funkar SLI med kort ifrån två olika tillverkare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nossebro
Registrerad
Feb 2013

funkar SLI med kort ifrån två olika tillverkare?

Hej, jag har ett 7870 ifrån gigabyte, jag kan inte så mycket om SLI osv, skulle det funka att köra SLI tillsammans med ett Sapphire Radeon HD 7870?

Alltså, kan man köra sli med ett ifrån gigabyte och sapphire?

Det finns ingen signatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Det heter crossfire om det är AMD kort. Det ska funka att köra de i crossfire om det är samma kort fast olika tillvärkare.

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nossebro
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Timelord Sloth:

Det heter crossfire om det är AMD kort. Det ska funka att köra de i crossfire om det är samma kort fast olika tillvärkare.

Tack, jag glömde det, jag vet att AMD är crossfire.. Hade lite brottom bara, sitter på en historia lektion ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av kewrabbish:

Tack, jag glömde det, jag vet att AMD är crossfire.. Hade lite brottom bara, sitter på en historia lektion ^^

Haha, sitter du på sweclockers under lektion?

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag tycker grabben prioterar rätt.

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nossebro
Registrerad
Feb 2013

Det är klart! Satt och glodde lite på blocket och hittade ett napp Därför jag började undra

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

För att Crossfire ska kunna köras så måste korten ha samma GPU. Skillnaden mellan tredjepartstillverkarnas kort är oftast bara kylaren och ev. PCB. Du kan blanda Gigabyte med MSI och Sapphire om du så önskar.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Undra om man kan köra CF med 7870 och 7870 LE ? Eller 270/270X ? Ähh.

Kanske är en bättre ide att sälja ditt nuvarande 7870 och uppgradera till ett 280X eller liknande ? Alltid trevligare med ett grafikkort.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av JohanFalk:

Undra om man kan köra CF med 7870 och 7870 LE ? Eller 270/270X ? Ähh.

Kanske är en bättre ide att sälja ditt nuvarande 7870 och uppgradera till ett 280X eller liknande ? Alltid trevligare med ett grafikkort.

Så länge det är samma GPU så funkar det.

Till TS: Kolla bara så att det inte är Sapphires XT kort då det har en annan GPU.

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av H4nsson:

Så länge det är samma GPU så funkar det.

Till TS: Kolla bara så att det inte är Sapphires XT kort då det har en annan GPU.

Nog vet jag det, men med AMD's lite lulliga sätt att märka om namn och liknande så vet man aldrig innan man prövar. Och Sapphire XT är väl samma grafikkrets som Powercolor LE ? Tror att grafikkretsen heter Tahiti LE, vilket är typ en 7950 som inte riktigt klarade måttet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av JohanFalk:

Nog vet jag det, men med AMD's lite lulliga sätt att märka om namn och liknande så vet man aldrig innan man prövar. Och Sapphire XT är väl samma grafikkrets som Powercolor LE ? Tror att grafikkretsen heter Tahiti LE, vilket är typ en 7950 som inte riktigt klarade måttet.

Tittat i länken jag gav?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jalle64:

Tittat i länken jag gav?

Har gjort det, och tack för länken. Tänkte mer på vi pratade om samma grej när han citerade mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nossebro
Registrerad
Feb 2013

Tack för era svar allihopa, jag har kollat runt lite, men all info jag söker på webben står inte.

Jag körde GPU-Z för att få fram mitt GPU namn, och den heter Pitcaim, vet inte om det är den man ska kolla på precis. Men den sidan Jalle64 skickade var jätte bra. Då undrar jag.

Skulle det gå att köra Crossfire med dessa kort tillsammans? kort 1 (mitt egna), kort 2

Om det går, vad skulle jag i så fall tjäna på det för pengen?

Jag såg också att R9 270X ska också kunna stödja 7870 med Crossfire, skulle jag tjäna mycket mer på det för pengen? Självklart köper jag begagnat så billigt jag hittar det.

Har en sista fråga angående Crossfire och PSU. Rekommenderat är det ju 500W eller mer man behöver för en dator, och det står även på AMDs hemsida, det står även att 600W+ är rekommenderat för Crossfire.
Jag som nu sitter på ett 650W +80 bla bla allt det där. Är det möjligt att min maskin skulle klara av detta?

Tack som fan för er tid!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Om du kör CF så är det alltifrån 30% till 100% beroende på spel. Lägg dock märke till att du inte får lika mycket om du går "ner" till ett HD7850 som ett 7870/R9270X då detta kort är lite sämre. Men enligt den sidan jag länkade till ska det funka iaf. Dock har du inte nytta av ditt kort med fyra GB minne då du inte kan spegla mer minne än vad det kort som har minst minne klarar.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nossebro
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Jalle64:

Dock har du inte nytta av ditt kort med fyra GB minne då du inte kan spegla mer minne än vad det kort som har minst minne klarar.

Okej, tack för svar, fick min hjälp Ja det va ju ganska så synd iof.. tror det får bli ett R9 270X isfåfall som är lite bättre än 7870