Lagg i spel men grym dator HJÄLP!!!

Permalänk
Medlem

Lagg i spel men grym dator HJÄLP!!!

Hej jag har precis köpt min gryma laptop speldator den funkande fin fint men jag behövde lämna in den på service för en sak och när jag fick tillbaka datorn så har den börjat lagga i spel innan service så hade jag ca 120-200 fps och nu efter service har jag 30-60 fps.
Specs
Intel core i7 2,60 GHz
Ram 12 gb
Geforce gtx 765
Är det någon ide att återställa datorn?
HJÄLP SNÄLLA HJÄLP!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att återställa den och se om det funkar.

Vilket spel är det som laggar samt vilka inställningar gäller det?

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Spelat samma spel i samma inställningar och då hade jag ca 120-200 fps men nu har jag bara 30-60 fps.
Tror du att det kommer lösa sig med att återställa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidSS:

Hej jag har precis köpt min gryma laptop speldator den funkande fin fint men jag behövde lämna in den på service för en sak och när jag fick tillbaka datorn så har den börjat lagga i spel innan service så hade jag ca 120-200 fps och nu efter service har jag 30-60 fps.
Specs
Intel core i7 2,60 GHz
Ram 12 gb
Geforce gtx 765
Är det någon ide att återställa datorn?
HJÄLP SNÄLLA HJÄLP!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför lämna in en ny dator på service?
Vad var det för fel?

Permalänk
Medlem

Kolla drivrutinerna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Jag tror det blir lättare om du ger oss mer info..

Spel?
Drivrutiner till grafikkort?
Varför var den på service?

Permalänk

Vad fick du för service? Vad har du för drivrutiner till Grafikkortet? Vad får du för temperaturer på CPU och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar!
Jag spelade minecraft i 120-200 fps nu i 30-60 spelade också några fps spel i 90-120 fps men nu 30-60.
Den var på service pågrund av nätvärks kortet funkade ej men nu funkar det!
Kan ej titta drivrutinerna nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova att ladda hem drivrutiner här och kolla ifall det hjälper.

Vad är det för andra spel än Minecraft du spelar?

Permalänk
Medlem

Jag testade innan servicen typ csgo, lol, cod ghost, apb reload.
Alla spel i typ 100-120 fps

Permalänk
Medlem

Ok, hjälpte det med att uppdatera drivrutinerna via länken jag skickade?

Permalänk
Medlem

Sitter via mobilen kan tyvärr inte testa nu men testar imorgon biti.
Finns det något mer jag kan testa att göra för att fixa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte som jag kan komma på såhär på rak arm, men tror att drivrutiner bör hjälpa dig

Permalänk

Visar alla spel samma fps? Isf kanske det finns någon inställning som du råkat tryckt i eller ändrat med någon uppdatering/återställning som låser fpsen. Det finns även någon inställning med vissa grafikkort/windows(?) som gör att du kan ställa in datorn i olika lägen t.ex. prestandaläge eller vanligt läge m.m

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har V-Sync aktiverat antingen i Nvidias kontrollpanel eller i spelen du spelar?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Skrivet av DavidSS:

Hej jag har precis köpt min gryma laptop speldator den funkande fin fint men jag behövde lämna in den på service för en sak och när jag fick tillbaka datorn så har den börjat lagga i spel innan service så hade jag ca 120-200 fps och nu efter service har jag 30-60 fps.
Specs
Intel core i7 2,60 GHz
Ram 12 gb
Geforce gtx 765
Är det någon ide att återställa datorn?
HJÄLP SNÄLLA HJÄLP!

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft liknande problem, kolla i Nvidias kontrollpanel så den är inställd på "Högpresterande Nvidia-processor" Och inte har att datorn väljer själv mellan din intregerade grafik och Nvidia GPU eller att den är inställd på bara den andra.

Högerklicka på skrivbordet och välj Nvidias kontrollpanel så borde du komma direkt till vart du väljer vilken grafikprocessor som körs!

Permalänk

Vsync ska av, Och jag hoppas att sladden till skärmen sitter i GPU och inte i den integrerade slotten som finns efter att du återfått datorn, Annars får du se till att inställningarna pekar på att Din GPU används och inte den integrerade grafiken i din I7a, funkar inte det så uppdatera drivrutinerna till senaste stabila (eller beta om du vill) och kontrollera dina temperaturer som sagt, Jag brukar använda speedfan (inte så bra) för att se så att varken CPU eller GPU blir så varma att de throttlar ned.

Permalänk
Medlem

Var i nividas kontrolpanel hittar man vsync inställningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att skrämen sitta i GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ibland så har jag typ 60 fps i titanfall och sen när jag stänger ner det så börjar det lagga! HJÄLP SNÄLLA!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DavidSS:

Ibland så har jag typ 60 fps i titanfall och sen när jag stänger ner det så börjar det lagga! HJÄLP SNÄLLA!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidSS:

Vad menar du med att skrämen sitta i GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Snabbt svar, gpu=grafikkort.
Han undrar om du kanske satt sladden mellan skärm och dator fel. Är dvi(antar jag)-kabeln ansluten moderkort->skärm eller grafikkort->skärm.

Oj, såg att det gällde bärbar.
Strunta i mitt inlägg.