Kreativa idéer till användning av Scart kablar

Permalänk

Kreativa idéer till användning av Scart kablar

Högen med scart kablar växer sig större och större här hemma. Jag har försökt hävda till min far att om han inte tänkt införskaffa en apparat med bildvisning innan 2004 kommer han aldrig använda dessa igen och han skulle inte lyckas skänka bort dem om han ens försökte. Efter mitt förslag om att han skulle hiva ut dem med detsamma kom tveksamma förklaringar och något dovt mumlade om kopparvärde vilket inte ens den girigaste koppartjuven skulle hålla med om.

Hur som helst! Har ni några kreativa idéer kring vad som borde hända med alla scart kablar i i mitt hem bortsett från deras ursprungliga användningsområde?

/J

Permalänk
Medlem

Slänga?
A-hahahaaha

Nej men ärligt, släng dem.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Träna sleeving!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här är en bilist som iaf gjort någonting kreativt:

Permalänk
Medlem

Gör en piska, rep, träna sleeving som ovanstående sa? ^^

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Fungerar relativt bra om man har slut på rep

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

om att han skulle hiva ut dem med detsamma kom tveksamma förklaringar och något dovt mumlade om kopparvärde vilket inte ens den girigaste koppartjuven skulle hålla med om.

Känner igen det där, när jag hjälpte min tjejs pappa att flyttstäda. Kassar med gammla scartkablar och övrigtkablage som kan användas. Ett rent helvete.
Eller den där tidningen om radio och tv från 87 hade en bra artikel, den måste läsas igen och kan inte slängas.

Sedan vet jag inte om Sleevning är ett bra förslag, med tanke på att din far vill spara dom, och ganska helst i användbart skick?
Du får väl försöka få tag på något som man kan faktiskt använda kablarna till, istället för att de ska ligga i en hög! En gammal VHS spelare kastar väl folk efter en idag.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Sedan vet jag inte om Sleevning är ett bra förslag, med tanke på att din far vill spara dom, och ganska helst i användbart skick?

Han vill inte spara dem, han vet bara inte om det själv än. Förövrigt så finns det så många att ett par stycken lätt kan undvaras.

Sleeving är ett bra förslag!

Permalänk
Entusiast

SCART? Sådana där kabeldon man kopplar ihop godståg med?
Skämt åsido.

Kopparvärdet?!?... Jadu... Hur skall jag förklara detta på ett bra sätt?
Flerledare som ofta använd i diverse signalkablar är för det första sällan ren koppar. För det andra är kardelerna så tunna att man får inte ut något som skulle vara värt besväret. (Om man nu inte sitter på enorma kvantiteter. Typ flera ton)

Jag kan ibland spara på olika flerledare, men enbart för att jag har elektronik som en hobby, och använder sådant i mina små projekt.

Gör något kreativt med kablarna. Spana in sajten Instructables för kreativa idéer och förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)