Vet någon om nätagg för Haswell Refresh är bakåtkompatibla med den nuvarande generationen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Vet någon om nätagg för Haswell Refresh är bakåtkompatibla med den nuvarande generationen?

Hej Sweclockers.

Enligt vissa källor så kommer det att behövas en ny typ av nätagg till Haswell refresh (och Broadwell). Det handlar om VCCST och V_PROC_IO anslutningarna enligt källan.

Jag har sökt information på nätet om de nya nätaggen är bakåtkompatibla med dagens datorer eller inte, men jag har inte lyckats hitta någon information angående detta, därav frågar jag er om ni vet något.

Anledningen till att jag undersöker detta, är för att min nyaste dator (av Haswell generation) kör på ett provisoriskt nätagg, så jag försöker undersöka om det är någon brådska att skaffa ett riktigt nätagg eller om man kan vänta ett år eller 2.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Snill3t:

Hej Sweclockers.

Enligt vissa källor så kommer det att behövas en ny typ av nätagg till Haswell refresh (och Broadwell). Det handlar om VCCST och V_PROC_IO anslutningarna enligt källan.

Jag har sökt information på nätet om de nya nätaggen är bakåtkompatibla med dagens datorer eller inte, men jag har inte lyckats hitta någon information angående detta, därav frågar jag er om ni vet något.

Anledningen till att jag undersöker detta, är för att min nyaste dator (av Haswell generation) kör på ett provisoriskt nätagg, så jag försöker undersöka om det är någon brådska att skaffa ett riktigt nätagg eller om man kan vänta ett år eller 2.

Tack på förhand.

Moderkorten är i alla fall kompatibla

http://www.sweclockers.com/nyhet/18329-msi-tillkannager-stod-for-haswell-refresh-med-8-serien-moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2004

Från länken i TS post

"With Intel Broadwell, you won’t require to purchase a new power supply but your motherboard should be compatible with the new power supply ratings, ones which would only be available on the new 9-Series chipset boards."

Så ja nätaggregaten som är Haswell kompatibla lär fungera med Broadwell. Dessutom står det inget i länken om att Haswell refresh skulle behöva något nytt när det gäller strömförsörjning. Det står till och med tvärtom, att Haswell refresh är kompatibelt med nuvarande, 8-serien, moderkort.

"The Haswell refresh platform and the current Haswell processors would be compatible with the 8-Series and 9-Series chipset motherboards with the LGA 1150 socket."

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | Asus GTX TITAN | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Snill3t:

Hej Sweclockers.

Tack på förhand.

Med strömförsörjning menas det på moderkortet, dvs. inga ändringar på PSU-delen. Broadwell och Haswell refresh behöver en 1.05v matning och då fungerar inte dessa cpu:s med dagens moderkort.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Tack för svaren!

Det var gött att höra.