Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Elstyrda ventiler

Hallå där!

Detta är inte till ett datorbygge utan till ett separat bränslesystem till en bil men ni kanske har byggt något liknande med kylarvätska eller i andra sammanhang.

Grejen den är att jag vill ha en sorts "3-vägs-koppling" där jag kan styra vilka två öppningar som är öppna med en strömställare. T ex när strömställaren är "av" flödar vätskan från 1 -> 2 men när jag ställer på strömställaren flödar vätskan från 1 -> 3.

Vet någon var jag kan köpa dessa "ventiler" eller "kopplingar"? Har googlat som attan men hittade inget bra.

EDIT: Eftersom några är nyfikna på just vad för bränsle jag ska använda skriver jag det här så alla ser.

Jag tänker koppla in en extra tank som ska rymma begagnad frityr olja. Naturligtvis ska den vara noga filtrerad och sedimenterad så inte rör och spridare geggar igen. Eftersom vegetabiliskt olja är lite mer trögflytande gör den motorn svårstartad. Därför vill jag kunna starta på vanlig diesel för att sedan köra på frityroljan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

En hydraulisk 3/2 ventil är nog det du söker.

Men om de finns i varianter som klarar bränsle låter jag vara osagt, kolla med företag som säljer hyraulik ?

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Den där är menad åt luft så den kommer definitivt inte att vara tät för en vätska, och ännu mindre troligt att den tål bensin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Lite nyfiken vad det blir för roligt system med bränsle eller e det reserv? Kanske det finnes roliga additiv man behöver för o få det där extra lilla krutet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degerfors
Registrerad
Feb 2004

En trevägs växelventil borde klara uppgiften, frågan är ju vilken form av bränsle du skall leda genom den?
De jag sålt är vanligen sådana som klarar en maximal inblandning av 50% glykol/etanol, men det kanske kan finnas någon som klarar mer krävande media. Sen kompletteras den med ett ställdon för lämpligen 12V.

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går kanske att använda 2 ventiler och en y koppling? Vad är det för vätska och vilket tryck och hur snabbt ska det reagera?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av n0rp:

Lite nyfiken vad det blir för roligt system med bränsle eller e det reserv? Kanske det finnes roliga additiv man behöver för o få det där extra lilla krutet?

Skrivet av Johan^junior:

En trevägs växelventil borde klara uppgiften, frågan är ju vilken form av bränsle du skall leda genom den?
De jag sålt är vanligen sådana som klarar en maximal inblandning av 50% glykol/etanol, men det kanske kan finnas någon som klarar mer krävande media. Sen kompletteras den med ett ställdon för lämpligen 12V.

Skrivet av mrqaffe:

Det går kanske att använda 2 ventiler och en y koppling? Vad är det för vätska och vilket tryck och hur snabbt ska det reagera?

Se mitt redigerade första inlägg

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En sån här verkar lovande.
switching from veg oil to diesel supply....
http://www.ebay.com/itm/DUAL-3-way-solenoid-valves-with-delay...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Eller 2 st sådana här. http://www.ebay.co.uk/itm/New-Brass-12V-DC-1-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/130928375562?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1e7bf0770a

Den ena stängd och den andra öppen och när du trycker på knappen så blir det tvärt om.

Edit: La till 12v ventil då jag länkade fel först

R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degerfors
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av PeanutPowerz:

Se mitt redigerade första inlägg

Du skall inte även jonisera insugsluften för att nå ytterligare 'gratiseffekt'? I så fall vet jag vart du skall vända dig.

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag var lite inne på samma sak med en gammal disel merca jag hade men tog aldrig tag i det pga samma problem när det blir kallt och nu kör jag bensinare....men tänkte att egentligen en golf disel som är 30år "skattebefriad och besiktning varannat år " sen frityr olja ..borde väll gå att köra på det mesta som är olja och rent men borde bli ultimata spargrisen även om det kanske inte är snyggaste bilen

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Vad du letar efter är en vanlig trevägsventil med ställdon. Det låter på dig som du är ute efter ett tvärt omslag, men jag skulle nog ändå rekommendera att du kör på något där du kan styra blandningsförhållandet, med tanke på användningsområdet du beskriver. Jag har väl egentligen bäst koll på grejer för lite större förbrukningar, 20 ton/dygn och uppåt, och lite andra bränslen, men kan nog hjälpa dig att hitta nåt som verkar lämpligt för det du vill åstadkomma när jag nyktrat till imorrn.

Generellt sett, skippa skiten som har krav på tätheten i kolvätena du kör igenom dem; kan du köra diesel genom dem, så fixar de frityrolja också rent kemiskt. Vad du letar efter är något som har tolerans för partiklar, hur mycket du än filtrerar den där frityroljan, så kommer den innehålla partiklar, och det kan få ventilerna att jamma igen på sikt.

Är som sagt inte spiknykter nu, men kan säkert hjälpa dig imorrn, om du ger mig lite förslag på leverantörer av det du söker.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orsa
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av PeanutPowerz:

Hallå där!

Detta är inte till ett datorbygge utan till ett separat bränslesystem till en bil men ni kanske har byggt något liknande med kylarvätska eller i andra sammanhang.

Grejen den är att jag vill ha en sorts "3-vägs-koppling" där jag kan styra vilka två öppningar som är öppna med en strömställare. T ex när strömställaren är "av" flödar vätskan från 1 -> 2 men när jag ställer på strömställaren flödar vätskan från 1 -> 3.

Vet någon var jag kan köpa dessa "ventiler" eller "kopplingar"? Har googlat som attan men hittade inget bra.

EDIT: Eftersom några är nyfikna på just vad för bränsle jag ska använda skriver jag det här så alla ser.

Jag tänker koppla in en extra tank som ska rymma begagnad frityr olja. Naturligtvis ska den vara noga filtrerad och sedimenterad så inte rör och spridare geggar igen. Eftersom vegetabiliskt olja är lite mer trögflytande gör den motorn svårstartad. Därför vill jag kunna starta på vanlig diesel för att sedan köra på frityroljan

Har du planerat att använda den här lösningen även på vintern ? isåfall måste du värma upp tanken med ditt gratisbränsle! hade en gammal skrotmerca jag körde på fritösolja, gick utmärkt att starta den under sommartid, med 80/20 fritös/diesel. men när det kryper ner mot nollan kommer fritösoljan börja stelna

[Cookiemonster] 90gb corsair force 3 ssd | Asus gtx 580 directCU II | 2x 500gb western digital 1x1tb Toshiba | qpad mk-85 | R.A.T 9 | 1x BenQ 24" 1x Random 19" | Asus Sabertooth p67 TUF | Corsair H60 | Intel Core i7 2600 3.4ghz | Corsair Vengeance 1866mhz 16gb Red |
Allt snyggt förpackat i ett svart define r3 fullt i noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av mrqaffe:

Det går kanske att använda 2 ventiler och en y koppling? Vad är det för vätska och vilket tryck och hur snabbt ska det reagera?

Det skulle fungera minst lika bra

Skrivet av mrqaffe:

En sån här verkar lovande.
switching from veg oil to diesel supply....
http://www.ebay.com/itm/DUAL-3-way-solenoid-valves-with-delay...

Lite för dyr och avancerad

Skrivet av Decimal:

Eller 2 st sådana här. http://www.ebay.co.uk/itm/New-Brass-12V-DC-1-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/130928375562?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1e7bf0770a

Den ena stängd och den andra öppen och när du trycker på knappen så blir det tvärt om.

Edit: La till 12v ventil då jag länkade fel först

Ser riktigt bra ut!

Skrivet av Johan^junior:

Du skall inte även jonisera insugsluften för att nå ytterligare 'gratiseffekt'? I så fall vet jag vart du skall vända dig.

Det har jag aldrig hört talas om, är det mycket jobb?

Skrivet av lord_vasagos:

jag var lite inne på samma sak med en gammal disel merca jag hade men tog aldrig tag i det pga samma problem när det blir kallt och nu kör jag bensinare....men tänkte att egentligen en golf disel som är 30år "skattebefriad och besiktning varannat år " sen frityr olja ..borde väll gå att köra på det mesta som är olja och rent men borde bli ultimata spargrisen även om det kanske inte är snyggaste bilen

En gammal merca skulla man ha, snygga och går på allt som brinner

Skrivet av kaput:

Vad du letar efter är en vanlig trevägsventil med ställdon. Det låter på dig som du är ute efter ett tvärt omslag, men jag skulle nog ändå rekommendera att du kör på något där du kan styra blandningsförhållandet, med tanke på användningsområdet du beskriver. Jag har väl egentligen bäst koll på grejer för lite större förbrukningar, 20 ton/dygn och uppåt, och lite andra bränslen, men kan nog hjälpa dig att hitta nåt som verkar lämpligt för det du vill åstadkomma när jag nyktrat till imorrn.

Generellt sett, skippa skiten som har krav på tätheten i kolvätena du kör igenom dem; kan du köra diesel genom dem, så fixar de frityrolja också rent kemiskt. Vad du letar efter är något som har tolerans för partiklar, hur mycket du än filtrerar den där frityroljan, så kommer den innehålla partiklar, och det kan få ventilerna att jamma igen på sikt.

Är som sagt inte spiknykter nu, men kan säkert hjälpa dig imorrn, om du ger mig lite förslag på leverantörer av det du söker.

Jag vill bara kunna knäppa av och på, att kunna styra blandning kommer bli för avancerat.

Enda leverantörn just nu är Ebay och jag ska besöka min lokala hydraulik butik http://www.pump-service.se/.

Har du några andra förslag, helst i Sverige?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

vet att det finns en del som kört Unimog på frityrolja, i USA, går säkert att googla fram deras lösningar ..

Helt klart en gångbar lösning, vet att det var rally på Lidl när de reade ut rapsolja för ett literpris som låg under det för dieseln på tappen, men det är ju 10 år sen ...

Vad är det för bil du tänker köra med? Ingen modernare hoppas jag? Som "kaput" nämnde ovan är partiklar ett stort problem, och det utesluter allt som inte har mekaniskt pump ...

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012

De tryckluftsgrejer jag har använt klarar iaf vatten utmärkt, men är lite osäker på hur det går med diesel då det torkar ut gummibussningar. Å andra sidan spelar det väll mindre roll ifall det läcker en aning så det blir diesel i fritösoljan. Enklast borde vara att sätta en manuell spak i kupén?

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av fizzdan:

vet att det finns en del som kört Unimog på frityrolja, i USA, går säkert att googla fram deras lösningar ..

Helt klart en gångbar lösning, vet att det var rally på Lidl när de reade ut rapsolja för ett literpris som låg under det för dieseln på tappen, men det är ju 10 år sen ...

Vad är det för bil du tänker köra med? Ingen modernare hoppas jag? Som "kaput" nämnde ovan är partiklar ett stort problem, och det utesluter allt som inte har mekaniskt pump ...

Vanligaste lösningen är att endast köra på vegolja och bygga värme till tanken. Eller inget alls om klimatet tillåter. Har en gammal d24 så den bör kunna hantera lite partiklar.

Men jag har en lösning, jag behöver bara veta var jag kan köpa dessa ventiler som uppfyller mina behov!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Decimal:

Eller 2 st sådana här. http://www.ebay.co.uk/itm/New-Brass-12V-DC-1-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/130928375562?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1e7bf0770a

Den ena stängd och den andra öppen och när du trycker på knappen så blir det tvärt om.

Edit: La till 12v ventil då jag länkade fel först

1/4" borde vara lite i klenaste laget? Minst halvtum skulle jag säga för att garantera ordentligt flöde.

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av GreveFrog:

De tryckluftsgrejer jag har använt klarar iaf vatten utmärkt, men är lite osäker på hur det går med diesel då det torkar ut gummibussningar. Å andra sidan spelar det väll mindre roll ifall det läcker en aning så det blir diesel i fritösoljan. Enklast borde vara att sätta en manuell spak i kupén?

Vill inte dra bränsleledningarna och ventilerna inne i kupén vid risk för läckage. Tänkte sätta ventilerna bak vid tanken eller precis innan filtret vid pumpen.
Så eventuellt läckage kommer inte rinna tillbaka till tanken..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av GreveFrog:

1/4" borde vara lite i klenaste laget? Minst halvtum skulle jag säga för att garantera ordentligt flöde.

Är du säker på det? Bränsle ledningar är inte så tjocka.

Är inte någon expert nu utan jag bara spekulerar: Större ledningar borde väl innebära att pumpen måste jobba mer för att suga upp mer bränsle? Känns också som mindre risk för luft i systemet med större ledningar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av PeanutPowerz:

Är du säker på det? Bränsle ledningar är inte så tjocka.

Är inte någon expert nu utan jag bara spekulerar: Större ledningar borde väl innebära att pumpen måste jobba mer för att suga upp mer bränsle? Känns också som mindre risk för luft i systemet med större ledningar..

Sant, bränsleledningar är väl typ 3-6mm invändigt och mindre ledning får du högre tryck så luften försvinner. Funkar kalas med 1/4" ventiler.

R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Decimal:

Sant, bränsleledningar är väl typ 3-6mm invändigt och mindre ledning får du högre tryck så luften försvinner. Funkar kalas med 1/4" ventiler.

Tack för lite klargörelse