Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Permalänk
Melding Plague

Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Snabbare bredband står på dagordningen när Telia Sonera och Huawei tillkännager de första testerna med tekniken G-Fast, som ska möjliggöra gigabithastighet i kopparnätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Eh. Det är väl häftigt och sånt! Fiber är dock vansinnigt mycket vettigare på alla sätt och vis. Inte minst med tanke på att det är skalbart och man slipper bo granne med telestationen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Administrativ avgift

Bygg fiber direkt ..... Detta låter som när de ville ge oss 4g när Vi hade fiber redan....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte bara använda Gigabit Ethernet istället?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Kan dom inte bara använda Gigabit Ethernet istället?

Då måste man dra nya kablar plus att räckvidden inte ens är 100m med ethernet. Fiber är betydligt smartare att blåsa ner i backen i så fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Givetvis är fiber att föredra men 1Gbit är 1Gbit oavsett vilken kabel det går igenom. Och i det här fallet använder man befintliga kablar vilket gör det mycket billigare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Perb:

Givetvis är fiber att föredra men 1Gbit är 1Gbit oavsett vilken kabel det går igenom. Och i det här fallet använder man befintliga kablar vilket gör det mycket billigare.

Fast det är det inte. Det är inte full duplex, det kan bli vääääldigt mycket störningar väldigt enkelt i kopparledningar. Det känns lite udda att de enda som har nytta av den här typen av teknik redan borde ha fiber indraget.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur skulle denna teknik fungera på 3 km kopparkabel? Eller är det så att det bara funkar på kortare avstånd?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Men för oss som är fast med kopparnätet som val då det kommer till bredband är högre hastighet något intressant. Vi kan inte tvinga hyresvärden att dra in dyra fiber. Dock tycker jag att de borde lägga tid på att utveckla VDSL som går på längre avstånd istället. Det gamla sunkiga ADSL är inte hållbart längre.

Permalänk

Vafan! Jag som trodde kopparn var utdöd... Ge oss fiber på en gång istället! Om ni ska satsa pengar på kopparn kan ni lika gärna kasta pengarna i sjön.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Extremt få bor inom det avståndet från telestationen, och när avståndet blir längre lär hastigheten snabbt trava nedåt. DSL-tekniken är ju som bekant ganska känslig också, och det blir intressant att se hur det ser ut med latency osv.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Känns inte som något för oss slutkubder men man vet ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jävligt najs när man har 3.2km till telestationen. Ännu najsare när Telia konstant lovar bättre hastighet när nya tekniken rullas ut, för att sedan inse att den bara fungerar på en pissbåges avstånd.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket filter man måste ha för att modemet ska synka i 1gbit.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tintinj:

Men för oss som är fast med kopparnätet som val då det kommer till bredband är högre hastighet något intressant. Vi kan inte tvinga hyresvärden att dra in dyra fiber. Dock tycker jag att de borde lägga tid på att utveckla VDSL som går på längre avstånd istället. Det gamla sunkiga ADSL är inte hållbart längre.

Fast du kan ju tvinga hyresvärden att dra in fiber. Sitter ni inte redan på stadsnätet så bör ni fixa det. Det är ingen stor investering i förhållande till hur mycket mervärde det ger för lägenheterna. Se på bostadsrätt och villa, det drar upp priset väldigt mycket och är en sak som folk faktiskt kollar noga efter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Med tanke på månadskostneden för gigabit lina via fiber lär detta bli något i hästväg

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Raymond:

Med tanke på månadskostneden för gigabit lina via fiber lär detta bli något i hästväg

Speciellt när Telias DSL kostar typ 200kr mer för lägre hastigheter än fiber...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Dröjer nog ett tag innan detta kommer ut på landet. Mina föräldrar har 8Mbit/s och det är sällan man kommer upp i full hastighet. Får runt 5-6Mbit/s. Men om tekniken leder till mer bandbredd är det ju bra. Fast om jag ska vara ärlig tror jag folk på landet kommer gå över till trådlösa lösningar när det nätet blir stabilare medans företag och sweclockare kommer köra fiber.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Även för oss från landsbygden™ där Telia sen år tillbaka hade haft fiber utgrävt men inte ville köpa en DSLAM till telestationen? Tjänade bättre på att vi ringde modempoler.

Slutade med att andra operatörer gick samman och grävde en ny fiber 2005. Billigare än att hyra in sig på Telias oanvända.

Edit: Diskussioner och intressanmälningar om att ansluta hus till stadsnätet pågår men i såna här småbyar är det svårt att få ihop nog med folk för att göra det lönsamt. Samt att de är hjärntvättade att 4G funkar. Tror inte det funkar lika bra längre när hela byn använder det samtidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Fast det är det inte. Det är inte full duplex, det kan bli vääääldigt mycket störningar väldigt enkelt i kopparledningar. Det känns lite udda att de enda som har nytta av den här typen av teknik redan borde ha fiber indraget.

" Enligt Telia Sonera ska detta skynda på utrullning av snabbare bredband till slutkunderna i takt med att fibernätet byggs ut."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kom igen! Jag vill inte ha koppar mer. Ge mig fiber så jag slipper mina instabila 60/12 med ping lite under 80.
Sen undrar jag hur många som bor inom 250m från sin station?
Skippa koppar och ge oss fiber. Inte intresserad av höghastighetskoppar :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Med tanke på månadskostneden för gigabit lina via fiber lär detta bli något i hästväg

Min gissning är att tjänsten kanske kommer lanseras som 100 Mbps, där överskottet av bandbredd används för att strömma TV och sådant. Det kommer slå enormt på bandbredden beroende på avstånd, kopparkvalitet, kopplingar osv, så att lansera 1 Gbps mot konsument vore galenskap.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Tror inte ett dyft på att dom skall lyckas pressa ut sådan kraft. Jag har kört Telia ADSL i en herrans massa år och hela tiden när man frågar varför man inte får tillräcklig hastighet så bor man för långt från centralen. Undra då om dom skall bygga centraler på varenda kåk runt om i landet. Problem nummer 2 deras ledningar är så kraftigt eftersatta när det kommer till service i vårt avlånga land att dom skulle säkert brinna upp av belastningen som detta medför.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

" Enligt Telia Sonera ska detta skynda på utrullning av snabbare bredband till slutkunderna i takt med att fibernätet byggs ut."

Självklart. Problemen uppstår när 250m från telestationen är gränsen. Och det lär dessutom behövas en hel del teknik där för att det ska fungera bra. Var kommer de prioritera sånt? I tätort där det är sannolikt att folk kommer vilja betala för sånt. Det är lite sådär osannolikt att folk sitter med den möjligheten men ändå inte har fiber.

Sen vet jag att inte alla har fiber.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har "24mbit" (läs 12) i närheten av Huddinge centrum. Vore väl fint om det kunde bli snabbare, men med tanke på att jag redan pröjjsar betydligt mer än jag gjorde för 100Mbit fiber i de norrländska skogarna med tresiffrigt antal meter till närmsta granne, där jag bodde förut, lär väl denna nya tjänst endast finnas tillgänglig för miljonärer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Självklart. Problemen uppstår när 250m från telestationen är gränsen. Och det lär dessutom behövas en hel del teknik där för att det ska fungera bra. Var kommer de prioritera sånt? I tätort där det är sannolikt att folk kommer vilja betala för sånt. Det är lite sådär osannolikt att folk sitter med den möjligheten men ändå inte har fiber.

Sen vet jag att inte alla har fiber.

Om de kan köra på befintlig koppar betyder det att det räcker att byta utrustningen i deras stationer. Ska du dra fiber måste du dra nya kablar och bytta utrustningen. Självklart fungerar det i på alla ställen utan verkar vara mer anpassat för storstäder men på vilket sätt är det dåligt om de har hittat ett kostnadseffektivt sätt att öka bandbredden för folk? Jag tror du överskattar den faktiska spridningen av fiber i tätort.

Vi kan se det så här. Telia har alla siffror som de behöver. De vet exakt hur stor teckningen är, hur deras utbyggnadsplaner för fibrer ser ut, vad det kostar att bygga ut fiber, vad det kostar att implementera den här tekniken och de har garanterat en väldig massa siffror på hur villiga folk är att betala för olika tjänster. Någonstans har någon gjort en grundlig ekonomisk kalkyl på detta och kommit fram till att det är ett kostnadseffektivt sätt att öka bandbredden för en del kunder. Telia sitter på all data de behöver för att göra en sådan analys. Du har ingen data mer än en magkänsla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

bor 7km från station & vill prova snabbare vdsl men får inte prova för telia ens. får ut enligt speedtest 7mbit så det är bra dör att ha 8mbit tycker jag.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast du kan ju tvinga hyresvärden att dra in fiber. Sitter ni inte redan på stadsnätet så bör ni fixa det. Det är ingen stor investering i förhållande till hur mycket mervärde det ger för lägenheterna. Se på bostadsrätt och villa, det drar upp priset väldigt mycket och är en sak som folk faktiskt kollar noga efter.

Tvinga? Nja, kan man verkligen tvinga sin hyresvärd att dra in fiber?

Fiber är ta mig fan det bästa med att bo i Umeå kommun. Jävlar vad dom har satsat genom åren och det har lönat sig hårt!

Permalänk

Avståndet behöver inte betyda problem

Om utrustningen inte är utrymmeskrävande går det kanske att realisera som en FTTC-lösning. Då dras fiber till alla skåp, men man låter sista sträckan (den som går från sista kopplingsskåp och in till respektive fastighet) vara orörd. På så sätt klarar många avståndsgränsen på 250 meter utan att man behöver göra alla kostsamma ingrepp.

Permalänk
Medlem

och kostnaden? lägg pengar och allvar på att byta ut all koppar mot fibrer istället. istället för att lägga pengar på mellanlösningar som kasseras inom snar framtid ändå

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+