Fonder - Under 18 - ingen skatt på vinst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Fonder - Under 18 - ingen skatt på vinst?

Jag har lite pengar från ett arv som jag tänkte placera.
Har gått lite fram och tillbaka om att starta upp ett investeringskonto på Avanza eller liknande "aktiedepå" -bank, men har inte riktigt den tiden jag skulle vilja för att dels sätta mig i det, samt att följa utvecklingen.

Valet är då fasträntekonto (tjohej vilken avkastning..) eller alt. fonder med låg risk ett tag framöver så jag iaf kan nå pengarna, men har en chans till liten avkastning.

Men så är det ju detta med ev. vinst, detta skall staten ha en del utav, närmare 30%.
Så om jag gör en vinst på 5000kr, skall ändå partiledarna med flera ha en del av kakan, närmare ~1500kr.

Då var det någon som sa till mig att han placerat pengar i barnens namn, för att på så vis komma förbi skatten, eftersom de inte behöver skatta på vinsten, eller iaf har reducering. Detta var dock över 10år sedan han gjorde det här...

Men frågan kvarstår, kan jag placera pengar i min sons namn, som är 3år och därmed borde vara skattebefriad om ovanstående stämmer?

Inputs yey.

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Du kan ha fonder i ett investeringssparkonto, så farbror staten tar inte 30% av din vinst.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Fast du betalar ju bara skatt för inkomst av kapital när du säljer eller byter fond eller om du får utdelning. Så väljer du en fond som inte har utdelning utan som istället ackumuleras så blir det bara en schablonskatt på fonden tills dess du faktiskt plockar ut några pengar. Schablonskatten är 0,12 % av värdet per år. Så antagligen inte värre än skatten du får betala på räntan på ett sparkonto.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Valiumballong:

Du kan ha fonder i ett investeringssparkonto, så farbror staten tar inte 30% av din vinst.

Jag har börjat kolla lite på det här, då är upplägget att man betalar en betydligt mindre avgift (skatta i förtid) direkt vid köp av fonden/aktien va?
Och sedan är det färdigskattat och klart, oavsett om du får vinst eller ej, även oberoende på hur mycket den stiger.

Skrivet av Zotamedu:

Fast du betalar ju bara skatt för inkomst av kapital när du säljer eller byter fond eller om du får utdelning. Så väljer du en fond som inte har utdelning utan som istället ackumuleras så blir det bara en schablonskatt på fonden tills dess du faktiskt plockar ut några pengar. Schablonskatten är 0,12 % av värdet per år. Så antagligen inte värre än skatten du får betala på räntan på ett sparkonto.

Hmm.. nu blev jag lite borttrollad med fina ord här.

Vi tar detta exempel;
Jag köper fonder för 30 000kr, gör en vinst över 6månader på 5,80% = 1740kr
Får jag då inte skatta 30% på 1740kr? (alltså 522kr)

Har nog inte riktigt hundra koll på hur det här fungerar..

Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av andreas_dock:

Jag har börjat kolla lite på det här, då är upplägget att man betalar en betydligt mindre avgift (skatta i förtid) direkt vid köp av fonden/aktien va?
Och sedan är det färdigskattat och klart, oavsett om du får vinst eller ej, även oberoende på hur mycket den stiger.

Du räknar ihop de totala insättningarna som har gjort under året (oavsett hur de placeras), dividerar med fyra och multiplicerar med statslåneräntan vid slutet av förra årets November.

Har du satt in 200.000kr under året så är beskattningen (200.000kr/4)*0,0209 = 1045kr. Du beskattar kapitalunderlaget (innehavet/4) varje år.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av andreas_dock:

Hmm.. nu blev jag lite borttrollad med fina ord här.

Vi tar detta exempel;
Jag köper fonder för 30 000kr, gör en vinst över 6månader på 5,80% = 1740kr
Får jag då inte skatta 30% på 1740kr? (alltså 522kr)

Har nog inte riktigt hundra koll på hur det här fungerar..

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakr...
Jag ber om ursäkt, det verkar vara en skatt utöver vinsten. Är inte helt hundra på hur du beräknar vinst om du återinvesterar i fonden vilket jag antar att du vill göra när det är långtidssparande. Enklast kanske är att ringa skatteverket och be dem översätta sin hemsida till svenska. Vill minnas att de brukar vara rätt lätta att prata med. Hade tänkt kolla hur det ser ut för mig men verkar ha förlagt mitt årsbesked från banken tyvärr och eftersom vi lever i ett digitalt och papperslöst samhälle så klarar SEB inte av att bara lägga upp det som en PDF på internetbanken...

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

Barn är inte skattebefriade, utan skattar för sina kapitalinkomster enligt samma regler som vuxna.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av GAPa:

Barn är inte skattebefriade, utan skattar för sina kapitalinkomster enligt samma regler som vuxna.

Tack!, det klargör ju ett stort frågetecken i sammanhanget
Det låter helt klart åt ett investeringssparkonto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2001

I princip kan man säga att investeringssparkonto kommer löna sig om man tror att man kan investera bättre än 30% av statslåneräntan, så lönar sig ISK.

Statslåneräntan ligger runt 2% just nu. Så det räcker att du har en årig avkastning som överstiger ~0.7% för att ISK ska vara rätt val.

Flest prylar när man dör vinner