Server med websida samt kommunikation med rpi på annat nätverk

Permalänk
Inaktiv

Server med websida samt kommunikation med rpi på annat nätverk

Hej alla på SweClockers!

I ett skolprojekt som jag håller på med nu vill jag skicka kommandon från en server till en raspberry pi enhet.
Servern kommer veta om raspberryns ip adress.
Detta ska fungera tillsammans med en websida, apache används, där man ska kunna välja vissa inställningar för sin raspberry.
Websidan har jag inga problem att göra.
Att sätta upp kommunikation med hjälp av sockets osv är inte heller några problem.
Problemet jag har är att jag vet inte hur jag ska koppla samman dessa så att man vid ett knapptryck på websidan skickar data till raspberryn.

Vet ni några liknande projekt som gjorts eller har idéer så är jag jättetacksam för svar!

Permalänk

Är det programmeringshjälp du behöver, eller hur menar du?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Hej alla på SweClockers!

I ett skolprojekt som jag håller på med nu vill jag skicka kommandon från en server till en raspberry pi enhet.
Servern kommer veta om raspberryns ip adress.
Detta ska fungera tillsammans med en websida, apache används, där man ska kunna välja vissa inställningar för sin raspberry.
Websidan har jag inga problem att göra.
Att sätta upp kommunikation med hjälp av sockets osv är inte heller några problem.
Problemet jag har är att jag vet inte hur jag ska koppla samman dessa så att man vid ett knapptryck på websidan skickar data till raspberryn.

Vet ni några liknande projekt som gjorts eller har idéer så är jag jättetacksam för svar!

Om du kör Rasbian OS på den så kan du ju bara köra Webmin. Uppsatt och klart på 2 minuter.

http://www.ramoonus.nl/2013/10/20/install-webmin-raspberry-pi...

Sätt sedan upp webmin på din andra webserver också, skapa ett webmin-cluster, lägg till din RPi där. Klart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kollar i fel forumdel!

Kolla in enkortstadatorer, där finnas allt du efterfrågar!
(har själv postat det )
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar!
För att förtydliga problemet jag har kan jag ju säga att var del för sig funkar bra. Kommunikationen server<->rpi fungerar och websidan fungerar. Det som jag inte riktigt kommer på är hur man skulle kunna knyta ihop dessa båda delar på ett så bra sätt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Tack för alla svar!
För att förtydliga problemet jag har kan jag ju säga att var del för sig funkar bra. Kommunikationen server<->rpi fungerar och websidan fungerar. Det som jag inte riktigt kommer på är hur man skulle kunna knyta ihop dessa båda delar på ett så bra sätt som möjligt.

Hur kommunicerar du från servern till rpi?
Du skrev att du inte har några problem att göra websidan. Då är det ju bara att sköta kommunikationen därifrån.
Vilket språk på servern använder du för att göra websidan?