Rimlig tid för återbetalning vid reklamation?

Permalänk

Rimlig tid för återbetalning vid reklamation?

Jag har en reklamation liggandes som påbörjades den 19 december, efter många turer fram och tillbaka där företaget skitit i att svara på mail och skyllt på att mail inte kommit fram när man skickar igen, lovat att kolla upp saker och höra av sig vilket aldrig skett och även försökt kräva mig på kostnaden för returfrakten och allmänt försökt snacka runt konsumentköplagen för att få mig att inte skicka tillbaka varan över huvud taget så fick jag till slut reklamationen godkänd.

Jag ville från början bara få varan reparerad eller utbytt och det gick bra att få den utbytt. Jag skickade tillbaka varan och företaget skulle få en leverans någon dag senare och då skicka iväg en ny. Två dagar senare hör jag av mig och får då svaret att varan inte var med i leveransen och att han skulle kolla upp det och höra av sig. Ännu ett par dagar går och jag hör av mig och får denna gång till svar att den är slut hos tillverkaren och att de räknar med att få in den över en månad senare. Då mitt förtroende är förbrukat så vill jag inte chansa på att det stämmer utan bestämmer mig då för att jag vill häva köpet och köpa varan någon annanstans.

Jag skrev den 30 januari att jag ville häva köpet och det godkändes dagen efter och någon dag senare fick jag ett mail om att ordern har återbetalats.
Det gick ett par dagar utan att jag såg pengarna och hörde då av mig igen och fick då till svar att det låg hos företagets revisor så jag borde få de när som helst men att han skulle kolla upp det och höra av sig. Gick ett par dagar utan varken pengar eller info så hörde av mig ytterligare en gång. Två dagar senare utan svar skriver jag igen att hela ärendet börjar bli löjligt och att jag vill ha mina pengar snarast annars kommer jag gå vidare med det här.

Nu fick jag svar på en timma att deras revisor har varit på semester och att inte mycket händer då men att de faktiskt har 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna. Jag svarade och förklarade att det gäller ångerrätten enligt distansköplagen och citerade konsumentköplagen 43 §

"I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Var och en får därvid hålla inne vad han har tagit emot till dess att den andre ger ut vad han skall lämna tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han kan vara skyldig att erlägga. "

"Enligt principen "Zug um Zug" ska parternas prestationer bytas mot varandra samtidigt om inte annat avtalats. Annars ska godtagbar säkerhet ställas för eventuellt skadestånd och ränta som kan uppkomma på grund av dröjsmålet med att prestera samtidigt som den andra parten. "

Och att jag har skickat tillbaka varan och företaget inte har betalat tillbaka pengarna.
Jag fick till svar (på 30 min den här gången) att efter ett samtal till konsumentverket så har de visst upp till 30 dagar på sig att betala.

Nu kan man väl tycka att två veckor till inte är någon stor grej men jag börjar bli riktigt trött på alla dåliga undanflykter och den oseriösa kontakten och litar inte på att jag kommer få pengarna då heller. Jag vill bara att det här ärendet ska bli avslutat så jag slipper handskas med det här företaget mer och speciellt eftersom jag beställt en ny vara från ett annat företag som ska betalas.

Jag undrar bara om det verkligen stämmer att de har 30 dagar på sig att betala tillbaka summan? För vad jag kan hitta så ska det vid reklamation vara snarast om inte samtidigt som varan returneras men att 30 dagar gäller vid ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Om konsumentverket säger så, borde det stämma... Men om företaget utnyttjar det, så känns det lite oseriöst.

För mig har det gått på 3-5 dagar..

Låter lite som ett oseriöst företag.. Litet? Kanske dåligt kassaflöde och behöver få in nya pengar innan de kan betala ut..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Stycket som nämner "Zug um Zug" kommer inte från konsumentköplagen, den hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen fast tidsgräns i lagen men praxis har blivit att 1 månad anses som "skälig tid"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om konsumentverket säger så, borde det stämma... Men om företaget utnyttjar det, så känns det lite oseriöst.

För mig har det gått på 3-5 dagar..

Låter lite som ett oseriöst företag.. Litet? Kanske dåligt kassaflöde och behöver få in nya pengar innan de kan betala ut..?

Det känns som de har fått det att låta som ett ångrat köp enligt distansavtalslagen och därav fått svaret 30 dagar. För där är det ju rätt tydligt att det är just 30 dagar som gäller.
Ja det är ett ganska litet företag men ändå relativt välkänt inom de varorna de sysslar med skulle jag tro.

Skrivet av Aphex:

Stycket som nämner "Zug um Zug" kommer inte från konsumentköplagen, den hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Nej men det var en kommentar som stod bredvid när jag läste här: https://lagen.nu/1990:932 och därför kände jag att det var relevant.
I övrigt så står det ju ändå

" den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Var och en får därvid hålla inne vad han har tagit emot till dess att den andre ger ut vad han skall lämna tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han kan vara skyldig att erlägga. "

Jag har ju fullgjort min del av den biten genom att skicka tillbaka varan. Jag tolkar det så som att jag då har rätt att kräva pengarna tillbaka vilket jag gjort och eftersom jag har skickat tillbaka varan så finns det ingen anledning för företaget att hålla på mina pengar.

I den nya varianten av 43 § som träder i kraft 2014-06-13 står det ju

"I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten utan onödigt dröjsmål lämnar tillbaka vad han eller hon har tagit emot. Var och en får då hålla inne vad som tagits emot till dess att den andre ger ut vad som ska lämnas tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han eller hon kan vara skyldig att betala."

Nu har ju inte just den lagen trätt i kraft än men jag tycker mest det är en omskrivning och förtydligande av den tidigare lagen.

Jag känner att skulle det funnits någon direkt tidsgräns som i distansköplagen så vore det enkelt att hitta men jag hittar absolut ingenting om hur lång tid en återbetalning vid reklamation får ta och så som jag tolkar det ska det ju ske direkt.

Edit:

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen fast tidsgräns i lagen men praxis har blivit att 1 månad anses som "skälig tid"

Okej, tack. Jag får väl helt enkelt vänta ett tag till då. Finns det någonstans man kan läsa om liknande ärenden? Eller om det finns någon sida där rekommenderade tider för sånt här står?
För jag hade som sagt väldigt svårt att hitta något liknande så skulle vara intressant

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan söka bland ARNs tidigare beslut här om du vill: http://adokweb.arn.se/digiforms/htmlViewer?xsessionid=5ED55F6...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Du kan söka bland ARNs tidigare beslut här om du vill: http://adokweb.arn.se/digiforms/htmlViewer?xsessionid=5ED55F6...

Jo jag har försökt men har inte lyckats hitta något om just tiden för återbetalning.
Men om praxis är 30 dagar kan man ju tycka det är lite märkligt då skälig tid för reparation kan vara kortare.
Och återbetalning av pengar borde ju logiskt sett gå fortare än att t.ex skicka in en telefon, få den reparerad och tillbaka skickad.

Säg att man får en reparations tid på 3 veckor t.ex. Då kan man ju anse att det inte är skälig tid för att det är av stor vikt för sig själv och då häva köpet. Och då ska företaget ha rätt att hålla på pengarna längre än vad reparationen skulle ha tagit?
Jag tycker det känns märkligt. Det finns ingen anledning alls för företaget i fråga att hålla på mina pengar i 30 dagar.

Permalänk
Rekordmedlem

Traditionellt har företag skött sina in och utbetalningar månadsvis och det är nog det som gjort att det är som det är, du får inte heller lön eller betalar tex elräkningen varje dygn även om det idag säkert skulle gå att lösa tekniskt iom datoriseringen av ekonomisystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bishop_SWE:

Massa text

Skriv ett mejl/brev där du inom kort är tvungen att ta kontakt med en jurist då detta tagit alldeles för lång tid, och på så sätt försöka lösa denna tvist.

Hade ett liknande fall för några månader sedan. De höll inne pengarna (använde ångerrätten) och ville inte betala tillbaka. Påstod att varan som jag skickade tillbaka aldrig dykt upp hos dom. Att om jag hade öppnat paketet så var det inte säkert ifall de tog tillbaka produkten. Att jag tagit för lång tid på mig att skicka tillbaka(skickade tillbaka 1 månad senare).

Ett mejl senare och 2 dagar, så dök pengarna upp på kontot.

Det jag skrev:

Citat:

Jag kräver nu att mina XXXXXXX kr återbetalas senast _datum_. Om inte dessa pengar är återbetalda, kommer jag vara tvungen att vidta rättsliga åtgärder via vår bolagsjurist.

Tips för framtiden; Man har ångerrätt på 14 dagar, att skicka tillbaka varan är något helt annat

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Sen får ni hålla isär hur privat ekonomi sköts och hur företags ekonomi sköts. Dvs, där saker ska registreras, attesteras, mm. Det är därför helt normalt att det tar max 30dagar innan pengarna syns på kontot....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om att det tagit längre tid än 3-5 arbetsdagar.

Företagets revisor ska fixa det? Låter som en källarfirma (enmansföretag) som inte har någon koll alls. Köp inte där igen.

Permalänk
Medlem

Ring kronofogden eller ditt försäkringsbolag och begär pengarna den vägen. Då går det fort ska du se.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ring kronofogden eller ditt försäkringsbolag och begär pengarna den vägen. Då går det fort ska du se.

Doc, har företaget lagen på sin sida angående återbetalningstiden, så är det TS som får ta merkostnaden för kronofogden.
Jag hade väntat ut dom ganska få dagarna, sedan krävt dom. Anmärkningar på företaget är inget roligt heller doc.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av bishop_SWE:

Jag har en reklamation liggandes som påbörjades den 19 december, efter många turer fram och tillbaka där företaget skitit i att svara på mail och skyllt på att mail inte kommit fram när man skickar igen, lovat att kolla upp saker och höra av sig vilket aldrig skett och även försökt kräva mig på kostnaden för returfrakten och allmänt försökt snacka runt konsumentköplagen för att få mig att inte skicka tillbaka varan över huvud taget så fick jag till slut reklamationen godkänd.

Jag ville från början bara få varan reparerad eller utbytt och det gick bra att få den utbytt. Jag skickade tillbaka varan och företaget skulle få en leverans någon dag senare och då skicka iväg en ny. Två dagar senare hör jag av mig och får då svaret att varan inte var med i leveransen och att han skulle kolla upp det och höra av sig. Ännu ett par dagar går och jag hör av mig och får denna gång till svar att den är slut hos tillverkaren och att de räknar med att få in den över en månad senare. Då mitt förtroende är förbrukat så vill jag inte chansa på att det stämmer utan bestämmer mig då för att jag vill häva köpet och köpa varan någon annanstans.

Jag skrev den 30 januari att jag ville häva köpet och det godkändes dagen efter och någon dag senare fick jag ett mail om att ordern har återbetalats.
Det gick ett par dagar utan att jag såg pengarna och hörde då av mig igen och fick då till svar att det låg hos företagets revisor så jag borde få de när som helst men att han skulle kolla upp det och höra av sig. Gick ett par dagar utan varken pengar eller info så hörde av mig ytterligare en gång. Två dagar senare utan svar skriver jag igen att hela ärendet börjar bli löjligt och att jag vill ha mina pengar snarast annars kommer jag gå vidare med det här.

Nu fick jag svar på en timma att deras revisor har varit på semester och att inte mycket händer då men att de faktiskt har 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna. Jag svarade och förklarade att det gäller ångerrätten enligt distansköplagen och citerade konsumentköplagen 43 §

"I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot. Var och en får därvid hålla inne vad han har tagit emot till dess att den andre ger ut vad han skall lämna tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han kan vara skyldig att erlägga. "

"Enligt principen "Zug um Zug" ska parternas prestationer bytas mot varandra samtidigt om inte annat avtalats. Annars ska godtagbar säkerhet ställas för eventuellt skadestånd och ränta som kan uppkomma på grund av dröjsmålet med att prestera samtidigt som den andra parten. "

Och att jag har skickat tillbaka varan och företaget inte har betalat tillbaka pengarna.
Jag fick till svar (på 30 min den här gången) att efter ett samtal till konsumentverket så har de visst upp till 30 dagar på sig att betala.

Nu kan man väl tycka att två veckor till inte är någon stor grej men jag börjar bli riktigt trött på alla dåliga undanflykter och den oseriösa kontakten och litar inte på att jag kommer få pengarna då heller. Jag vill bara att det här ärendet ska bli avslutat så jag slipper handskas med det här företaget mer och speciellt eftersom jag beställt en ny vara från ett annat företag som ska betalas.

Jag undrar bara om det verkligen stämmer att de har 30 dagar på sig att betala tillbaka summan? För vad jag kan hitta så ska det vid reklamation vara snarast om inte samtidigt som varan returneras men att 30 dagar gäller vid ångerrätten.

Ja du, jag vet hur det känns. Jag väntar på pengar från komplett som dom lovade mig i mellandagarna. Fortfarande inte fått några pengar, och varje gång jag hör av mig så säger dom att kulorna är på g. seriöst? -nä.

Permalänk
Medlem

De få gångerna jag har reklamerat alt. hävt köpet så har det tagit runt två veckor att få pengarna tillbaka på kontot. Vart ifrån bland annat Inet, Komplett och Blizzard.

De ända företaget som strulade till det var faktiskt Webbhallen, fick maila till dom efter drygt tre veckor utav ett ord eller pengar. Svaret tog ca sex timmar att få, men i mailet bad dom faktiskt om ursäkt för den extra tiden det tog. Sen var pengarna på kontot ca en vecka senare.

Så som någon skrev ovan, så är det nog så att företag har satta datum alt. veckor dom betalar ut pengar för reklamationer och hävda köp. Bråkar dom med dig så har du alltid ARN och KF att vända dig till.

Permalänk
Medlem

Du har rätt till dröjsmålsränta från 30:e dagen efter att du framställt betalningskrav och informerat om att du kommer att ta ut sådan ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Du har rätt till dröjsmålsränta från 30:e dagen efter att du framställt betalningskrav och informerat om att du kommer att ta ut sådan ränta.

har du någon länk till detta? Jag kollade runt lite och hittade inget om detta i texter om reklamation eller återbetalning vid reklamation.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com