Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011

Nekad Garanti

Hej,

Några månader sen köpte jag en Asus padfone Infinity. En helt underbar produkt tyckte jag. Men efter ca 2 månader så sprack skärmen på dockningsstationen. Skärmen sprack medans jag höll på att skriva ett SMS, jag har alltså inte tappat plattan eller skadat den på annat sätt.
Har också läst på internet att andra haft samma problem med plattan då skärmen suttit i kläm och då kunnat gå sönder av ett väldigt litet tryck.

Jag skickade iaf in plattan för att försöka få skärmen bytt då det enligt mig är ett solklart garantiärende.
Asus godkände returen och skickade plattan till LetMeRepair, som gjorde bedömningen att jag själv skadat plattan.

Jag överklagar detta till Asus som totalt nekar till att det går under garanti..

Det roliga är att skärmen sprack när jag var på en kurs inom hemvärnet. På såna kurser är telefoner mm som man har med sig fullt försäkrade med 0kr självrisk.. Så hade jag bara sagt att jag tappat skiten så hade jag fått den lagad gratis och mycket snabbare..

Hur kan jag gå vidare med detta för att få den lagad?

Uppdatering:

Fick precis ett samtal från Alina där jag köpte plattan, de säger att Asus tagit en till titt på plattan och kommit fram till att det finns ingen "Impact zone" och därför har de äntligen godkänt att laga plattan!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Om det är inom 6 månader från inköpsdatum så är tillverkaren/återförsäljaren tvungen att bevisa att det inte är fabrikatfel. Du kan nog spela på det, tvinga dem bevisa.

Något sådant lyder lagen, är på telefonen så kan inte citera rakt av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Nikkop:

Om det är inom 6 månader från inköpsdatum så är tillverkaren/återförsäljaren tvungen att bevisa att det inte är fabrikatfel. Du kan nog spela på det, tvinga dem bevisa.

Något sådant lyder lagen, är på telefonen så kan inte citera rakt av.

Tack för ditt svar,

Problemet är att de har ett utlåtande från verkstaden där de påstår att jag skadat den. Så enligt dem har de bevisat det. Men jag vet ju vad som hände. Såg ju skärmen spricka av att jag bara skrev på den..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Tappi:

Tack för ditt svar,

Problemet är att de har ett utlåtande från verkstaden där de påstår att jag skadat den. Så enligt dem har de bevisat det. Men jag vet ju vad som hände. Såg ju skärmen spricka av att jag bara skrev på den..

Fråga om ett utlåtande om hur verkstaden kommer fram till att du själv skadat den. (Märken eller liknande)

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Tappi:

Tack för ditt svar,

Problemet är att de har ett utlåtande från verkstaden där de påstår att jag skadat den. Så enligt dem har de bevisat det. Men jag vet ju vad som hände. Såg ju skärmen spricka av att jag bara skrev på den..

De måste ha konkreta bevis som pekar på att du har skadat den. Dessutom verkar ju tyvärr ASUS gå helt på verkstadens linje, trist när det handlar om en så stor tillverkare...

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av OskarW90:

Fråga om ett utlåtande om hur verkstaden kommer fram till att du själv skadat den. (Märken eller liknande)

Jag ska be dem om det, frågade dem om de ser någon annan möjlighet än att jag tagit sönder den, men de påstår att det är det enda sättet.

Skrivet av netbuddy:

De måste ha konkreta bevis som pekar på att du har skadat den. Dessutom verkar ju tyvärr ASUS gå helt på verkstadens linje,
trist när det handlar om en så stor tillverkare...

Som de ser det är det konkreta bevis från verkstaden..

Jo.. Brukade ha väldigt bra åsikt om Asus, men nu är jag bara så jäkla trött på dem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av cracko:

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Ja jag vet, men tror du inte att jag hade hittat på något bättre om jag bara myttade?

Dessutom som sagt, tjänar inget på att ljuga då jag hade 0kr självrisk under den tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Det du kan göra är främst att samla så mycket info du kan om andra som råkat ut för samma sak, där skärmen spricker i situationer den utan problem skall tåla. Är det många drabbade måste du använda detta som påtryckning för att det handlar om ett tillverkningsfel, men det lär krävas fler än två-tre personer som hävdar detta på ett forum. Får någon felet reparerat inom ramen för garanti underlättar det naturligtvis att hänvisa till detta.
Alternativet är att du låter någon/några andra någorlunda respektabla parter undersöka plattan och bedöma orsaken till sprickbildningen, kanske inte Bosses Elektronikreparation och Godiskiosk, men en lite mer seriös lokal firma. Har du ett eller ännu hellre flera sådana underlag som talar för din sak bör Asus inte konstra mer.

Skrivet av OskarW90:

Fråga om ett utlåtande om hur verkstaden kommer fram till att du själv skadat den. (Märken eller liknande)

Skärmen är sprucken, den var uppenbarligen inte sprucken när TS fick sin platta. Svårare än så är det egentligen inte för verkstaden.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av cracko:

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Det är inte orimligt. Glas kan ha spänningar i sig som kan få det att spricka på bara lite temperaturskillnad eller tryck. Det är ett rätt solklart tillverkningsfel om man utgår från att trådskaparen är ärlig, och det gör jag.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Flamso:

Det är inte orimligt. Glas kan ha spänningar i sig som kan få det att spricka på bara lite temperaturskillnad eller tryck. Det är ett rätt solklart tillverkningsfel om man utgår från att trådskaparen är ärlig, och det gör jag.

Jo men det är ett så pass känt fenomen att produkten nog är designad med det i åtanke. Man kan ju tex lätt knacka på en iphone med metallsaker rätt hårt utan att den spricker.
Låter konstigt hur som helst, kanske fabrikationsfel då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av twit:

Det du kan göra är främst att samla så mycket info du kan om andra som råkat ut för samma sak, där skärmen spricker i situationer den utan problem skall tåla. Är det många drabbade måste du använda detta som påtryckning för att det handlar om ett tillverkningsfel, men det lär krävas fler än två-tre personer som hävdar detta på ett forum. Får någon felet reparerat inom ramen för garanti underlättar det naturligtvis att hänvisa till detta.
Alternativet är att du låter någon/några andra någorlunda respektabla parter undersöka plattan och bedöma orsaken till sprickbildningen, kanske inte Bosses Elektronikreparation och Godiskiosk, men en lite mer seriös lokal firma. Har du ett eller ännu hellre flera sådana underlag som talar för din sak bör Asus inte konstra mer.

Har letat omkring på internet en hel del, men hittar inte många som råkat ut för samma sak, än så länge bara 2st på forum. Så det är nog kört att hitta en massa folk så. För att få ett utlåtande av en annan verkstad blir nog inte så lätt då jag först måste få hem plattan då, bara för det vill de ha 500kr.

Skrivet av Flamso:

Det är inte orimligt. Glas kan ha spänningar i sig som kan få det att spricka på bara lite temperaturskillnad eller tryck. Det är ett rätt solklart tillverkningsfel om man utgår från att trådskaparen är ärlig, och det gör jag.

Jo, tror det är ganska rimligt att anta att det var någon typ av spänningar i glaset som skapat detta problemet. Enda problemet för mig är att bevisa att det kan ha varit så..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av cracko:

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Min N4 baksida sprack helt utan beröring, så att den spricker när man skriver sms är i min mening ungefär 100% mer logiskt

Men, då man ej kan göra ett skvatt för att bevisa det så är det bara att bita i det sura äpplet.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av cracko:

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Mycket skit är riktigt dåligt monterat från fabrik.

Packade upp en Lenovo som var helt ny. Lyfte upp displayen på laptopen och såg tydligt att det var en diagonal spänning mellan höger hörna uppe
och vänster nere (förmodligen dåligt monterat i fabrik av tekniker). Funderar i en halv dag vad jag skall göra (använder inte datorn). Senare på kvällen bestämmer jag mig för att maila butiken att jag vill häva köpet pga. jag är rädd för undermålig kvalitet. Skriver 10% av mailet och trycker space. PANG
skärmen spricker diagonalt. Firman som tog emot laptopen hävdar såklart att den var hel från början, nu kass. Efter att dom bytat displayen på min
egen nota så är självklart inte det begynnande felet kvar då teknikern har spänt skruvarna korrekt.

Inget att göra tyvärr. Bara hata oss själva som driver detta priskrig som tvingar fram skit.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Din försäkring kanske kan täcka det ändå, har du frågat försäkringsbolaget om det, om inte så gör det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Allexz:

Min N4 baksida sprack helt utan beröring, så att den spricker när man skriver sms är i min mening ungefär 100% mer logiskt

Men, då man ej kan göra ett skvatt för att bevisa det så är det bara att bita i det sura äpplet.

Skrivet av AkUs:

Mycket skit är riktigt dåligt monterat från fabrik.

Packade upp en Lenovo som var helt ny. Lyfte upp displayen på laptopen och såg tydligt att det var en diagonal spänning mellan höger hörna uppe
och vänster nere (förmodligen dåligt monterat i fabrik av tekniker). Funderar i en halv dag vad jag skall göra (använder inte datorn). Senare på kvällen bestämmer jag mig för att maila butiken att jag vill häva köpet pga. jag är rädd för undermålig kvalitet. Skriver 10% av mailet och trycker space. PANG
skärmen spricker diagonalt. Firman som tog emot laptopen hävdar såklart att den var hel från början, nu kass. Efter att dom bytat displayen på min
egen nota så är självklart inte det begynnande felet kvar då teknikern har spänt skruvarna korrekt.

Inget att göra tyvärr. Bara hata oss själva som driver detta priskrig som tvingar fram skit.

Jaha.. Är ju inte så mycket att göra då mer än att tacka Asus för denna pungsparken och försöka gå vidare.. Ska överklaga till ARN men det kommer antagligen inte gå så bra, dessutom tar det 6-8 månader innan något händer då..

Skrivet av mrqaffe:

Din försäkring kanske kan täcka det ändå, har du frågat försäkringsbolaget om det, om inte så gör det.

Ska höra med försäkringsbolaget och se vad de säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av twit:

Det du kan göra är främst att samla så mycket info du kan om andra som råkat ut för samma sak, där skärmen spricker i situationer den utan problem skall tåla. Är det många drabbade måste du använda detta som påtryckning för att det handlar om ett tillverkningsfel, men det lär krävas fler än två-tre personer som hävdar detta på ett forum. Får någon felet reparerat inom ramen för garanti underlättar det naturligtvis att hänvisa till detta.
Alternativet är att du låter någon/några andra någorlunda respektabla parter undersöka plattan och bedöma orsaken till sprickbildningen, kanske inte Bosses Elektronikreparation och Godiskiosk, men en lite mer seriös lokal firma. Har du ett eller ännu hellre flera sådana underlag som talar för din sak bör Asus inte konstra mer.

Skärmen är sprucken, den var uppenbarligen inte sprucken när TS fick sin platta. Svårare än så är det egentligen inte för verkstaden.

fast det är upp till tillverkaren att visa på att det inte är ett tillverkningsfel! och att helt enkelt säga att "den var hel när du fick den" räcker inte, utan bevis på fysisk åverkan krävs!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Tappi:

Ja jag vet, men tror du inte att jag hade hittat på något bättre om jag bara myttade?

Dessutom som sagt, tjänar inget på att ljuga då jag hade 0kr självrisk under den tiden.

tråkigt att vissa saker inte går igenom, har själv varit i kontakt med ASUS innan och blivit bemött väldigt bra! hoppas att det ordnar sig!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Tappi:

Jaha.. Är ju inte så mycket att göra då mer än att tacka Asus för denna pungsparken och försöka gå vidare.. Ska överklaga till ARN men det kommer antagligen inte gå så bra, dessutom tar det 6-8 månader innan något händer då..

Ska höra med försäkringsbolaget och se vad de säger.

För att dra en riktig klyscha: ge dig inte!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Flamso:

För att dra en riktig klyscha: ge dig inte!

Det ska jag inte, nu är det mer än bara pengarna, det är princip. De ska inte komma undan med detta!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Asus har väl en tråd här på SweC, skriv där och se om Asus kan hjälpa dig med ärendet?

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Kan man inte börja dryga sig med att fråga om de kollat kvalitén på glaset, att den suttit korrekt monterat, att det inte varit en spricka i glaset innan osv. Detta måste de ju kunna bevisa eftersom bevisbördan ligger på dem. Be dem skicka dokument på att just din enhet är kvalitétstestad...

Vet inte hur pass mycket man kan gå på här men bevisbördan ligger ju som sagt på dem och har de inte säkrat kvalitén på just din enhet så är de körda, så länge de inte hittar "tapp"-märken eller liknande. Du kan säkerligen även hänvisa till att dåligt glas kan spricka pga tryck/densitet/spänning på glaset...

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus ROG Strix Z390-I Gaming
| Asus RTX 2080 Strix OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av GACY:

Asus har väl en tråd här på SweC, skriv där och se om Asus kan hjälpa dig med ärendet?

Har skickat ett meddelande till deras representant här, så får se vad de svarar.

Skrivet av Tickles:

Kan man inte börja dryga sig med att fråga om de kollat kvalitén på glaset, att den suttit korrekt monterat, att det inte varit en spricka i glaset innan osv. Detta måste de ju kunna bevisa eftersom bevisbördan ligger på dem. Be dem skicka dokument på att just din enhet är kvalitétstestad...

Vet inte hur pass mycket man kan gå på här men bevisbördan ligger ju som sagt på dem och har de inte säkrat kvalitén på just din enhet så är de körda, så länge de inte hittar "tapp"-märken eller liknande. Du kan säkerligen även hänvisa till att dåligt glas kan spricka pga tryck/densitet/spänning på glaset...

haha, jo det borde man kunna. Har lyckats hitta en massa olika personer på internet som har just detta problemet på enheter. Det intressanta är att en betydande majoritet av dem har asus produkter. Så jag är långt ifrån ensam iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Tappi:

Ska överklaga till ARN men det kommer antagligen inte gå så bra, dessutom tar det 6-8 månader innan något händer då..

Jag tror nästan det är enklare att övertyga Asus i detta fall än att övertyga ARN. Båda går efter den dokumentation som finns tillgänglig och väger denna mot respektive parts trovärdighet. Asus har ett intresse av att vårda sitt rykte och får de en indikation på att det faktiskt handlar om ett tillverkningsfel kommer de reparera eller byta ut plattan utan problem. Som det står nu handlar det om att deras auktoriserade verkstad hävdar att felet är orsakat av dig medan du hävdar att skadan inte på något sätt beror på dig, och då blir du tyvärr reducerad till ännu en kund som försöker få sin grej reparerad trots att du är fullt medveten om att du själv skadat den, och det finns ganska gott om sådana.
ARN kommer titta på verkstadens dokumentation och väga denna mot din utsaga, som utan mer kött på benen skulle väga väldigt lätt.

Skrivet av OskarW90:

fast det är upp till tillverkaren att visa på att det inte är ett tillverkningsfel! och att helt enkelt säga att "den var hel när du fick den" räcker inte, utan bevis på fysisk åverkan krävs!

En sprucken skärm är ett bra exempel på ett väldigt tydligt bevis på yttre åverkan. Sprickbildningen kan naturligtvis bero på någon form av tillverkningsfel men skulle isåfall med stor sannolikhet drabba betydligt fler enheter än TS.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av twit:

Jag tror nästan det är enklare att övertyga Asus i detta fall än att övertyga ARN. Båda går efter den dokumentation som finns tillgänglig och väger denna mot respektive parts trovärdighet. Asus har ett intresse av att vårda sitt rykte och får de en indikation på att det faktiskt handlar om ett tillverkningsfel kommer de reparera eller byta ut plattan utan problem. Som det står nu handlar det om att deras auktoriserade verkstad hävdar att felet är orsakat av dig medan du hävdar att skadan inte på något sätt beror på dig, och då blir du tyvärr reducerad till ännu en kund som försöker få sin grej reparerad trots att du är fullt medveten om att du själv skadat den, och det finns ganska gott om sådana.
ARN kommer titta på verkstadens dokumentation och väga denna mot din utsaga, som utan mer kött på benen skulle väga väldigt lätt.

En sprucken skärm är ett bra exempel på ett väldigt tydligt bevis på yttre åverkan. Sprickbildningen kan naturligtvis bero på någon form av tillverkningsfel men skulle isåfall med stor sannolikhet drabba betydligt fler enheter än TS.

fast den yttrepåverkan är ju förklarad med att "den sprack av sig själv" och då måste de ju motbevisa detta... "Skärmen är trasig" är ju det som är problemet och det går inte att avfärda med "ja, det är den"

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av OskarW90:

fast den yttrepåverkan är ju förklarad med att "den sprack av sig själv" och då måste de ju motbevisa detta... "Skärmen är trasig" är ju det som är problemet och det går inte att avfärda med "ja, det är den"

Nej, de måste inte motbevisa TS påstående, det räcker att de visar att felet och dess orsak inte var ursprungligt. Att felet i sig inte är ursprungligt är redan klarlagt, och att orsaken till felet inte är ursprunglig görs exempelvis genom att visa på att det inte finns några kända tillverkningsdefekter på varan.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Vill man få rätt i ett sådant här ärende underlättar det om man fokuserar på de bitar där man faktiskt kan övertyga, annars blir det bara tramsigt "ni sa, jag sa blah blah" och då har man redan bränt sina möjligheter..

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av cracko:

Glaset sprack av att du skrev ett sms? Det låter heeeeeelt otroligt. Använde du en AK4 att klicka med?

Utomhus i minusgrader så skulle jag inte vara förvånad.. men var det innomhus så är det ju annat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av twit:

Nej, de måste inte motbevisa TS påstående, det räcker att de visar att felet och dess orsak inte var ursprungligt. Att felet i sig inte är ursprungligt är redan klarlagt, och att orsaken till felet inte är ursprunglig görs exempelvis genom att visa på att det inte finns några kända tillverkningsdefekter på varan.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Vill man få rätt i ett sådant här ärende underlättar det om man fokuserar på de bitar där man faktiskt kan övertyga, annars blir det bara tramsigt "ni sa, jag sa blah blah" och då har man redan bränt sina möjligheter..

De måste ju bevisa att skärmen inte sprack av ett fabrikationsfel.. och de kan de omöjligt göra om de inte hittar märken eller bucklor eller andra fysiskpåverkan än att skärmen är trasig(det vet vi ju redan, det är ju orsaken till att skärmen gick sönder som är grund för utredning)

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2011

Har fått en ny en ny person att prata med nu från Asus representant här i forumet.

Så vi får se hur det går..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Tyvärr är ju denna typ av ärenden väldigt lika alla ärenden med böjda pinnar i moderkorten, tillverkarna vet om att "alla" som skickar in dessa på garanti och hävdar att det var så från början eller att de var super försiktiga och verkligen inte gjort det själv med största sannolikhet orsakat det själv men inte vill betala för sin vårdslöshet. Det samma gäller ARN tex, mängden falska anmälningar kontra de få som är på riktigt gör det helt omöjligt för de få detta faktiskt råkat ut för att få igenom något alls.

Till TS. Svälj stoltheten och utnyttja försäkringen du pratade om. Du kommer inte få igenom detta på garanti oavsett hur mycket tid och energi du lägger på det.