Flytta Users samt Programfiles (ink. x86) från C:\ till E:\

Permalänk
Medlem

Flytta Users samt Programfiles (ink. x86) från C:\ till E:\

Hej!

Jag har alltså en dator med Windows 7 där jag har installerat om operativsystemet. Jag vill nu flytta Users, Program file och Program files (x86). Jag har googlat en del men blir inte klok på det. Jag vill att dom tre nämnda mapparna flyttas från C:\ till E:\ och har testat någon kodsträng med robocopy men vet inte helt hur det fungerar så svårt att veta om jag gjort något fel. Jag kan installera om W7 igen om det är lättare att göra det just i själva installationen.

Problemet är alltså att flytta mapparna fysiskt samt rikta om länkarna så att filerna hamnar på E:\ automatiskt.

Om det är någon som kan förklara hur detta ska göras kanske vi kan få upp någon guide till det då det inte kan vara ett så ovanligt problem. Anledningen till att dessa ska flyttas är nämligen att C:\ ligger på en 60gig SSD.

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem

Dina privata kataloger ligger under C:\Users\användarnamn. Högerklicka på dessa och välj Egenskaper gå till fliken Plats och skriv E:\Users\användarnamn. Även om du har en svensk version av Windows ska toppkatalogen heta Users. Då den är en så kallad funktionskatalog. Den kommer därefter att bli omdöpt till Användare om den är kopplad till ditt konto.

För övriga program är det lättast att fortsättningsvis installera på E:\program. Annars måste du redigera om ALLA program i registret, även dom som installerades original med Windows. Vilket blir en hel del även om du skulle ha en precis ny installation.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Dina privata kataloger ligger under C:\Users\användarnamn. Högerklicka på dessa och välj Egenskaper gå till fliken Plats och skriv E:\Users\användarnamn. Även om du har en svensk version av Windows ska toppkatalogen heta Users. Då den är en så kallad funktionskatalog. Den kommer därefter att bli omdöpt till Användare om den är kopplad till ditt konto.

För övriga program är det lättast att fortsättningsvis installera på E:\program. Annars måste du redigera om ALLA program i registret, även dom som installerades original med Windows. Vilket blir en hel del även om du skulle ha en precis ny installation.

Använder en Engelsk version så jag gissar att den bara heter Users(?) Så jag flyttar bara min användare men låter mappen Users ligga kvar på C:\ disken?

Även om jag installerar själva programmet på E:\ kommer det läggas massor av filer i Program files vilket jag inte vill. Men det finns inget sätt att flytta dessa alls?

Permalänk
Medlem

Du måste alltså först skapa en katalog på E: som heter Users, Därefter flyttar du katalogen med hjälp av att högerklicka på dom. Börja med den med ditt användarnamn om inte dina privata kataloger följer med. Tag varje katalog för sig och gör om det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Oki tack!

Permalänk
Medlem

Hitta tillslut ett sätt att göra detta på. http://lifehacker.com/5467758/move-the-users-directory-in-win...

Det som blir krångligt är att veta vilken disk som är vilken. När ni har installerat Windows, glöm inte att skriva ned vilken disk som heter vad samt storlek. Som dom skriver i guiden ska det mesta göras från X: då det är själva installationen (om ni inte valt att ha något annat på X:).