Vill ha bättre luftflöde! Zalman z11 Plus

Permalänk
Inaktiv

Vill ha bättre luftflöde! Zalman z11 Plus

Hej! Här kommer den miljonte tråden om kylning

Har nyss fått ett nytt 780 ti (fick ett måndags ex av komplett så var tvungen att göra en rma). Det är Msi versionen med twin frozr.

Tidigare, utan GPU, var chassit som en enda stor fläkt som kylde rymmet, men nu när jag har 780 ti kortet i så blir det väldigt varmt, bakre fläkten och övre fläkten som pressae ur luften blir väldigt varma.
Hur bra nytta skulle det göra om jag satt in en till 140mm fläkt i botten och en 120mm fläkt i toppen? Blir det märkbart bättre kylning, redan efter 45min spelande kom kortet upp i 79C (max).

Kan även tillägga att det inte är världens bästa kabeldragning, de flesta kablar ligger i botten av chassit, fast är de verkligen i vägen där???
Har tittat på en Sickle Flow http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518922

Eller en corsair af 140 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274733

Tack

Permalänk
Medlem

79 grader är helt OK, t.o.m. bra temp under belastning. Varmt i utblåsen ska det vara med ett 780-kort i burken...
En extra fläkt i botten kan nog vara bra - att mata kortet med lite extra kalluft är aldrig fel. Lite "kabelrensning" är då att föredra. En andra fläkt i toppen behövs knappast.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

79 grader är helt OK, t.o.m. bra temp under belastning. Varmt i utblåsen ska det vara med ett 780-kort i burken...
En extra fläkt i botten kan nog vara bra - att mata kortet med lite extra kalluft är aldrig fel. Lite "kabelrensning" är då att föredra. En andra fläkt i toppen behövs knappast.

Msi som skryter om 67C på sidan/lådan under load, är det bara skitsnack eller har de haft extrem kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

79 grader är helt OK, t.o.m. bra temp under belastning. Varmt i utblåsen ska det vara med ett 780-kort i burken...
En extra fläkt i botten kan nog vara bra - att mata kortet med lite extra kalluft är aldrig fel. Lite "kabelrensning" är då att föredra. En andra fläkt i toppen behövs knappast.

79 grader bra?
jag som tycker att mina 70 jag får med mitt 780 är mycket... (BF4 Ultra)
vad bör processorn ligga på? får upp maxtemp 65 grader

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

79 grader är helt OK, t.o.m. bra temp under belastning. Varmt i utblåsen ska det vara med ett 780-kort i burken...
En extra fläkt i botten kan nog vara bra - att mata kortet med lite extra kalluft är aldrig fel. Lite "kabelrensning" är då att föredra. En andra fläkt i toppen behövs knappast.

Har rensat lite men det är lite svårt när chassit är ganska litet...
Tror du detta duger?

Permalänk
Medlem

Allt är bättre än inget, men jag hade försökt få undan lite mer av kablaget över platsen för bottenfläkten. Inte så mycket för luftflödet, utan mer p.g.a. risken att kablarna "faller" ner på en bottenfläkts blad.

Du får nog ner tempen några grader, men som sagt, allt under 80 grader för 780 TI under belastning hade jag varit nöjd med. I Sweclockers belastningstest höll kortet 78C.

Kanske ett byte till en billig/enkel men bra aftermarketkylare till din CPU, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 kan hjälpa lite också. Stockkylaren du har nu "vispar" ju runt luften istället för att blåsa den direkt mot bakutblåset.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LucaBoo:

Allt är bättre än inget, men jag hade försökt få undan lite mer av kablaget över platsen för bottenfläkten. Inte så mycket för luftflödet, utan mer p.g.a. risken att kablarna "faller" ner på en bottenfläkts blad.

Du får nog ner tempen några grader, men som sagt, allt under 80 grader för 780 TI under belastning hade jag varit nöjd med. I Sweclockers belastningstest höll kortet 78C.

Kanske ett byte till en billig/enkel men bra aftermarketkylare till din CPU, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 kan hjälpa lite också. Stockkylaren du har nu "vispar" ju runt luften istället för att blåsa den direkt mot bakutblåset.

Har ju dock ingen bottenfläkt just nu, men tänkte såklart sätta fast kablarna bättre när jag ser hur stor fläkten är, hur mycket plats den behöver. Har även sett att det får blir 2st 120mm eftersom PSU:N är lite ivägen för 140mm fläkt.

Hade också tittat på en 212 evo men även en Noctua NF-12U SE2 eller vad den nu hette
Har lite ont om pengar så jag tänkte att jag skulle fokusera lite på chassifläktar

Permalänk
Medlem

Men väsnas datorn för mycket, kan du inte klocka mer eller vad är det du vill uppnå?
Självklart är det ju trevligt att optimera luftflöde och ha låga temperaturer på GPU och CPU. Men är det ett egentligt problem?
På vilket sätt lider du? Tänkte mest att du har ont om pengar, då är det inte värt att slösa det sista man har om man inte vill uppnå något med det.