Permalänk
Medlem

SS Sensei Raw VS SS Rival

Har en corsair m90 mus nu som inte verkar ha någon accel, finns säkert lite. passar perfekt i min hand, den är väldigt bred men kort, har en liten utböling på baken också. 120 mm lång, 74 mm bred, 40 mm hög. Höjden spelar egentligen ingen roll. Vill bara ha en som är i närheten av min så jag slipper behöva vänja mig i flera veckor. Vet inte vad lod'n är på den, har medium inställt på programmet. Ganska tung, metall plattor på undersidan. Vill ha ny eftersom knapparna har blivit tröga på min. Hade lite väl mycket knappar på sidan också eftersom jag inte spelar rts eller rpg längre.

Spelar med 2400 DPI och 7% i battlefield 4 (0.010500) 1.6(+enmassasiffor) i Counter strike go

Jag spelar battlefield 4 "tävlingsinriktat" och är en perfektionist när det kommer till möss, tangentbord osv. Vill ha det som är bra, simpelt och passar mig. Har suttit i 3 veckor och kollat på möss och det har kommit ner till Steelseries sensei och steelseries rival.
Min bror har sensei men jag får inte testa den. Har däremot kännt på den och den har hyffsat bra känsla. Lite lång kanske men det får kanske bli en vanesak. Downside : Laser? Folk har rapporterat m-accel. Den verkar bli varm med den lysande loggan på.

Rival ser väldigt skön ut och ahr alla dom där gummi detaljerna mm. Är den bra? optiskmus och sägs att det inte ska vara m-accel.
downside : INTE Braided cord? Hur fan tänkte dom där?

Kollade också innan på kinzu v2 men den var för liten. Zowie ec2/am. Steelseries kana v2. Kanske hälper lite, inte vet jag.

Jag börjar luta mot rival mer och mer. Tänkte jag skulle dra någonstans och känna på mössen i helgen.

OBS Sensei RAW Rubberized

Rival

Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem

Ta en närmare titt på "Zowie EC2 evo CL" d.v.s. den nya versionen med konstigt färgtema (vit/svart/röd). För det kan hända att den är vad du söker. Simpel, "no bullshit" - bara plug n' play, enda justeringen som finns är DPI:n i tre olika steg via en knapp på undre sidan. Jämfört med den gamla versionen som jag också hade så har de nu gummiyta över hela musen och den känns lite mindre "svampig" i brist på bättre uttryck. Scroll-hjulet är också bättre (24 steg istället för 16 steg). Den har inte braided kabel men den är tunn och väldigt flexibel d.v.s. minimalt motstånd. Har aldrig märkt av något problem med sensorn heller.

Före jag bestämde mig för en till EC2:a gick jag igenom ungefär samma alternativ som du. Flera föll på att jag inte vill ha en ambidextrous modell, knapparna på "fel" sida irriterar mig bara. Gummisidorna på Rivalen avskräckte mig tillslut, jag fick dock gå efter andras kommentarer eftersom jag inte kunde testa den själv någonstans. Många fann gummit med hög friktion kombinerat med mönstret konstigt att hålla i (enl. användarrecensioner på diverse forum).

Jag spelar bl.a. CS:GO och BF4 och är även (väldigt) petig med min utrustning.

I slutändan är möss förstås extremt subjektivt och jag brukar inte ens bry mig om att tipsa om dem just för den orsaken, men eftersom jag precis nyss gick igenom ungefär samma alternativ så...

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på datormöss men steelseries rival är den bästa musen jag någonsin har haft.
Har haft den i typ 1 månad och är redan kär i den.
Det bästa med den är gummigreppet på siderna och att den passar bra i mina ganska stora händer.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen från en Sensei RAW till Rival. Rival är skönare formmässigt och har dessutom rejäla tumknappar samt gummerad sida (kan tänka mig att det hjälper om man gillar att lyfta musen mycket). En nackdel (som skulle kunna bero på just mitt exemplar) är att det i vissa lägen är svårt att trycka ner vänster musknapp när man håller ner den högra på grund av att plasten mellan knapparna tar emot.
Har aldrig förstått varför det är tygkabel på möss egentligen, har inte märkt någon skillnad alls mot vare sig min gamla RAW eller Ikari.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Ta en närmare titt på "Zowie EC2 evo CL" d.v.s. den nya versionen med konstigt färgtema (vit/svart/röd). För det kan hända att den är vad du söker. Simpel, "no bullshit" - bara plug n' play, enda justeringen som finns är DPI:n i tre olika steg via en knapp på undre sidan. Jämfört med den gamla versionen som jag också hade så har de nu gummiyta över hela musen och den känns lite mindre "svampig" i brist på bättre uttryck. Scroll-hjulet är också bättre (24 steg istället för 16 steg). Den har inte braided kabel men den är tunn och väldigt flexibel d.v.s. minimalt motstånd. Har aldrig märkt av något problem med sensorn heller.

Före jag bestämde mig för en till EC2:a gick jag igenom ungefär samma alternativ som du. Flera föll på att jag inte vill ha en ambidextrous modell, knapparna på "fel" sida irriterar mig bara. Gummisidorna på Rivalen avskräckte mig tillslut, jag fick dock gå efter andras kommentarer eftersom jag inte kunde testa den själv någonstans. Många fann gummit med hög friktion kombinerat med mönstret konstigt att hålla i (enl. användarrecensioner på diverse forum).

Jag spelar bl.a. CS:GO och BF4 och är även (väldigt) petig med min utrustning.

I slutändan är möss förstås extremt subjektivt och jag brukar inte ens bry mig om att tipsa om dem just för den orsaken, men eftersom jag precis nyss gick igenom ungefär samma alternativ så...

3 olika dpi bara? Vill kunna använda det jag vill. Ska ta en titt på den, den ser helt okej ut. Verkar också som att folk gillar rival mer en sensei också

Permalänk

Har en RAW, och jag ser inte braidad sladd som en fördel. Sladden på mig är ganska kantig och jag har inte kunnat räta ut tygsladden då den sitter som berget. Det är som om dom snålat in på tyget.

Annars är jag mkt nöjd med den.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket "klutter" på rival. zowie EC2 evo cl var 120mm preicis som min m90. Lite skraj över att det är 2300dpi som högst när jag kör på 2400. Går kanske att vänja sig?

Vad är skillnaden på ec2 cl och ec2 black? bara materialet ovanpå och scrollern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Det är väldigt mycket "klutter" på rival. zowie EC2 evo cl var 120mm preicis som min m90. Lite skraj över att det är 2300dpi som högst när jag kör på 2400. Går kanske att vänja sig?

Vad är skillnaden på ec2 cl och ec2 black? bara materialet ovanpå och scrollern?

Du kan ju kompensera skillnaden på DPI:n inne i spelet om du märker av det. "CL" är den nya versionen, men ja enda skillnaderna är materialet på ytan och och scrollhjulet, båda är dock bättre enligt mig på den nya (jag hade den gamla också). Den gamla scrollen var i 16-steg och kändes billig, den nya är 24-steg och den mjukare rörelsen får den att kännas mer gedigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Du kan ju kompensera skillnaden på DPI:n inne i spelet om du märker av det. "CL" är den nya versionen, men ja enda skillnaderna är materialet på ytan och och scrollhjulet, båda är dock bättre enligt mig på den nya (jag hade den gamla också). Den gamla scrollen var i 16-steg och kändes billig, den nya är 24-steg och den mjukare rörelsen får den att kännas mer gedigen.

okej, tror jag kommer gå på en sån. Synd att den inte fanns i helsvart bara. Vad tycker du är bättre på den jämfört med rival?
Vad tycks om den låga lod:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

okej, tror jag kommer gå på en sån. Synd att den inte fanns i helsvart bara. Vad tycker du är bättre på den jämfört med rival?

Som jag sade i mitt första inlägg så har jag inte kunnat testa Rival själv utan gick efter andras intryck vilket ju aldrig är optimalt. Men Zowien var ett säkert kort för mig eftersom jag haft en tidigare. Det var mest gummisidorna som jag var skeptisk till på Rivalen men vissa gillar ju dom också så...

LOD:en är bra eftersom jag spelar i rätt så låg sens, lyfter jag på musen skall den inte tracka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Som jag sade i mitt första inlägg så har jag inte kunnat testa Rival själv utan gick efter andras intryck vilket ju aldrig är optimalt. Men Zowien var ett säkert kort för mig eftersom jag haft en tidigare. Det var mest gummisidorna som jag var skeptisk till på Rivalen men vissa gillar ju dom också så...

LOD:en är bra eftersom jag spelar i rätt så låg sens, lyfter jag på musen skall den inte tracka.

Vad har du för ingame sens samt dpi? Jag har 2400dpi men kommer få gå ner till 2300 sen då. Och 1.26 i csgo. 7% i battlefield 4. Kommer inte att bli ett problem eller?

Permalänk
Medlem

Beställde precis zowie ec2 evo cl Kommer på fredag och då smäller det. perfekt att köra mig in i den över helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nowa:

Vad har du för ingame sens samt dpi? Jag har 2400dpi men kommer få gå ner till 2300 sen då. Och 1.26 i csgo. 7% i battlefield 4. Kommer inte att bli ett problem eller?

Nej ser inte varför det skulle bli problem. Jag använder 450 DPI, 7/11 i windows sens, 2.5 inne i CS:GO och 20% inne i BF4.

Permalänk
Medlem

Jag var ute efter ny mus nyligen och kollade mest på sensei raw då jag läst bra om den. Dock fanns det ingen att testa på Mediamarkt när jag var där, däremot fanns det en Rival som jag aldrig hört talas om och fastnade rätt snabbt för den och är väldigt nöjd hittils.
Det negativa kan väl vara att man gärna hade haft en sladd med strumpa som de andra, men det får funka ändå och så tycker jag den kunde vart lite billigare

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Har en rival som jag e väldigt nöjd med, riktigt Nice kontrollpanel för olika det osv. Min kompis har en raw och den känns väll också helt okej men saknar tillexempel gummigrepp och ligger något sämre i min hand

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd

För det första, båda mössen är någorlunda bra. Båda har sina pros och cons. Har haft rival och xai (samma som sensai mer eller mindre) och jag gilllade xai'n mer. Både formen och sensorn kändes bättre för mig.

Rival har en väldigt seg känsla (smoothning) vilket gör att jag inte klarade av att använda den, medan man (jag) inte kände av accelerationen på xai'n. Jag spelar dock cs som kräver lite mer av musen (imo) än tex BF så tror du blir nöjd med båda sålänge den passar din hand

Permalänk
Medlem

Har en Sensei, och älskar den. Men helt ärligt skulle jag välja Rival om jag köpte en mus idag. Gillar inte ambidextrous design på möss, vill att den ska va anpassad efter handen som Rival. Men det är ju en smaksak. Känn på båda och bestäm dig sen!

(sno musen från brodern din när han inte är hemma)

Skrivet av kungen123:

Rival har en väldigt seg känsla (smoothning) vilket gör att jag inte klarade av att använda den,

Det kan du stänga av via steelseries engine tror jag

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smurfeNn:

Har en Sensei, och älskar den. Men helt ärligt skulle jag välja Rival om jag köpte en mus idag. Gillar inte ambidextrous design på möss, vill att den ska va anpassad efter handen som Rival. Men det är ju en smaksak. Känn på båda och bestäm dig sen!

(sno musen från brodern din när han inte är hemma)

Det kan du stänga av via steelseries engine tror jag

Nej tyvärr är det inbyggt i musens firmwire Alla stör sig dock inte på det!

Permalänk
Medlem

Vilken bitchig brorsa!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden. Har haft min sensai raw strax över 1år dock så märker jag nu att scrollklick inte fungerar. För att jag antar att det finns på denna mus? Kan någon som har en likadan komma med sin input?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023