Trasig hårddisk med OS på, hur då installera ny hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Jul 2007

Trasig hårddisk med OS på, hur då installera ny hdd?

Hej

Jag har en Asus n53jg som jag tappade i bordet när jag skulle flytta den. Nu startar den inte och jag tänkte prova att byta hdd om det är den som är trasig. Men hur installerar jag OS när det ligger på den trasiga hdd? Det medföljde inga skivor med datorn utan allt låg på hdd.

Mvh / Magnus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003

Gör en bootbar usbsicka med win(http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...). stoppa in den nya hårddisken, stoppa in usb minnet, starta datorn?

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Om man behöver en Windows DVD skiva till en märkes dator tex ASUS eller HP så är det tillverkaren som skall skicka denna skiva för en liten avgift så du kan kontakta ASUS, men du kan även ladda hem via länkar som finns på sidan som Nauie länkade

Om du vill ha Windows 7 Home Premium Svenska så ladda hem Windows 7 Professional Svenska och ta bort ei.cfg filen det gör att du kan välja Home Premium Svenska vi installationen.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Nauie:

Gör en bootbar usbsicka med win(http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...). stoppa in den nya hårddisken, stoppa in usb minnet, starta datorn?

Hej. Tack för ditt svar. Jag gissar att jag skulle ha gjort det innan datorn pajade. Nu startar den inte. Mitt läge är kanske kört då? Synd på en annars fin dator. Jag är inte så sugen på att lämna in den Då det kommer att dra iväg: felsökning 500, montering hdd 300, installation os 1300, ny hdd 600.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej. Tack för ditt svar. Jag gissar att jag skulle ha gjort det innan datorn pajade. Nu startar den inte. Mitt läge är kanske kört då? Synd på en annars fin dator. Jag är inte så sugen på att lämna in den Då det kommer att dra iväg: felsökning 500, montering hdd 300, installation os 1300, ny hdd 600.

Nja, eftersom att den slutat fungera av yttre våld är risken stor att det är fler än en komponent som lagt av. Men om du har en hdd av rätt storlek du kan prova med är det bara att stoppa in den i datorn (Det är lätt att byta hårddisk i en laptop) och prova att starta den, om den då snurrar igång kan du prova installera ett operativsystem från usb.

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av janee:

Om man behöver en Windows DVD skiva till en märkes dator tex ASUS eller HP så är det tillverkaren som skall skicka denna skiva för en liten avgift så du kan kontakta ASUS, men du kan även ladda hem via länkar som finns på sidan som Nauie länkade

Om du vill ha Windows 7 Home Premium Svenska så ladda hem Windows 7 Professional Svenska och ta bort ei.cfg filen det gör att du kan välja Home Premium Svenska vi installationen.

Tack för tipset, det blir till att prova. Jag har just win7. Asus skickar/säljer just bara win8.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Jag ser inte problemet? Kolla länken om USB sticka, ladda ner mjukvaran, ladda ner Win7 lagligt från MS.

Det du "vinner" på att ha en skiva från ASUS är att all bonusmjukvara som segar ner systemet och är i vägen följer med.
Gör en ren Win7 installation, ladda sedan ner de program och drivrutiner du behöver från ASUS hemsida. Spara plats och prestanda med att inte installera de bonusprogram du inte har användning för.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Har du möjlighet så testa en live-skiva/usb med t.ex. ubuntu, då kan du ju starta helt utan hårddisk och ser om datorn i sig funkar.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Fluf:

Jag ser inte problemet? Kolla länken om USB sticka, ladda ner mjukvaran, ladda ner Win7 lagligt från MS.

Det du "vinner" på att ha en skiva från ASUS är att all bonusmjukvara som segar ner systemet och är i vägen följer med.
Gör en ren Win7 installation, ladda sedan ner de program och drivrutiner du behöver från ASUS hemsida. Spara plats och prestanda med att inte installera de bonusprogram du inte har användning för.

Hej och tack. Bra tips. Problemet är att jag inte har en dator att ladda ner något med? Får prova det när jag köpt en ny lite enkel dator.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej och tack. Bra tips. Problemet är att jag inte har en dator att ladda ner något med? Får prova det när jag köpt en ny lite enkel dator.

Kompis, familj, skola, jobb, bibliotek?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI