Problem när jag installerar grafikkorts drivrutiner (BSOD)

Permalänk
Medlem

Problem när jag installerar grafikkorts drivrutiner (BSOD)

Tjenare,
Allt började med att jag har fått 2-3 st bluescreens den senaste månaden. Så igår formaterade jag om datorn och nu när jag ska installera drivrutinerna till grafikkortet får jag bluescreen. Vad kan problemet vara? Tack i förhand!

Grafikkort: ATI radeon HD 5800 series.

Bild:

Bugg rapport:

On Tue 2014-02-11 14:06:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021114-53024-01.dmp
This was probably caused by the following module: atihdw76.sys (AtihdW76+0x481E)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF880063E481E, 0xFFFFF880031AF7E8, 0xFFFFF880031AF040)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\drivers\atihdw76.sys
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atihdw76.sys .
Google query: atihdw76.sys SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M

On Tue 2014-02-11 14:06:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: atihdw76.sys (AtihdW76+0x481E)
Bugcheck code: 0x7E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF880063E481E, 0xFFFFF880031AF7E8, 0xFFFFF880031AF040)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\drivers\atihdw76.sys
Bug check description: This bug check indicates that a system thread generated an exception that the error handler did not catch.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atihdw76.sys .
Google query: atihdw76.sys SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Permalänk
Medlem

Lite OT: men jag satt och klickade som en dumskalle på bilden i tron om att det var en film...
Du kunde ju tagit ett foto bara istället för att filma och sen ta skärmdump på filmen! Hehe

Hur som.
Jag hittade en rekommendation att försöka med en version äldre drivrutiner, fast den var från november i fjol. Kan vara en ledtråd kanske. Hade du uppdaterat datorn i övrigt innan du försökte dig på grafikdrivisar?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gurk:

Lite OT: men jag satt och klickade som en dumskalle på bilden i tron om att det var en film...
Du kunde ju tagit ett foto bara istället för att filma och sen ta skärmdump på filmen! Hehe

Hur som.
Jag hittade en rekommendation att försöka med en version äldre drivrutiner, fast den var från november i fjol. Kan vara en ledtråd kanske. Hade du uppdaterat datorn i övrigt innan du försökte dig på grafikdrivisar?

Hehe, kan ju vara så att TS ville filma hela bootsekvensen och tog sedan ut en frame åt oss istället för att ta en extra bild

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Haha, aa kanske blev lite konstigt med bilden där Men iallafall efter en heldag slitande med datorn, har jag äntligen löst det. Jag fick formatera om datorn igen med mitt integrerade grafikkort utan det portabla grafikkort i. Sedan sätta i det portabla och avaktivera det integrerade grafikkortet för att sedan kunna installera drivrutinerna till det portabla. Min dator trodde av någon konstig anledning att jag ville installera drivrutinerna till det integrerade grafikkortet och därför blev det bluescreen tror jag.

Tack Jalle64 och Gurk ni var till stor hjälp!