Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Extra in- eller utblås

Har en HTPC med en enda fläkt, och den blåser ut luft ur lådan. Ena sidan på chassit har ganska många små hål där luft kan komma in. Jag är lite missnöjd med kylningen och funderar på att sätta in en extra fläkt. Det jag funderar på är vad som ger mest kylningseffekt - en ny fläkt som blåser in i lådan eller en till fläkt som drar ut luft. Tacksam om någon vet svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013

In

Computer says no...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Vimsig:

Tack för ditt tydliga svar. Du får gärna förklara varför en infläkt är bättre, så jag lär mig något på kuppen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Baradet Funkar:

Har en HTPC med en enda fläkt, och den blåser ut luft ur lådan. Ena sidan på chassit har ganska många små hål där luft kan komma in. Jag är lite missnöjd med kylningen och funderar på att sätta in en extra fläkt. Det jag funderar på är vad som ger mest kylningseffekt - en ny fläkt som blåser in i lådan eller en till fläkt som drar ut luft. Tacksam om någon vet svaret.

Helt klart in. Du ska alltid i ett sådant läge ha sval, frisk luft.
Ut kommer det ju fara ändå. Ur ren kylningssynpunkt så är det ganska självförklarande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Om den fläckten som suge in har damfilter så kommer mycket mindre damm in än om du skulle ha ett utblås som suger in luft på alla möjliga ställen.

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

bättre med infläkt som helst har damm skydd så slipper alla glipor i datorn, cd läsaren bli fulla av damm. brukar själv sträva efter lite övertryck i lådan så slipper man damm i alla glipor. är hålen inte gjord för en fläkt kan du sätta ett par brickor emellan fläkt och plåt annars kan det låta rätt illa.

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

För att svara på TS fråga:

Om de små ventilationshålen är så många så att de inte begränsar luftinsläppet,
kommer ytterligare en fläkt för utsug att fördubbla luftomsättningen i lådan.

Sedan tillkommer förstås frågan om luftströmmarna effektivt passerar de komponenter som behöver kylas.

Utöver detta, får du ta till dig av övriga goda kommentarer om övertryck och fläktfilter.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Baradet Funkar:

Jag har läst runt en del kring det här, har inte kvar några matnyttiga länkar dock tyvärr.
Positivt tryck (mer in än ut) ger mindre damm men lite sämre kylning än negativt tryck (mer ut än in) var iaf summan av kardemumman. Alla sorts filter försämrar luftflödet, men damm i kylare är kanske värre, beror på hur ofta du vill damma ur.

En fläkt ut på en htpc borde räcka tänker jag rent spontant. Jag kör 99% av tiden med endast en ut på 500 rpm i min låda. Är det cpu som blir varm skulle jag siktat på en bättre luftkylare till den om du kör stock nu.

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Robobin:

Jag har läst runt en del kring det här, har inte kvar några matnyttiga länkar dock tyvärr.
Positivt tryck (mer in än ut) ger mindre damm men lite sämre kylning än negativt tryck (mer ut än in) var iaf summan av kardemumman. Alla sorts filter försämrar luftflödet, men damm i kylare är kanske värre, beror på hur ofta du vill damma ur.

En fläkt ut på en htpc borde räcka tänker jag rent spontant. Jag kör 99% av tiden med endast en ut på 500 rpm i min låda. Är det cpu som blir varm skulle jag siktat på en bättre luftkylare till den om du kör stock nu.

Det stämmer. Det ger mer effekt att dumpa ut den varma luften, men detta är som mest relevant när väldigt få fläktar ska användas.
Fördelarna med insug är, som många tidigare säger, att du kan reglera var luften kommer in (istället för springor här och där). Kombinera det med fläktfilter och du får en renare låda samt att du själv kan bestämma var kalluften skall riktas.

Om du redan har fläktar för utblås, lika många eller färre, så skulle jag satsat på insug + filter.

The most ULF of them all.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Tack för alla svaren. Jag kommer nog att testa en infläkt. Är nyfiken på resultatet. Har grafikkort i HTPC:n också för att kunna spela en del och desutom står den lite trångt.