Intels försening av Broadwell kan påverka nästa generation Apple Macbook

Permalänk
Medlem

Ah, Geekbench... I rest my case.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt att apple släpper speedbumpade datorer mitt i cykeln.
Vet inte hur det ser ut med intels haswell modeller men en rimlig gissning känns som att de stoppar in snäppet snabbare haswells framåt sommaren, åtminstone i MBP.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Det klart jag kan! Mätt med GeekBench som i sammanhanget har en riktigt vettig spridning på sina olika ingående benchmarks. Naturligtvis kan man inte dra annat än ungefärliga slutsatser, men den ungefärliga slutsatsen är att Cyclone har exakt samma IPC som Haswell.
Jag var med när SPEC en gång organiserades. Jag vet hur kraftiga nypor salt som behövs. Men det gäller faktiskt åt båda hållen, jag skulle ha svårt att påstå att x86-kompilatorn var mindre mogen än AArch64-kompilatorn till exempel....

GeekBench är totalt värdelös som benchmark för att avgöra hur snabb en CPU kommer vara som desktop eller server CPU. Det kanske är en halvhyfsad benchmark för att avgöra hur bra en CPU kommer fungera i en HPC.

Varför?

  • Geekbench har över 95% L1-cache hit rate (mätte till 97% på en i7 2600), hur många "riktiga" program tror du nära nog helt får plats i 32kB?

  • Geekbench3 har flera tester som bara "råkar" ha speciella instruktioner på 64-bitars ARM, något som gör att dessa tester går 5-10 gånger snabbare på 64-bitars ARM jämfört med 32-bitars ARM och x86. Hur stort värde har HW-accelering av SHA-1 och liknande i "riktiga" program?

  • Enligt Geekbench så så har Cyclone som sagt ungefär samma IPC som Haswell och Silvermont har ungefär bara 20% lägre IPC än Core2. Verkar rimligt va? Faktum är att det är sant, så länge som det handlar om kod med extrem hög L1-cache hit rate och väldigt "easy to predict" hopp i koden (vilket Geekbench har). Har jämfört Silvermont och Haswell på en rad olika program, skillnaden i IPC är ungefär det Geekbench3 påstår i de absolut mest triviala programmen, i lite mer avancerade laster fick Haswell helt plötsligt 4-5 gånger högre IPC än Silvermont. Silvermont har då ändå en snabbare L2-cache/RAM design jämfört med Cyclone (som dock har den snabbaste L2-cache av någon ARM CPU just nu).

  • Geekbench har lägger allt för stor vikt på flyttal, som i fallet ARM är handoptimerade med NEON, medan det SSE stöd som finns är det man får från kompilatorn. I praktiken är prestanda för flyttal irrelevant i majoriteten av alla applikationer vi kör på skrivbord/servers, inklusive spel.

Notera att Cyclone inte på något sätt är en dålig CPU-design, tvärtom är det nog den bästa CPU-design du kan hitta för en telefon! De applikationer vi kör på telefoner, och lite något mindre utsträckning pekplattor, är extremt simpla med väldigt hög L1-cache hit rate.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Apple kommer på sikt att övergå helt till ARM. Att Apple med sina gedigna historia av egensinnighet skall nöja med sig att sitta i knäet på Intel är inget jag tror på. Timingen beror på när ARM släpper en 64-bitars konstruktion med ungefär samma prestanda som Intels.

ARM har varit extremt framgångsrika genom att skapa "ritningar" till kretsar som enkelt kan används som byggblock i en större systemkrets. De har också varit extremt duktiga på att göra det på ett sätt som först och främst leder till billiga kretsar. Även de nya CPU-designer ARM presenterar är främst designade för 28nm då det helt enkelt är den billigaste noden för tillfället. Om man inte fundamentalt ändrar sin affärsmodell så lär man aldrig skapa en CPU som ens är i närheten av "big-core" Intel/AMD/IBM vad det gäller prestanda.

De siffror som kommit fram kring Cortex A57 (som i praktiken är en Cortex A15 med 64-bitars stöd) pekar på att den inte kommer matcha Avoton (2-8 kärnors Silvermont baserat micro-server chip, lanserad Q3 2013) vad det gäller prestanda eller prestanda/W.

Möjligen kommer något företag skilt från ARM skapa sin egen "big-core" design som kör 64-bitars ARM ISA, vore ju inte helt omöjligt för AMD att göra något sådant baserat på sin kunskap kring "big-core" x86. I.o.f.s. skulle även Apple kunna göra det, man har ju en rätt mycket pengar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

ARM har varit extremt framgångsrika genom att skapa "ritningar" till kretsar som enkelt kan används som byggblock i en större systemkrets. De har också varit extremt duktiga på att göra det på ett sätt som först och främst leder till billiga kretsar. Även de nya CPU-designer ARM presenterar är främst designade för 28nm då det helt enkelt är den billigaste noden för tillfället. Om man inte fundamentalt ändrar sin affärsmodell så lär man aldrig skapa en CPU som ens är i närheten av "big-core" Intel/AMD/IBM vad det gäller prestanda.

De siffror som kommit fram kring Cortex A57 (som i praktiken är en Cortex A15 med 64-bitars stöd) pekar på att den inte kommer matcha Avoton (2-8 kärnors Silvermont baserat micro-server chip, lanserad Q3 2013) vad det gäller prestanda eller prestanda/W.

Möjligen kommer något företag skilt från ARM skapa sin egen "big-core" design som kör 64-bitars ARM ISA, vore ju inte helt omöjligt för AMD att göra något sådant baserat på sin kunskap kring "big-core" x86. I.o.f.s. skulle även Apple kunna göra det, man har ju en rätt mycket pengar...

Som jag ser det håller ekosystemet runt ARM på att migrera upp i prestanda relativt Intel. Själva instruktionsuppsättningen är ju rätt egalt vad gäller prestanda, det handlar, som du säger, mest om att någon skall lägga pengarna på att utveckla en "big-core". AMD är en bra kandidat men troligen vill Apple i gammal god stil ha kontroll över det mesta själv. Ser det mest som en tidsfråga innan Apple presenterar en produkt med en Intel-killer med ARM-arkitektur inuti, kanske i en MacBook Air eller möjligen i en Apple-TV typ en 40-50" iMac med 4k-skärm. Det ger sig.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Möjligen kommer något företag skilt från ARM skapa sin egen "big-core" design som kör 64-bitars ARM ISA, vore ju inte helt omöjligt för AMD att göra något sådant baserat på sin kunskap kring "big-core" x86. I.o.f.s. skulle även Apple kunna göra det, man har ju en rätt mycket pengar...

Jag vill inte vara den som är den, men "du glömde" Nvidia Denver. Skämt åsido, har du några tankar kring Denver utifrån den knapphändiga information som finns ute idag?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det är väl ett icke-problem, Applekunder betalar ju gladligen full pris för gammal teknik. (precis innan en ny generation)

Man är då bra dum om man köper en äldre modell precis innan den nya kommer.
Faktiskt en del som gör vilket är rätt tragiskt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Jag vill inte vara den som är den, men "du glömde" Nvidia Denver. Skämt åsido, har du några tankar kring Denver utifrån den knapphändiga information som finns ute idag?

Tvivlar starkt på att nVidia lyckas få ihop något som kan matcha en "big-core" CPU, men det är väl inte heller målet med Denver, eller? Har förutsatt att Denver är något som ska konkurrera med Qualcomm Krait, Apple Cyclone, Intel Silvermont och liknande.

nVidia har i.o.f.s. sagt att Denver ska kunna användas i superdatorer, men det i sig är ju ingen motsägelse. Xeon Phi är inte precis något match för ens en Core i3 vad det gäller desktop/server-laster, men ändå så används Xeon Phi i superdatorer p.g.a. sin flyttalskapacitet. Denver skulle mycket väl kunna användas på ett liknande sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Tvivlar starkt på att nVidia lyckas få ihop något som kan matcha en "big-core" CPU, men det är väl inte heller målet med Denver, eller? Har förutsatt att Denver är något som ska konkurrera med Qualcomm Krait, Apple Cyclone, Intel Silvermont och liknande.

nVidia har i.o.f.s. sagt att Denver ska kunna användas i superdatorer, men det i sig är ju ingen motsägelse. Xeon Phi är inte precis något match för ens en Core i3 vad det gäller desktop/server-laster, men ändå så används Xeon Phi i superdatorer p.g.a. sin flyttalskapacitet. Denver skulle mycket väl kunna användas på ett liknande sätt.

Nu på efterhand ser jag att jag tolkade/läste ditt ursprungliga inlägg helt fel, vet inte riktigt hur jag fick ihop det. Ber om ursäkt och skyller på en allmänt snurrig dag.

Aja, vi gör ett nytt försök! Hur ser du på Denver utifrån det som är känt idag? Det talas ju om en väldigt bred design för en ARM-processor på "upp till 2,5 GHz", någonting som i mitt tycke känns för bra för att vara sant, i alla fall för mobila applikationer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Nu på efterhand ser jag att jag tolkade/läste ditt ursprungliga inlägg helt fel, vet inte riktigt hur jag fick ihop det. Ber om ursäkt och skyller på en allmänt snurrig dag.

Aja, vi gör ett nytt försök! Hur ser du på Denver utifrån det som är känt idag? Det talas ju om en väldigt bred design för en ARM-processor på "upp till 2,5 GHz", någonting som i mitt tycke känns för bra för att vara sant, i alla fall för mobila applikationer.

Utmaningen med en "bred design" är att få den att prestanda väl i kod med mycket hopp och lite "instruction level parallelism". Itanium var (skriver "var", för den lär inte ha någon framtid) ju en väldigt bred design där man hade förhoppningar att ändå få väldigt bra absolut prestanda, och det var maximal prestanda per tråd som Intel siktade på med denna. IBM har också gjort ett försök med en relativt bred design med POWER7. Det positiva man kan säga är att när det fungerar bra så får man en brutal IPC.

Problemet är att "desktop-laster" tenderar ha relativt hög frekvens av hopp och relativt låg nivå av "instruction level parallelism". I POWER7 "löser" man problemet med att ha 4 trådar per CPU-kärna, något som fungerar bra på en server men inte är något bra lösning på en desktop CPU. I fallet Itanium, där "instruction level parallelism" måste hanteras av kompilatorn (är en VLIW design), så är man körd om det inte finns speciellt mycket parallellism i instruktionsströmmen. Vissa typer av HPC-laster fungerade extremt bra på Itanium, vilket beror på att t.ex. matris-multiplikation leder till kod med få hopp och massor med "instruction level parallelism", så visst finns det fall när även denna CPU har fungerat bra.

Det jag gillar med Denver är att, precis som Apple med sin Swift/Cyclone, prioriteras enkeltrådprestanda över total prestanda med många CPU-kärnor. Detta är en bättre design för mobiler/surfplattor jämfört med massor med klena kärnor. Även Cyclone verkar ju vara en väldigt "bred" design, AnandTech gjorde en gissning på upp till 6-wide. Det man kan säga om Cyclone är att den presterar grymt bra i många benchmarks (som tyvärr tenderar vara extremt simpla), där man får upp till 2x i IPC mot Swift. När man jämfört saker som påminner lite mer om "riktiga" applikationer så har det inte alls varit lika stor skillnad mellan Swift (som man tror är 3-issue men skulle kunna vara 2-issue) och Cyclone, här handlar det om max 30% mer IPC vilket känns mer rimligt men också visar problemen med en "bred design".

Den bit man måste vara lite skeptiskt till är att Denver ska vara "bred" och som du skriver så talar man också om relativt höga frekvenser. Apple har ju "löst" problemen med en bred design med att acceptera en relativt låg frekvens, något som verkar vara ett bra beslut i deras fall. Känns som Denver inte kommer vinna några priser som strömsnålast CPU-design...

Måste säga att jag faktiskt inte ens vågar göra en kvalificerad gissning kring hur bra/dåligt Denver kommer fungera. En vild gissning säger att det kommer inte vara något jättehit i sin första revision, så frågan är hur väl nVidia kommer lyckas lösa de svagheter man upptäcker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Nvidias Denver är en VLIW-historia, kan vara svårt att jämföra med dagens chip. Vi vet inte ens hur den pratar AArch64. De kan ju t.o.m. gå till Transmetas lösning på problemet. Jag kan se det som positivt att de väljer två snabbare kärnor än massor slöare dock. ARM Ltds big.Little kan lätt gå överstyr hos tillverkarna.

Hur som helst tvivlar jag på att Apple skulle vilja konkurrera på större processorer igen. De är begränsade till ett litet arkitektur/SoC-team i Texas, samt gpuer från ImgTec medans t.o.m. konkurrenterna inom enbart telefon och surfplattesegmentet kontrollerar betydligt mer IP själv, eller kan göra helt andra val. Qualcomm har både CPU och GPU själva. De är mycket kompetenta, andra kan shoppa runt. Meningen med att gå över till de snabbaste komponenterna från hyllan (Intel) var att gå ifrån att försöka skapa sin egen lösning som är lika snabb eller förmå företag som IBM eller Freescale att göra det. Tänk på att processorer inte bara behöver designas, de behöver tillverkas också. Vilket betyder att de från att behöva tävla mot Qualcomm och gänget som kontrakttillverkar också behöver tävla mot Intel. Det finns inget som tyder på att Apple verkligen vill tävla inom alla dessa områden, det är inte som de gör stora investeringar för att vertikals integreras för att kunna tillverka komponenter själv, och de är upptagna med att ge sina sparade pengar till börsen. De har nästan inga egna anläggningar, verkar inte vilja kommodifiera Mac Pro t.ex. och de flesta anställda är butikspersonal.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Hur som helst tvivlar jag på att Apple skulle vilja konkurrera på större processorer igen. De är begränsade till ett litet arkitektur/SoC-team i Texas, samt gpuer från ImgTec medans t.o.m. konkurrenterna inom enbart telefon och surfplattesegmentet kontrollerar betydligt mer IP själv, eller kan göra helt andra val. Qualcomm har både CPU och GPU själva. De är mycket kompetenta, andra kan shoppa runt. Meningen med att gå över till de snabbaste komponenterna från hyllan (Intel) var att gå ifrån att försöka skapa sin egen lösning som är lika snabb eller förmå företag som IBM eller Freescale att göra det. Tänk på att processorer inte bara behöver designas, de behöver tillverkas också. Vilket betyder att de från att behöva tävla mot Qualcomm och gänget som kontrakttillverkar också behöver tävla mot Intel. Det finns inget som tyder på att Apple verkligen vill tävla inom alla dessa områden, det är inte som de gör stora investeringar för att vertikals integreras för att kunna tillverka komponenter själv, och de är upptagna med att ge sina sparade pengar till börsen. De har nästan inga egna anläggningar, verkar inte vilja kommodifiera Mac Pro t.ex. och de flesta anställda är butikspersonal.

Dold text

Tror du har helt rätt här.

Men ville inte helt räkna ut Apple som en potentiell kandidat till att göra en "big core ARM" baserat enbart på den enorma kassakista de sitter på. Rätt var det är får någon chef för sig att de är rika nog att göra allt själv, men tror det skulle vara ett stort misstag från Apples sida.

Giganten på ARM sidan (vad det gäller produkter som SweC-medlemmar bryr sig om) heter definitivt Qualcomm och i närtid ser jag ingen som kan hota dem. Men ser inte heller att Qualcomm skulle få för sig att börja tillverka "big core" kärnor de närmaste åren, de måste först få till en 64-bitars variant av Krait.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

4-6 månader senare efter att Apple släpper sin Broadwell-baserade MacBook så släpper Asus, Acer, Dell, HP, Fujitsu, MSI, Toshiba, och Lenovo äntligen sina Broadwell-baserade laptops.

Deras är dubbelt så tjocka, väger dubbelt så mycket, har hälften så lång batteritid, och massa förlegad teknik som mekaniska hårddiskar, VGA-portar, lågupplöst skärmar, optisk enheter, tvivelaktig byggkvalité, och är fullproppade med bundlad skräpmjukvara som ingen vill ha.

Sen klagar dom på att deras försäljning går dåligt... och det är ännu ett förlustkvartal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

4-6 månader senare efter att Apple släpper sin Broadwell-baserade MacBook så släpper Asus, Acer, Dell, HP, Fujitsu, MSI, Toshiba, och Lenovo äntligen sina Broadwell-baserade laptops.

Deras är dubbelt så tjocka, väger dubbelt så mycket, har hälften så lång batteritid, och massa förlegad teknik som mekaniska hårddiskar, VGA-portar, lågupplöst skärmar, optisk enheter, tvivelaktig byggkvalité, och är fullproppade med bundlad skräpmjukvara som ingen vill ha.

Sen klagar dom på att deras försäljning går dåligt... och det är ännu ett förlustkvartal.

Jag tror att du har helt rätt. PC-marknaden är löjlig. Förstår inte hur någon inte visat dessa klåpare hur man gör, fast på Windows-sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det verkar som om Nvidias Denver är en VLIW-historia, kan vara svårt att jämföra med dagens chip. Vi vet inte ens hur den pratar AArch64. De kan ju t.o.m. gå till Transmetas lösning på problemet. Jag kan se det som positivt att de väljer två snabbare kärnor än massor slöare dock. ARM Ltds big.Little kan lätt gå överstyr hos tillverkarna.

Hur som helst tvivlar jag på att Apple skulle vilja konkurrera på större processorer igen. De är begränsade till ett litet arkitektur/SoC-team i Texas, samt gpuer från ImgTec medans t.o.m. konkurrenterna inom enbart telefon och surfplattesegmentet kontrollerar betydligt mer IP själv, eller kan göra helt andra val. Qualcomm har både CPU och GPU själva. De är mycket kompetenta, andra kan shoppa runt. Meningen med att gå över till de snabbaste komponenterna från hyllan (Intel) var att gå ifrån att försöka skapa sin egen lösning som är lika snabb eller förmå företag som IBM eller Freescale att göra det. Tänk på att processorer inte bara behöver designas, de behöver tillverkas också. Vilket betyder att de från att behöva tävla mot Qualcomm och gänget som kontrakttillverkar också behöver tävla mot Intel. Det finns inget som tyder på att Apple verkligen vill tävla inom alla dessa områden, det är inte som de gör stora investeringar för att vertikals integreras för att kunna tillverka komponenter själv, och de är upptagna med att ge sina sparade pengar till börsen. De har nästan inga egna anläggningar, verkar inte vilja kommodifiera Mac Pro t.ex. och de flesta anställda är butikspersonal.

Det är en stor investering att utveckla en CPU som kan konkurrera med Intels bästa och jag tror inte heller att Apple vill bära den kostnaden själva, av den enkla anledningen att dom behöver inte. Dom kanske köper inte bara instruktionsuppsättningen utan även CPU-designen, alltså implementationen av instruktionsuppsättningen, från någon annan som kan slå ut design-kostnaden på fler kunder. Typ AMD. Eller Intel. Eller ARM. Eller någon annan.

Vad jag tror Apple vill hålla inom huset är designen på chip-nivå, alltså kombination av CPU och GPU och krafset runtikring. Man behöver det för att kunna styra features och byggteknik, i första fallet så som vi redan sett för iPhone och iPad men längre fram även för MacBook-serien. Tillverkningen lägger man ut. I fallet Broadwell-förseningen är man hjälplösa. Samtidigt sitter man på en enorm kassakista. Man behöver inte vara så hjälplösa. Man kommer att hitta en effektiv lösning. Men det kan säkert ta sin lilla tid.

Intels affärsidé har varit tight integration på design och tillverkning. Dom har svårigheter att hålla upp intäkterna så att man kan betala vad kalaset kostar, framförallt att hålla försprånget i tillverkningstekniken. Finns utrymme för affärer av olika slag, typ att design och tillverkning av "big core"-ARM för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du har helt rätt här.

Men ville inte helt räkna ut Apple som en potentiell kandidat till att göra en "big core ARM" baserat enbart på den enorma kassakista de sitter på. Rätt var det är får någon chef för sig att de är rika nog att göra allt själv, men tror det skulle vara ett stort misstag från Apples sida.

Giganten på ARM sidan (vad det gäller produkter som SweC-medlemmar bryr sig om) heter definitivt Qualcomm och i närtid ser jag ingen som kan hota dem. Men ser inte heller att Qualcomm skulle få för sig att börja tillverka "big core" kärnor de närmaste åren, de måste först få till en 64-bitars variant av Krait.

Nej, det går det givetvis inte men det krävs en hel del på området om de ska ligga i topp. Skulle de gå över till Cyclone/derivat på MacBook Air idag så skulle de få storstryk av Haswell/Broadwell. Det här är ju lite mer än att de t.ex. producerade Cyclone relativt utan förvarning (men där har de ju haft mikroark-team sedan 2008 tillägg 2010, rekryteringar o.s.v.) och där de kan vara innovativa är ju på området de utvecklar och styr själva – cpu. T.o.m. Nvidia kontrollerar mer själva av vad som går in i deras SoC dessutom, Broadcom med såklart. Sådana som Samsung har egen tillverkning, men telefon-divisonen kan skeppa med det som är snabbast från leverantörerna. De flesta större kan producera egna modemlösningar numera också.

Qualcomm är lite på efterkälken på 64-bit, men ARMs designer hamnar först i server/nätverkstillämplningar och då är det ändå lite andra företag som har fördel och marknadsandel samt satsar på det inkl AMD nu. Samt X-Gene som är custom på serversidan då. Qualcomm kan nog klara sig fint där utan att vara först med custom ARM64. Apple måste hur som helst stå sig väl på telefoner och surfplattor också, så det är inte som att ingenjörerna sitter och rullar tummarna för att de inte får leverera en större SoC till MBAir.

Ska de tävla mot Intel så räcker det ju att deras investering i tillverkning antingen egen (skulle ta 4-5 år att bygga upp egen halvledartillverkning, ganska konsoliderad marknad när det gäller uppköp redan) eller via en partner går fel och drabbas av en försening så är inte längre produkten som skulle vara snabbast snabbast längre och de hamnar i situationen att de springer efter eller vid sidan av och kör sitt eget istället för att kunna konkurrera. Det var ju detta de lämnade när de gick ifrån PPC. På det mobila området upp till surfplattor kan de ändå betala sig fram för att vara relativt tidiga med något. När det inte räcker så går de från att konkurrera med sådana som Qualcomm till att igen konkurrera med Intel. Även om Intel också är på telefon/surfplattemarknaden är det inte samma form av konkurrens, Intel behöver inte vara störst och bäst där och är det inte heller. Apples bekymmer är snarare att vara återförsäljare än något annat, att lägga stora summor pengar på något som kanske inte matchar konkurrenterna var ju det som de lämnade. Stannar de på telefoner/surfplattor så kan de göra val utan så stora konsekvenser, det är ändå hårdvaran de utvecklar eller väljer som har bäst mjukvarustöd (drivrutiner o.s.v.) i iOS i vilket fall som helst. Samt att det är helheten som jämförs mot annat.

Ska man bygga större lösningar så nja, jag skulle inte lita på att ImgTec och Apple levererar bättre grafikdrivrutiner än Intel, AMD, eller snålare diskreta Nvidia-lösningar. Går du upp till OS X ska helt plötsligt OpenGL 4.1, OpenCL 1.2+ med mera fungera klockrent med minst likvärdig prestanda. Samt mycket annat. Att de inte gjort någon Chromebook eller Windows RT-miss är ju en del av förklaringen till varför de har pengar att sitta på, så jag tycker man ska vara försiktig med att uttala sig där.

Permalänk
Medlem

Tycker ni verkligen det låter rimligt att Apple skulle kunna utveckla en ARM processor som tävlar med Intel i prestanda? Jag blev väldigt förvånad när jag läste denna tråden faktiskt. Att så många här tror att Apple kan göra det. Jag tycker det låter helt orimligt. Ok att Apple har en bra ARM processor för mobiler/tablets men hur ska de skala den till att passa Macbook Air/Pro? Eller ska de ta fram en helt ny arkitektur? Just like that? Och tävla med Intel? Jag får inte ihop det.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GeekBench är totalt värdelös som benchmark för att avgöra hur snabb en CPU kommer vara som desktop eller server CPU. Det kanske är en halvhyfsad benchmark för att avgöra hur bra en CPU kommer fungera i en HPC.

Varför?
[*]Geekbench har över 95% L1-cache hit rate (mätte till 97% på en i7 2600), hur många "riktiga" program tror du nära nog helt får plats i 32kB?

Det här gäller i princip alla benchmarks som körs av tekniksajter idag. Varför? Jo, det är bara med cache-residenta benchmarks som multiprocessorer ger bra valuta för pengarna. Sweclockers är ett exempel av flera som deklarerat att minnessystemet, både bandbredd och latens, är ganska oväsentligt idag.
Jag håller inte nödvändigtvis med.
Vad du håller tyst med är att GeekBench faktiskt testar minnessystemet riktigt hyfsat, i två separata deltest, vilket är bättre än det mesta som används.
Men i det här fallet håller jag mig medvetet till integer och fp delarna eftersom vi ju i det här fallet faktiskt jämför processorkärnor. Om Apple skulle vilja använda sig av egna processorer i kraftfullare datorer än iPads, så är det högst sannolikt att de ändrar det externa minnessystemet.

Citat:

[*]Geekbench3 har flera tester som bara "råkar" ha speciella instruktioner på 64-bitars ARM, något som gör att dessa tester går 5-10 gånger snabbare på 64-bitars ARM jämfört med 32-bitars ARM och x86. Hur stort värde har HW-accelering av SHA-1 och liknande i "riktiga" program?

Du har fullständigt missat att Intel införde AES-NI redan 2008, och att det test du kritiserar länge har favoriserat x86 system?
Jag håller med om att testet borde bytas ut mot något som inte är så avhängigt specialinstruktioner.

Citat:

[*]Enligt Geekbench så så har Cyclone som sagt ungefär samma IPC som Haswell och Silvermont har ungefär bara 20% lägre IPC än Core2. Verkar rimligt va? Faktum är att det är sant, så länge som det handlar om kod med extrem hög L1-cache hit rate och väldigt "easy to predict" hopp i koden (vilket Geekbench har). Har jämfört Silvermont och Haswell på en rad olika program, skillnaden i IPC är ungefär det Geekbench3 påstår i de absolut mest triviala programmen, i lite mer avancerade laster fick Haswell helt plötsligt 4-5 gånger högre IPC än Silvermont. Silvermont har då ändå en snabbare L2-cache/RAM design jämfört med Cyclone (som dock har den snabbaste L2-cache av någon ARM CPU just nu).

Inget hindrar dig att visa dina data. Helst hade jag sett att SPEC-sviten kompilerades för Apple A7, men jag har inte sett att det gjorts än.
Men jag kan referera till en datapunkt till - Futuremarks Ice Storm unlimited physics test, som körs på CPUn. Det visar, återigen, att IPCn är i stort sett exakt 1:1 visavi Haswell.

Citat:

[*]Geekbench har lägger allt för stor vikt på flyttal, som i fallet ARM är handoptimerade med NEON, medan det SSE stöd som finns är det man får från kompilatorn. I praktiken är prestanda för flyttal irrelevant i majoriteten av alla applikationer vi kör på skrivbord/servers, inklusive spel.

Vad som är viktigt är naturligtvis applikationsberoende.
Vet inte varifrån du får ditt handoptimerade påstående, försåvitt jag vet använder GeekBench gcc.

Efter hela denna radda argument låt mig tillägga att precisionen i IPC-jämförelser mellan arkitekturer är en MYCKET inexakt vetenskap. Och att benchmarking generellt kräver en mycket intim kännedom om både benchmarket självt, och de program man försöker förutsäga. Mitt påstående är att Haswell och Cyclone är så lika i sin prestanda/MHz, att val av testprogram kommer att avgöra vilken som klarar sig "bäst". Om Apple väljer att göra göra ARM-bestyckade OS-X maskiner, så kommer detta faktum att ge bränsle åt ett årtionde av flame-wars på olika forum.

Det vill också säga att enligt min mening är Intels vara eller inte vara i Apples datorer är styrt av annat än bara tillgängligheten av ett eget alternativ. Konsekvenser för OS-X kunderna av ett processorskifte, totalkostnadsanalyser, avhängighet av externa företags produkter, andra projekt som kanske är under utveckling och som kan tänkas påverkas negativt och så vidare. Att ha en bra core är ju bara en bit i ett stort pussel. Men som teknikentusiast kan jag inte annat än hoppas på att någon med lite volym i ryggen skulle ge sig på att göra en mera prestandaorienterad processor. För utvecklingen från Intels sida de senaste åren har inte precis begeistrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Tycker ni verkligen det låter rimligt att Apple skulle kunna utveckla en ARM processor som tävlar med Intel i prestanda? Jag blev väldigt förvånad när jag läste denna tråden faktiskt. Att så många här tror att Apple kan göra det. J

De gör redan en processor som erbjuder bättre prestanda än Intels alternativ vid samma energiåtgång.
Frågan är om de kan skala upp prestandan.
Svaret är: Naturligtvis.
Följdfråga: När de gjort det, kommer de fortfarande att ligga bra till avseende prestanda/Watt, och pris/prestanda.
Svaret är: Det vete fan. Sannolikt pris/prestanda jämfört med att köpa från Intel.

Frågeställningen är naturligtvis helt hypotetisk. Men intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Tycker ni verkligen det låter rimligt att Apple skulle kunna utveckla en ARM processor som tävlar med Intel i prestanda? Jag blev väldigt förvånad när jag läste denna tråden faktiskt. Att så många här tror att Apple kan göra det. Jag tycker det låter helt orimligt. Ok att Apple har en bra ARM processor för mobiler/tablets men hur ska de skala den till att passa Macbook Air/Pro? Eller ska de ta fram en helt ny arkitektur? Just like that? Och tävla med Intel? Jag får inte ihop det.

//Knight

MBA blir en 12" ipad med tangentbord

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Apple kan ju alltid festa till det med strömsnåla Maxwell annars

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Det här gäller i princip alla benchmarks som körs av tekniksajter idag. Varför? Jo, det är bara med cache-residenta benchmarks som multiprocessorer ger bra valuta för pengarna. Sweclockers är ett exempel av flera som deklarerat att minnessystemet, både bandbredd och latens, är ganska oväsentligt idag.
Jag håller inte nödvändigtvis med.
Vad du håller tyst med är att GeekBench faktiskt testar minnessystemet riktigt hyfsat, i två separata deltest, vilket är bättre än det mesta som används.
Men i det här fallet håller jag mig medvetet till integer och fp delarna eftersom vi ju i det här fallet faktiskt jämför processorkärnor. Om Apple skulle vilja använda sig av egna processorer i kraftfullare datorer än iPads, så är det högst sannolikt att de ändrar det externa minnessystemet.

Geekbench har ett test som i praktiken berättar hur snabbt memset() och memcpy() är. Problemet med testet är att det inte alls visar hur CPUn kommer hantera traversering av länkade listor och andra ännu mer icke-linjära minnesaccesser. Ju svårare det är att "gissa" accessmönstret, ju större fördel får "big-core" CPUer över simpla CPUer. Geekbench mäter i bästa fall maximal bandbredd över LLC och mot RAM, något som är totalt irrelevant i de flesta program. Det som betyder något är latens, något man överhuvudtaget inte mäter. Att dessa test finns är också orsaken till att L1 cache hit rate "bara" är 97% och inte 100%...

Skrivet av EntropyQ3:

Du har fullständigt missat att Intel införde AES-NI redan 2008, och att det test du kritiserar länge har favoriserat x86 system?
Jag håller med om att testet borde bytas ut mot något som inte är så avhängigt specialinstruktioner.

Har inte missat det, vad det gäller Haswell kan jag den ner på klockcykelnivå för de viktigaste instruktionerna. Min poäng här var främst 32-bitars ARM kontra 64-bitars ARM där förra saknar både AES och SHA accelering så man får illusionen av att 64-bitars ARM ger en enorm knuff. Det är helt fel att ha med AES-testet om målet är att ge en bild av CPU-prestanda i "vanliga" applikationer, men på x86 så finns i alla fall AES-NI både i 32-bit och 64-bit.

Skrivet av EntropyQ3:

Inget hindrar dig att visa dina data. Helst hade jag sett att SPEC-sviten kompilerades för Apple A7, men jag har inte sett att det gjorts än.
Men jag kan referera till en datapunkt till - Futuremarks Ice Storm unlimited physics test, som körs på CPUn. Det visar, återigen, att IPCn är i stort sett exakt 1:1 visavi Haswell.

Har precis fått in en Silvermont baserad micro-server körandes 64-bitars Linux och ville bilda mig en snabb uppfattning kring hur 32-bitars kontra 64-bitars, Silvermont kontra Haswell stod sig i lite olika applikationer. Knappast något perfekt och vetenskapligt test, men trenderna var rätt tydliga kring hur den relativa hastigheten stod sig mellan Silvermont och Haswell beroende på storlek på "working-set" och hur "elak" (hopp-intensiva och/eller oregelbunden minnesaccesserna är).

Och visar inte "Ice Storm unlimited physics test" precis det jag skrev om Cyclone kontra Swift? De får ju samma IPC här och det är i nivå med Silvermont, inte i nivå med Haswell

Dold text
Dold text
Skrivet av EntropyQ3:

Vad som är viktigt är naturligtvis applikationsberoende.
Vet inte varifrån du får ditt handoptimerade påstående, försåvitt jag vet använder GeekBench gcc.

Detta är en gissning baserat på att flyttalsresultaten är långt ifrån vad man faktiskt borde få med SSE medan de stämmer rätt väl med vad man teoretiskt kan få med NEON. I båda fallen är det fullt möjligt att nå >90% av teoretiskt prestanda även i "riktiga" program. gcc har inbyggt stöd att anropa både SSE och NEON specifika funktioner som om de vore C-funktioner, men man har uppenbarligen inte använt detta för SSE alt. så har det gjort av något som inte alls förstår sig på SSE.

Skrivet av EntropyQ3:

Vad som är viktigt är naturligtvis applikationsberoende.
Efter hela denna radda argument låt mig tillägga att precisionen i IPC-jämförelser mellan arkitekturer är en MYCKET inexakt vetenskap. Och att benchmarking generellt kräver en mycket intim kännedom om både benchmarket självt, och de program man försöker förutsäga. Mitt påstående är att Haswell och Cyclone är så lika i sin prestanda/MHz, att val av testprogram kommer att avgöra vilken som klarar sig "bäst". Om Apple väljer att göra göra ARM-bestyckade OS-X maskiner, så kommer detta faktum att ge bränsle åt ett årtionde av flame-wars på olika forum.

Sant, är inte IPC man jämför i sin korrekta definition. Krävs ofta fler ARM instruktioner för att utföra många saker än vad det krävs x86 instruktioner då ARM är en load-store arkitektur medan x86 kan utföra load-op-store i en instruktion. I OOP kod finns det ofta väldigt många enkla metoder som bara utför en enkel uppdatering av en medlem, något som då blir en enda instruktion på x86 men 3 instruktioner på ARM.

Men i andra typer av program är det ingen större skillnad på antal instruktioner i ARM kontra x86, flyttaltsintensiva program lär inte skilja sig speciellt mycket (även om SSE kan utföra load-op i en instruktion, men inte alls lika användbart som för heltal).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4-6 månader senare efter att Apple släpper sin Broadwell-baserade MacBook så släpper Asus, Acer, Dell, HP, Fujitsu, MSI, Toshiba, och Lenovo äntligen sina Broadwell-baserade laptops.

Deras är dubbelt så tjocka, väger dubbelt så mycket, har hälften så lång batteritid, och massa förlegad teknik som mekaniska hårddiskar, VGA-portar, lågupplöst skärmar, optisk enheter, tvivelaktig byggkvalité, och är fullproppade med bundlad skräpmjukvara som ingen vill ha.

Sen klagar dom på att deras försäljning går dåligt... och det är ännu ett förlustkvartal.

Nja nu tog du nog i lite, du gjorde nog det klassiska misstaget att jämföra en 5000kr Acer dator mot en 15.000kr Mac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Nja nu tog du nog i lite, du gjorde nog det klassiska misstaget att jämföra en 5000kr Acer dator mot en 15.000kr Mac.

Nej, det finns MacBooks för 9000 kr.
Sen kollar man på Acers ultrabooks så kostar dom också 9000 kr.

Fast då är det oftast fortfarande lågupplösta skärmar, mekaniska hårddiskar (eller hybrid fusklösning), tusen klistermärken, tusen bundlade skräpprogram, och sämre byggkvalité, fulare design, tjockare, tyngre, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, det finns MacBooks för 9000 kr.
Sen kollar man på Acers ultrabooks så kostar dom också 9000 kr.

Fast då är det oftast fortfarande lågupplösta skärmar, mekaniska hårddiskar (eller hybrid fusklösning), tusen klistermärken, tusen bundlade skräpprogram, och sämre byggkvalité, fulare design, tjockare, tyngre, etc.

Du kan inbilla dig det, om det känns bättre för dig.

Vi andra som letar tester och bedömer efter produkten och inte loggan får helt andra resultat.
Jag skulle kunna rabbla upp exempel men jag orkar inte diskutera med någon som är sten säker på att världen är svart och vit.

Vilken macbook har pekskärm förresten? Ultrabooksen har väl nämligen krav på det för att kunna kallas ultrabook?
Vad jag vet har Acer världens tunnaste laptop sen långt tillbaka. Sony har världens lättaste med sitt kolfiber chassi.
Finns billiga slimmade modeller med (Full-HD IPS, 750M, SSD, ) som inte kallas ultrabooks.

Vad du tycker om utseende och vad som är snygg skiter jag fullständigt i och är helt irrelevant för vilken dator som är bäst för alla.

Och för övrigt är det hybrider som gäller nu, dvs surfplattor. De kommer ta över laptops helt om några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Vi andra som letar tester och bedömer efter produkten och inte loggan får helt andra resultat.

Jag bryr mig inte om loggan.
Jag äger ingen Apple dator, men har frustrerad letat efter en laptop men konstaterat att alla tillverkare bara släpper förlegat skit.

Skrivet av leafbranch:

Jag skulle kunna rabbla upp exempel men jag orkar inte diskutera med någon som är sten säker på att världen är svart och vit.

Ge gärna några vettiga exempel.
Kommer säkert ha VGA-portar, USB 2 portar, dödyta runt skärmen, och kosta mer än en MacBook.

Skrivet av leafbranch:

Vilken macbook har pekskärm förresten? Ultrabooksen har väl nämligen krav på det för att kunna kallas ultrabook?

Vem bryr sig om pekskärm?
Ingen vill ens ha pekskärm, och konsumenter hatar Windows 8.
Touch är något Microsoft desperat tagit för att inte förbli relevanta på mobiler och plattor med convergence, men det är helt onödigt på en laptop.
Touch är något Intel kräver för att dom att ultrabook ska vara premium och erbjuda massa onödiga saker som att man ska kunna prata med datorn, som inte heller någon vill ha.

Skrivet av leafbranch:

Vad du tycker om utseende och vad som är snygg skiter jag fullständigt i och är helt irrelevant för vilken dator som är bäst för alla.

Datorn får ju vara hur bra den vill, ser den ut som en bajs så villl ingen ha den ändå. Design är viktigt.

Skrivet av leafbranch:

Och för övrigt är det hybrider som gäller nu, dvs surfplattor. De kommer ta över laptops helt om några år.

Hybrider verkar vara ett desperat försök av PC-marknaden att inte tappa försäljning till surfplattor.