Permalänk
Medlem

MUS/USB portar fungerar inte!

Jag har ett väldigt irriterande problem. För någon dag sen fick jag problem med min mus när jag spelade, den uppförde sig väldigt konstigt på så sätt att den kopplade ut sig och kopplade in sig hela tiden, alltså att den connectar och disconnectar från USB-porten hela tiden. Först trodde jag det var musen som skadats i sladden eller blivit glapp eller något så jag löste det genom att gå och köpa en ny mus. Problemet är bara att sen i lördags (då jag fick en ny mus) fram tills idag har jag haft exakt samma problem på min nya mus. Jag har kontrollerat båda mössen och ingen av dom är trasiga, utan dom är hela och rena - trots det så fungerar ingen av dom i datorn! När sladden sitter i USB-porten så kopplar den ut och in hela tiden vilket gör att "USB ljudet" som hörs när man kopplar ut/in enheter hela tiden hörs, dessutom så slutar musen fungera under perioden den är utkopplad. Det går inte att göra någonting på datorn, man kan inte ens navigera i operativsystemet/skrivbordet utan att musen disconnectar hela tiden. Som ni förstår är det förbannat irriterande och jag skulle uppskatta om någon vet vad som kan fixa problemet. Åtgärder jag provat:

Köpt ny mus. Problem kvarstår.

Installerat om drivrutiner till möss, USB-portar samt till flera av datorns andra komponenter (modekort osv). Problem kvarstår.

Kopplat in båda mina möss i min polares dator och där fungerar dom felfritt. Slutsats är att mössen fungerar som det ska, felet ligger alltså i själva datorn någonstans. Även provat att köra med min polares fungerande mus och den gör samma sak i datorn, återigen något fel i själva USB-portarna eller dylikt.

Gått in på kontrollpanelen -> enhetshanteraren -> USB-portar och bockat ur "tillåt datorn att stänga av enheten för att spara ström". Har gjort detta på ALLA USB-enheter både under USB-portar men även under modekort och liknande, gjort samma sak på möss. Problem kvarstår.

Tangentbordet fungerar i alla USB-portar men inte mössen, min gissning är att det inte är fel på modekort för då skulle väl tangentbordet inte heller fungera, men eftersom det bara är möss som strular så är min tanke att det måste vara något med strömförsörjningen i USB-portarna, för tangentbort och möss har väl olika strömbehov/drar olika mycket ström osv?

Alltså: Tangentbord och andra enheter fungerar perfekt i USB-portarna, bara datormöss strular. När man kopplar in en mus så börjar den blinka och det låter som att man kopplar ut/in en enhet i datorn, det är som att musen får fnatt och lägger av, typ kortslutning eller något. Jag har försökt felsöka och lösa detta problem i säkert 1 vecka nu utan framgång. Jag är otroligt jävla less på att skiten strular och har helt ärligt funderat på att bara snöra ut datorjäveln ur fönstret... Vad kan problemet vara? Och hur åtgärdar jag det?

Har haft datorn i 1 år och allt har fungerat felfritt, tills nu. Har Windows 8.

Visa signatur

3x01 The Magnificent Seven
Dean: All I see is the light at the end of the tunnel.
Sam: That's hellfire, Dean.

Permalänk
Medlem

Okej jag har nu haft samma problem ända sedan trådstarten (och före det) och har gått så långt att jag tom har installerat om hela datorn och alla tillhörande drivrutiner osv. Jag har även varit inne i BIOS och rättat inställningar och då problemet kvarstår kan man alltså lugnt konstatera att det inte har något att göra med mjukvaran i datorn.

Problemet ligger i hårdvaran, och jag har 2 gissningar på vad det kan vara. Första orsaken skulle kunna vara som så att USB-portarna helt enkelt är trasiga på något väsnter, detta är dock mindre troligt eftersom alla andra enheter fungerar korrekt, det är bara mina datormöss som stängs av. Alltså tror jag att alternativ 2 är mer troligt, dvs att datormusen inte får tillräckligt med ström. Därför har jag bestämt mig för att köpa en USB port med egen strömförsörjning för att se om det hjälper. Exakt vad bör jag leta efter, vad är det rent konkret jag ska köpa? Någon som kan vägleda mig? Detta är vad jag har fått fram, ingen aning om det är det jag letar efter: USB

Visa signatur

3x01 The Magnificent Seven
Dean: All I see is the light at the end of the tunnel.
Sam: That's hellfire, Dean.