du undra över, nej fundera inte ens på det.
Först kommer du för att lyckas behöva gettomodda ihop kabeln själv, och då gäller det verkligen att du vet exakt vad du håller på med, och vet precis vilket stift som är till vad osv, en felkoppling och du står där med en förstörd dator.

Och är högst troligen inte bra för nätagget, kabeln i sig klarar det säkert bara den är rätt dimensionerad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Varifrån kommer dina 2st 6pin (till 6+2) kablar? och varför använde du inte nätaggets medföljande kablar från början istället.

Man kan säga att du har haft tur att du inte eldade upp halva datorn, PGA kablar från ett annat nätagg inte behöver vara internt likadant kopplade, kan även skilja mellan olika Corsair modulära.

Sen till det du undra över, nej fundera inte ens på det.
Först kommer du för att lyckas behöva gettomodda ihop kabeln själv, och då gäller det verkligen att du vet exakt vad du håller på med, och vet precis vilket stift som är till vad osv, en felkoppling och du står där med en förstörd dator.

Och är högst troligen inte bra för nätagget, kabeln i sig klarar det säkert bara den är rätt dimensionerad.

Jag tror att du har missförstått min beskrivning. Samtliga kablar medföljde, såvitt jag vet kan man inte använda andra kablar till Corsairs modulära nätdelar...

Jag testar med bilder. Idag använder jag två sådana här kablar för att driva ett sådant här kort.

Min fråga är om man kan ersätta de två mot en sådan här .

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gjort det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Jag tror att du har missförstått min beskrivning. Samtliga kablar medföljde, såvitt jag vet kan man inte använda andra kablar till Corsairs modulära nätdelar...

Jag testar med bilder. Idag använder jag två sådana här kablar för att driva ett sådant här kort.

Min fråga är om man kan ersätta de två mot en sådan här .

Fatta lite fel först, har kollat och du har totalt 4 PCIe kablar

2 st 6 till 6+2
2 st 8 till 2 x 6+2

Så ja du kan byta till en st 8 till 2 x 6+2 kabel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja det kan du, jag använder själv den kabeln istället till mitt 780 för att slippa en massa onödigt trassel på baksidan av chassit, då jag har två kort. Så istället för att använda fyra stycken av den första du visade så använder jag två stycken av den du undrade om.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk
Skrivet av MAL:

Ja det kan du, jag använder själv den kabeln istället till mitt 780 för att slippa en massa onödigt trassel på baksidan av chassit, då jag har två kort. Så istället för att använda fyra stycken av den första du visade så använder jag två stycken av den du undrade om.

Tack för bekräftelsen!