Ny dator, så passar inte monitorkabeln i grafikkortet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2004

Ny dator, så passar inte monitorkabeln i grafikkortet...

Byggde ihop min första desktop på mer än 7 år nu (kört bärbart senast) och valde ett MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL) samt en Dell 24" P2414H IPS LED.

När allt var ihopsatt så visar det sig att av de kablarna som följde med skärmen så passade ingen av dem i grafikkortet. För köra HDMI till min TV nu tills jag löst det.

Hur kan det vara så? Och är det vanligt? Senast jag körde desktop så hade jag en gammal CRT skärm så man kan säga att jag inte riktigt hängt med utvecklingen. Känner inte igen någon av de kontakterna som sitter på dessa kablar.

Det konstiga är att när jag läser specen för både skärmen och grafikkortet så står det att båda ska ha DVI-anslutningar.

Antar att jag får leta adaptrar/kablar på stan imorrn.

För övrigt, spelar det någon roll om jag använder DVI eller displayport?

Amantes Sunt Amentes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2011

Det kanske är så att skärmen har dvi och vga kontakter. Ofta har de båda men det ingår en vga sladd för att det ska vara mer bakåtkompatibelt.

i7 4770k @stock | Asus z87-pro | Gigabyte gtx 670 OC | 8GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850 | en dvdspelare
i7 950 @3.2GHz | Sabertooth x58 | HIS HD5770 | 6GB RAM | 500GB HDD | Antec Earthwatts 500W
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2004

Ja, skärmen har VGA, DVI och displayport. Grafikkortet har dock ingen VGA-kontakt, och displayporten verkar vara ngn mini-variant. Däremot så ska båda ha DVI-uttag men ändå passar inte kabeln i grafikkortet. Finns det olika varianter av DVI?

Amantes Sunt Amentes

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Det vanliga brukar vara att det inte kommer så mycket kablar med vad man än köper. Kommer ingen HDMI-kabel med Blurayspelaren, ingen USB-kabel med skrivaren osv. Ibland kommer det med kablar, men man får alltid kolla att man får med det man behöver.

Det är hugget som stucket om du väljer DisplayPort eller DVI. Båda signalerna är digitala och funkar lika bra.

Edit: Förstår inte varför DVI-kabeln inte passar. Kontakten i grafikkortet ser ut att ta de flesta kablar. Kan du specificera lite mer varför det inte funkar? Och ja, det finns olika varianter av DVI. DVI-A, DVI-D och DVI-Dual Link. Man kan begränsa med kontakten vilka som går att koppla in. Men bilder som jag hittar på ditt grafikkort så ska dess kontakt ha alla hål.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Här hittar du svar

Skrivet av CoeurCasse:

Ja, skärmen har VGA, DVI och displayport. Grafikkortet har dock ingen VGA-kontakt, och displayporten verkar vara ngn mini-variant. Däremot så ska båda ha DVI-uttag men ändå passar inte kabeln i grafikkortet. Finns det olika varianter av DVI?

Gå till Kjell o Co
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Enligt specs har ditt gfx 1st DVI, 1st HDMI och 2st mini DisplayPort, skärmen har DVI-D, VGA och Displayport.
Så om du har en DVI kabel så ska det passa.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Ja det finns en drös olika DVI.
http://www.entechtaiwan.com/images/dvicon.gif

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns många versioner på DVI och de är inte stiftade likadant så det är nog så att du har fel kabel.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Antar att du syftar på att skärmkabeln är VGA? En enkel lösning är att använda VGA-DVI omvandlaren som kom med ditt grafikkort.

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]