Bygglogg | SX-636, 70-tals Retro chassi || Real life layout

Permalänk
Medlem

Bygglogg | SX-636, 70-tals Retro chassi || Real life layout

Så nu är det dags! Första bygget på massor av år och första bygget någonsin som är en custom mod av ett case!
(ursäktar all framtida särskrivning som jag vet kommer finnas med i loggen)

Jag hade turen och hittade en gammal Pioneer SX-636 på myrorna för en billig slant! Jag hade länge letat efter ett slimmat case som passade in i bokhyllan och man skulle få plats med komponenter som hade kunnat spela de flesta spelen på höga settings! plus att den skulle passa in i vardags rummet!

Så efter månader av planering, mätning och huvud kliande så la jag en beställning imorse!

UPDATE!!!!
Motherboard: ASRock Z87E-ITX
CPU: i5 4670k
GPU: EVGA GeForce GTX 770 SC ACX HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB
Riser card: Deltaco Raiser-54
RAM: 2x4 Corsair vengeance LP
SSD: Samsung EVO 840 120GB
HDD: Seagate SSHD ST1000LM014 64MB 1TB 2'5
PSU: Be Quiet! 530W cm!

NYTT
1x Corsair H75
4x Aerocool DS 120mm.
Noctua NF-B9 PWM 92mm
2x Fractal Design Silent Series R2 50mm

MODDAR
Ny bakplåt till chassit och göra hål för I/O, fläktar och PSU
Göra hål för botten fläktar
Koppla in de gamla analoga mätarna för att ge värden att visa från moderkortet.
Installera LED:s för att lysa upp panelerna (de är bakgrunds belysta)
Voltmodda 50mm fläktarna till 5v
Två manuell fläktkontroller

pga att trästycket är i en enda del så samt att jag inte ville sabba estetiken på casets framsida så har jag valt att inga delar får monteras på sidorna eller i taket på lådan, Endast bakstycket och golvet.

NY LAYOUT

gammal layout

All luft kommer dras från under caset. Är ca 1 cm så det ska räcka gott och väl. CPU och GPU kommer kylas av h55:orna. Gpu:n kommer använda sig av Kraken G10 addaptern för att kylas.
Noctuan kommer fungera som inblås av svalare luft för resterande komponenter
GPU och Fractal fläkten på 40 mm kommer fungera som utblås på baksidan.

Så i väntan på delar så blir det lite Tear Down bilder

På plats i bokhyllan

Mycket grejer i den, tur att den är kapput annars hade jag haft lite dålig samvete

Första lagret delar borta

Vände på den för att få bort bottenplattan, som ska bli moderkortsplattan

Fronten demonterad

Monterad tillbaka fronten för att se att det fick att sätta ihop igen

Tömd på delar, och ihop monterad. Det var nu jag kunde mäta och komma fram till en layout på delarna

Baksidan. måste göras en ny om jag inte vill ha en massa udda hål över allt

Mer bilder och layouten in real life
Permalänk
Medlem

Mycket spännande!
Letar själv efter defekta förstärkare/recievers eller modeller som är värda kaffepengar men ser bra ut, utan någon vidare lycka.
De s.k. "HTPC"-chassin som erbjuds i dag kostar ju båda skjorta och slips och är antingen alldeles för små eller, i mitt tycke, alldeles för fula.

Hur mycket spelrum har du på höjden och är det helt spikat med vattenkylningen?

Ser fram emot fler bilder!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

vatten kylningen kommer ligga på 52mm totalt. 25mm för fläkten och radiatorn är 27mm. Inne i chassit är det 120mm från botten till toppen.
Jag inte vill borra hål i träet eller fästa komponenter i det så är detta det mest utrymmes ekonomiska alternativet har jag kommit fram till. Det största faktorn för valet att köra sluten vatten kylning var att jag har väldigt lite plats för utblås på baksidan. Det är som sagt bara 40 mm fläkten och PSU som kommer funka som utblås

Permalänk
Medlem

Låter helt klart vettigt.

Hur är det med ventilationsgallret som sitter på "locket", utav vilket material är det tillverkat?
Skulle kanske gå att fästa en/ett par fläkt(ar) i det, om det finns utrymme ovanför moderkort och/eller PSU d.v.s..

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Tror det är någon typ av metal. I de flesta fall hade det nog gått att använda som ventilation. Jag anpassar dock denn build efter mitt eget vardagsrum och det är typ 0,02 mm mellan caset och hyllan ovanför.

Permalänk
Medlem

lite ändringar:

2x Antec H2O 620 V4 (Jag hade varit tvungen att byta fläktar på dem oavsett om jag valde h55 eller 620 läste jag mig fram till och Antec var 250 billigare totalt).
2x Aerocool DS 120mm.

Permalänk
Medlem

Om inte för något annat, så för att röra om lite i grytan och kanske skapa ytterligare diskussion:

Hur har herrn tänkt ang. valet av hårddisk (Seagate SSHD ST1000LM014 64MB 1TB 2.5")?
Om den redan fanns i din ägo sedan tidigare förstår jag varför den kommer användas. I annat fall ser jag ingen mening med att lägga de pengarna på en hybriddisk när du ändå ska ha en så pass tilltagen SSD.

Utifall att storleken inte är någon begränsning vore ju en WD Red på 2TB vettigare att satsa på, för samma pengar. Är nu 2.5" ett måste finns det aningen billigare alternativ, men absolut ingenting märkvärdigt.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Om inte för något annat, så för att röra om lite i grytan och kanske skapa ytterligare diskussion:

Hur har herrn tänkt ang. valet av hårddisk (Seagate SSHD ST1000LM014 64MB 1TB 2.5")?
Om den redan fanns i din ägo sedan tidigare förstår jag varför den kommer användas. I annat fall ser jag ingen mening med att lägga de pengarna på en hybriddisk när du ändå ska ha en så pass tilltagen SSD.

Utifall att storleken inte är någon begränsning vore ju en WD Red på 2TB vettigare att satsa på, för samma pengar. Är nu 2.5" ett måste finns det aningen billigare alternativ, men absolut ingenting märkvärdigt.

well tanken går som följer (kanske inte är rätt tanken, i så fall behöver jag en rättning)

för så måste det vara 2'5 för plattsen och luftflödets skull.
Sen med valet av modell så har jag gått på vad jag lärt mig av forum läsningar. Operativ system samt applikationer bör ligga på SSD:n. Spelen bör man lägga på en separat hårddisk, för tillfället är alla 7200 rpm 2'5 ganska dyra. och några hybrid och 7200 verkar det inte finns några nya på marknaden just nu.
Men du kan ha rätt då att jag borde gå ner till en 120 gb ssd för operativsystem och applikationer.

Är jag ute och cyklar när det gäller fördelningar av mjukvara på hårddiskarna? att ha spelen på hybriden gör egentligen bara att ladningstiden blir någor längre, men kommer inte påverkar FPS och prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarwii:

well tanken går som följer (kanske inte är rätt tanken, i så fall behöver jag en rättning)

för så måste det vara 2'5 för plattsen och luftflödets skull.
Sen med valet av modell så har jag gått på vad jag lärt mig av forum läsningar. Operativ system samt applikationer bör ligga på SSD:n. Spelen bör man lägga på en separat hårddisk, för tillfället är alla 7200 rpm 2'5 ganska dyra. och några hybrid och 7200 verkar det inte finns några nya på marknaden just nu.
Men du kan ha rätt då att jag borde gå ner till en 120 gb ssd för operativsystem och applikationer.

Är jag ute och cyklar när det gäller fördelningar av mjukvara på hårddiskarna? att ha spelen på hybriden gör egentligen bara att ladningstiden blir någor längre, men kommer inte påverkar FPS och prestandan

Nu skiljer det ju så väldigt få kronor mellan hybriden och Red-disken, så där är det väl hugget som stucket vilken du än väljer. Ska den enbart fungera som lagringsdisk så... mjae. Ta då hellre de 101:- som blir över och bjud din partner eller en god vän på fika.

SSD-diskarna ligger förhållandevis bra till i pris (om du jämför med vad motsvarande diskar kostat 2012/2013), men jag hade personligen varit "snål" och köpt en 120/128 GB'are då jag är helt säker på att alla tänkbara applikationer, de titlar jag spelar mest och valfritt operativ ryms med råge. I dagsläget sitter jag på en Samsung 830 á 128 GB (≈ 119) varav 42 GB finns kvar att ytnyttja. Visst lockar det med en större disk, även fast jag vet att det blir bortkastade pengar på outnyttjad prestanda.

Du får helt enkelt se till dina egna behov, kanske kolla hur mycket utrymme du använder i dagsläget för OS och övrig mjukvara.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Update på layout!

Nya grejer beställda! updaterad layout!

Efter lite efterforskningar så har jag nu insett att kraken g10 får vänta! Måste vara referenskort från nvidia om den ska funka + att jag måste installera en fan controler i chassit för att få det att funka. Inget jag har ork eller lust med just nu! vill bara börja bygga! MEN nya layouten är designad så att jag skulle kunna installera en till sluten vatten kylare och koppla in i framtiden!

nog om det! till det nya och varför!

Jag ska installera 2x 50mm fläktar under grafikkortet för att göra sig av med varm luft! + att den nya GPU:N antagligen kommer hjälpa till med det också!
CPU kylningen har jag bytt ut till en Corsair h75...för att jag kan.
Där elementet för GPU kylning satt innan sätter jag bara in en aerocool ds 120mm fläkt för att ta in frisk luft i chassit. Detta ger mig även möjligheten att sätta dit en h55 eller h75 i framtiden om jag skulle vilja luft kyla framtida kort!

jag är ganska säker på att aerocool:en + noctuan på 92mm kommer dra in tillräckligt mycket luft för att kunna kyla grafikkortet och PSU...i värsta fall är det inget jätte jobb att installera en g10 utan fläkt styrning! Har även nedgraderat till en 120gb ssd för att komma ner i pris.

Tillsist så kommer jag vara tvungen att göra en voltmod på 50mm fläktarna då jag endast har två fan headers på MOBO:n så måste jag koppla dessa direkt i PSU och jag kommer inte behöva köra dem på fullfart.

Permalänk
Medlem

rätt synd att slakta den förstärkaren, kunde nog inbringat någon tusenlapp på tradera ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

rätt synd att slakta den förstärkaren, kunde nog inbringat någon tusenlapp på tradera ....

Jag förstår dig...det ska lite i hjärtat när jag öppnade den och började klippa kablar men...
Den var död. Hade den inne på Re-hifi å de sa typ en 500 hunka minst för att laga! så jag tyckte detta var bättre än att köpa en fungerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarwii:

Jag förstår dig...det ska lite i hjärtat när jag öppnade den och började klippa kablar men...
Den var död. Hade den inne på Re-hifi å de sa typ en 500 hunka minst för att laga! så jag tyckte detta var bättre än att köpa en fungerande!

Då så! Då är det ju återvinning och ett toksnyggt chassi när du är klar! Thumbs up!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

blir ju lite nostalgi sen jag byggde LPPC chassit, jag satte i LC i den vid senare tillfälle.

att tänka på (som snabba ideer från den ena till den andra) så värmeutvecklingen mot träet blir stor. du behöver lösa den.
jag satte ut och inblås så det blåstes igenom chassit men även där fick ajg problem och var tvungen att fräsa spår på ovansidan.

sen är det ju ett krav att du måste ha knapparna fungerande jag byggde ett kretskort för att kunna styra det, säg gärna till om du vill ha hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

blir ju lite nostalgi sen jag byggde LPPC chassit, jag satte i LC i den vid senare tillfälle.

att tänka på (som snabba ideer från den ena till den andra) så värmeutvecklingen mot träet blir stor. du behöver lösa den.
jag satte ut och inblås så det blåstes igenom chassit men även där fick ajg problem och var tvungen att fräsa spår på ovansidan.

sen är det ju ett krav att du måste ha knapparna fungerande jag byggde ett kretskort för att kunna styra det, säg gärna till om du vill ha hjälp

Jag har försökt planera in der så inget blås kommer direkt mot träet.

Det kommer ja absolut göra! Start knappen är inga problem att fixa! Det blir sen när jAg lägger in en hårddisk switch jag kan behöva det kanske! Sen så har jag bestämt att jag ska ha en manuell fläkt kontroll så jag måste volt modda fläktarna...och koppla till chassits potentiometrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

rätt synd att slakta den förstärkaren, kunde nog inbringat någon tusenlapp på tradera ....

Nej. Hade en exakt likadan som jag lade ut på Tradera för ett tag sedan, intresset var totalt obefintligt och fick inga bud alls.

Försökt även att återanvända dB mätaren och signal styrke mätaren som du har på vänster sida av chassi, dB mätaren kan du ju ha att indikera just ljud nivå och signal styrke mätaren kan du nog ha till något annat spännande

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Nej. Hade en exakt likadan som jag lade ut på Tradera för ett tag sedan, intresset var totalt obefintligt och fick inga bud alls.

Försökt även att återanvända dB mätaren och signal styrke mätaren som du har på vänster sida av chassi, dB mätaren kan du ju ha att indikera just ljud nivå och signal styrke mätaren kan du nog ha till något annat spännande

Lite det som var planen, funderar på temperaturer på Gpu och cpu

Permalänk
Medlem

Första delarna anländer

Så GPU:n kom igår med lite andra grejer! väntar fortfarande på moderkort, PSU och kylningen! Men jag började skruva lite med kortet för lösningar att montera det

Dags att börja skruva lite!

Ganska lätt att montera av. En skruv under till och DVI kontakternas skruvar så var den fri

Tanken var att fästa GPU:n direkt i baksidan på caset, men pga tid och brist på skills så kommer jag tillverka ett eget fäste till kortet som jag sen kan montera i still med hur man monterar ett kort i ett vanligt case

Permalänk
Medlem

Grejerna är här och Real life layout

Så nu var grejerna här!

sååå nice!

Så i veckan börjar det! att göra är att

1:ny baksida och skära ut hål för MOBO, GPU och PSU samt 50mm fläktarna.
2:göra ett nytt GPU fäste
3:Fästa allt i bottenplattan samt skära ut hål för luft intaget.
4:Göra en manuell fläktkontroll för CPU kylaren och en för intags fläktarna. Sätta i LED lampor för balbelysningen, modda startknappen samt installera 2 st temperature mätare för att visa GPU och CPU temperature på fronten.

Layout minus GPU, SSD och MOBO....GPU:n kommer sitta i mitten horizontelt med hjälp av en riser, SSD:n kommer sitta under GPU:n på botten. MOBO uppe i höger hörnet

NYA LAYOUTEN

Kommer nog köra med två DS istället för en DS och en nocuta, set bättre ut och kommer ge mindre ljud vid kylning