Rimlig tid för återbetalning vid reklamation?
Jag har en reklamation liggandes som påbörjades den 19 december, efter många turer fram och tillbaka där företaget skitit i att svara på mail och skyllt på att mail inte kommit fram när man skickar igen, lovat att kolla upp saker och höra av sig vilket aldrig skett och även försökt kräva mig på kostnaden för returfrakten och allmänt försökt snacka runt konsumentköplagen för att få mig att inte skicka tillbaka varan över huvud taget så fick jag till slut reklamationen godkänd.
Jag ville från början bara få varan reparerad eller utbytt och det gick bra att få den utbytt. Jag skickade tillbaka varan och företaget skulle få en leverans någon dag senare och då skicka iväg en ny. Två dagar senare hör jag av mig och får då svaret att varan inte var med i leveransen och att han skulle kolla upp det och höra av sig. Ännu ett par dagar går och jag hör av mig och får denna gång till svar att den är slut hos tillverkaren och att de räknar med att få in den över en månad senare. Då mitt förtroende är förbrukat så vill jag inte chansa på att det stämmer utan bestämmer mig då för att jag vill häva köpet och köpa varan någon annanstans.
Jag skrev den 30 januari att jag ville häva köpet och det godkändes dagen efter och någon dag senare fick jag ett mail om att ordern har återbetalats.
Det gick ett par dagar utan att jag såg pengarna och hörde då av mig igen och fick då till svar att det låg hos företagets revisor så jag borde få de när som helst men att han skulle kolla upp det och höra av sig. Gick ett par dagar utan varken pengar eller info så hörde av mig ytterligare en gång. Två dagar senare utan svar skriver jag igen att hela ärendet börjar bli löjligt och att jag vill ha mina pengar snarast annars kommer jag gå vidare med det här.
Nu fick jag svar på en timma att deras revisor har varit på semester och att inte mycket händer då men att de faktiskt har 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna. Jag svarade och förklarade att det gäller ångerrätten enligt distansköplagen och citerade konsumentköplagen 43 §
"I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Var och en får därvid hålla inne vad han har tagit emot till dess att den andre ger ut vad han skall lämna tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han kan vara skyldig att erlägga. "
"Enligt principen "Zug um Zug" ska parternas prestationer bytas mot varandra samtidigt om inte annat avtalats. Annars ska godtagbar säkerhet ställas för eventuellt skadestånd och ränta som kan uppkomma på grund av dröjsmålet med att prestera samtidigt som den andra parten. "
Och att jag har skickat tillbaka varan och företaget inte har betalat tillbaka pengarna.
Jag fick till svar (på 30 min den här gången) att efter ett samtal till konsumentverket så har de visst upp till 30 dagar på sig att betala.
Nu kan man väl tycka att två veckor till inte är någon stor grej men jag börjar bli riktigt trött på alla dåliga undanflykter och den oseriösa kontakten och litar inte på att jag kommer få pengarna då heller. Jag vill bara att det här ärendet ska bli avslutat så jag slipper handskas med det här företaget mer och speciellt eftersom jag beställt en ny vara från ett annat företag som ska betalas.
Jag undrar bara om det verkligen stämmer att de har 30 dagar på sig att betala tillbaka summan? För vad jag kan hitta så ska det vid reklamation vara snarast om inte samtidigt som varan returneras men att 30 dagar gäller vid ångerrätten.