(Löst) Har jag rätt att byta headsetet? (Löst)

Permalänk
Entusiast

(Löst) Har jag rätt att byta headsetet? (Löst)

Edit: Jag fick byta, butiken var Netonnet.

God kväll//natt/morgon Sweclockers!

Det är nämligen så att mitt Qpad QH-90-headset sedan dag 1 har haft ett glapproblem som uppstår från och till beroende på hur man "vinklar" sladden så ibland är det perfekt men sen om den blir berör bara lite grann så blir det cirka 75% ljud i ena sidan och 25% på den andra sidan eller så kommer allt ljud i en av sidorna.

Har jag rätt att lämna in headsetet på garantin i butiken jag köpte den i trots att problemet inte alltid närvarar utan att det beror på hur kontakten "böjs"?
Det handlar om en resa på 5 mil tur och retur så jag gör den ju helst inte utan att vara säker.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bör inte vara något problem, rekommenderar att ringa in och kolla med dem först.

Permalänk
Medlem

Klart du har rätt att byta! Du fick ju en trasig vara
Men gör som Relive säger och ring upp butiken först

Permalänk
Rekordmedlem

Nån rätt att byta har du inte, men rätt att få problemet åtgärdat har du, troligen byts det ut men det kan bli reparation också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Nån rätt att byta har du inte, men rätt att få problemet åtgärdat har du, troligen byts det ut men det kan bli reparation också.

Intressant nog kan faktiskt köparen kräva omleverans istället för reparation och säljaren kan normalt inte neka det om säljaren inte kan visa att det skulle innebära en oskälig kostnad. Normalt vid billigare elektronik eller vanlig alagerförda varor är det svårt att hävda att det skulle innebära en oskälig kostnad. Exempel på när ARN har gett säljaren rätt att neka omleverans till förmån för reparation var till exempel en trasig ugnslucka som tog ett par minuter att byta hemma hos köparen samt ett löstagbart solskydd till en barnvagn.

I det här fallet går det nog på ett ut för säljaren att låta någon felsöka glappkontakt och reparera det mot att bara dela ut ett nytt headset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Relive:

Bör inte vara något problem, rekommenderar att ringa in och kolla med dem först.

Skrivet av Nardds:

Klart du har rätt att byta! Du fick ju en trasig vara
Men gör som Relive säger och ring upp butiken först

Skrivet av Zotamedu:

Intressant nog kan faktiskt köparen kräva omleverans istället för reparation och säljaren kan normalt inte neka det om säljaren inte kan visa att det skulle innebära en oskälig kostnad. Normalt vid billigare elektronik eller vanlig alagerförda varor är det svårt att hävda att det skulle innebära en oskälig kostnad. Exempel på när ARN har gett säljaren rätt att neka omleverans till förmån för reparation var till exempel en trasig ugnslucka som tog ett par minuter att byta hemma hos köparen samt ett löstagbart solskydd till en barnvagn.

I det här fallet går det nog på ett ut för säljaren att låta någon felsöka glappkontakt och reparera det mot att bara dela ut ett nytt headset.

Trevligt att höra!

Har ju haft och göra med glappkontakter på headsets förr och då har det gått till som Zotamedu säger, de felsöker och vips så får man ett helt nytt headset i förpackning.
Anledningen till att jag var lite osäker nu är bara att glappet inte alltid är där vilket det alltid har varit på andra headsets jag lämnat in.
Är riktigt sugen på att betala mellanskillnaden för ett par dyrare hörlurar också men det förstår jag ju att det bara är på goodwill om jag får göra det.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Jag kan nu meddela att jag åkte de där 5 milen fram och tillbaka och är så nöjd som man bara kan va!
Fick direkt byta ut headsetet utan konstigheter efter en snabb inspektion av sladdarna (Personalen kollade inte ens om den verkligen var glapp med en dator!) och fick även möjligheten att betala en mellanskillnad för ett Sennheiser HD 598 som jag ville ha!

Förutom det så köpte jag ett Asus Xonar DGX+en billig bordsmic och det här är vad jag kallar ljud!
Butiken i fråga var Netonnet och jag känner att jag måste ge en shoutout till dem för det här, riktigt coolt koncept de har i butikerna också med att man kan söka efter produkter!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈