Permalänk

Optisk vs Laser

Eller mer korrekt, Optisk med Led, eller Optisk med Laser?

Min nuvarande mus har ägnat ett par år åt att ge upp, mer och mer för varje dag, och jag inser att det på allvar börjar bli dags att byta ut den.
Det är en Logitech G9, som jag kör med det lilla greppet. Min plan var att skita helt i vilken sensortyp jag valde, och bara välja nån som passade mig i greppet. Dock finns den modellen som hittills passar bäst i båda utförandena, så tja, då kan jag lika gärna välja aktivt.

Det jag läser mig till är i huvudsak att lasermöss har högre dpi, funkar på mer random underlag, men samtidigt lider av en del acceleration i sensorn, och spårar ryckigt på tygmattor.
Det stämmer ungefär med mina egna erfarenheter. G9 må vara snudd på perfekt i utförandet, men sensorn har i bästa fall varit medioker.
På min QcK är den snabb på att hamna på rätt del av skärmen, men sedan kan man få kämpa med eviga småhack för att den ska ställa sig på exakt rätt pixel.
Jag har lånat hem en random optisk HP OEM-mus från jobbet, och på samma matta sårar den betydligt säkrare, och med sina klena 1000dpi har den ungefär samma faktiska hastighet som 1600dpi på G9.

Det jag helst uppgraderar mig till är en mus som är säker som HP'n, men snabb nog för att använda.

Det är inte direkt spel jag vill ha prestation ut, utan photoshop, lighroom osv. Träffa rätt pixlar med penslen, få tag i den lilla lilla slidern i lighroom,d et är sådana saker som G9'n mysslyckas med.

Spontant sätt känns det som att jag borde plocka en optisk på direkten, men, både mina egna erfarenheter, och det mesta skrivna på forum och testsiter har ett gäng år på nacken. Så tja, har lasersensorerna stabiliserats? Och hur har optiska sensorerna påverkats när DPI-racet tagit fart även på den fronten?

För ett par år sedan vart det väl almänt gällande att man var tvungen att köra laser om man ville över 1600, men nu går optiska upp till 4-5000 lite varstans.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Optiska sensorer har påverkats av DPI-racet, men jag vet inte riktigt hur de nuvarande sensorerna och deras firmware står sig. Ännu för ett tag sen använde iallafall många tumregeln att optiska sensorer som inte går över 3500 DPI är bäst vad gäller precision. Gick de högre led de av märkbar "smoothing". Jag håller mig själv till optiskt åtminstone, närmare bestämt Zowies möss.

Finns en del diskussion om det på overclock.net

http://www.overclock.net/t/1440395/avago-3090-4000-dpi-rom-is...

http://www.overclock.net/t/1447157/mionix-avior-7000-unboxing...

Permalänk
Permalänk

Mot bättre vetande så blev det trotsallt en Optisk mus med upp till 4000 dpi. Men, fy satan vad nice att vara utan laser. Pekaren hamnar plötsligt exakt där jag vill.
Dags att bygga muskelminne!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mot bättre vetande så blev det trotsallt en Optisk mus med upp till 4000 dpi. Men, fy satan vad nice att vara utan laser. Pekaren hamnar plötsligt exakt där jag vill.
Dags att bygga muskelminne!

Ofta dom med laser är så ruttna?
Min polares Trust mus som har laser är helt perfekt, (och jag som alltid ansett Trust som ett skitmärke.)
Nåväl jag får göra en egen bedömning nästa gång jag köper mus.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en optisk och en laser, med 7000+ dpi,
Tycker inte skillnaden är gigantisk.. Men det är nästan så optisk vinner, kan dock bero på formen, glidesen, osv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Har bara dåliga erfarnheter av Laser, dock finns det undantag här också.
Men finns det optisk sensor så brukar jag alltid rekommendera det.

Sen hur pass mycket DPI och dylikt musen har är ganska meningslöst.
Finns knappt några möss idag som inte har upp till ett vettigt värde, allt över är helt meningslöst.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

Nu vart den en optisk med 4000DPI trots allt. Men jävlar, vilken skillnad från min gamla laserkärra.
Jag kan sitta och stirra mig blind på pekarrörelser utan att märka något specifik, men när man bara subtilt flyttar pekaren i daglig användning så märks det hur säkert den plötsligt rör sig. Den hamnar liksom där man tänker att den ska hamna.
Blir lite sugen på att skaffa en lika dan med laser, bara för att jämföra

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*