Problem med Netflix på klen dator

Permalänk
Medlem

Problem med Netflix på klen dator

Hej. Frugan har nu i typ två år kört sin HP Pavilion dm1 med AMD e-350 apu som surf och filmdator. Den har fungerat förvånansvärt bra och vi har brukat använda den inkopplat till TV'n för att visa film som streamas från nätverket samt från Netflix. För ungefär en vecka sedan så fungerar inte Netflix bra längre. Det laggar som bara den och CPU'n sticker iväg mot 100%. Jag har testat med IE 11 och Chrome men det blir lika illa. Jag har ominstallerat Silverlight och verkligen kollat att hardware acceleration är påslaget i silverlight. Jag har även testat uppdatera grafikdrivare men det gjorde ingen skillnad.
Efter lite googlande så hittade jag något om att Netflix ska/har dumpa(t) silverlight och istället köra HTML5. Dock verkar ett av kraven vara windows 8.1 vilket låter konstigt. (det är windows 7 home på denna)
Är det någon som kan hjälpa mig få igång gpu accelereringen i netflix och kanske förklara detta om hur man kör netflix via HTML5?

Tack på förhand// Jimmy

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Installera windows 8 eller 8.1 på datorn istället, så kör du netflix som en app, kommer fungera klockrent.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Installera windows 8 eller 8.1 på datorn istället, så kör du netflix som en app, kommer fungera klockrent.

Borde finnas en fix till hans Windows 7 också. Det är inte alltid så enkelt att "bara installera windows 8 på datorn".
Om man inte studerar på ett universitet som erbjuder gratis windows eller har oändligt med pengar så kanske man inte har råd att lägga ut mellan 700-1500kr för ett operativsystem bara för att Netflix har börjat hacka lite.

Ett snabbt tips jag hittade vid en googling var följande (dock en gammal tråd så detta gäller Silverlight):

Citat:

The best suggestion I found on the web to deal with this is to manually set the buffer rate in Silverlight by holding down [Shift][Alt] and left click the mouse pointer in the movie window to bring up a Silverlight menu where you can select “Stream Manager” and manually select the Buffering Rate between 500 and 3800. You need to do this every time you start a new movie. I end up just setting it at the lowest 500 and the choppy video seems to go away.

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/silverlight/en-US/928...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Borde finnas en fix till hans Windows 7 också. Det är inte alltid så enkelt att "bara installera windows 8 på datorn".
Om man inte studerar på ett universitet som erbjuder gratis windows eller har oändligt med pengar så kanske man inte har råd att lägga ut mellan 700-1500kr för ett operativsystem bara för att Netflix har börjat hacka lite.

Ett snabbt tips jag hittade vid en googling var följande (dock en gammal tråd så detta gäller Silverlight):

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/silverlight/en-US/928...

Tack för svar. Ja detta kan jag testa men det lät lite bökigt om man måste ställa in detta för varje film/serie man ska se. Dock bättre än inget just nu. Att installera windows 8 känns som ett sista alternativ som jag hoppas slippa.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Jag råkade ut för samma sak när Netflix gick över till HTML5. Jag kör Google Chrome på Windows vista (blä). Datorn är en eee box 1501p(Ion chipset).
Det visade sig att Google Chrome inte stöder hårdvaruacceleration på Windows vista.
Men det går att sätta om det hårt. Här finns en guide: http://www.webupd8.org/2014/01/enable-hardware-acceleration-i...
Efter inställningen är Netflix användbart för mig igen!