Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Modda tangentbord

Tjena hade tänkt att lägga till bakrundsbelysning i mitt noppoo choc mini med hjälp av elwire/glowwire, tycker ni jag ska ta ström från mitt tangentbord isf hur? Eller ska jag såga ett hål i botten och limma fast batteri behållaren samt sätta en strömbrytare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Du kan maxiamlt få ut 500 mA ur varje äkta/reläad kanal, dvs behövr du mer behöver du en till äkta eller reläad kanal. (USB 3 kan dock ge betydligt mer, upp till 900mA, men detta gäller endast USB 3, inte USB I eller USB II, dessa kan normalt bara ge 500 mA (0,5 Ampere))

Edit, dvs, det är det första intaget som sätter strömbegränsningen även om du har en extern fördelare efter. (Däremot kan du i princip ha hur många äkta kanaler som helst under förutsättning att du har hårdvara för detta, dvs krävs fler äkta utgångar än de som finns på datorn från början så behöver man expansionskort om man vill kunna öka strömuttaget.)

Edit, dvs, önskar man tex koppla in en ljusslinga som man vet håller sig inom 0,5A över 5V DC så behöver den en egen USB utgång om den totala förbrukarsumman på en och samma äkta utgång överstiger 500 mA.

(Däremot finns det externa fristående matningar som kan ge högre men är kompatibla med samma standard (tex en del matningskonstruktioner till externa hårddiskar och liknande))

Matnings spänningen är 5V DC.

Här finner du litet mer om pinnout och annat nyttigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

.
-

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)