Permalänk
Medlem

CX750M -> RM850(?)

Hej på er!

Jag söker mig nu hit för att få lite råd om hur jag ska gå till väga. Jag ska försöka förklara förloppet så noga jag kan så ni kan dra nytta av eventuell info. Jag har en dator jag köpte på webhallen för ca 6 månader sen. Datorn innehåller detta:

Asus Z87-A
i7 3770K
16GB DDR3 (2 x 8GB)
DirectCU II OC GTX 770
Corsair CX750M
+ någon sorts Corsair kylning

Jag hade anledning till att köpa ett extra grafikkort och köra detta ihop med det första i SLI. Jag gick idag till webhallen (Linköping) och kollade så det skulle fungera, då jag inte är så insatt i datorer. Frågan gällde främst PSU'n, om 750W räckte till att driva allt det jag har plus ett extra kort. Han jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem. Så jag gick hem och satte i det nya kortet. Kopplade in strömmen i ett 6-pins PCI-E från PSU'n och vidare till grafikkortet. Jag fick igång datorn och drog igång SLI under NVIDIA CP. Efter ca 15 minuters Hitman Absolution frös datorn och ljudet loopades, efter en liten stund svartnade även skärmen.

Jag började (så klart) googla på vad detta kunde bero på, men hittade inte något matnyttigt, så jag installerade nya drivrutiner för korten. Testade 3 olika drivrutiner, inklusive en lite äldre. Problemet kvarstod och jag testade att byta plats på korten, samma fel. Jag började nu också köra 3DMark för att snabbare sätta press på systemet och på så vis snabbare se om felet kvarstod. Jag tog ut mitt gamla kort och flyttade det nya till master, dvs. noll SLI-brygga. När jag körde igång ett test hörde jag att det pep från datorn, och efter att ha lyft bort sidolocket insåg jag att ljudet kom från nätagget.

Och då kommer mina frågor, alla på en gång.

• Har jag överbelastat aggregatet, såfall, ska jag byta till ett annat av samma modell?
• Räcker ett 750W för mina komponenter?
• Borde jag uppgradera till ett 850, och isåfall, kommer kablarna jag hade till 750 fortfarande fungera ihop med den andra modellen?

Anledningen till min sista fråga är att kablarna är så snyggt dragna nu (läs; svåra att snirkla ut alla hål och höljen). Den andra anledningen är att jag är rädd för att inte kunna sätta tillbaka alla kablar som det är tänkt att dom ska sitta efter byte.

Om nu någon vänlig skäl bestämmer sig för att hjälpa mig med mina problem så vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Hedersmedlem

750W räcker utan vidare till för GTX770SLI. Din dator bör bara förbruka drygt 500W. Ska du köpa ett annat nätagg så köp inte ett RM. RM håller låg kvalitet jämfört med vad du betalar. Ska du ha ett Corsair nätagg så gå på AX serien (utan i) eller Cooler Master V serien istället. Mycket bättre nätagg och kostar inte många kr extra.

Har du provat att bara ha det nya grafikkortet inkopplat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är ditt CX nätagg?
Frågar för CX serien använder sig av skräp kondingar som åldras plus att dom har väldigt ojämn kvalitet.

Tex om vi säger/antar att felet för dig är en konding i ditt nätagg som gett upp (kan ju mycket väl vara ett annat fel med) just nu och ditt nätagg är ett år gammalt så kan det mycket väl vara så att OM fabriken hade tagit den kondingen som hamnade i nätagget före just ditt exemplar (men inte ändrat en enda komponent till) så kan den konding ha hållt i 4-5år hade det blivit kondingen från exet efter ditt så kan den ha dött efter 6mån.
Dvs det ÄR skräp kondingar som används och dom KOMMER att åldras frågan är bara hur fort och den frågan är helt omöjlig att svara på på grund av att kvaliten skiljer så pass mycket.

RM serien använder sig även den av ganska dåliga kondingar dock lite bättre än CX gör men det finns då andra märken/serier som använder bättre kondingar som tex AX serien.
MEN AX serien är ju ganska dyr om man jämför med andra nätagg som använder samma BRA kondingar och i många fall så mäter dessa andra nätagg lite bättre med.

Ett sådant exempel är coolermasters V serie som är bland det bästa du kan köpa men till lägre pris än till och med RM serien och i vissa fall samma pris som CX serien.
Tex dessa 450w CX
CM V

Dom jag kan rekomenderar (UTOM RM serien) till dig är dessa jag tog med nätagg som kostar lika mycket som 850w RM (som jag antar att du är beredd att betala då du frågade om just detta) AX serien så får du lägga på 100-200 på det dyraste nätagget i denna lista och då kommer du upp i seasonics X serie som är ett snäpp bättre än seasonics G serie (och AX).

600-650w räcker till för din dator men kör du 700-750w så har du ju lite tillgodo plus att nätagget körs lite svalare vilket=längre livslängd.
Jag tog med RM serien för jämförelse INTE som en rekomendation då ALLA andra är ett bättre val och då både för billigare pris men även för bättre kondingar/kvalitet i allmänhet.
Av dom länkade så är seasonics 80+ guld nätagg (dvs G serien) och coolermasters V serie i stort sett identiska (samma seasonic plattform i grunden) och seasonics 80+ brons nätagg (dvs m12/s12 serierna) nästintill samma som XFX nätaggen (samma seasonic plattform igen) allt som allt xfx/coolermaster är något billigare än seasonics nätagg (men det beror ju lite på var man vill/kan handla ochså).
Seasonics m12/s12 och xfx nätaggen är ju av lite äldre modell och är inte lika effektiva vilket gör att dom går lite varmare och kan då låta lite mer (inte mycket dock) och är enligt mig ett lite sämre alternativ till seasonic G serien och coolermasters V serie.
Corsairs RM serie är en bra bit bakom alla andra (sämre kvalitet/skräp kondingar) och det till ett dyrare pris!

Corsairs lever ju mestadels på sitt rykte dom byggde upp för ett par år sedan (när dom använde seasonic som OEM tillverkare), numera är det bara deras AX serie som är av kvalitet numera (men dyrare än liknande av andra märken) alla andra serier är ju som bäst medioker kvalitet (och dyra).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Ett sådant exempel är coolermasters V serie som är bland det bästa du kan köpa men till lägre pris än till och med RM serien och i vissa fall samma pris som CX serien.
Tex dessa 450w CX
CM V

Varifrån får du att Cooler Master Silent Pro Gold är en egen serie och inte samma som V-serien. V-serien är byggd av Seasonic och är mycket bra, medan Silent Pro Gold är byggd av FSP och Enhance Electronics.

Edit:
Tittade på listan med nätagg som du rekommenderade. Cooler Master VxxxS är en serie som heter VS vilket inte heller är samma som V-serien. Det är lite högt och lågt i den där listan du har smällt ihop.

Letade upp Seasonic byggda nätagg på prisjakt som var på 850W eller mer och kostade 1200kr eller mindre vilket är vad RM850 kostar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1368724,734272,2275409

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, tack för alla svar. Jag ska kolla på de aggregat ni tipsat om. Ett jättetack till era förklaringar, det hjälper att få en skjuts i rätt riktigt för att veta vad man ska sikta på etc.

Jag ska nog ta att testa ett nytt agg först. Men vad tror det annars kan vara för fel med tanke på min beskrivning om frysningen? Kan det vara SLI-bryggan? Det nya kortet? "El"-sladd? Jag har som sagt uppdaterat drivrutinerna för kortet ett antal gånger utan lyckat resultat, jag har även uppdaterat BIOS till senaste versionen. Om det skulle vara så att det är en konding som gett sig, hur kommer det in i bilden med mitt problem? Är det så att nätaggregatet säger ifrån när det får jobba lite extra och då behöver ta hjälp av denna konding?

Tack igen för hjälpen!