Permalänk

Gratis dynamisk ip dyndns alternativ

Har använt dyndns i många år till de började ta betalt. har använt no-ip sedan dess men där måste man knappa in en captcha varje månad.
Nån som vet något gratis alternativ som bara funkar utan handpåläggning? Är även öppen för att installera egen lösning på en extern ubuntu-server jag har ståendes på fast ip.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Jag kodade ett PHP-script som uppdaterar GleSYS DNS-tjänst via deras API för min domän. Scriptet finns på min server med statisk IP. Vidare har jag en cron på datorn med dynamiskt ip som anropar PHP-scriptet var femte minut. Det går även att scriptet körs när datorn får ny IP-adress.

Permalänk

Funderade på att göra nåt liknande, men tycker det borde vara en sån vanlig grej att man kunde köra en liten apt-get och hämta server i ett nafs samt nån opensås klient.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

domäner är ju inte så jäkla dyra annars.. ller är det just den dynamioska biten du är ute efter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du köper en riktig domän och ett domänpaket som pekar domänen vart du vill och även kan uppdateras automatiskt om du byter publik ip via ett prog i servern Du får dessutom 1000 mailkonton till domänen och 250 GByte mailutrymme. https://www.citynetwork.se/ för 10kr/1år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inte gratis mao (fast nästan hehe), samt vet inte om jag orkar byta från manufrog/loopia, vill ha allt samlat på ett ställe. Quest continues! Tack för tipset iallafall.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rackarpelle:

Inte gratis mao (fast nästan hehe), samt vet inte om jag orkar byta från manufrog/loopia, vill ha allt samlat på ett ställe. Quest continues! Tack för tipset iallafall.

Du kan som sagt peka din domän vart du vill, inget hindrar dig att knappa in adressen till Lopias webbhtell om du har det där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör gratis via https://freedns.afraid.org/

lite olika roliga dner typ som:

mooo.com (som jag har)
jumpingcrab.com
crabdance.com
chickenkiller.com

osvosv...hoppas det hjälper... har kanske inte läst din post noga annars

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Grymt, tack dulingen.. fanns även support i min router för freedns så nu är jag up'n'running igen!

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Jag kör gratis via https://freedns.afraid.org/

lite olika roliga dner typ som:

mooo.com (som jag har)
jumpingcrab.com
crabdance.com
chickenkiller.com

osvosv...hoppas det hjälper... har kanske inte läst din post noga annars

Någon som har en bra "walk-through" på hur man sätter upp den här tjänsten isf DynDNS?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har använt DynDNS sedan ett par år.
Har ännu inte hoppat på deras erbjudande mot betalning.

Frågan är nu: Det domain-namn (*****.****.nu) jag hade hos DynDNS - är det låst eller kan jag regga det hos FreeDNS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av czan:

Jag har använt DynDNS sedan ett par år.
Har ännu inte hoppat på deras erbjudande mot betalning.

Frågan är nu: Det domain-namn (*****.****.nu) jag hade hos DynDNS - är det låst eller kan jag regga det hos FreeDNS?

Kan du inte, nä.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av czan:

Någon som har en bra "walk-through" på hur man sätter upp den här tjänsten isf DynDNS?

Du går tilll sidan och reggar ett konto, sen skapar du en subdomän på valfri public host.

Visa signatur

///M4